ترامپ همچنان پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا / فقط یک بیماری کشنده می‌تواند مانع نامزدی مجدد بایدن شود

جان کالابرس با اشاره به اینکه فقط یک بیماری کشنده یا ناتوان کننده می‌تواند مانع نامزدی بایدن در انتخابات آتی آمریکا شود، در خصوص رقیب جمهوری خواه او گفت: حتی اگر دونالد ترامپ به رفتار مجرمانه متهم شود، همچنان مصمم به نامزدی مجدد خواهد بود و در نظرسنجی اخیر، در میدان رقبای جمهوری خواه پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حدود یک سال و چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا باقی مانده و بحث‌های زیادی در این مورد مطرح می‌شود. محبوبیت جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا روز به روز کم می‌شود و توانایی جسمی او برای نامزدی برای چهار سال دیگر زیر سوال رفته است. بر اساس یک سنت نانوشته حزبی که رئیس جمهور به آنت تعلق دارد، نامزد دیگری معرفی نمی‌کند و از همین رو در صورت سلامت جسمانی وی، نامزد دیگری از سوی دموکرات‌ها معرفی نخواهد شد. اما در جبهه مقابل یعنی جمهوری خواهان فضا کاملا متفاوت است. ترامپ مدت‌هاست که عزم خود را برای نامزدی در انتخابات جزم کرده اما با توجه به محکومیت وی در چند پرونده قضایی نمی‌توان در مورد شانس او برای حضور در رقابت‌ها صحبت کرد. دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی- در مصاحبه با ایسکانیوز به بحث در مورد رقابت‌های انتخاباتی آتی پرداخت.

پل پیلار: به آینده سیاسی آمریکا بسیار بدبین هستم / بی‌اعتقادی جمهوری خواه‌ها به انتخابات آزاد

متن کامل این مصاحبه  بدین شرح است:

- دولت بایدن تقریبا در هیچ یک از پرونده‌های سیاست خارجی آمریکا از جمله برجام موفقیتی نداشته است. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

همانطور که انتظار می‌رفت، تلاش‌های سیاست خارجی دولت بایدن نتایج متفاوتی به همراه داشت. ناامیدکننده است که واشنگتن و تهران نتوانسته‌اند برجام را احیا کنند. با این حال، احتمالا مهم ترین چالش سیاست خارجی پیش روی ایالات متحده و شرکای آن حمله روسیه به اوکراین بوده و تیم بایدن عملکرد فوق العاده‌ای در این ارتباط داشته است؛ بسیج و حفظ تلاش‌های ائتلافی نتیجه تلاش‌های دولت بایدن بود.

- با توجه به ناتوانی جسمانی و همچنین کاهش محبوبیت بایدن آیا این احتمال وجود دارد که علیرغم سنت حاکم در آمریکا مبنی بر نامزد شدن رئیس جمهور مستقر برای انتخابات 4 سال دوم، جو بایدن از صحنه انتخابات آتی حذف شود؟

تنها چیزی که به طور قابل تصور می‌تواند مانع نامزدی رئیس جمهور بایدن برای انتخاب مجدد شود این است که او به طور ناگهانی یک بیماری ناتوان کننده یا کشنده را تجربه کند.

 - فکر می‌کنید چهره اصلی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی خواهد بود و به طور کلی شانس جمهوری خواهان را در انتخابات آتی چقدر می‌دانید؟

حتی اگر دونالد ترامپ رفتار مجرمانه متهم شود و یک یا چند محاکمه در طول دوران مبارزات انتخاباتی برنامه ریزی شود، او همچنان مصمم به نامزدی مجدد خواهد بود. در نظرسنجی اخیر، ترامپ همچنان با اختلاف بسیار زیادی در میدان رقبای اعلام شده و مورد انتظار برای نامزدی جمهوری خواهان پیشتاز است. این میدان به زودی بیش از ده‌ها رقیب در خود خواهد دید. از آنجایی که ترامپ از پایگاه حمایت وفادار قابل توجهی برخوردار است، او از نظر عددی برتری بزرگی نسبت به مخالفانش دارد و رأی دهندگان جمهوری خواه «نه ترامپ» بخش بسیار کوچک تری در برابر آن خواهند بود. علاوه بر این، مخالفان ترامپ با دوراهی روبرو هستند: اگر مستقیما به او حمله نکنند، نمی‌توانند حمایت کافی برای شکست دادن او را به دست آورند، اما اگر به او حمله کنند با پایگاه او درگیر شده و جایگاه خود را تضعیف خواهند کرد. بنابراین، به احتمال زیاد حداقل در مرحله اولیه مبارزات انتخاباتی 2024، ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه برای ریاست جمهوری ظاهر خواهد شد.

- فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور شود، آمریکا در سال‌های آتی با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود. عده‌ای هم بر این باورند که دوران افول قدرت آمریکا آغاز شده است. جنابعالی به عنوان یک فرد متخصص چه جایگاهی برای آمریکا در دهه آتی قائل هستید؟

ایالات متحده با طیف گسترده‌ای از چالش‌های داخلی و بین المللی مواجه است. اما کدام کشور چنین وضعی ندارد؟ با این حال، ایالات متحده دارای برخی از نقاط قوت و مزیت‌های نسبی است که می‌تواند این کشور را برای چندین دهه -اگر نگوییم نسل‌های آینده- شکوفا سازد. یکی از ویژگی‌های آمریکا این واقعیت است که با همسایگان روابط کاملا دوستانه و نه خصمانه دارد. از نقطه نظر اقتصادی، انعطاف پذیری و ظرفیت نوآوری ایالات متحده از بین نرفته است.

علیرغم ناکامی در اجرای اصلاحات جامع مهاجرت و مشکلات آزاردهنده اجتماعی، ایالات متحده همچنان عملکرد خوبی دارد و می‌تواند افراد سختکوش و با استعداد را به سواحل خود جذب، شور و نشاط فرهنگی و اقتصادی را به کشور القا و جمعیت «خاکستری» را متعادل کند. ائتلاف [آمریکا با] ناتو دست نخورده باقی مانده است. اتحادهای دوجانبه آن با ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، فیلیپین و غیره نیز همینطور است.

دولت بایدن برای تقویت همکاری بین این کشورها و کشورهای دیگر، مانند هند، ساختارهای کوچک جدید ایجاد کرده است. تلاش‌های دلارزدایی در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته اما دلار آمریکا برای تسویه مبادلات بین‌المللی از همه ارزهای دیگر - تا حد زیادی - پیشی گرفته است. دوره بلافاصله پس از جنگ سرد -زمانی که قدرت و نفوذ ایالات متحده در اوج خود قرار داشت- یک ناهنجاری تاریخی بود. هرکسی که فکر می‌کرد این تا ابد ادامه خواهد داشت، دچار توهم بود.

بنابراین، کسانی که بر این باورند که ایالات متحده بدون هیچ مقاومتی جایگاه خود را از دست خواهد داد، در حال انکار هستند. این دنیای پیچیده با چالش‌های پیچیده است که کشورهای کوچک و بزرگ در آن منافع و عاملیت دارند. اگر رهبران و مردم آن بخواهند جایگاه و نفوذی را که هنوز دارند حفظ کنند، برای پیمایش در چنین دنیایی به خلاقیت و چابکی زیادی نیاز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =