دانایی راز انسانیت است

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز گفت: بزرگداشت عالمان و دانشمندان و احترام به آنان به بزرگداشت دانش و دانایی منجر خواهد شد و دانایی راز انسانیت است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز در این مراسم ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه بیان کرد:  نشانه برتری انسان بر همه کائنات و گوهر گمشده او در هستی و حیات و محرک او برای کسب برتری خویش، همین است  که خداوند در گفتگو با آدمیان، ارزش فهم را مبنای هستی فرض می گیرد و در بیان یک حکم قطعی، به پرسش می فرمایند، (هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ) و نعمتش را با (وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا) کامل میکند و زحمات و تلاش های دانشمندان را با (یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ) اجر و پاداش می دهد.

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز گفت:  فراخوان هفته پژوهش و فناوری استان ۱۸ آبان ماه اعلام و با برنامه ریزی به عمل آمده هفته پژوهش و فناوری البرز از پانزدهم آذرماه آغاز گردید و  از ۱۴۲۴۴ اثری که به جشنواره واصل شد و در ۷ گروه علمی مورد ارزیابی قرار گرفت، که نهایتا ۶۰ نفر از افراد برگزیده این جشنواره تقدیر می شود و امیدوارم رسالت علمی خودشان را به شکل گسترده‌تری انجام دهند.

کلانتری اضافه کرد: از کل آثار دریافتی ۳/۵۴ درصد در بخش پژوهشگران و فناوران، ۷/۴۳ درصد در بخش دانش‌آموزی و ۲ درصد در بخش نمایشگاهی بوده است و نهایت دقت در داوری ها و کمال رعایت حد نصاب ها، معیار ها، شاخص ها، ملاک های علمی صورت گرفته و همچنین تنوع بخشی  به محورهای جشنواره  مثل تقدیر از خیرین حوزه پژوهش و فناوری، صنعتگران خلاق  ، شهرداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، دانشجویان و پژوهشگران برتر حوزه رسانه از مزیت های این جشنواره نسبت به سال قبل بوده است.

رشد 40 درصدی آثار ارسالی به جشنواره پژوهش و فناوری استان البرز

وی اظهار کرد: از مزیت‌های دیگر این جشنواره این است که کل آثار ارسالی نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است که این نشان دهنده توجه بیشتر دانش پژوهان به جشنواره است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بیان کرد: برگزاری ۱۳ تور علمی، ۱۰ عنوان میز خدمت، ۴ نشست بررسی چالش های علمی، برگزاری بیش از ۱۱۲ عنوان کارگاه و نشست های تخصصی از مزیت های دیگر این جشنواره است.

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به برپایی نمایشگاه هفته پژوهش گفت:  نمایشگاه  دستاوردهای پژوهش و فناوری استان با بیش از ۱۹۰ غرفه و ارائه بیش از ۳۰۰ محصول که بالغ  بر ۱۵۰ محصول آن فناوری و نوآوری بوده با تنوع نوآوری در محصول همراه بود که ارائه و پرزنت  محصولات   فناوری و نوآوری اغلب توسط دانشجویان، جوانان و دانش‌آموزان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: کمیته دانش آموزی از بخش های دیگر این جشنواره عظیم بوده است که معرفی دانش آموزان و معلمان پژوهشگر برتر، اجرای زنگ پژوهش مدارس و شرکت فعال در نمایشگاه از فعالیت های خوب این بخش بود.

دبیر هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی استا البرز اضافه کرد: این جشنواره یک مسیر طولانی برای رسیدن به یک قله و تحقیق برای یک آرمان بزرگ است پس آنرا یک افتتاح بدانیم که به آینده و افق های تابناک اشارت و دلالت دارد. همه اقداماتی که در کشور در حوزه علم و فناوری انجام شده است با نفس گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال‌ها پیش بوده است که امروز شاهد ارتقاء  و منزلت علم، عالم، پژوهش، فناوری و نوآوری در جامعه هستیم. پیشنهاد می‌کنم:

  1. در برنامه هفتم توسعه شاهد جهش اساسی و عظیم با توجه به ظرفیت‌ها و بسترسازی های موجود باشیم. ما در دانشگاه‌ها باید هسته های دانا داشته باشیم تا بتوانیم شبکه توانا ایجاد کنیم. این هسته و شبکه کاملاً شدنی است.
  2. دبیرخانه دائمی هفته پژوهش در هر استان ایجاد شود و دبیرخانه ملی در معاون علمی ریاست جمهوری و یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
  3. تشکیل بانک اطلاعات پژوهشگران و فناوران استانی در هر استان.
  4. ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان البرز برای پیوند و همگرایی مراکز علمی و پژوهشی و صنایع.    

انتهای پیام /

کد خبر: 1163123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =