به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اشتغال فارغالتحصیلان یکی از مهمترین معیارها ارزیابی عملکرد آموزش عالی در کشورهاست. آموزش عالی کارامد نیازهای بازار کار را درنظر گرفته و دانشجویان را برای حضور موثر در جامعه آماده میکند. ایسکانیوز پیشتر هم در گزارشهایی به معرفی برنامههای کشورهای موفق در حوزه اشتغال فارغالتحصیلان پرداخته است.
اعتراض کارشناسان صنعت به کاهش یکساله دوره کارشناسی ارشد در دانمارک
وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ وضعیت اشتغال دانشآموختگان ۴ سال قبل یعنی دانشآموختگان مهر سال ۱۳۹۶ تا شهریور ۱۳۹۷ را رصد کرد. ۷۴ دانشگاه کشور در این طرح پایش مشارکت کردند. نمودار زیر نشاندهنده مقایسه میانگین وزنی درصد اشتغال به تفکیک مقطع تحصیلی در کل کشور بر اساس نتایج طرح پایش در سالهای اخیر است؛
بر اساس این نمودار، بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ مربوط به مقاطع کارشناسی و دکتری است و پایینترین نرخ بیکاری هم مربوط به مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد است. نتایج آماری نشاندهنده آن است که اکثریت دانشآموختگان به ترتیب از مقاطع کارشناسی، کاردانی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.
شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر اشتغال فارغالتحصیلان داشته است؟
بر همین اساس، درصدهای متغیر اشتغال در مقاطع مربوط به تحصیلات تکمیلی، میتواند به جهت جمعیت کم دانشآموخته در این ۲ مقطع باشد. همچنین این آمار در مقایسه با سال قبل در همه مقاطع به غیر از دکتری تا حدود قابل توجهی افزایش یافته است که یکی از دلایل آن میتواند به صدمات ناشی از همهگیری ویروس کرونا باشد.
به طوری کلی توجه بیشتر به برنامهریزی و سیاستگذاری پایدار و اثربخش همه نهادهای مرتبط به مسئله اشتغال میتواند در افزایش آمار اشتغال دانشآموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی تاثیرگذار باشد. همچنین نهاد آموزش عالی هم باید هماهنگ با سایر نهادها، نسبت به توانمندسازی و مهارتافزایی دانشآموختگان متناسب با نیاز بازار کار و حجم جمعیت دانشآموختگان در هر مقطع اقدام کند.
انتهای پیام/
نظر شما