تحمیل هزینه‌های ناعادلانه‌ به طرح‌های دانشگاهی/ نبود دانش و توانایی در مسئولان اجرایی مانع از پیشرفت تحقیقات می‌شود

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت معتقد است که برخی قراردادها هزینه‌های ناعادلانه‌ای را به طرح‌های دانشگاهی تحمیل می‌کنند. همچنین مواجهه با افرادی است که توانایی و دانش کافی در پست اجرایی خود ندارد، مانع از اجرای شایسته طرح‌های تحقیقاتی می‌شود.

حامد کامل نیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که مشکلات اقتصادی و شرایط حاکم بر کشور تا حدودی روند فعالیت‌های صنعتی دانشگاه‌ها را کند کرده است، اظهار کرد: پژوهشگران معمولا با مشکلات اداری و مدیریتی مواجه هستند. 

سیستم بروکراتیک طرح‌های تحقیقاتی را به افراد فاقد صلاحیت واگذار می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که عمده طرح‌های پژوهشی‌اش در حوزه طرح‌های معماری و شهرسازی در حوزه‌های نظری- کاربردی در بخش‌های مختلف شهری- مسکونی و بازآفرینی است، افزود: انجام این طرح‌ها موجب استفاده از تخصص دانشگاهی در صنعت ساختمان و در عرصه معماری است که برای دانشگاه درآمدزایی هم داشته است.

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت درباره مشکلات پژوهشگران در ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات، مواجهه با افرادی است که توانایی و دانش کافی در پست اجرایی خود ندارد و مانع از اجرای شایسته طرح‌ها می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که برخی قراردادها هزینه‌های ناعادلانه‌ای را به طرح‌های دانشگاهی تحمیل می‌کنند. نبود امکانات هم از جمله مشکلاتی است که علی رغم تلاش دانشگاهیان برای کمک به صنعت و جامعه، مانع از شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و جامعه می‌شود.

افراد غیرمتخصص مشکلات اداری و بروکراتیک را به وجود می‌آورند

کامل‌ نیا با تصریح بر این که مواجهه با افراد غیرمتخصص یکی از دلایل بروز مشکلات اداری و بروکراتیک است، تاکید کرد: متاسفانه بی‌توجهی به شایسته سالاری در مسئولیت‌های اجرایی در بخش‌های مختلف، رویکرد انحصاری و غیرعلمی به مسائل، نبود اعتماد به نسل جوان دانشگاه و بی‌توجهی به خواست‌ها و نیازهای آن‌ها موانع بسیاری برای پژوهشگران ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت با بیان این که حل مشکلات ارتباط دانشگاه و صنعت نیازمند قرار داشتن افراد در ظرف دانشی و تعهدی متناسب با توانمندی خود و پرهیز از رویکردهای سیاسی و حزبی در مسائل دانشی و تخصصی است، اظهار کرد: همچنین لازم است توجه بیشتری به دانشگاه و ظرفیت اساتید و دانشجویان و به ویژه پرهیز از جامعه تک صدایی و حرکت به جامعه چند صدایی در همه عرصه‌ها برای پیشرفت کشورمان اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =