سحر بیات کارشناس تعلیم و تربیت در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا دورههای ضمن خدمت در افزایش مهارت معلمان موثر هستند، گفت: دورههای ضمن خدمت فعلی کافینتی شدهاند؛ یعنی بازارکاری برای عدهای ایجاد شده که پول بگیرند و به جای معلمان در دورهها شرکت کنند. درواقع به فرآیندی رسیدهایم که دورههای ضمن خدمت جبه تجاری پیدا کردهاند و عملا کارایی ندارند.
استخدام معلمان با حقوقهای کمتر از حداقل وزارت کار در مدارس غیرانتفاعی / تعارض منافع مانع تصویب طرحهای حمایتی میشود
وی با اشاره به اینکه ضمن خدمتهایی که در کشورهای پیشرفته برای معلمان برگزار میشود، براساس نیازهای مدرسه است، افزود: براساس علم تربیت روند برگزاری دوره باید به این شکل باشد که پس از ورود معلم به مدرسه، در حین خدمت نیازسنجیهایی براساس روایتها و اتفاقات کلاس درس انجام شود، سپس راهکارهایی را برای حل مشکل و رفع نیاز مورد نظر طراحی کرده و دورههایی را برگزار کنیم.
بیات عنوان کرد: روند باید به گونهای باشد که هر مدرسه نیازهای خود را که با تحلیل فضای کلاس درس به دست آورده، به مرکز ضمن خدمت گزارش کند و مرکز مبنای طراحی دورهها را نیاز مدرسه قرار دهد. درحال حاضر در مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش بیش از سه هزار دوره از پیش تعیین شده وجود دارد که هر سال لیست آن به حوزهها ارسال میشود و مشخص نیست که نیازسنجی این دورهها چطور بوده است؟
وی با بیان اینکه دورههای ضمن خدمت فعلی براساس نیاز روز کلاس درس و مدرسه نیست، ادامه داد: روش برگزاری دورهها هم اشتباه است. روش کافینتی و تجاری برگزاری دوره باعث شده تا تاثیری در افزایش مهارت معلمان نداشته باشد. در چنین شرایطی که معلمان با روشهای آموزشی درست، رشد نمیکنند، نمیتوانیم شاهد اتفاقات خوب در مدارس باشیم.
کارشناس تعلیم و تربیت عنوان کرد: هر روز شاهد فاصله گرفتن شکل تربیتی دانشآموزان از اهداف سند تحول بنیادین هستیم. چراکه ما معلمان را براساس نیازهای این نسل آموزش ندادهایم. سیاستگذاران به نیاز نسل جدید فکر نمیکنند. از طرفی وقتی ما از تجربیات بینالمللی در آموزش معلمان استفاده نمیکنیم، نمیتوانیم درانتظار رشد آنها باشیم.
وی با بیان اینکه ریشه آموزش اشتباه در تربیت معلم است، ادامه داد: در دانشگاههای معلمان در کشورهای پیشرو آموزش معلم براساس توسعه و رشد تفکرهای مختلف در دانشآموزان است. آنها به دنبال این هستند که به رشد خلاقیت و مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزانشان کمک کنند. دانشگاههای تربیت معلم در این کشورها برمبنای هوش چندگانه طراحی شدهاند. معلمی که با این اصول آشناست زمانی که وارد کلاس درس میشود و درمییابد که هوش چندگانه در دانشآموزی رشد نکرده، این موضوع را به مدرسه اعلام میکند تا راهکاری برای آن بیاندیشند و دورهای برگزار شود تا معلم بداند چه روشی را باید در کلاس اجرا کند.
بیات توضیح داد: همه درحال جزیرهای کار کردن هستند و دانشگاه، آموزش و پرورش، مدرسه و برگزار کنندگان دورههای ضمن خدمت شبیه به دانههای تسبیح در امتداد هم فعالیت نمیکنند. تعلیم و تربیت یک بسته است و همه این ارکانها باید در کنار هم فعالیت کنند تا خروجی آن درست باشد. وزارتخانه هنوز درگیر انتصابات است، پس کی میخواهد برنامهریزی کند؟ در حقیقت ریشهها و فرآیندها باید اصلاح شوند تا شاهد تحول در آموزش و پرورش باشیم.
انتهای پیام /
نظر شما