خودروهای فرسوده چه بر سر هوای تهران می‌آورند؟ / روند لاک‌پشتی اسقاط ۴۰۰ سال زمان می خواهد

تهران ۱۴ میلیون خودروی فرسوده دارد، درحالی که روند اسقاط این خودروها به کندی پیش می‌رود و برخی کارشناسان معتقدند که برای اسقاط این تعداد ۴۰۰ سال زمان لازم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، کارشناسان انگشت اتهام را به سمت خودروها می‌گیرند و معتقدند که متهم ردیف اصلی آلوده شدن هوای پایتخت ماشین‌ آهنی‌هایی هستند که پا به سن گذاشته‌اند و حالا به آن‌ها می‌گوییم «فرسوده»، اما چرا روند اسقاط این خودروها که دیگر بیش از ۱۵ سال از سنشان گذشته انقدر کند است؟  

زاکانی: همه ون‌های تهران فرسوده است

تهران چند خودرو فرسوده دارد؟

البته ناگفته نماند که بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل عمومی تهران هم آنگونه که علیرضا زاکانی شهردار تهران گفته از فرسودگی چند ساله رنج می‌برند.

شهردار تهران گفته که همه ون‌های پایتخت فرسوده است و باید از رده خارج شود همچنین ۷۰ درصد تاکسی‌ها و ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران نیاز به نوسازی دارد.

محمودی مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو هم آمار خودروهای فرسوده در کشور را ۱۴ میلیون خودرو دانسته و به مهر گفت: در حال حاضر بین ۹ تا ۱۰ میلیون دستگاه موتور سیکلت، سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری، ۲۵۰ هزار کامیون و ۲۰۰ هزار اتوبوس، مینی بوس و وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده در سطح کشور در حال تردد هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین از مجموع ۲۸ میلیون خودروی در حال تردد در کشور، ۱۴ میلیون دستگاه یعنی نیمی از خودروها، فرسوده هستند.

۴۰۰ سال زمان برای اسقاط فرسوده‌ها نیاز است!

شریف عنوان کرد: اگر با همین روالی که هم اکنون در حال اسقاط خودروها هستیم پیش برویم برای از رده خارج کرده این ۱۴ میلیون دستگاه به ۴۰۰ سال زمان نیاز داریم و البته این در حالیست که خودروی فرسوده جدیدی به این آمار افزوده نشود.

مشهدی شریف به لایحه ساماندهی صنعت خودرو اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در این لایحه در صورت موجود نبودن گواهی اسقاط بر واریز ۱.۵ درصد از قیمت هر خودرو به صندوق ملی محیط زیست تاکید شده، به جای اینکه هوا پاک‌تر شود، آلوده‌تر می‌شود زیرا خودروسازان خودروهای جدید خود را شماره گذاری می‌کنند بدون اینکه اسقاطی انجام دهند.

وی ادامه داد:وقتی اسقاط صورت نگیرد، تعداد خودروهای فرسوده روز به روز بیشتر می‌شود وقتی اسقاط صورت نگیرد، تعداد خودروهای فرسوده روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین سهم ۵۰ درصدی فرسوده‌ها در آلودگی هوا سال به سال افزایش می‌یابد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تاکید کرد: باید به اندازی که تولید انجام می‌شود، اسقاط خودرو هم انجام تا تعداد فرسوده‌ها کم شود.

قانونی که به نفع خودروساز اصلاح شد

اما چرا اسقاط خودروها به کندی پیش می‌رود؟ سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در نشست تخصصی بررسی آلودگی هوای تهران که در دانشکده بهداشت دانشگاه تهران برگزار شد، درباره دلایل روند کند خروج خودروهای فرسوده از چرخه گفت: مجلس قانونی را تحت عنوان ساماندهی صنعت خودرو مصوب کرد که به جلوگیری از نشر بیشتر آلودگی هوا کمک می‌کرد، ماده ده این قانون عنوان می‌کند که در ازای هر چهار ماشین تولید شده، یک خودرو فرسوده باید اسقاط شود.

وی افزود: این قانون سخت‌گیرانه و خوب بود اما بعد از گذشت سه ماه از ابلاغ، دولت بهانه آورد که توان انجام این کار را ندارد. در نهایت پیشنهاد دادند که در ازای تولید هر چهار خودرو ۱/۵ درصد از خودروی تولید شده به حساب صندوقی در وزارت صمت واریز شود.

تهران ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد

رفیعی بیان کرد: ما گفتیم که با ۱/۵ درصد نمی‌توان هیچ خودرویی را از چرخه خارج کرد و اگر اینطور باشد، باید حداقل ۱۶ خودرو تولید شود تا بتوان یک خودروی فرسوده را از رده خارج کرد. از طرفی تهران ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد و عملا خیابان‌های پایتخت پارکینگ شده است. توجیح‌شان این بود که اگر اسقاط یک خودرو در ازای تولید چهار خودرو اجرا شود، قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

رفیعی توضیح داد: در نهایت با چالش‌های به وجود آمده قانونی که مصوب شد همان واریز ۱/۵ درصد بود. نکته جالب اینجاست که این مبلغ باید به حساب صندوقی در وزارت صمت واریز شود و مسئول تشخیص میزان فرسودگی خودروها هم وزارت صمت است.

رئیس فراکسیون محیط زیست با بیان این که با این روند قرار نیست خودروی فرسوده‌ای از رده خارج شود، عنوان کرد: طرح‌هایی که برای خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه مطرح می‌شوند، بیشتر بازی با کلمات هستند. افزایش قیمت خودرو استدلال غلطی بود چراکه قیمت خودرو بدون اجرای این قانون هم افزایش پیدا کرد.

انفعال دانشگاه‌ها در ارتباط با نهادهای تصمیم‌گیرنده

رفیعی با انتقاد از روند ارتباط دانشگاه و نهادهای تصمیم‌گیرنده، گفت: در زمان تصویب این قانون من هیچ صدایی از سمت دانشگاه نشنیدم. بارها دست یاری به سمت اساتید دانشگاه دراز کردم چراکه برای شکل‌گیری یک مطالبه و ورود آن به عرصه سیاست‌گذاری به همکاری و مشارکت دانشگاه نیاز داریم اما دوستان دانشگاهی ندای ما را لبیک نگفتند. تنها مطالبه‌ای از سوی نظام پزشکی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه انفعال دانشگاه‌ها به نفع کشور نیست، بیان کرد: اگر مطالبه‌ای درست در زمان تصویب قانون شکل می‌گرفت، حداقل من می‌توانستم این مطالبات را به گوش مسئولان برسانم و با تکیه بر تحقیقات دانشگاهی همکارانم را قانع کنم. کمیسیون صنایع صرفا با نگاه توسعه‌ای و اقتصادی به موضوع نگاه می‌کند؛ من توسعه اقتصادی را رد نمی‌کنم اما حرف ما درباره اقتصاد پایدار است نه تصمیمات مقطعی که آسیب‌رسان هستند. ارتباط دانشگاه با نهاد تصمیم‌گیرنده باعث می‌شود که تصمیم‌گیرندگان بدانند عواقب تصمیماتشان چیست. باید برای حلقه اتصال دانشگاه و مسئولان فکری شود.

کمبود بودجه سد راه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

سوده نجفی عضور شورای شهر تهران هم مشکل جایگزین نشدن خودروهای فرسوده موجود در حمل و نقل عمومی تهران را کمبود بودجه دانست و به ایسکانیوز گفت: یکی از دلایلی که اجرای قانون هوای پاک را با مشکل مواجه کرده، موضوع کمبود بودجه است؛ به عنوان مثال درقانون هوای پاک بر تعویض خودروهای فرسوده و استفاده از خودروهای برقی به جای  وسایل نقلیه بنزین‌سوز تاکید می‌شود اما تمامی این موارد هزینه‌بر خواهد بود و به همین علت قانون هوای پاک در اجرا دچار مشکل شده است.

عضو شورای شهر ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن پرداخته شود، بحث توسعه حمل و نقل عمومی است. شهرداری تهران برای افزایش واگن‌های مترو و واردات اتوبوس‌های جدید با مشکل بودجه روبه‌رو است. همچنین دولت هم باید سهم خود را در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پرداخت کند که به علت کسری بودجه این کار را انجام نمی‌دهد؛ این‌ها موانعی هستند که نمی‌گذارند قانون هوای پاک اجرا شود.

فرسوده‌ها چه به روز تهران می‌آورند؟

لازم به ذکر است، بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، آلودگی هوای تهران به طور مستقیم هر ساله خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری به سلامت عمومی شهروندان وارد می‌کند که مطابق برآورد صورت گرفته کاهش آلودگی هوای تهران در اثر اجرای طرح‌های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، می‌تواند کاهش خسارت تقریبی تا ۱۰۸۱ میلیون دلاری را در بخش سلامت شهر تهران به همراه داشته باشد.

همچنین میزان مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. با توجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ الی ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۱۶۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود.

خبرنگار: پرستو خلعتبری

انتهای پیام /

کد خبر: 1171741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فخرالدین IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 0
      هنوز پیکان 60سال پیش دوران پهلوی رو تو جاده ملت راه میبرن خجالت چیزی خوبی هست