صنایع نفت و گاز نیاز به تکنولوژی‌های نوین دارند / لزوم استفاده از توان داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان

یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: سیاستگذاری‌های راهبردی کشور از چند سال پیش به‌سمت استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور بوده و صدور کاتالیست به روسیه و یا تولید اقلام راهبردی نظیر شیرهای کنترلی صنعت نفت با استفاده از توان داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله این دستاوردهاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، تحریم‌ها از دیرباز علیه کشورمان وجود داشته است و پیش بینی نمی شود در آینده نزدیک به صورت کامل رفع شوند. با توجه به عنادی که غرب به سرکردگی آمریکا با ایران دارد، گویا قرار است تا همیشه با تحریم‌ها دست به گریبان باشیم. بنابراین، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند باید طوری عمل کنیم که اساساً تحریم‌ها بی اثر شوند. در همین ارتباط، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایجاد کارگروه تولید بار اول مبادرت کرد. قرار است بومی‌سازی و تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع با تکیه بر توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور در دستور کار قرار بگیرد. این مهم از طریق دانش شناسایی شده شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور و شناخت دقیق صنعت با استفاده از داده‌های تولیدی توسط خود صنایع صورت می‌گیرد و حرکت به سمت داخلی‌سازی این اقلام راهبردی انجام می‌شود.

ماجرای تیراندازی در شرکت نفت گچساران چه بود؟

قبلاً تولید بار اول ذیل شورای‌عالی امنیت ملی شکل گرفته بود و قانون پشتیبان نداشت. از این جهت با پیگیری معاونت علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهوری و در قالب ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان آیین‌نامه اجرایی برنامه تولید بار اول توسط دولت ابلاغ شد. حالا دانش بنیان‌ها با یک پشتوانه بسیار قوی قانونی ‌می‌توانند محصولات بومی‌سازی شده خود را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی عرضه کنند. نظرات رحمان سعادت، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه سمنان را درباره ی لزوم دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور از جمله صنعت نفت و گاز جویا شدیم که در ادامه می  خوانید.

سعادت با اشاره به این موضوع که یک سری تکنولوژی‌های کلیدی و پیشرو وجود دارد که کشورها باید تلاش کنند هر چه بیشتر به آن‌ها دست پیدا کنند، تصریح کرد: امروزه تکیه بر توان دانش‌بنیانی برای کشورها اهمیت خاصی پیدا کرده و برای ما نیز این موضوع مهم است. در دنیای امروز کسانی برنده هستند که به صنایع دانش‌بنیان و اطلاعات و دانش‌های نوین تکیه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در حوزه اقتصادی و حتی در بخش سیاسی دست بالا را داشته باشند و در مذاکرات نیز شرایط خوبی را برای خودشان ایجاد کنند.

وی در ادامه گفت: بعد از سال 1390 که تحریم‌ها علیه کشورمان شدت گرفت، نیاز به دانش‌بنیان شدن در کشورمان احساس شد و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت. اما هنوز نیاز به تلاش‌های بیشتر داریم تا بتوانیم در صنایع بزرگ از جمله نفت و گاز به تکنولوژی‌های نوین دست پیدا کنیم. بخشی از این نیاز به وسیله دیپلماسی تجاری قابل حل است و بخش دیگری از آن نیز باید با تکیه بر نیروی انسانی و نخبگانی کشور تأمین شود.

این استاد اقتصاد در دانشگاه خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم اقدامات خوبی در کشور در حوزه دانش بنیانی صورت گرفته است. به‌طور مثال، کشورهایی مانند ازبکستان، سوریه و ونزوئلا به لحاظ تکنولوژیک با ما فاصله دارند و ما توانسته ایم با تکیه بر توان داخلی و دانش بنیانی خود در این کشورها به ارائه  خدمات فنی و مهندسی بپردازیم و نوسازی پالایشگاه‌هایشان را داشته باشیم. این‌ها قدم های خوبی است و می تواند منافع کشور ما را تأمین کند. اما نباید به این اقدامات بسنده کنیم و باید بیش از پیش به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنیم. ما به لحاظ علمی در سطح بهتری نسبت به کشورهای منطقه قرار داریم و می توانیم صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها را پیگیری کنیم. اما همزمان باید به سمت دستیابی به فناوری‌های روز دنیا با تکیه بر توان دانش‌بنیانی داخلی حرکت کنیم. به طور مثال، لازم است به فناوری های نوین در زمینه دسترسی به منابع نفت و گاز در دریا دست پیدا کنیم.

سعادت در ادامه گفت: سیاستگذاری‌های راهبردی کشور از چند سال پیش به سمت استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور بوده است. صدور کاتالیست به روسیه و یا تولید اقلام راهبردی نظیر شیرهای کنترلی صنعت نفت با استفاده از توان داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان و سیاست تولید بار اول از جمله این دستاوردها به شمار می‌رود. باید در کنار استفاده از توانمندی‌های داخلی دانش بنیانی به فعال‌سازی دیپلماسی تکنولوژی خود نیز اقدام کنیم تا از دستاوردهای روز دنیا نیز بهره ببریم. تعلل در زمینه پیگیری تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع کشور باعث می‌شود که سهم خود را در بازارهای جهانی به‌خصوص در کشورهای همسو از دست بدهیم و دچار خسران شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =