آخرین تحولات اوکراین| رئیس‌جمهوری فنلاند خواستار ادامه همکاری با روسیه شد

سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند اعلام کرد کرد که ادامه همکاری با روسیه ضروری است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "جوزپ بورل"، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که ذخایر نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل کمک‌های نظامی به اوکراین در حال به اتمام رسیدن است.

 وی گفت: ما به اوکراین سلاح دادیم، اما در همان زمان متوجه شدیم که ذخایر نظامی ما تمام شده است. ما همچنین متوجه شدیم که فاقد قابلیت های دفاعی حیاتی هستیم تا بتوانیم در برابر تهدیدات سطح بالاتر در خود قاره اروپا از خود دفاع کنیم.

این در حالی است که بورل چند روز قبل اعلام کرد که اتحادیه اروپا 214 میلیارد یورو برای هزینه های نظامی اختصاص داده که 6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. به گفته وی، ذخایر تسلیحاتی در اتحادیه اروپا که به اوکراین عرضه می شود، به دلیل این واقعیت که سالها بودجه لازم تامین نشده، رو به اتمام است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی: بیش از 1.5 میلیون نفر از ساکنان منطقه اودسا بدون برق هستند

پیش از این، روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" به نقل از یک مقام نظامی ناتو گزارش داد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در خصوص خطر کاهش ذخایر تسلیحات نظامی به دلیل ادامه تدارکات به اوکراین به فکر افتاده اند. به گفته وی، کشورهای غربی حجم عظیمی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را به کی‌یف منتقل کردند و  اکنون رفع کمبود تجهیزات نظامی نیازمند اقدام طولانی مدت و راهبردی است.

در همین رابطه، مجله "فارین پالیسی" نیز در مورد نگرانی ناتو در مورد ادامه ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین گزارش داد. به نوشته این نشریه، مقامات ناتو در حال بحث در خصوص چگونگی حمایت از اعضای این سازمان در صورتی است که ذخایر تسلیحاتی آنها کمتر از سطح مورد نیاز برای انجام تعهدات دفاعی خویش در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی باشد.

جوزپ بورل در اواسط ماه نوامبر گفته بود که تا قبل از سال 2025، کشورهای اتحادیه اروپا باید 70 میلیارد یورو اضافی برای هزینه دفاع خود اختصاص دهند.او همچنین بیان کرد که تعداد نیروهای واکنش سریع اتحادیه اروپا باید به  5 هزار نفر رسیده و آماده استقرار در سال 2023 باشد.

پیش از آن، در ماه اکتبر، مشخص شده بود که ایالات متحده به اتحادیه اروپا توصیه کرده که برای تقویت سیستم دفاعی خود سرمایه گذاری کند، زیرا توجه واشنگتن به زودی ممکن است به طور کامل به سمت منطقه آسیا و اقیانوسیه معطوف شود. لازم به ذکر است که ارتش های کشورهای اتحادیه اروپا "به طور مزمن با کمبود بودجه مواجه هستند.
در همین رابطه، فلوریان فیلیپو، رهبر جنبش میهن پرستان فرانسه نیز چند روز قبل از این مسئله انتقاد کرد که پاریس به ارسال سلاح به اوکراین با وجود کمبود تسلیحات در ارتش خود ادامه می دهد و این کار دیوانگی است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و نود و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تاکید بایدن بر اولویت آمریکا در تقویت دفاع هوایی اوکراین در گفتگو با زلنسکی

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز، دوشنبه، طی گفتگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بر اولویت ایالات متحده برای تقویت سیستم دفاع هوایی اوکراین این کشور تاکید کرد.

در بیانیه منتشره از سوی کاخ سفید در این رابطه آمده است: پرزیدنت بایدن تاکید کرد که ایالات متحده تلاش‌ها برای تقویت دفاع هوایی اوکراین از طریق کمک‌های امنیتی را در اولویت قرار داده است. صحبت بر سر اعلام تخصیص بودجه 275 میلیون دلاری به منظور تامین مهمات و تجهیزات مضاعف، از جمله سیستم های مقابله با پهپادهای روسی است.

طبق گزارش کاخ سفید، رهبر آمریکا همچنین بر اعلام حمایت 53 میلیون دلاری  برای تقویت ثبات سیستم انرژی اوکراین پس از حملات گسترده هوایی روسیه به زیرساختارهای انرژی این کشور تاکید کرد.

همانطور که در واشنگتن اعلام شده، بایدن از نظریه زلنسکی در مورد آمادگی برای "برقراری صلح عادلانه" بر اساس اصول اساسی منشور سازمان ملل استقبال کرد.

پیش از این، کاخ سفید بسته دیگری از کمک نظامی آمریکا به اوکراین را به مبلغ 275 میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد که بسته کمک نظامی آمریکا به کی‌یف، شامل پدافند هوایی، هواپیماهای بدون سرنشین جنگی و مهمات برای توپخانه خواهد بود.

سوئد: بسته جدید کمک نظامی به اوکراین 50 درصد بیشتر از بسته قبلی خواهد بود

پل جانسون، وزیر دفاع سوئد  در سفر به اودسا اعلام کرد که بسته کمک های نظامی جدید این کشور به اوکراین 50 درصد بیشتر از بسته قبلی خواهد بود.

جانسون گفت: «در این بسته، ما پدافند هوایی، همچنین  مهمات مورد نیاز انواع دیگر سیستم پدافند هوایی را ارائه می‌کنیم و البته بسته‌ای مربوط به نیازهای زمستانی ارتش اوکراین نیز وجود دارد».

به گفته وزیر دفاع سوئد، این نهمین بسته کمک نظامی استکهلم به کی‌یف است. دولت سوئد چند هفته پیش آن را تصویب کرد. وی همچنین یادآور شد که از اول ژانویه، این کشور ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت و "حفاظت از منافع اوکراین" را به عنوان یکی از اولویت اصلی خود قرار می دهد.

سفارت روسیه سخنان وزیر خارجه انگلیس درباره تدارکات نظامی ایران را تکذیب کرد

سفارت روسیه در لندن از اظهارات جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس درباره همکاری نظامی ایران و روسیه انتقاد کرد. بیانیه سفارت در این رابطه بامداد امروز، دوشنبه، 12 دسامبر، منتشر شده است.

دفتر نمایندگی دیپلماتیک روسیه تاکید کرد: طرف انگلیسی به خوبی می‌داند که شایعات درباره ارسال تدارکات نظامی ایران به روسیه که ادعا می‌شود در راستای حمایت نظامی-فنی روسیه انجام می‌شود، کاملاً دور از ذهن است.

در این بیانیه همچنین یاد آوری شده که مسکو "متعهد به پیروی کامل از قوانین ملی و قوانین بین المللی در زمینه همکاری خود با کشورهای ثالث است."

سفارت روسیه از مقامات لندن خواست تا به جای تلاش برای بدنام کردن روسیه، نگاهی انتقادی به کارزار ادامه پمپاژ سلاح به اوکراین داشته باشند، چراکه چنین "کمک هایی" تنها پایان درگیری نظامی در این کشور را به تاخیر  انداخته و آسیب جدی به مردم غیرنظامی دونباس وارد خواهد کرد.

دیپلمات‌های روس افزودند که به نوبه خود قصد دارند تمام حقایق مربوط به دخالت لندن و سایر پایتخت های غربی در تشویق مالی و تسلیحاتی کی یف را با دقت ثبت کنیم.

چند روز قبل، رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران نیز گفت که واشنگتن قصد دارد به هر طریق ممکن با صادرات ادعایی تسلیحات نظامی ایران به روسیه مقابله کند.

ابراز تردید عربستان سعودی در خصوص اثربخشی تعیین سقف قیمت نفت روسیه

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی شب گذشته در اجلاسی در ریاض اعلام کرد که محدودیت قیمت نفت صادراتی از فدراسیون روسیه قادر نخواهد بود انتظارات در نظر گرفته شده را برآورده سازد.

وی گفت: «در مورد تعیین سقف قیمت نفت روسیه که از 5 دسامبر اجرایی شده باید بگویم که این تصمیم گیری هنوز نتایج روشنی نداشته و  هیچ اطمینانی نیز وجود ندارد که اهداف مورد نظر آن تحقق یابد، بنابراین کارآیی این اقدام زیر سئوال است.»

وزیر انرژی عربستان همچنین یادآور شد که واکنش بالقوه مسکو به این اقدام باعث ایجاد برخی عدم قطعیت ها در پیش بینی تأثیر "تعیین سقف" بر بازار جهانی نفت سوخت می شود. به گفته بن سلمان، با در نظر گرفتن همه عوامل، نمی توان گفت که آیا این اقدام موفقیت آمیز خواهد بود و آیا به دستیابی به تغییرات سیاسی که غرب روی آن حساب کرده، کمک می کند یا خیر.

کاخ سفید: روسیه قصد دارد به عملیات نظامی در اوکراین ادامه دهد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که روسیه قصد دارد عملیات نظامی خود در اوکراین را ادامه دهد.

وی شب گذشته در گفتگو با  شبکه ای.بی. سی نیوز گفت: آنچه در صحنه می بینیم، حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد دارد همچنان به عملیات نظامی علیه اوکراین ادامه دهد. در همین رابطه، وظیفه ایالات متحده حمایت از کی‌یف برای داشتن امکانات دفاعی از "سرزمین خود" از جمله مناطقی است که در جریان این عملیات از دست رفته است.

کربی: آمریکا اوکراین را برای حمله به روسیه تشویق نکرده است

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده اوکراین را برای انجام هیچ گونه عملیاتی در خاک روسیه تحت فشار قرار نداده است.

وی به تلویزیون ای.بی. سی نیوز گفت: «ما قطعاً [اوکراین] را تحت فشار قرار نمی دهیم یا عملیات نظامی را به داخل خاک روسیه بکشاند.»

کربی توضیح داد که وظیفه ایالات متحده تنها حمایت از کی‌یف در دفاع از "سرزمین خود" از جمله مناطقی است که در طول عملیات نظامی از دست رفته است. وی همچنین مدعی شد که تشدید درگیری نظامی در اوکراین منافع واشنگتن را برآورده نخواهد کرد.

نگرانی وزارت دفاع بلاروس از وضعیت مرزها با اوکراین

ویکتور گولویچ، معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بلاروس شب گذشته اعلام کرد که مقامات مینسک بیش از همه نگران وضعیت مناطق مرزی با اوکراین هستند.

وی در گفتگویی تلویزیونی گفت: «مرزهای جنوبی ما، مرز با اوکراین باعث نگرانی زیادی شده است. اوکراین اقدامات بی‌سابقه‌ای را برای شکستن آنچه که ما را مرتبط می‌کرد، محدود می‌کرد، تعیین مرزها و ترسیم این خط زنده انجام داده است. و باید توجه داشت که هیچ پیش نیازی از طرف بلاروس در این زمینه وجود ندارد، به جز ادعای بی اساس، مبنی بر اینکه بلاروس از اقدامات روسیه در اوکراین حمایت  و به آن کمک می کند.»

به گفته وی، اوکراین پل ها را منفجر کرده و مسیر جاده نزدیک مرز با بلاروس را تخریب می کند. در عین حال، نیروهای مرزبانی بلاروس بارها نقض مرزهای دو کشور توسط اوکراین را نیز ثبت کرده است.

گسترش احتمالی کریدور غلات، موضوع گفتگوی زلنسکی با اردوغان

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه با رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه در خصوص گسترش احتمالی کریدور صادرات غلات گفتگو کرد.

زلنسکی شب گذشته خود این موضوع را در توییتر خود اعلام کرد و نوشت: «ادامه گفتگو با رئیس جمهور اردوغان، حمایت اوکراین از ابتکارعمل "Grain from Ukraine" را بار دیگر مورد تایید قرار داد. ما همچنین درباره اقدامات بیشتر و گسترش احتمالی کریدور غلات نیز تبادل نظر کردیم.»

در اجلاس بین المللی امنیت غذایی، زلنسکی اعلام کرد که اوکراین، به عنوان بخشی از برنامه Grain From Ukraine، قصد دارد تا پایان بهار سال آینده حداقل 60 کشتی و حداقل 10 کشتی در ماه، از بنادر خود به کشورهای در معرض خطر قحطی و خشکسالی بفرستد.

وعده اردوغان به زلنسکی: ترکیه برای غلبه بر زمستان سخت به اوکراین کمک خواهد کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان گفتگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای خود اعلام کرد که این کشور از اوکراین برای غلبه بر عواقب زمستان سخت حمایت خواهد کرد.

دفتر اردوغان در پیامی توییتری یادآور شد: «رئیس جمهور اردوغان در گفت‌وگویی تلفنی با زلنسکی اعلام کرد که ترکیه به تلاش خود برای رفع نیازهای  انسان دوستانه مردم اوکراین در ماه‌های سخت زمستانی آتی ادامه خواهد داد.»

اردوغان همچنین از گسترش کریدور بشردوستانه دریای سیاه برای تامین مواد غذایی و سایر محصولات حمایت کرد.

رئیس جمهوری فنلاند خواستار ادامه همکاری با روسیه شد

سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند اعلام کرد کرد که ادامه همکاری با روسیه ضروری است.

وی در یک مصاحبه رادیویی گفت: ما باید به همکاری ادامه دهیم، حتی اگر به این دلیل که مرز مشترکی به وسعت هزار کیلومتر داریم. باید منتظر بود و دید که چه زمان اوضاع شفاف خواهد شد. البته کاملاً ممکن است که این اتفاق در دوران تصدی من به عنوان رئیس جمهور نباشد.

پیش از این، روز شنبه وزارت امور خارجه روسیه به دلیل آتش زدن پرچم ملی روسیه در هلسینکی، به دولت فنلاند اعتراض کرد. این حادثه در تاریخ 6 دسامبر در جریان راهپیمایی به مناسبت روز استقلال فنلاند در هلسینکی رخ داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1163292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =