محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در نقد فیلم موقعیت مهدی اظهار کرد: موقعیت مهدی با فاصله بهترین فیلم جشنواره فجر در سال ۱۴۰۰ بود و این فاصله و تفاوت ناشی از ویژگیهای متنوعی است که یک فیلم را به صورت مضمونی و ساختاری شکل میدهد.
بیشتر بخوانید
عنکبوت در بیان روایت ناتوان است / فیلمی که قربانی ممیزیها شد
وی ادامه داد: ما در سینمای ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر که صاحب سینما هستند پرداختن به قهرمانان ملی، میهنی خود را به دلایل مختلف جدی نمیگرفتیم و بعضا حساسیتهای موجود بر روی این شخصیتها و گاهی ناتوانی در خلق یک شخصیت قهرمان که بر روی پرده نیز در قامت یک قهرمان ظاهر شود باعث بروز چنین مسئلهای میشد.
مقدسیان افزود: در سالهای گذشته تلاشهایی در این زمینه صورت گرفته بود ولی نتیجه کار و فیلمی که بر روی پرده به نمایش درآمده بود در حد و اندازههای یک قهرمان نبود فارغ از اینکه شخصیت انتخاب شده واجد پتانسیلهای بسیار زیادی بود که بتوان از آن برای نگارش یک فیلمنامه خوب استفاده کرد اما موقعیت مهدی به عنوان یک استثنا در چند سال اخیر قابل بررسی است.
منتقد سینما عنوان کرد: شخصیت شهید باکری در این فیلم از زاویهای مورد بررسی قرار میگیرد که میتواند یکی از ویژگیهای مهم فیلم تلقی شود چرا که پرداختن به قهرمانان جنگ و دفاع در ایران همواره از دو جنبه بررسی میشد، یکی اینکه فیلمهایی که در دهه ۶۰ و ۷۰ ساخته میشد و آن فیلمها به دلیل اینکه از شرایط خاص سیاسی و اجتماعی و تاریخی عصر حاضر برخوردار بود از جنبه حماسی مورد توجه قرار میگرفت و مورد استقبال مخاطب، سینماگر و مدیران سینمایی نیز واقع میشد، دسته دیگر از فیلمهایی که ساخته میشد به جای پرداختن به ساختارهای استاندارد و تخصصی فیلمنامهنویسی و کارگردانی بخش عمده تلاش خود را صرف پرداختن به مضامین و شعارها میکرد و از یک جایی به بعد مورد استقبال مخاطب نیز قرار نگرفت، اما موقعیت مهدی بیش از آن که از این جهت مورد بررسی قرار گیرد که در مورد چه شخصیتی ساخته شده و به چه اتفاق و دوره تاریخی میپردازد از این منظر که یک فیلم سینمایی قابل اعتناست مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: ما اگر اسم شهید باکری را از فیلم جدا کنیم باز هم مخاطبی که از تاریخ خبر ندارد و هیچ شناختی نسبت به شخصیت مهدی باکری ندارد با یک اثر سینمایی داستانگو روبروست که تکلیف مشخصی برای خط سیر روایی که انتخاب کرده دارد و دارای آغاز، میان و پایان مشخصی است، همچنین موقعیتهای احساسی به اندازهای در آن به نمایش گذاشته میشود، ابعاد مختلف و متنوع شخصیت مهدی باکری و شخصیتهای اطرافیانش به نمایش گذاشته میشود، نگاه تکوجهی و تکبعدی و شعاری ندارد، مهمتر از همه اینکه در قابل فهم کردن شخصیت داستان که دارای ویژگیهایی است که برای مخاطب قابل درک است موفق عمل میکند و به جای پرداختن به ویژگیهای فرا زمینی و خاص که شخصیت داستان را از مردم عادی جدا کرده و دست نیافتنی کند آن را با مخاطب همراه و همدل میکند و این همدل برانگیز بودن شخصیت مهدی باکری و سایر شخصیتهای فیلم یکی از ویژگیهای مهم فیلم موقعیت مهدی است، از طرف دیگر اندازه نگه داشتن از ویژگیهای مهم این فیلم محسوب میشود، همچنین پرداختن به وجوه اخلاقی شخصیت مهدی باکری و زندگی خصوصی و رفتارهایی که در خلوت و در فضاهای عمومی بروز میدهد بیش از اینکه ریشه در هیجانزدگی و زیادهگویی داشته باشد به اندازه و به قاعده است و این اندازه نگه داشتن در دل فیلمنامهنویسی و شخصیتپردازی در بخش کارگردانی هم مشاهده میشود.
وی ادامه داد: از نظر کیفیت کارگردانی و بازیگری نیز باید گفت که حجازیفر واجد استعدادهای بیشماری در بازیگری و کارگردانی است، اما اگر بخواهیم منصف باشیم نمیتوانیم تجربه همکاری او با محمدحسین مهدویان در مجموعههای مشترکی که با هم کار کردهاند را نادیده بگیریم اما این بدان معنا نیست که حجازیفر به سبک و سیاق مهدویان کارگردانی میکند بلکه باید عنوان کرد که او از زیر سایه مهدویان بیرون آمده و مستقل عمل میکند همچنین باید گفت ابراهیم امینی به عنوان فیلمنامهنویس نیز نقش زیادی برای به ثمر نشستن کار بر عهده داشته است.
مقدسیان در پایان تاکید کرد: در مجموع میتوان گفت که برگ برنده هادی حجازیفر در این فیلم به واسطه توانایی بالای او در نگارش داستان و خلق شخصیت است که بخشی از آن را در فیلم آتابای نیز نشان داده بود، از طرف دیگر شناخت دقیق و عمیق او از جغرافیایی که مهدی باکری از آن برخاسته یعنی آذربایجان و زبان ترکی و خود شخصیت مهدی باکری به او کمک کرده تا بتواند با ظرافتی خاص شخصیت مهدی باکری و زمانهای که در زندگی میکرده را ترسیم کند و مهمترین ویژگی فیلم موقعیت مهدی این است که متن و داستان و قصهای که به مخاطب ارائه میدهد دوست داشتنی و واقعی است، واقعی از این باب که برای مخاطب قابل لمس و درک است و این ویژگیها باعث شده تا این فیلم با فاصله بهترین فیلم سال سینمای ایران باشد.
انتهای پیام/
نظر شما