به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آموزش عالی در دنیا با یک معضل نگرانکننده روبهرو شده است؛ از یک سو کارفرمایان در مورد شکاف بین آموزش و قابلیت اشتغال ابراز نگرانی میکنند و از سوی دیگر، هزینه آموزش عالی روز به روز در حال افزایش است. به طور مثال، در آمریکا هزینههای تحصیل در دانشگاه به طور قابل توجهی از تورم پیشی گرفته است.
پس جای تعجب نیست که درسالهای اخیر، افکار عمومی در مورد آموزش عالی در آمریکا تغییر یافته و مثل گذشته آموزش در دانشگاهها را هدف نمیپندارند و از سوی دیگر موسسات آموزشی خود را درگیر یک بحث دوقطبی مییابند. به غیر از اینها، سلامت بسیاری از موسسات دانشگاهی در آمریکا مخاطرهآمیز است و نشان میدهد که مسائل ساختاری ریشهای عمیق دارند.
این مشکلات فقط مختص آمریکا نیست؛ کل جهان با این مشکل روبهروست. در بسیاری از کشورها، دولت مبالغ هنگفتی به آموزش عالی یارانه میدهد و اغلب مجبور است که ۲/۵ درصد تولید ناخالص داخلی را صرف آن کند. این در حالی است که شکاف اشتغال اغلب حتی بیشتر از آمریکاست.
دغدغه کارفرمایان
کارفرمایان از دو جهت به شرایط کنونی دانشگاهها واکنش نشان میدهند. از یک سو هماکنون کمتر از قبل به تحصیلات دانشگاهی متکی هستند و به طور مثال، در سال اول پاندمی در آمریکا تعداد مشاغلی که نیاز به مدرک کارشناسی دارند، حدود ۴۵ درصد کاهش یافت و از سوی دوم، شرکتهای بزرگ در حال تلاش برای راههای آموزشی جایگزین برای اشتغال هستند.
اکثر صنایع در چنین شرایطی وضعیت اضطراری اعلام کردهاند و زمان آن رسیده که دانشگاهها هم به این وضعیت واکنش نشان دهند. با این حال، آموزش عالی کلاسیک مزایای بسیار زیادی دارد که باید حفظ شوند: آموزش جامع، آمادگی برای زندگی و رشد اجتماعی و عاطفی.
از این رو، روسای دانشگاهی باید قبل از اینکه راهکارهای کمتر دلپذیری برای آنها پیدا کنند؛ پاسخهایی برای پرسشهای موجود بیابند.
موسسه آموزشی جدید به عنوان الگوی آینده
در سپتامبر ۲۰۲۲، چند نفر از استادان دانشگاه MIT مدل جایگزین جدیدی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رشتههایی مانند علوم کامپیوتر و تجارت ارائه دادند که در آن چندین تغییر ساختاری، آموزشی و درسی را برای یک موسسه آموزشی جدید مفهومی (NEI) پیشنهاد میکردند.
سانجی سارما، دایانا هندرسون، دانیل جکسون، دیوید کایزر و اس پی کوتاری از 20 سال تجربه خود در تحقیق و رهبری در یادگیری علم و نوآوری آموزش دیجیتال استفاده کردند تا نوع جدیدی از موسسه آموزش عالی را پیشنهاد دهند که کیفیت بالایی از آموزش را ارائه میدهد؛ تحصیلات مقرون به صرفه در سطح لیسانس، متمرکز بر آمادگی در محل کار، که از طریق مدارک خرد مدولار و قابل توسعه ارائه میشود.
در این نوع آموزش، به همه دانشجویان دروسی آموخته میشود که برای تمام زندگیشان کاربرد دارد. از تمامی پتانسیلهای آموزشی و یادگیری اساتید و دانشجویان بهرهبرداری میشود و بر سلامت روانی، تجربیات موفق متکی و توسعه فردی و آموزش سفارشی تاکید دارد. این فضای آموزشی اساتید و دانشجویان را قادر میکند تا با ذهن شریف انسانها ارتباط برقرار کنند.
در این کلاسها برعکس کلاسهای کلاسیک، مطالب سخنرانی به صورت دیجیتال ارائه میشود تا استاد و دانشجویان زمان بیشتری برای بحث کردن و حل مساله علمی و کار در آزمایشگاهها داشته باشند.
محتوای آنلاین را میتوان از بسیاری از منابع موجود استخراج کرد و موسسه آموزش جدید میتواند با سایر موسسات مشابه و یک موسسه «مادر» برای شکلدهی به این محتوا شریک شود. کیفیت تدریس یکی از دغدغههای اصلی در این نوع دانشگاههای جدید خواهد بود و اعضای هیات علمی در درجه اول در مورد کیفیت تدریس مورد داوری قرار خواهند گرفت و براساس کیفیت تدریسشان هیات علمی میشوند. در این موسسه آموزشی جدید تشریک مساعی محور اصلی تدریس است. به این معنا که تجربیات صنعتی در اختیار دانشجویان قرار میگیرد.
حتی برای اینکه دانشجویان بتوانند از تعطیلات خود استفاده کنند، شرکتها یک تقویم سهماهه متشکل از «ترمهای» پاییز، بهار و تابستان خواهند داشت که بازه زمانی آنها همانند دانشگاه است و روزهای تعطیلی یکسانی دارند.
یک برنامه درسی چهار ساله شامل 11 ترم خواهد بود که چهار ترم آن به شکل همکاری موسسه آموزشی با شرکتها برگزار میشود. با این طرح، قرار است شرکتها، آزمایشگاهها، موزهها، سایر دانشگاهها و سازمانهای بینالمللی مانند صندوق بینالمللی پول و سازمان ملل متحد و تشویق میشوند تا در توسعه این مشارکتها با موسسات آموزشی جدید همکاری نزدیک داشته باشند.
این مشارکتها ابعاد مختلفی دارند: از کارکنان واجد شرایط شرکتها برای گذراندن تعطیلات در موسسه آموزشی جدید دعوت میشود و اعضای هیات علمی این موسسات تشویق میشوند تا تعطیلاتشان را نیز در این موسسات بگذرانند.
انتظار میرود این مشارکت قوی چندین مزیت به همراه داشته باشد؛ به ویژه در حصول اطمینان از زمینه، ارتباط و آمادگی همه جنبههای موسسه آموزشی جدید. نکته مهم این است که دانشجویان در طول دورههای مشارکتی حقوق نیز دریافت خواهند کرد. در این صورت استطاعت مالی کافی برای تحصیل خواهند داشت و از سوی دیگر شرکتها مطمئن میشوند که دانشجویان برای کار در صنعت آمادگی لازم را پیدا میکنند.
دروس موسسه آموزشی جدید
موسسه آموزشی جدید یا NEI همچنین جایگزینی هم برای دروس اختیاری پیشنهاد میکند که میتواند شامل رشتههای اصلی یا فرعی باشد. مدرک این موسسه از پنج تا شش امتیاز و اعتبار تشکیل شده و هر مدرک ارزش مستقل خود را دارد. کارشناسان معتقدند که دروس علوم انسانی در دنیای مدرن ضروری است و باید آنها را در رشتههای مختلف گنجاند.
برای مثال، رشته هوش مصنوعی ممکن است شامل دورههایی در جبر خطی، محاسبات، یادگیری ماشین، اخلاق و علوم اجتماعی باشد. در واقع، هر رشته در این موسسه آموزشی توسط گروهی از اساتید از رشتههای مختلف، با استفاده از مطالب آنلاین به جای تدریس اساتید و به صورت تیمی تدریس میشود. در نتیجه، تمرکز حضوری بر یادگیری واقعی، زمینهسازی و ارتباط با دنیای واقعی خواهد بود.
یکی دیگر از مزیتهای موسسات آموزشی جدید نسبت به دانشگاههای کلاسیک بحث ترک تحصیل دانشجویان است. در دانشگاههای کنونی نرخ ترک تحصیل بالاست و یک مشکل جدی در سیستم آموزش عالی به شمار میرود. اما در موسسات آموزشی جدید مدارک و شرایطی را برای دانشجویانی که دوره تحصیلی خود را تکمیل نمیکنند، فراهم میشود که در نوع خود ارزشمندند.
دوم اینکه کارشناسان معتقدند که آموزش افراد با فارغالتحصیلی آنها به پایان نمیرسد و آنها در طول زندگی خود با ثبتنام برای مدارک آنلاین در حین کار میتوانند به کسب دانش و مهارتهای لازم ادامه دهند.
حرکت از یک مدل آموزشی به مدلی برای همه
کارشناسان و اساتید دانشگاه MIT پیشنهاد میدهند که اهرمهای جدیدی برای کمک به آموزش عالی تعریف شوند تا از برخی محدودیتها فرار کنند. از نظر آنها، مدل فعلی آموزش و پرورش محدود کننده است و با این مدل آموزش جدید و شبیه به آن میتوان جایگزینهای بسیار مناسبی را پیدا کرد. در این شرایط باید تمامی افراد از هر حیث بتوانند آموزش ببینند و در دانشگاههای جدید مهارتها و دانش لازم را کسب کنند.
نظر شما