زحمات اساتید با میزان دریافتی‌ها تناسب ندارد/ کشورهای همسایه به‌دنبال جذب هیات علمی ایرانی

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه زحمات اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با دریافتی‌ها تناسب ندارد، گفت: به دلیل شرایط موجود بسیاری از اعضای هیات علمی‌ها به دنبال بازنشستگی، بازخرید ، تغییر شغل، شغل دوم و ... هستند. از سوی دیگر کشورهای همسایه موقعیت‌های متعدد و مناسب برای جذب اساتید با سابقه و مسلط به زبان انگلیسی ایرانی فراهم کرده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  نقش استاد در فراگیری دانشجویان از اهمیت برخوردار است. در این میان یکی از مهمترین ارکان نظام آموزشی، فراگیری دانشجویان است. محور اصلی تحول و توسعه نظام تعلیم و تربیت، بهبود کیفیت کار معلم و شناخت دقیق از ویژگی‌های کار این قشر از جامعه است. حال باید دانست که اساتید همچون دیگر اقشار جامعه چه نیازهای اولیه دارند و چه اولویت‌هایی در خصوص این قشر مغفول مانده است . 
 سپیده اربابی بیدگلی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نارسایی‌های موجود و نیازهای اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: وجود شکاف حقوقی نسبی بین میزان دریافتی قشر آکادمیک جامعه  نسبت به سایر مشاغل،  موضوعی کلی و جهانی است که در هر صورت نمی‌تواند جبران کننده سالیان طولانی تلاش و زحمات آنها در عرصه علم اندوزی باشد و شاید فعالیت در سایر عرصه‌ها از جمله صنعت و بخش خصوصی بتواند جذابیت مادی  بیشتری برای آنها به همراه داشته باشد، اما ریشه انتخاب شغل  معلمی دانشگاه پیوندی محکم با علاقه قلبی، تعهد و مسئولیت پذیری این قشر نسبت به تربیت نسل‌های بعدی و ایفای نقش طولانی مدت در برابر جامعه با ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی دارد . 

 بروز شکاف بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌ها

وی افزود: اگرچه  اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با مسئولیت پذیری وافر و  علاقه مندی به ایفای وظایف خود می‌پردازند، اما  در وضعیت کنونی شاهد شکاف حقوقی و تبعیض‌های مادی  جدی بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و اساتید سایر دانشگاه‌ها هستیم.  اگرچه سال‌هاست که اعضای هیات علمی این دانشگاه برای همانندسازی حقوقشان تلاش می کنند و  مسیرهای مختلفی را با انجام  مکاتبات و مراجعات متعدد پیگیری کرده اند، اما این تلاش ها تا به امروز راه به جایی نبرده است .

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال‌های اخیر تفاوت افزایش حقوق دانشگاه‌های دولتی با افزایش حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر شده و همین اختلاف باورنکردنی در سال‌های اخیر موجبات بروز دلسردی را در این قشر فراهم کرده است . اساتید و اعضای هیات علمی در مقایسه با سابقه کاری و سطح علمی متفاوت با تبعیض‌های معنوی نیز روبرو هستند. این در حالی است که نه تنها ساعات تدریس آنها خیلی بیشتر است بلکه امکان استفاده از گرنت‌های سالیانه پژوهشی  و بودجه های لازم در روند راهنمایی پایان نامه های مقاطع مختلف  نیزدر دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاه دولتی به شکل واضحی کمتر است.


متوقف شدن عوامل  انگیزه‌ بخش کوچک


اربابی با بیان اینکه در مواجهه با تبیین مشکلات اساتید این دانشگاه باید گوش شنوا از بدنه خود دانشگاه وجود داشته باشد تا با داشتن دستی در آتش ، با نگاهی عمیق تر وبا تسلط بر مشکلات موجود به  وضعیت رفاهی اساتید و اعضای هیات علمی بازنگری شود ، ادامه داد: نتیجه وجود این گونه تبعیض‌ها می‌تواند افت کیفیت تدریس، و تاثیرات نامطلوب درروابط فردی و اجتماعی اساتید داشته باشد.  
این استاد دانشگاه اظهار کرد:  در دانشگاه آزاد اسلامی سیستم های  تشویقی بسیار ضعیف و ناکار آمد هستند و اگر هم ارزش‌گذاری محدودی درخصوص  فعالیت‌های آموزشی یا  پژوهشی  صورت بگیرد با عدم شفافیت و نارسایی های بسیاری روبرو است که این وضعیت  امکان دلگرم شدن  با همین  انگیزه‌های کوچک را به حداقل رسانده  و  زمینه لازم برای فعالیت‌های نوآورانه  را کاهش داده است .

پیشنهادهای همکاری برای اساتیدایرانی از سوی کشورهای همسایه 

وی با بیان اینکه بسیاری از اعضای هیات علمی  انگیزه ای برای ارائه پایان نامه به دانشجویان را ندارند،  تاکید کرد: عدم به روز رسانی شرایط مادی در دانشگاه آزاد اسلامی و تطابق دستمزد با سایر دانشگاه‌ها در سطح کشور  به نوعی بهانه کافی برای  کم گذاشتن از کار می شود  و  باعث پیدا کردن وسوسه  بازنشستگی زود تر از موعد ، بازخریدی و ... می‌شود . از سوی دیگر کشورهای همسایه نیز می‌توانند در این فضای نارضایتی، موقعیت‌های متعدد و مناسبی را برای اساتید ما با سابقه و مسلط به زبان انگلیسی فراهم آورند.  البته تاکید می‌کنم  مسایلی که گفته شد تنها بخشی از دردهای مشترک اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پست‌های تخصصی بکارگمارده نمی‌شوند

اربابی با بیان اینکه شاهد بروز تبعیض بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها هستیم، افزود: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پست‌های تخصصی دولتی به بکارگمارده  شدند. اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ معنوی و حقوقی زحماتشان با فعالیت‌هایشان تناسب ندارد. همکاران از حداقل حقوق برخوردار هستند و چنانچه مبلغی  به عنوان مبالغ تشویقی پرداخت شود این مبالغ با تعرفه های حداقل  5 سال گذشته است .
این استاد دانشگاه تاکید کرد: این شرایط باید مورد بازنگری دانشگاه آزاد اسلامی قرار بگیرد و حجب و حیای اعضای هیات علمی، نتیجه نگرفتن از پیگیری‌ها  تلاش‌های قبلی و ناامیدی در این قشر نهایتا  باعث بروز کم توجهی به نیازهایشان شده است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1138247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =