به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ با جنجالهایی که ایلان ماسک بعد از تصاحب توییتر به پا کرد، چندین شرکت شروع به ساخت شبکههای اجتماعی با رویکرد توییتر یعنی میکروبلاگینگ کردند. اما در این میان پلتفرم Threads شرکت متا به مدیریت مارک زوکربرگ، با استقبال بسیار زیادی از سوی کاربران مواجه شد؛ استقبالی که البته با پیامدهای دیگری همراه بود.
توییتر متا را به شکایت و سرقت تجاری تهدید کرد
بعد از اینکه شبکه اجتماعی تردز با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، توییتر تهدید کرد که علیه شرکت متا اقدام قانونی خواهد کرد. در همین راستا نیز الکس اسپیرو، وکیل مدافع توییتر، نامهای به مارک زوکربرگ، مدیرعامل متا، ارسال کرد و تردز را به سوءاستفاده سیستماتیک، عمدی و غیرقانونی از اسرار تجاری توییتر و سایر مالکیتهای معنوی این شرکت متهم کرد. در این نامه، توییتر متا را به استخدام دهها کارمند سابقش به قصد ساخت یک پلتفرم «مقلد» متهم کرد.
"تردز" و هر چیزی که باید در مورد اپلیکیشن جایگزین توییتر بدانید
اسپیرو نوشت: توییتر قصد دارد حقوق مالکیت معنوی خود را به شدت اعمال کند و از متا میخواهد اقدامات فوری برای توقف استفاده از اسرار تجاری توییتر یا سایر اطلاعات بسیار محرمانه انجام دهد.
متا هم در مقابل، اندی استون، مدیر ارتباطات متا را وسط انداخت. استون در پستی در تردز این اتهامات را رد کرد و نوشت: هیچ کدام از اعضای تیم مهندسی تردز قبلا کارمند توییتر نبوده است.
ایلان ماسک در توییتی با اشاره به نامه اسپیرو، نوشت: رقابت خوب است، اما تقلب نه.
توییتر از زمانی که ماسک این پلتفرم را در سال گذشته به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، شاهد چالشهای زیادی از سوی پلتفرمهای میکروبلاگینگ مشابه بود. اما هیچ کدام به سرعت تردز رشد نکردهاند.
ضربه ناکاوتی با مهربانی!
ماسک میگوید که توییتر تحت مالکیت او تعداد کاربرانش را به بیش از ۲۵۰ میلیون افزایش داده است و با سخنان نفرتانگیز و اطلاعات نادرست به شدت مقابله شده است. اما مطالعات چیز دیگری نشان میدهد و گویای ریزش تعداد کاربران و افزایش سخنان نفرتانگیز و اطلاعات فیک در قالب آزادی بیان است.
از این رو، خیلیها معتقدند که تردز واقعا قاتل توییتر است، اما مارک زوکربرگ ادعا میکند این کار را با «مهربانی» انجام خواهد داد. زوکربرگ ادعا کرد که «مثبت بودن» تفاوت بزرگ برای محصولی است که شباهت قابل توجهی به رقیبش دارد!
او در حساب کاربری تردز خود نوشت: ما قطعاً روی مهربانی تمرکز و این مکان را به مکانی دوستانه تبدیل میکنیم. و افزود که توییتر به دلیل عدم موفقیتش در مثبت ماندن، شکست خورد و «دوستانه» بودن کلید موفقیت این سرویس جدید است.
زوکربرگ در شرایطی از مثبت بودن خودش و سرویس جدیدش صحبت میکند که همین چند وقت پیش پیشنهاد مبارزه در قفس ایلان ماسک را پذیرفت.
تبدیل به احسن
تمرکز بر مثبت بودن، از شرکتی که به خوبی به بحثهای محتوایی خود عادت دارد، نشانگر این است که صنعت فناوری چگونه عملکرد توییتر را تحت مالکیت ماسک میبیند. همانطور که گفتیم توییتر تهدید کرده که از متا به دلیل آنچه که آن را «برنامه کپیکار» توصیف میکند شکایت میکند، اما اگر چیزی وجود داشته باشد که زوکربرگ مایل است از تکرار آن اجتناب کند، آن منفی بودن توییتر است.
هنگامی که ماسک در یک معامله ۴۴ میلیارد دلاری در اکتبر گذشته، توییتر را تصاحب کرد، فردی که خود را «مطلق آزادی بیان» توصیف میکرد، وجهه عمومی شرکت را از ۲ طریق بیثبات کرد: با ایجاد یک سری تغییرات، مانند کاهش مشاغل و تحمیل. محدودیتهای مشاهده، که عناوین مضر ایجاد میکند و در عین حال به نظر میرسد بر عملکرد پلتفرم نیز تأثیر میگذارد.
ربکا مکگرت، تحلیلگر فناوری شرکت تحقیقات بازار مینتل، میگوید که کاربران از نظر تاریخی تمایلی به تغییر و گذار از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ندارند که این موضوع برای تردز خوب نخواهد بود. ولی ماسک با ایجاد موجی از جنجالها و تغییرات اساسی روی پلتفرم توییتر از زمان تصاحب، «فرصتی منحصر به فرد» برای زوکربرگ ایجاد کرده است.
در واقع زمانی که یک پلتفرم بخشی از زندگی ما میشود، قطعا دوری از آن برایمان سخت میشود. اما توییتر آنقدر بحث برانگیز شده که باعث ایجاد شکافی در بازار شده که قبلا وجود نداشت. مکگرت میگوید که تردز باید از ضعف توییتر استفاده کند و با تبدیل آن به احسن، خود را به عنوان پلتفرمی شبیه به توییتر برای اعلانها و اخبار پرسرو صدا، ولی بدون جنجال جا کند.
از سوی دیگر، طیفی از افراد -مانند مفسران، روزنامهنگاران، تاثیرگذاران و سیاستمداران- در توییتر هستند که از این پلتفرم به عنوان اولین نقطه تماس خود برای برقراری ارتباط با مردم استفاده میکنند. بنابراین خیلی مهم است که تردز این کاربران و سازندگان محتوا را از آن خود کند.
رکوردها؛ ۸۰ میلیون کاربر در ۲ روز
تردز در ۴۸ ساعت اول بعد از معرفی، شاهد استقبال عظیمی از کاربران بود و حدود ۸۰ میلیون کاربر در این شبکه اجتماعی ثبتنام کردند. چنانکه خود مارک زوکربرگ تعداد ثبتنامها را فراتر از انتظاراتش اعلام کرد.
تردز در مسیر رسیدن به ۱۰۰ میلیون کاربر حتی سریعتر از ChatGPT، تیکتاک و اینستاگرام عمل کرد.
- ChatGPT در مدت ۲ ماه توانست به ۱۰۰ میلیون کاربر برسد.
- تیکتاک در مدت ۹ ماه توانست به ۱۰۰ میلیون کاربر برسد.
- اینستاگرام در مدت ۲/۵ سال به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید.
البته شاید دلیل این رشد سریع پیوند بین حساب کاربری اینستاگرام و تردز باشد که این امکان را برای ۱/۶ میلیارد کاربر موجود اینستاگرام در خارج از اتحادیه اروپا فراهم میکند و از همان روز اول شروع به کاربرگیری کرد. دلیل اینکه این اپلیکیشن در اتحادیه اروپا قابل نصب نیست، در ادامه توضیح داده میشود.
95 میلیون پست در کمتر از یک روز
مارک زوکربرگ در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از معرفی تردز گفت: طبق دادههای داخلی که دیدهام، تاکنون بیش از ۹۵ میلیون پست و ۱۹۰ میلیون لایک به اشتراک گذاشته شده است.
چه کسانی در تردز حضور دارند؟
با وجود بیش از ۸۰ میلیون کاربر در تردز، پس میتوان انتظار داشت که خیلی از افراد مشهور و تاثیرگذار، برندها و منابع خبری مورد علاقه از جمله مجله موتور جستجو در این شبکه اجتماعی فعالیتشان را شروع کرده باشند.
حتی برخی شبکههای اجتماعی دیگر مانند تیکتاک، یوتیوب و اسنپچت نیز در این شبکه اجتماعی جدید حساب کاربری درست کردهاند. البته هنوز هیچ نشانی از حساب کاربری رسمی توییتر در تردز وجود ندارد.
اصطلاحات رسمی از دیکشنری تردز
حساب کاربری threadsapp@ نیز کار خود را در این شبکه اجتماعی شروع کرده تا یک فرهنگ لغت رسمی برای کاربران ارائه دهد. کاربران از طریق این فرهنگ لغت میتوانند با فضا و امکانات آن بیشتر آشنا شوند.
نگرانیهای حفظ حریم خصوصی
برخی از کاربرانی که اپلیکیشن تردز را دانلود کردهاند، نگران سلب مسئولیت حریم خصوصی برنامه شدهاند، زیرا این شبکه اجتماعی توضیح داده که چطور مقدار زیادی از دادههای کاربران را به هویتشان مرتبط میکند.
در همین راستا چندین کاربر از افراد مهم و مشهور دنیا از شرایط حریم خصوصی تردز انتقاد کردند. به طور مثال، کاربری با نام یان زلبو، کارشناس فناوری و دانشجوی کارشناسی دانشگاه براون در رشته علوم کامپیوتر، در توییتر نوشت: بدون تعجب، رقیب توییتر تمام دادههای شما را جمعآوری میکند. جالب اینجاست که ایلان ماسک جواب او را با یک علامت تعجب داده است. و یان زیلبو در جواب ماسک، نوشته: مطمئنا زوک (مارک زوکربرگ) هیچوقت جواب من را نخواهد داد.
از جمله منتقدان حریم خصوصی تردز، جک دورسی، مدیرعامل پیشین توییتر، است که نوشته: همه دادههای شما در لینک apps.apple.com/us/app/threads… جمعآوری میشود. باز هم ماسک به این توییت پاسخ داده و نوشته: بله!
در واقع ماسک با پاسخهایی کاملا کوتاه و در حد یکی ۲ کلمه سهم خودش را برای جلب توجه به توییتهای مربوط به اعلامیه حریم خصوصی تردز ایفا کرده است.
آرون مندز، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران PrivacyHawk، در مورد نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی تردز اظهار نظر کرد: برنامه تردز فقط همان دادههایی را که «ممکن است» در برنامههای اصلی خود، یعنی اینستاگرام و فیسبوک جمعآوری کند، افشا میکند. این بدان معنا نیست که اطلاعات شخصی همه کاربران را جمعآوری میکند، بلکه این کار بستگی به نحوه استفاده شما از برنامه و دسترسی به آنها دارد. اما این امر یادآور عمق دادههایی است که متا از کاربرانش جمعآوری میکند و اینکه زمانی که از هر یک از خدمات این شرکت استفاده میکنید، شما محصول آن به شمار میآیید.
پس همینجاست که متوجه میشویم چرا تردز همزمان با آمریکا، در اتحادیه اروپا راهاندازی نمیشود. در واقع، تنظیمات حریم خصوصی این شبکه اجتماعی با هیچ کدام از قوانین سرسخت اتحادیه اروپا سنخیتی ندارد.
آیا میتوانید حساب کاربری یا نمایهتان را حذف کنید؟
به دلیل پیوند بین اینستاگرام و تردز، میتوانید پروفایل تردز خود را غیرفعال کنید یا حساب اینستاگرام و تردزتان را حذف کنید. از آنجایی که تردز توسط اینستاگرام پشتیبانی میشود، برای حذف پروفایل تردز و دادههای خود، باید اکانت اینستاگرام خود را حذف کنید. البته این موضوع که بتوان نمایههای تردز و اینستاگرام را به طور جداگانه حذف کرد، خود جای علامت سوال دارد.
با این حال، غیرفعال کردن اکانت اینستاگرام باعث غیرفعال کردن پروفایل تردز هم میشود.
تبلیغ قبل از نصب برنامه
آدام موسری، مدیر عامل اینستاگرام و حساب کاربری @creators اینستاگرام از کانالهای پخش استفاده کرد تا معرفی تردز را به گوش همه برساند.
بر اساس یک نظرسنجی در کانال IG Updates Mosseri، بیش از ۱۶ هزار عضو قصد داشتند در این هفته در تردز ثبتنام کنند. این در حالی است که تقریبا ۱۴ هزار نفر حساب رسمی @threadsapp را در اینستاگرام دنبال کردهاند.
تردز علاوه بر تبلیغات از طریق اینستاگرام، یک تبلیغ پیشسفارش نیز از طریق اپاستور ارائه کرد که به کاربران سیستمعامل iOS اطلاع میداد تردز برای دانلود در دسترس است.
گزارش شده که برخی اینفلوئنسرها نیز زودتر از بقیه از راهاندازی این اپلیکیشن از سوی خود برنامه خبردار شدند.
تلاشهای قبلی متا برای معرفی تردز
جالب است بدانید که این اولین تلاش متا برای ساخت اپلیکیشنی به نام تردز نیست. در سال ۲۰۱۹، اینستاگرام تردز را به عنوان یک برنامه پیامرسان دوربین محور برای اشتراکگذاری عکس، ویدئو و بهروزرسانیهای وضعیت با حلقه نزدیک از دوستان معرفی کرد. اما این برنامه در نهایت در سال ۲۰۲۱ بسته شد.
انتهای پیام/
نظر شما