ابهامات مولدسازی در آموزش و پرورش / مبالغ چطور هزینه خواهند شد؟

یکی از سازمان‌هایی که برای مولدسازی پیش قدم شد، آموزش و پرورش است اما ابهامات بسیاری در این میان وجود دارد که آیا سازمانی که خود با کمبود مدرسه مواجه است، اموال مازادی برای فروش دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مولدسازی به معنای فروش اموال غیرمنقول دولت برای جبران کسری بودجه و کمک به تولید و صنایع است. یکی از سازمان‌هایی که برای مولدسازی پیش قدم شد، آموزش و پرورش است اما ابهامات بسیاری در این میان وجود دارد که آیا سازمانی که خود با کمبود مدرسه مواجه است، اموال مازادی برای فروش دارد؟ این مبالغ چطور هزینه خواهد شد؟

آموزش و پرورش مولدسازی را از همان فضای مخروبه کنار وزارت‌خانه آغاز کند

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با بیان اینکه مولدسازی در آموزش و پرورش موضوعی سهل و ممتنع است، عنوان کرد: آموزش و پرورش بسیاری از اموال و مستغلاتی را دارد که واقعا کارایی لازم برای این سازمان را ندارند و باید تعیین تکلیف شوند. از جهتی اگر آموزش و پرورش بخواهد اموال را بدون ضابطه و حساب و کتاب واگذار کرده و وارد مزایده شود، لطمه می‌خورد.

اسدی توضیح داد: آموزش و پرورش مخصوصا در شهرهای بزرگ به مقدار کافی زمین ندارد و تراکم‌ها بسیار بالا است و از سوی دیگر نیاز مبرمی به ساخت و ساز وجود دارد؛ در این مناطق اگر مولدسازی به کمک آموزش و پرورش بیاید و زمین‌های مازاد و قطعات کوچک را به اعتبار تبدیل کند، اتفاق خوبی می‌افتد.

این سازمان می‌تواند با دیگر ارگان‌ها تهاتر کند

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این سازمان می‌تواند با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها تهاتر کند، بیان کرد: برخی دستگاه‌ها زمین‌های بسیار بزرگی را در شهرها در اختیار دارند که سال‌ها اقدامی درباره آن‌ها انجام نشده است. درحالی که آموزش و پرورش تعداد زیادی مدارس استیجاری دارد، اگر این زمین‌های بزرگ متعلق به دیگر سازمان‌ها در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، به رفع مشکل کمک می‌کند.

زمین‌های مرغوب آموزش و پرورش نباید وارد مزایده شوند

وی ادامه داد: نگرانی‌ها از این بابت وجود دارند که زمین‌های مرغوب آموزش و پرورش وارد مزایده شوند اما آن منطقه از این مزایده بهره‌مند نشود. البته در پرس‌وجوهایی که داشتم، مسئولان عنوان کردند که صد در صد مبلغ حاصل از فروش به حساب آموزش و پرورش واریز می‌شود.

قیمت‌های کمتر از بازار رانت ایجاد می‌کند

اسدی درخصوص موانع و مشکلات احتمالی که ممکن است، طرح را از مسیر اصلی منحرف کنند، توضیح داد: کارشناسان رسمی دادگستری معمولا قیمت پایه منطقه‌ای را برای املاک مشخص می‌کنند اما این قیمت از نرخ بازار بسیار کمتر است که این تفاوت قیمت می‌تواند باعث ایجاد رانت شود. در این شرایط اگر آموزش و پرورش امکلاک را بفروشد اما نتواند آن را تبدیل به احسن کند، متضرر خواهد شد.

کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که مولدسازی باید مطالعه و بررسی‌های دقیق انجام شود. وی در این باره بیان کرد: این سازمان باید زمین‌هایی را به مزایده بگذارد که مازاد و غیرقابل استفاده هستند. پیشنهاد ما تهاتر بین سازمانی است، مثلا وزارت نیرو زمین‌های بزرگ و بدون استفاده‌ای دارد که می‌تواند در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

اسدی معتقد است که زمانی می‌توان نسبت به مولدسازی خوشبین بود که این املاک تبدیل به احسن شوند. وی درباره نحوه نظارت بر روند اجرای طرح گفت: نقش ذاتی هر دستگاه نظارت است. علاوه بر این سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کل کشور هم ناظر بر نقل و انتقالات هستند. از این جهت نگرانی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نگرانی‌ها از این جهت است که مثلا اگر قطعه زمینی در بازار آزاد فروش برود قیمت بالاتری داشته باشد اما در مزایده تعداد زیادی از افراد شرکت نکنند و قیمت تمام شده مناسب نباشد و این زمینه‌ساز ایجاد رانت شود. از جهتی ممکن است افراد داخل سازمان اطلاعاتی را به بیرون بدهند که مثلا قیمتی برای زمینی مشخص شده و افراد منسوب به این آدم‌ها در مزایده شرکت کنند و فساد ایجاد شود. اگر دستگاه‌های ناظر جلو این اتفاقت را بگیرند، دغدغه‌ها رفع می‌شود.

حسین صادقی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مولدسازی در این وزارت‌خانه گفت: آنچه مسلم است، مصوبه مولدسازی دارایی‌هایی دولت در شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب و به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده است. هدف اصلی این مصوبه، تبدیل دارایی‌های راکد، به دارایی‌های مولّدی است که می‌تواند برچرخه تولید کشور اثر گذاشته و موجب گسترش شغل و بهبود شرایط اقتصادی کشور شود اما این که چرا آموزش و پرورش با حجم وسیعی از کمبود فضای آموزشی، پیش قدم اجرای این مصوبه می‌شود، جای تأمل است!

صادقی توضیح داد: واگذاری، برون‌سپاری و یا تغییر کاربری دارایی‌های آموزش و پرورش در دولت‌های پیشین نیز مطرح بوده وبا واکنش‌های منفی گسترده‌ای از سوی معلمان و خیران مدرسه‌یار و مدرسه‌ساز روبرو شده‌ است.

هیچ کس موافق فروش سرمایه‌های ملی نیست

وی با اشاره به اینکه هیچ کس موافق فروش سرمایه‌های ملی نیست، اضافه کرد: تصور نمی‌کنم که کسی با مولدسازی دارایی‌های آموزش و پرورش به معنی بهره‌ور کردن دارایی‌های این نهاد به نفع خانواده آموزش و پرورش و در جهت توسعه فضاهای آموزشی، مخالفتی داشته باشد اما پر واضح است که هیچ کس با فروش سرمایه‌های ملی این دستگاه نظیر: باشگاه‌های رفاهی، اردوگاه‌ها، سالن‌ها و زمین‌های ورزشی، استخرها و فضاهای آموزشی و مدارس، با هدف واگذاری عواید آن به دولت، موافق نخواهد بود.

کشور به شدت نیازمند ساخت مدرسه در اقصی نقاط کشور است

کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: چراکه تجربه ثابت کرده است که حتی برون سپاری و اجاره این فضاها نیز هیچ‌گاه به نفع فرهنگیان و در راستای توسعه فضاهای آموزشی و غیره اتفاق نیفتاده است؛ چه رسد به فروش! آن هم در شرایطی که کشور به شدت نیازمند ساخت مدرسه در اقصی نقاط کشور است.

صادقی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش برای جلوگیری از انحراف مولدسازی از مسیر اصلی چطور باید عمل کند، گفت: پیش از پاسخ روشن به این سوال باید این پرسش را اضافه کنم که آیا اساساً دارائی‌های آموزش و پرورش را که اغلب با حمایت و سرمایه خیّران و کمک‌های داوطلبانه و بعضاً اجباری اولیای دانش آموزان بنا شده‌اند، می‌توان از جنس دارائی‌های دولت به شمار آورد یا خیر؟

وی افزود: بسیار مبرهن است که دارائی‌های آموزش و پرورش متعلق به مردم و آینده‌سازان این کشور است و فاقد شرایط واگذاری و فروش در جهت تأمین هزینه‌های جاری دولت است؛ لذا بهتر است که دولت حساب این نهاد مردمی را از حساب دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور جدا کند.

آموزش و پرورش به فکر جذب سرمایه‌های دستگاه‌های متمول باشد

صادقی معتقد است که این سازمان باید به جای فروش دارایی‌ها به فکر جذب سرمایه‌های دستگاه‌های متمول باشد. وی در این خصوص توضیح داد: آموزش و پرورش باید به جای این خوش خدمتی و اعلام لیست ۶۰۰ ملک ارزشمند در ردیف دارائی‌های مازاد این دستگاه! بهتر است در اندیشه جذب سرمایه‌های سایر دستگاه‌های متمول در راستای توسعه فضاهای آموزشی مورد نیازخود باشد تا شاهد فجایع ناگوار ناشی از فرسودگی بناهای آموزشی خود در مناطق محروم کشور نباشد.

وی ادامه داد: قطعاً دستگاهی که هنوز برای آموزش خود از مدارس کپری، سنگی و خشتی استفاده می‌کند، نمی‌تواند ادعای داشتن املاک و دارایی‌های راکد، زاید و قابل واگذاری به دولت را کند و بهتر است با استمرار پاسداشت خدمات خیران در امر خطیر مدرسه‌سازی، دارایی‌های قابل تبدیل خود را شناسائی و در جهت رفع نیاز فضای آموزشی مناطق محروم اقلیم‌های چهارگانه کشور، بازسازی یا بهسازی کند و مانع از خروج حمایت‌های خیل عظیم خیران مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار از آموزش و پرورش شود.

صادقی بیان کرد: ناگفته نماند که وزارت آموزش و پرورش بهتر است مولد سازی را از فروش همان فضای مخروبه جنب ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش(نبش سمیه و سپهبد قرنی) که هم چهره شهر را کریه کرده و هم سرمایه راکد در بهترین نقطه تجاری تهران به شمار می‌رود، به نفع ساخت فضای آموزشی برای دانش‌آموزان کشور، آغاز کند!

وی افزود: در عجبم از آموزش و پرورشی که سالانه میلیاردها تومان هزینه اجاره سالن برای برگزاری اجلاس سراسری مدیران مدارس کشور می‌کند، چرا از محل تملک دارائی‌ها و یا مولدسازی فضاهای به اصطلاح مازاد خود، برای احداث چنین سالنی پیش قدم نمی‌شود؟! تا مانع هزینه‌هایی از این جنس شود! البته برگزاری حضوری خود اجلاس نیز محل اشکال است.

فضاهای مورد استفاده دانش‌آموزان مولدسازی نمی‌شوند

حمیدرضا خان‌محمدی دبیر کارگروه مولدسازی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره جزئیات این طرح گفت: صراحتاً خدمت خانواده بزرگ آموزش و پرورش عرض می­کنیم هرگونه فضایی که اکنون توسط دانش‌آموزان و معلمان مورد استفاده قرار می­گیرد و فضاهایی که با هزینه مناسب قابلیت بهره­برداری و بهینه‌سازی خواهند داشت، هرگز در دستور مولدسازی قرار نمی‌گیرند.

چه اموالی به فروش می‌رسد؟

معاون عمرانی وزیر در خصوص اینکه چه اموالی به فروش می‌رسد، عنوان کرد: طبق بند ۹ ماده ۱ آیین‌نامه مذکور، مولدسازی اموال یعنی هرگونه اقدام اعم از فروش، اجاره، معاوضه، تهاتر، مشارکت، بهره‌برداری، اوراق بهادارسازی و اقدامات مشابه که با ظرفیت بخش غیردولتی منجر به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی شود.

وی ادامه داد: در بند ۸ نیز آمده که دارایی مازاد شامل هرگونه اموال غیرمنقول و طرح‌های عمرانی نیمه تمام دستگاه مشمول می‌شود؛ در اجرای ماده ۸ تشخیص دارایی‌های مازاد مشمول این آیین‌نامه توسط مجری پیشنهاد و به تصویب هیأت می‌رسد.

خان‌محمدی در پاسخ به این سوال که آیا مولدسازی صرفاً محدود به فروش است یا می‌توان از ظرفیت دیگر ارگان‌ها استفاده کرد و تهاتر بین‌سازمانی انجام داد، بیان کرد: در بند ۱۰ آیین‌نامه آمده است که مولدسازی می‌تواند برای طرح‌های عمرانی نیمه تمام: تکمیل و بهره­‌برداری طرح عمرانی نیمه تمام دستگاه مشمول با روش‌هایی از جمله فروش و مشارکت عمومی - خصوصی یا حذف طرح‌های فاقد توجیه با هدف ایجاد ارزش افزوده اقتصادی انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین در بند ۱۱ در خصوص تهاتر عنوان می‌کند که  واگذاری دارایی‌های مازاد در ازای پیشبرد طرح‌های عمرانی نیمه تمام و همچنین واگذاری دارایی‌های مازاد در ازای تسویه عوارض قانونی و خدمات مربوط به ارزش افزایی قابل انجام است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چطور از بروز رانت در اجرای مولدسازی جلوگیری خواهد کرد، توضیح داد: طبق ماده ۶ این آیین­نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی­سازی، مسئولیت اجرای مصوبات هیأت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت موضوع بند ۱ ماده ۱مصوبه را بر عهده دارد و دستگاه­ها صرفا معرفی کننده املاک هستند. بنابراین آموزش و پرورش همانند دیگر دستگاه­ها املاکی که به تشخیص کارشناسان ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان­‌ها و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها مازاد و بلااستفاده معرفی شوند را طبق فرآیندهای مصرح در آیین‌نامه به وزارت اقتصاد و دارایی ارسال می‌کنند و تمامی ملاحظات مرتبط با این سوال به وزارت اقتصاد محول شده است.

دبیر کارگروه مولدسازی وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد املاک مازاد گفت: تعداد و میزان برآورد املاک به علت گستردگی املاک آموزش و پرورش قبل از اخذ نظرات کارشناسی از ادارات کل استان‌ها و طی فرآیند مولدسازی در وزارت اقتصاد و دارایی قابل تخمین نیست. اما هم اکنون تعداد ۴۹۷ ملک وزارت آموزش و پرورش  در سامانه اتاق شیشه‌ای وزارت اقتصاد در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

وی درخصوص نحوه قیمت‌گذاری اموال توضیح داد: املاک معرفی شده فعلا در فرایند اجرایی مولدسازی در مرحله ارزش افزایی (ماده ۱۰ آیین‌نامه) هستند و هنوز وارد فاز ارزش‌یابی (قیمت‌گذاری) بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه نشده‌اند. ضمن اینکه در این دو ماده و بخش‌های مختلف آیین‌نامه مذکور صراحتا ارزش افزایی و قیمت‌گذاری املاک معرفی شده دستگاه‌ها به مجری که وزارت امور اقتصادی و دارایی است، محول شده است.

 رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: ما خیلی به مولد سازی امید داریم  و برخی از استان ها به دلیل نداشتن ملک مازاد معرفی نکردند. ما اصلا مدرسه نمی فروشیم و قرار است ملک غیرخیری، غیر موقوفی و مازاد که به درد مدرسه سازی نمی خورد مانند مدرسه میدان ونک را در مولدسازی بفروشیم؛ این املاک مازاد می تواند به ۱۵ مدرسه تبدیل شود و ما از این طریق دانش آموزان را از یک محیط ناایمن به یک محیط ایمن انتقال دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، مولدسازی هم مانند هر طرح دیگری اما اگرهای بسیاری دارد و بسیاری نگران از دست رفتن املاک قابل استفاده آموزش و پرورش هستند. باید منتظر ماند و دید که این طرح چطور پیش می‌رود و آیا اهدافش محقق می‌شوند یا خیر؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1177310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =