مسئولان وزارت علوم به نشریات بهای بیشتری دهند/ جای خالی آموزش مدیریت خانواده در مفاد درسی

نماینده نشریات در دیدار رمضانه با رهبر انقلاب گفت: انتظار می‌رود نشریات دانشجویی در دیدار مسئولین وزارت علوم از جمله مباحث اولویت‌دار قرار گیرد و با بهای بیشتری به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مریم محمدی مدیرمسئول نشریه دانشجویی ریحانه دانشگاه صنعتی شریف  و نماینده نشریات عصر امروز (سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲) در دیدار رمضانه دانشجویان با رهبر انقلاب که به صورت حضوری برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

سخنرانان امسال دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب چه کسانی هستند؟ + سوابق

متن کامل سخنرانی وی به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم و رحمت اللهسلام خدا بر شهدای عزیز دانشجو آنان که حی و فعال در محضر، پروردگار روزی می‌گیرند.

سلام خدا بر شهید آرمان و هدف شریف واقفی سلام خدا بر شهدای علم و عمل علیمحمدی، شهریاری و احمدی روشن سلام خدا بر نوشکفته باغ پربرکت شهادت شهید احسان قدبیگی سلام خدا بر ۱۳۰ شهید نخبه دانشجوی دانشگاه شریف که وزن و عیار و هویت و شرف دانشگاه و دانشجویند و نمایان کرده اند که دانشجو کیست و انقلاب اسلامی چه نفحهٔ قدسی ای بر روح آنان دمیده است.

تا قبل از انقلاب حضور یک دختر دانشجو در یک دانشگاه صنعتی ننگ و مایه تعجب بود؛ اما اکنون درصد قابل توجهی از بانوان هیات علمی و زنان پژوهشگر در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت.

هستند حدود هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی خانم فقط در دانشگاه شریف مشغول به تحصیل اند و بسیاری از اعضای هیئت علمی خانم این دانشگاه در محافل بین المللی حائز رتبه های برتر علمی شده.اند کارنامهٔ جمهوری اسلامی در نقاط مختلف مشارکت زنان در جامعه حریف می طلبد سطح نقش آفرینی زنان در جایگاه‌های مختلف، سیاسی علمی و فرهنگی، اقتصادی و سیاست گذاری از فرش به عرش رسیده است دشمن؛ اما نه چشم دیدن زن برجسته را دارد و نه چشم دیدن دانشگاه متخصص و متعهد. پس طبیعی است که جلوه سازی و واژگون نمایی کند؛ نامسئله به دانشگاه تزریق کند و تلاش کند دانشگاه هویت را به غلط بازنمایی کند.

در این شرایط است که اشتباهات تصمیم گیری در اجرا ضعف، روایت و از آن مهم تر؛ فقدان نظام مسئله واقعی در ذهن دانشجو، باعث می شود جنبشی کم عیار و وارداتی همراهی متن و بدنه دانشگاهی را به خود جلب کند. جنبشی که استفاده ابزاری از مسئله زن را دستور کار خود قرار داده و می‌خواهد مفاهیم عمیق و هویت والای زن را در یک سراشیبی شعاری سه کلمه ای پایین بیاورد که البته یراد بها الباطل؛ ان الباطل کان زهوقادر برهه حساسی از زمان هستیم که اهمیت پرداختن به مسئله، زن بیش از هر وقت حائز اهمیت است.

ما برای جامعه سازی به مهمترین رسالت زن نیاز داریم که به فرموده امام رضوان الله: «زن انسان ساز است؛ قرآن هم انسان ساز است ظرفیت تربیتی، زن شاه بیت هویت زن در دنیای امروز است.

مسئله اول؛هویت

 هر زن به معنی تصور از خویشتن و مبنای نظام تصمیم گیری او است. پس می توان گفت ما بر اساس ذهنیت مان از خود تصمیم میگیریم ذهنیتی که سیال است و شرایط رسانه‌ها و نظام تعلیم و تربیت بر آن اثرگذارند حال سوال این جاست که ما چه برنامه‌ای برای ذهنیت‌های زن داریم؟ زن مطلوب را چه تعریف کرده‌ایم و مختصاتش را چقدر واضح کرده‌ایم؟

چه بینش و گرایشی در زن تعریف کرده‌ایم که در مسیر رسیدن به نقطه مطلوب از آن استفاده کند؟ بانوان ما به چه چیزهایی افتخار می‌کنند و دوست دارند شباهت خود را با چه عناصری حفظ کنند؟ ذهنیت زن از خود یک عامل مهم در تعیین هویت متعالی است. من محوری و تن محوری لذت و مصرف گرایی نباید عنصر افتخار بخش زنان باشد و به آنها بدل هویتی بدهد.

از طرفی هویت زن باید در راستای تکمیل و تقویت شود نه در راستای مرد کردن‌اش! از یکسو روحیات زنانه زن را به نقش‌های فطریش سوق می دهد از سوی دیگر زن برای کسب هویت مجبور می شود خلاف واقعیت‌اش حرکت کند.

پس برای بهره مندی از ظرفیت تربیتی زنان، اولاً باید تصویرسازی مناسبی از زن شکل بگیرد و ثانیاً الگوی مشارکت زنان در اجتماع متناسب با ظرفیت تربیتی وی بازسازی شود تا او محل اجتماع نقیضین نباشد!می خواهیم در باب ظرفیت تربیتی زن صحبت کنیم و نسبت چند مقوله نظیر آموزش رسمی و قانونگذاری را با آن بسنجیم.مسئله اول؛ زن و آموزش رسمی کشور گویا ترین سوال ما این است که هدف سیستم آموزشی ما چیست؟

آیا جز این است که سیستم آموزشی رسمی ما نسبت به طبیعت انسان‌ها بی تفاوت است؟ اثری از آموزش مهارت‌های ازدواج، مدیریت خانواده و حتی مباحث هویتی در مفاد درسی دیده نمی‌شود و یا اگر معدود سرفصل‌هایی وجود دارد، نیروی متخصص‌ای است که آن را به دانش آموزان آموزش دهد و نه در دعوای مافیای کنکور محلی از اعراب دارد که بدان توجه شود.

همین خلق موجب صدمه جدی به ظرفیت تربیتی زن ایرانی می‌شود و هویت او را خدشه دار می کند.

آقایان نمی‌شود دانش آموزان را در فضایی کور جنس تربیت کرد و توقع داشت در آینده بتوانند؛ خوانندهای سالم و جامعه پویا بسازند! وقتی وزارت آموزش و پرورش سرگرم جابجایی نگاه وزیر و مدیران است کسی به اصلاح راهبردی و تحول اساسی کلیدی ترین وزارتخانه نظام فکر میکند؟ ما در این سیستم فرسوده قدیمی تحصیل می کنیم برای شغل آینده مان نه برای زندگی آینده مان!

مسئله دوم؛زن و رسانه

 باید بدانند که فیلم و سینما عرصه خلق است و آینده را رقم می‌زند. چه تصویری از زن مسلمان ایرانی، نقش‌ها و مسئولیت هایی که بر عهده دارد در رسانه رسمی، سریال‌های صدا و سیما و نمایش خانگی ساخته شده؟

آقایان حواسشان هست که با تولید و توزیع سریال های پرهزینه و بی محتوا، چه انگاره‌ای از زن در ذهن مخاطب ایجاد می شود و تبعاتش چیست؟ این بازنمایی با واقعیت موجود منطبق است و نه بر نقطه مطلوب به درستی دلالت می کند. وقتی رسانه ها تیتر ذهنی زنان را تنزل می دهند، سلف مختلط دغدغه می‌شود و فکر متعالی به حاشیه میرود.

در سریال های صدا و سیما زن شرقی منفعل تصویر میشود یا یک عنصر مرد واره اغواگر که هویتش مساوی با بدن شده و با نیروی جز فکر و اندیشه است کسب به معنا می کند. ظرفیت تربیتی زن کجا و این الگوی تاسف بار کجا!

مسئله سوم؛ زنان و قانون‌گذاری

برای قانون گذارها در حوزه قانون گذاری برای زنان یک نکته کلی عرض می‌کنم؛ حفظ استحکام خانواده مهمترین چیزی است که باید در نظر گرفته شود. قوانین حوزه خانواده باید به تنش زدایی در خانواده، تسهیل تشکیل خانواده و استحکام خانواده منجر شود.

وجود نظام الویت بندی در تدوین قوانین نیز، ضروری به نظر می رسد؛ به طوری که فشار های اجتماعی و گفتمان‌های تزریقی کنوانسیون‌های بین‌المللی فانوس راه ما در این مسیر نشود.

مسئله چهارم؛ مبانی معرفتی زنان

چگونه از نقش تربیتی زن صحبت کنیم بدون آنکه به عقبه فکری و ریشه های تربیتی پیوند داشته باشیم؟ مبانی اندیشه اسلامی مهمترین رکن فعالیت دانشجویی و چه بسا مهمترین عنصر زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی است. دانشجو بدون مبانی محکم معرفتی، نمی تواند کنشگر این نقطه زن داشته باشد و نه در زندگی شخصی اش اثرگذار است.

پیشنهاد می شود علاوه بر پررنگ کردن زیرساخت‌های موجود برای ارتباط دانشجویان با پژوهشکده‌های امین در حوزه زن و خانواده، ساختارهای ایجاد شود. اما در آخر به مسئله نشریات دانشجویی نیز اشاره می‌کنم؛ نشریه دانشجویی بستری است که حول آن مطالعه و مباحثه،خلاقیت و تقویت قلم و یادگیری اتفاق می‌افتد خداوند به قلم سوگند یاد کرده است؛ از این بالاتر؟!

نشریات دانشجویی باید عیار کار خود را بشناسند و در راستای تخصصی شدن پیش بروند. استحاله قلم و کم رونقی نشریات ظلمی به دنیای اندیشه است. انتظار می‌رود نشریات دانشجویی در دیدار مسئولین وزارت علوم از جمله مباحث اولویت‌دار قرار گیرد و بهای بیشتری بدان پرداخته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =