به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، حسن بنیانیان، مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در نشستی که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد همدان و رؤسای واحدهای استانی،معاونان ، مدیران و آموزشی، پژوهشی و فرهنگی استان همدان در سالن آمفی تئاتر آمفی تئاتر پرفسور حسابی برگزار شد به تبیین فرایند پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی با یادآوری موضوع نشست در خصوص چگونگی بستر فرهنگی لازم برای تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تعصب بیجا در این موضوع مانع پذیرش انتقاد است.
وی یکی از موانع پیشرفت را قطع رابطه مدیران پس از اتمام دوران مدیریت با محل کار قبلی دانست و گفت: باید ساز و کار ارتباط مدیران برای تبادل تجربیات فراهم شود.
بنیانیان یکی از راهکارهای موفقیت مدیران برای برداتشن گام های بلند تر در زمینه تحول را ثبت تجربیات تلخ دانست و گفت: متأسفانه همیشه تجربیات موفقیت برای نسل بعد بیان می شود و مدیران باید شکست های مدیریتی و تجربیات تلخ خود برای عدم تکرار در سال های آینده را نیز ثبت و ضبط کنند.
وی با طرح این سئوال که«چند درصد علم دانشگا ههای کشور در نظام تصمیم سازی مدیران جاری است؟» اظهار کرد: انتخاب مدیران غیر متخصص در بخش های مختلف کشور و سپس آموزش آنان برای اداره امور از موانع توسعه و پیشرفت به شمار می رود که باید اصلاح شود.
این استاد دانشگاه با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع خصوصی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی که دانشگاه ها را مرکز تربیت قوه عاقله کشور خواندند، افزود: رهبری از دانشگاه آزاد می خواهند که بازوی انقلاب شوند و در زمینه ارتقای علمی و حاکمیت گفتمان انقلاب اسلامی و حفظ کیان دانشگاه آزاد تلاش نمایند.
بنیاینان با اشاره به دستور جهاد تبیین از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان به واجب عینی و فوری بیان کرد: نباید ساده از کنار این موضوع علبور کنیم بلکه همگان باید برای تحقق جهاد تبیین و ایجاد امیدواری در جامعه تلاش کنیم.
وی یکی از انتظارات جامعه از دانشگاه آزاد را کمک به حل مسائل جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی بیان کرد و افزود: باید مهارت های رهبری در مدیریت سازمانی از سوی مدیران به عنوان اولین گام در طرح تحول به کار گرفته شود و نقش استان ها در طرح تحولی پررنگ تر از قبل دیده شده است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، نگرش علمی به موضوع فرهنگ، آینده نگری و کمک به تمدن سازی را از سوی همه اساتید دانشگاه آزاد و مسئولان دانشگاه خواستار شد و گفت: مدیران ما الفبای کار فرهنگی را بلد نیستند در حالی که مدیریت امور با رویکرد فرهنگی و تربیتی یک ضرورت است.
بنیانیان، حضور روحانیون فاضل در مساجد برای رفاقت با جوانان و پاسخگویی به سئوالات چهره به چهره را خواستار شد و گفت: اکنون دیگر یک تریبون واحد از صدا و سیما پاسخگوی شبهات جوانان نیست و نسل امروز به دنبال الگویی یابی است.
وی بیان کرد: بیشاز ۸۰ درصد از تحولات فرهنگی از جمله اقتصاد، سیاست، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و دوره سربازی و غیره ریشه آن در داخل کشور شکل میگیرد ولی ما خود را در آن ۲۰ درصد درگیر کردهایم که اول باید بچههای دانشگاه آن ۸۰ درصد را بفهمند تا بتوانند مسئله حجاب را در دانشگاه حل کنند اگر هم نمیخواهند که همین رویه ادامه پیدا کند.
بنیانیان با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه توصیه به مدیران برای تدوین پیوست فرهنگی تصمیمات، گفت: حتی برای نظام مالیاتی نیازمند پیوست فرهنگی هستیم و دید بد در فضای فرهنگی جامعه ما محصول بی توجهی به مقوله فرهنگ است.
وی با انتقاد از تبلیغات انتخاباتی بدون توجه به مقوله فرهنگ در برگزاری مناظرات انتخاباتی که با بیان عیوب هر یک نامزدها نسبت به طرف مقابل همراه است اظهار داشت: مردم تصور می کنند باید از بین چند نامزد انتخاباتی آنکه بدی کمتری دارد را انتخاب کنند برای همین برخی از مردم در انتخابات رأی نمی دهند و این نوع تبلیغ در انتخابات بهمثابه خلق یک فقر فرهنگی بجای فهم فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی است و درحقیقت بهجای حل مسائل سیاسی کلیت نظام را در باور مردم خراب میکنند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطر نشان کرد: همه افراد یک جامعه تحت تأثیر فرهنگ هستند و متناسب با جایگاه و با خصوصیات خاص خود در تغییرات فرهنگی جامعه نقش ایفا میکنند.
بنیانیان، رفتار برخی اساتید در کلاس درس را در تبیین مسئله حجاب و تشویق دانشجویان به حجاب مهم دانست و گفت: وقتی یک استاد بدحجاب در کلاس درس حضور می یابد ناخودآگاه بدحجابی تشویق می شودو همه سازمانها و نهادهای جامعه متناسب با گستردگی و نوع وظایفی که بهعهده دارند درعین تأثیرپذیری، بر فرهنگ و تعهدات فرهنگی جامعه تأثیرگذارند.
این مقام مسئول در دانشگاه آزاد با تقسیم بندی فرهنگ به دولایه فرهنگ سازی آگاهانه از پایین به بالا و فرهنگ سازی ناخودآگاه از بالا به پایین گفت: چند درصد فرهنگ از پایین به بالاست و با یک تکنولوژی نرم، ساخت نماد رفتار از بیرون در یک جامعه مادی و درون یک جامعه است که شروع به شکل گرفتن میکند و آرامآرام باورها را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی سردرگمی نهادهای فرهنگی و ناامیدی آنان در عدم داشتن برنامه برای فرهنگ سازی را یک آسیب برشمرد و افزود: اول باید بچه های مساجد را توجیه کرد چطور باید از این فضای یاس بیرون بیایند یعنی فرهنگ سازی آگاهانه را باید قطبی کرد.
وی با اشاره به فرموده امام راحل در سال 59 به اهیمت مقوله فرهنگ، گفت: امام در سال ۵۹ فرمودند آنها که هر جا مدیریت میکنند بدانند خدای تبارک و تعالی و ملائک موکل ناظر همین موج های حرف و عمل شما در جامعه هستند و باید توجه کرد که مسئولیت بزرگ است که رفتار ما انسانها در فرهنگ و جامعه موج مثبت یا منفی درست می کند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از آثار بی توجهی به پیوست فرهنگی را در ساخت و ساز مسکن مهر، مثال زد و افزود: عدم توجه به حریم خانواده ها در ساخت و ساز باعث وسعت دید برج های روبروی هر برج برای همسایگان و حتی شنیده شدن صدای یکدیگر از واحدهای مجاور توسط همسایگان است که باعث اختلافات و از هم پاشیدگی برخی خانواده ها می شود.
بنیانیان اظهار داشت: دو ابزار اصلی مدیریت هم در خانواده، هم در سازمان و هم در جامعه اول از همه مدیریت عالمانه برای تربیت و فرهنگسازی و نظامسازی برای اصلاح و بهینهسازی ساختارها، قوانین و دستورالعملها به شمار می رود ، یعنی کارکرد فرهنگی قوانین، کارکرد فرهنگی نظام مالیات، کارکرد فرهنگی سربازی و … چگونه است؟
وی توسعه در همه جنبه های جامعه را در گرو توسعه فرهنگ دانست و افزود: فرهنگ توسعه را بفهمیم و اصلاح کنیم و میبایست رابطه فرهنگ و سیاست را توضیح داد که چرا حکمرانی ما مشکلاتی دارد که بخشی به فرهنگ ارتباط دارد؟
مشاور و دستیار امور فرهنگی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: یک فصل باید درخصوص فرهنگ و قوه قصائیه ، فرهنگ و بهداشت و درمان، فرهنگ و شهرداری صحبت کرد و این مدل را به تصویر کشید، سپس باید به سراغ توزیع کالا و خدمات فرهنگ رفت.
ایان استاد دانشگاه گفت: رهبر انقلاب میفرمایند که «اسلامیکردن دانشگاهها یک معنای عمیق و وسیع و جامعی دارد، و به اعتقاد من، از نان شب برای دانشگاهها واجبتر است. اگر بخواهید دانشگاه، علمی هم بشود، باید اسلامی بشود؛ از شاخصهای اسلامی شدن، علمی شدن و عمیق شدن است، خودباور بودن استاد و دانشجو است، اتکا به نفس داشتن استاد و دانشجو است» باید این صحبتهای حکیمانه رهبر انقلاب را مبنای کار خود قرار دهیم.
وی افزود: در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی به طور جدی به دنبال اجرای سند دانشگاه اسلامی هستیم. یکی از عوامل عدم پیشرفت در دانشگاه، کاربردی نبودن برخی کارهای فرهنگی توسط برخی نهادهای فرهنگی دانشگاه است، مسئولان واحدها باید کارهای فرهنگی را در دانشگاه مدیریت و هدایت کنند و نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه به آنان کمک کنند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم تغییر نگرش مدیران در سند دانشگاه اسلامی گفت: استفاده از آموزش به عنوان ابزار اصلی اصلاح فرهنگ و تربیت باید جزو نگرش اصلی مدیران قرار بگیرد.
بنیانیان گفت: طراحی الگوهای مفهومی مدیریتی دانشگاه اسلامی و طراحی ساختار نظاممند در عرصه اسلامی سازی دانشگاه، در دستور کار مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است و مشی مدیریتی رؤسای واحدها در ارتباط با اساتید و دانشجویان و نهادهای فرهنگی باید دچار تحول بشود.
وی خاطرنشان کرد: کالا و خدمات فرهنگی در خدمت حل هیچ مشکلی نیست و بعضاً خود مشکل تولید میکند زیرا کسی سراغ مدیرکل ارشاد نمیرود که شما باید معضلات فرهنگی استان همدان را بدانید یا چگونه هنرمندان را متقاعد کنیم که اثر هنری آنها که از بیت المال هزینه می شود به جامعه و فرهنگ کمک کند.
انتهای پیام /
نظر شما