حضور غیرمتخصص‌ها در اتاق عمل / برخی با انگیزه‌های سیاسی با نصب دوربین مخالفت می‌کنند

موضوع انجام عمل جراحی توسط دستیار بدون حضور پزشک اصلی و حضور افراد غیرمتخصص در اتاق عمل واکنش‌های بسیاری را در برداشت و نظام پزشکی هم در همین راستا تصمیم گرفته در اتاق‌های عمل دوربین نصب کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ، چند وقتی است که انجام عمل‌های جراحی توسط غیرمتخصص‌ها نقل محافل شده است و بیشتر گلایه‌های بیماران هم از عمل‌هایی است که توسط دستیاران بدون حضور پزشک اصلی انجام می‌شود. علاوه بر این گاها شاهد انجام عمل‌های زیبایی توسط پزشکانی هستیم که تخصص جراحی زیبایی ندارند.

انجام عمل توسط رزیدنت بدون حضور پزشک اصلی تخلف است

علی انجو متخصص اخلاق پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که نگاه قانون به انجام عمل جراحی توسط رزیدنت چیست، گفت: در بیمارستان‌های آموزشی رزیدنت یا دستیار بیمار را عمل می‌کند اما این فرایند باید به اطلاع بیمار برسد. البته دستیار فردی آموزش دیده است و اصولی برای انجام عمل توسط رزیدنت‌ها وجود دارد؛ در سال‌های ابتدایی فرد با مشاهده کردن و انجام کارهای سبک‌تر آموزش می‌بیند و کم کم به درجه‌ای می‌رسد که می‌تواند عمل جراحی انجام دهد.

او افزود: براساس قانون انجام عمل توسط رزیدنت باید تحت نظر استاد باشد که به کار دستیار نظارت کند و اگر لازم بود خود وارد شود. رزیدنت باید خود را به بیمارمعرفی کرده و رتبه علمی خود را بیان کند. بیمارستان هم باید این موضوع را به اطلاع بیمار برساند. البته آموزشی بودن بیمارستان به این مفهوم نیست که می‌توان خطا کرد و عمل باید ایمن انجام شود.

انجو توضیح داد: آموزش اخلاقی است و اگر نسل جوان پزشکی آموزش نبیند جامعه آسیب می‌بیند اما خطا جایی رخ می‌دهد که استاد در مراحل آموزش حضور نداشته باشد و انجام عمل را کاملا به رزیدنت واگذار کند. گاهی هم سه عمل همزمان به نام یک پزشک انجام می‌شود و در واقع رزیدنت‌ها کار را انجام می‌دهند که این هم غیراخلاقی است.

او ادامه داد: به واسطه فجایعی که در طول تاریخ در حوزه پژوهش رخ داده امروز رعایت اخلاق در پژوهش به نسبت سازمان یافته‌تر از آموزش است و پروتکل‌های بین المللی اخلاق در پژوهش نوشته شده‌اند.

این متخصص اخلاق پزشکی توضیح داد: تشاوش اذهان عمومی جرم و برضد جامعه پزشکی حرف زدن غیراخلاقی است اما متاسفانه مواردی وجود دارند که عمل توسط فرد غیر متخصص انجام می‌شود البته این موارد تخلف آشکار است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

او عنوان کرد: به تازگی هم بخشنامه‌ای برای نصب دوربین در اتاق‌های عمل ابلاغ شده که از ورود افراد غیرمتخصص به اتاق عمل جلوگیری می‌کند چراکه حقوق بیمار باید حفظ شود و افراد غیرمرتبط وارد اتاق عمل نشوند و جراح وعده داده شده در محل حاضر باشد. باید کنترل جدی‌تری در این حوزه باشد. متاسفانه برخی با انگیزه‌های سیاسی بلوایی درست کردند که وجود دوربین در اتاق عمل حق بیمار را ضایع می‌کند در صورتی که این دوربین‌ها بنابر بخشنامه در ورودی‌ اتاق‌های عمل نصب خواهند شد.

نصب دوربین راهکار نظام پزشکی برای مقابله با متخلفان

نارضایتی‌ها و شکایت‌های متعدد از این موضوع در نهایت منجر به این شد که نظام پزشکی با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، سازمان تعزیزات حکومتی جلسه‌ای برگزار کند و برآیند این جلسه  تصویب نامه‌ای با این مضمون بود: «کسب اطمینان از رعایت استانداردهای درمان در حیطه حضور نیروهای تخصصی، تجهیزات و ....و حمایت از حقوق‌ گیرندگان خدمت به‌جهت حضور مداوم و موثر پزشک معالج، ‌در محل‌های عمومی موجود در بخش اتاق عمل دوربین‌های نظارتی نصب شود.»

در این نامه تاکید شده که ظرف سه ماه آینده برای نصب دوربین در اتاق‌ عمل‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اقدام شود.

پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت با تایید این دستورالعمل دلایل وزارت بهداشت برای نصب دوربین در اتاق‌های عمل را اعمال استانداردهای پروسه درمان و جراحی بیماران اعلام و تاکید می‌کند: «دوربین‌ها در راهروها و فضای عمومی اتاق عمل نصب و حریم خصوصی بیمار کاملا رعایت می‌شود.»

این موضوع با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و یکی از دغدغه‌ها بحث حفظ حریم خصوصی بیمار بود. امیراحمد شجاعی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران نصب دوربین در اتاق‌های عمل را نادرست می‌داند.

او می‌گوید: اینکه کیفیت کار در یک بخشی دچار مشکل است، توجیهی برای نظارت می‌تواند باشد؟ بیاییم فرض کنیم به‌دلایل اخلاقی و یا حقوقی کیفیت کاری که در اتاق عمل انجام می‌شود، کامل و دقیق نیست، اما نصب دوربین به‌عنوان ناظر چه کمکی می‌تواند بکند وقتی که نمی‌دانیم همین فیلمی که در حال ضبط است، چطور محافظت می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه می‌دهد: احتمالاً باید یک ناظر دیگر برای دوربین هم درنظر بگیریم تا از تصاویر ضبط شده از سوی این دوربین هم محافظت شود.

او معتقد است این نظارت فقط محیط جرم را جابه‌جا می‌کند و نمی‌تواند تاثیر چشم‌گیری در از بین بردن تخلفات و یا افزایش کیفیت خدمات ایجاد کند.

دخالت غیرمتخصص‌ها در عمل‌های زیبایی

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در پاسخ به منتقدان گفت: نصب دوربین در اتاق‌های عمل، بر اساس ابلاغیه اداره کل نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت انجام می‌شود تا افراد فاقد صلاحیت دست به جراحی نزنند.

او با اشاره به دریافت گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها مبنی بر ورود افراد فاقد صلاحیت به اتاق عمل، افزود: در بعضی از بیمارستان‌ها به ویژه در هنگام اعمال جراحی زیبایی، افرادی در انجام عمل دخالت کرده‌اند که فاقد صلاحیت بوده‌اند.

سالاریان ادامه داد: این افراد به عنوان تیم همکار و دستیار، وارد اتاق عمل شده و در امور درمانی دخالت کرده‌اند.

او با تاکید بر اینکه تعداد کم این قبیل تخلفات هم زیاد است، تصریح کرد: در موارد نادر، دیده شده که سرپرست تیم جراحی، مسئولیت کمتری عهده‌دار شده و اکثریت کارها را به دستیار خودش سپرده که این کار تخلف است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: نصب دوربین در اتاق عمل، برای حفظ حقوق بیمار و پزشکان است تا قصوری صورت نگیرد. اینکه یک غیر پزشک بخواهد با اقدامات خودش جایگاه حرفه پزشکی را زیر سوال ببرد، پذیرفتنی نیست.

او با عنوان این مطلب که نصب دوربین در اتاق‌های عمل در کشورهایی از دنیا یک اقدام مرسوم است، افزود: تصاوربرداری در اتاق عمل به گونه‌ای خواهد بود که بدن بیمار مشاهده نشود و فقط تیم جراحی دیده شوند.

سالاریان با تاکید بر اینکه نظارت بر دوربین‌ها و فیلم‌های ضبط شده از اتاق عمل بر عهده حراست بیمارستان و وزارت بهداشت است، گفت: نصب دوربین شامل بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بوده و باید ظرف مدت ۳ ماه عملیاتی شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به این سوال که آیا آماری از شکایت‌ها از حضور افراد غیرذی‌صلاح در اتاق عمل دارد،‌ می‌گوید: متاسفانه عدد گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم، نگران کننده است.

به گزارش ایسکانیوز، بنابر بند (ث) ماده ۲۹ آیین نامه رسیدگی به تخلفات پزشکی جراح یا پزشک عمومی که اقدام به جراحی زیبایی کند، ۶ ماه تا یکسال از فعالیت پزشکی محروم و درصورت ادامه این روند، پروانه پزشکی وی لغو می‌شود. در صورتی که اقدامات چنین پزشکی منجر به تلف جان یا نقص عضو یا هرگونه خسارت مالی وارده به زیان دیده شود، در این صورت پرونده پزشک متخلف باید طبق قانون رسیدگی شود و اگر اتهام‌های وی به اثبات رسید، باید مجازات و از کار طبابت منع شود که یکی از این مجازات‌ها پرداخت دیه به شاکی و یا خانواده اولیای دم است.

حضور افراد غیرمتخصص در اتاق عمل یا انجام عمل جراحی توسط رزیدنت بدون حضور و نظارت جراح اصلی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به بار بیاورد. تصمیم نصب دوربین در اتاق عمل برای نظارت به روند انجام عمل قدم مثبتی است که سازمان نظام پزشکی برداشته و باید در ادامه اجرای این طرح به چشکل پیش می‌رود و آیا می‌تواند در کاهش تخلفات تاثیرگذار باشد یا متخلفان راه دیگری برای سودجویی‌های خود خواهند یافت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1157035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =