به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ غولهای فناوری مانند گوگل و مایکروسافت استراتژی جدیدی را اتخاذ کردهاند. آنها سعی دارند که هوش مصنوعی را تقریبا در هر گوشهای از مجموعه محصولاتشان بگنجانند؛ از ابزار جستوجوی اینترنتی یا ابزارهایی که هنگام نوشتن سند یا ایمیل و در سیستمهای بیشمار دیگری که همه ما برای کار، مدرسه یا بازی استفاده میکنیم. این کار مفید و هوشمندانه است، اما هوش مصنوعی یک فناوری تغییر پارادایم به نظر میرسد؛ به این معنی است که لیست طولانی از معایب را در کنار جوانب مثبت خود به همراه دارد.
گزارشهای جدید میگویند معلمان و اساتید دانشگاه نگران هستند که دانشآموزان و دانشجویان برای انجام بخشی از تفکرات خود بیش از حد به هوش مصنوعی متکی هستند و این میتواند پیامدهای بلندمدتی برای نیروی کار آینده داشته باشد.
همانطور که ۲ نظرسنجی اخیر نشان میدهند، استفاده از هوش مصنوعی در بین دانشجویان آمریکایی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در اواخر سال ۲۰۲۳، گزارشی از «کامن سنس مدیا» نشان داد که تقریباً نیمی از جوانان از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نکرده بودند یا درباره آنها اطلاعی نداشتند، اما تا سپتامبر سال گذشته ۷۰ درصد از نوجوانان آمریکایی حداقل از یک ابزار هوش مصنوعی و بیش از نیمی از آنها برای کمک به انجام تکالیف استفاده کرده بودند. با توجه به گسترش سریع ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به طیف وسیعی از وظایف به طور مداوم، منطقی است که فرض کنیم این روند ادامه خواهد داشت.
ترکیب این اطلاعات با دادههای اخیر یک مطالعه مایکروسافت که نشان میدهد اگر برای کمک به کارهای فکری بیش از حد به هوش مصنوعی تکیه کنید، در خطر از دست دادن مهارتهای تفکر انتقادی خود هستید و دستورالعملی برای نگرانی ایجاد میکنید. اساساً، از آنجایی که جوانان برخی از تلاشهای فکری خود را به هوش مصنوعی برونسپاری میکنند، ممکن است در معرض خطر توسعه نیافتن مهارتهای تفکر انتقادی خود باشند.
محققان شواهدی را از یک معلم کلاس دوازدهم در آتلانتای آمریکا نقل میکنند، که گفته بود دانشآموزانش را دیده است که از هوش مصنوعی استفاده میکنند تا افکارشان را برای آنها انجام دهند و همچنین برای «تقلب سریع». این معلم به کودکانش پیشنهاد میکند که از هوش مصنوعی برای کمک استفاده کنند. به این معنا که با کمک هوش مصنوعی مهارتهای خود را توسعه دهند و فقط زمانی که مجبور هستند، از آن استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
دانشگاههای چین در رتبهبندی هوش مصنوعی از رقبای آمریکایی پیشی گرفتند
یک معلم کلاس یازدهم از نیوجرسی نیز میگوید که نگران است هوش مصنوعی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان تأثیر بگذارد و مشکلات تمرکز و توجه آنها بدتر شده باشد که این امر قبلاً هم با استفاده از تلفن هوشمند دانشآموزان تشدید شده بود. هر دوی این مربیها میگویند که هوش مصنوعی برای دانشآموزان جوانتر که فاقد تجربه و مهارتهای اساسی هستند، نگرانکنندهتر است.
چرا باید اهمیت دهیم؟
از آنجا که فناوری هوش مصنوعی بعدی است که ناپدید شود و هر روز بیشتر از قبل در خانه، مدرسه و محل کار مورد استفاده قرار گیرد، نمیتوان دیگر به این سوال جواب داد که «هوش مصنوعی خوب است یا بد»؟ یعنی ما یک مرحله از این موضوع گذشتهایم و در این مرحله باید روی این موضوع تمرکز کنیم که نحوه استفاده از آن را یاد بگیریم. در واقع دانستن نحوه استفاده از هوش مصنوعی به خودی خود یک مهارت به شمار میآید.
در یکی از بحثهای اتاق فکر برنامهنویسان یعنی Reddit، نظر دهندگان نظرات مختلفی را ارائه کردند. یکی پیشنهاد کرد: یا از آن استفاده کن، یا کلا زندگیات را از دست بده. این فناوری بیشتر از ماهیچهها برایمان کاربرد دارد.
یکی دیگر نیز گفت: هوش مصنوعی در ازای چوب ماهیگیری به مردم ماهی میدهد.
یکی دیگر از اعضای این وبسایت که معلم است، خاطرنشان کرد: به عنوان یک معلم میتوانم این ادعا را بدون مطالعه تائید کنم که باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم.
اما یکی از کاربران ردیت استدلال متقابلی داشت و گفت: من فکر میکنم ما باید در تفکر خود سهبعدی باشیم. همه قبلاً این استعاره را شنیده بودند ... اما بسیاری در مورد ماشین حساب همین را میگفتند -که این کار توانایی ما در تفکر ریاضی را کاهش میدهد- و استدلال میکرد که ما در آستانه ورود به یک «عصر جدید» تقویت هوش مصنوعی هستیم.
بحثهایی که در مورد استفاده از هوش مصنوعی توسط جوانان وجود دارد، فضای زیادی را برای جزئیات باقی میگذارد و تا چندین سال شاهد ظهور اثرات واقعی آن نخواهیم بود. اما دانشجویان جوان مورد نظر روزی استخدام کنندگان جدید شما خواهند بود. و به ناچار موقعیتهایی پیش میآید که به کارگرانی نیاز دارید تا مهارتهای تفکر انتقادی سریع و دقیق را در کارهای محل کار نشان دهند، جایی که هوش مصنوعی در دسترس نیست یا برای این کار مناسب نیست.
منظور این است که ممکن است مجبور شوید به زودی سیاستهای استخدام خود را تطبیق دهید - حتی با وجود اینکه هوش مصنوعی کل تجارت استخدام و مصاحبه شغلی را بسیار پیچیدهتر و پیچیدهتر میکند - به طوری که بتوانید به درستی توانایی یک کارگر را برای فکر کردن روی پای خود، بدون تکیه بر هوش مصنوعی آزمایش کنید.
تفکر مبتنی بر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به طور فزایندهای نقش غالبی در نحوه هدایت دانش آموزان در مدرسه ایفا میکند و برخی از معلمان هشدار میدهند که این فناوری میتواند به مهارتهای تفکر انتقادی آنها آسیب برساند.
این موضوع مهم است، زیرا استفاده از هوش مصنوعی در میان کودکان مدرسهای به طرز چشمگیری افزایش یافته است. رباتها در همه چیز از جستوجوهای گوگل گرفته تا لیستهای پخش «اسپاتیفای» ظاهر میشوند.
اتکا به رباتهای چت هوش مصنوعی باعث تحلیل رفتن ماهیچههای تفکر انتقادی و عدم توسعه توانایی تولید آن نوع مقالات استدلالی میشود. مثل این است که انتظار داشته باشید یک کیلومتر بدوید، زمانی که فقط یک مسیر ۵۰ متری را دویدهاید.
مطالعهای که سال گذشته توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون و مایکروسافت منتشر شد، نشان داد که ابزارهای مولد هوش مصنوعی، زمانی که به طور نادرست استفاده شوند... میتوانند منجر به زوال قوای شناختی شوند که باید حفظ شوند.
این مطالعه خاطر نشان میکند که هوش مصنوعی میتواند کارایی را بهبود بخشد، همچنین ممکن است تعامل حیاتی را کاهش دهد ... نگرانیهایی را در مورد اتکای طولانی مدت و کاهش حل مستقل مستقل کاهش میدهد.
الکسا بوروتا، معلم کلاس یازدهم در دبیرستان ترنتون مرکزی نیوجرسی، موافق است که هوش مصنوعی میتواند به مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان آسیب برساند و دامنه توجه را بدتر کند که قبلاً توسط تلفنهای هوشمند کوتاه شده است.
معلمان گفتند که تأثیرات هوش مصنوعی بر دانشآموزان جوانتر که پایههای دانشی که دانشآموزان کالج و فارغالتحصیل دارند، خورندهتر است.
آنها تاکید کردند که اتکای مداوم به هوش مصنوعی همچنین دانشآموزان را بدون استقامت یا توانایی کامل کردن آزمونهای استاندارد از جمله SAT و ACT که برای پذیرش در کالج بسیار مهم هستند، میگذارد.
این بدان معنا نیست که هوش مصنوعی جایی در مدارس ندارد. اما برخی متخصصان میگویند که اگر به درستی استفاده شود، سیستمهای هوش مصنوعی این پتانسیل را دارند که به عنوان آموزگار برای بچههایی عمل کنند که در انجام تکالیف مدرسه به کمک بیشتری نیاز دارند.
آنها میگویند: برای برخی از بچهها... آنها پدر و مادری در خانه ندارند که بتواند به آنها کمک کند، یا ... انگلیسی زبان اول آنها نیست. پس هوش مصنوعی راهی برای مساوی کردن زمین بازی برای همه دانشآموزان است.
آنها همچنین استدلال کردند که دانشآموزان باید استفاده از هوش مصنوعی را بیاموزند، زیرا این فناوری تنها در دنیای کار رایجتر میشود.
متخصصان از معلمان خواستند راههایی برای بازنگری در تکالیف بیابند تا اطمینان حاصل شود که دانشآموزان همچنان از مهارتهای تفکر انتقادی استفاده میکنند، مانند نقد مقالههای تولید شده توسط هوش مصنوعی.
با این حال، برخی معلمان در برابر استفاده از هوش مصنوعی در کلاسهای خود مقاومت میکند. او میگوید: برای دانشآموزانی که یاد میگیرند چگونه بنویسند و چگونه فکر کنند... شما در سطحی نیستید که نیاز به برون سپاری آن داشته باشید.
انتهای پیام/
نظر شما