کشوری به نام جمهوری آذربایجان در هیچ یک از منابع تاریخی وجود ندارد / ترکیه عامل اصلی تفرقه در قفقاز

ولی دین پرست با بیان اینکه در منابع تاریخی کشوری به نام آذربایجان وجود ندارد، خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش مورخان، منطقه قفقاز به چند بخش ارمنستان، گرجستان، آران و شیروان تقسیم می‌شده و تا دوران معاصر کشوری به نام جمهوری آذربایجان وجود نداشته و کل این مناطق تحت قلمرو حکومتی ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رسانه‌های رسمی جمهوری آذربایجان در چند سال اخیر در راستای سیاست‌های خصمانه باکو علیه ایران مطالب غیرواقعی در خصوص مالکیت بخش‌هایی از قفقاز منتشر می‌کنند و در تلاش هستند تا با تحریف تاریخ برخی ماجراجویی‌های این کشور را توجیه کنند. به نظر می‌رسد تقویت روابط با رژیم صهیونیستی تاثیر به سزایی در رویکرد باکو داشته و دولتمردان این کشور حتی تحریف تاریخ را در تبعیت از صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند. البته جمهوری اسلامی ایران همواره در مقابل اقدامات باکو، صبر راهبردی پیشه کرده و خواهان کاهش تنش در منطقه بوده و شاید همین رویکرد موجب اشتباه محاسباتی باکو شده است. فارغ از جنبه سیاسی مسئله، مستندات تاریخی به خوبی می‌تواند ماهیت غیرواقعی محتوای تولید شده برخی رسانه‌ها در خصوص پیشینه منطقه را مشخص کند. به همین منظور گفتگویی با دکتر ولی دین پرست –استاد و مدیر گروه تاریخ دانشگاه تبریز- انجام شد. لازم به ذکر است که هدف این مصاحبه روشنگری در خصوص پیشینه منطقه قفقاز بوده و احترام به تمامیت ارضی همه کشورها جزء اصول ایسکانیوز محسوب می‌شود.

چرا جمهوری آذربایجان عزاداری امام حسین (ع) را ممنوع کرده است؟ / شیعیان خیانت الهام علی‌اف را تحمل نخواهند کرد

این استاد دانشگاه در خصوص تحریف تاریخ توسط برخی رسانه‌های باکو اظهار کرد: پیشینه تاریخی فلات ایران و یا به عبارت کشور ایران به قبل از اسلام بازمی‌گردد و حتی مورخان غیرایرانی و غیرمسلمان حدود جغرافیایی ایران را مشخص کرده‌اند که بر اساس مطالعات مرز تاریخی ایران از «باب الابواب» -شهر دربند- که در شمال قفقاز است که اکنون بخشی از روسیه محسوب می‌شود، آغاز می‌شده و در جنوب خلیج فارس، در شرق رود سند و در غرب رود فرات و دجله بوده است. وی در خصوص اقدامات دولت علیف گفت: آنها یا تاریخ نخوانده‌اند با به عمد درصدد تحریف تاریخ هستند.

دین پرست در ادامه با اشاره به مستندات تاریخی منطقه قفقاز گفت: یکی از ولایت‌ها که از قدیم الایام جزء کشورایران محسوب می‌شده، ولایت یا ایالت آذربایجان بوده است. وی افزود: مرکزیت این ایالت تا قرن دوم و سوم هجری اردبیل بوده و در قرن پنج و ششم به بعد مرکز این ایالت به تبریز تغییر پیدا می‌کند. مدیر گروه تاریخ دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه در منابع تاریخی کشوری به نام آذربایجان وجود ندارد، خاطر نشان کرد: محققین می‌توانند با پژوهش در این زمینه متوجه شوند که غیر از دوران معاصر کشوری به نام جمهوری آذربایجان وجود نداشته و در تمام منابع تاریخی با این امر تصریح شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس گزارش مورخان منطقه قفقاز به چند بخش ارمنستان، گرجستان، آران و شیروان تقسیم می‌شده و تا دوران معاصر کشوری به نام جمهوری آذربایجان وجود نداشته و کل این مناطق نیز تحت قلمرو حکومتی ایران بوده است. دین پرست با بیان اینکه در تمام منابع تاریخی کلمه ایران برای توصیف این منطقه به کار برده شده، تصریح کرد: حدود جغرافیایی ایران از قدیم مشخص بوده و پس از دوران صفویه و سقوط این سلسه، روس‌ها با سوء استفاده از هرج و مرج در ایران بخشی‌هایی از قفقاز تا شمال ایران را تصرف می‌کنند. نادرشاه پس از به قدرت رسیدن و حمله به روس‌ها بسیاری از مناطق را بازپس می‌گیرد و به شمال قفقاز از جمله داغستان امروزی وارد می‌شود.

به گفته این استاد تاریخ، پس از سقوط نادرشاه و در دوران کریم خان زند با توجه به روحیات وی که اهل جنگ و لشکرکشی نبود، رفته رفته برخی از سرزمین‌های دور دست اعلام استقلال می‌کنند و خان‌های قره باغ، شیروان، شکی، شماخی و ... هر یک مناطقی را کنترل می‌کردند. وی افزود: پس از روی کار آمدن آقا محمد خان قاجار که با نافرمانی خانات مناطق مذکور روبرو می‌شود به قفقاز حمله کرده و آنها را گوشمالی اساسی می‌دهد.

در این دوران که خان‌های قفقاز نمی‌خواستند سلطه خود را بر قفقاز از دست بدهند، با توسل به روس‌ها و خیانت به ایران به دنبال جدایی می‌روند و روس‌ها نیز که خواهان تضعیف ایران و توسعه ارضی بودند، با آنها همکاری می‌کنند و دلیل بسیاری از جنگ‌های ایران و روس‌ها همین بوده است. دین پرست با بیان اینکه حتی در مناطقی از جمله شماخی، شیروان و ... زبان فارسی زبان رسمی بوده، اظهار کرد: ترکیه عامل اصلی تفرقه در قفقاز است و برخی حاکمان ترکیه از جمله اردوغان خود را سردمدار اقوام ترک می‌دانند و مدعی پرچمداری جهان اسلام هستند.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه تبریز با بیان اینکه گروهی در ترکیه دنبال ایجاد امپراتوری ترک هستند، گفت: بر اساس تئوری آنها تمام اقوامی ترکی که در آسیای میانه هستند –از جمله ازبکستان، ترکمنستان، مغولستان و ...- جزء امپراتوری ترک محسوب می‌شود و در آرزوی یکپارچه کردن این سرزمین‌ها هستند و از همین رو سعی در تحریف تاریخ دارند. وی در ادامه تاکید کرد: حتی خود اهل علم در ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌دانند که هیچ داده تاریخی این حرف‌ها را تایید نمی‌کند و فقط افراد بی‌سواد و بی‌بهره از مطالعه این ادعاها را تکرار می‌کنند.   

دین پرست در پاسخ به سوالی در خصوص پذیرش این ادعاها در بخش‌های آذری زبان ایران گفت: طرفداران این ادعاها بسیار اندک هستند و فقط جوانانی که آشنایی با تاریخ ندارند و فریب دروغ‌های شبکه‌های اجتماعی را خورده‌اند، ادعاهای آنان را تکرار می‌کنند. وی در انتها تاکید کرد که نهادهای سیاسی و امنیتی باید فعالیت بیشتری به منظور روشنگری در این زمینه انجام دهند و باید پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و نتایج آن به جامعه عرضه شود. مدیر گروه تاریخ دانشگاه تبریز همچنین پیشنهاد کرد که منابع تاریخی به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در اختیار ملت‌های منطقه قرار بگیرد و مانع دروغ‌پراکنی آنها شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 72
    • نظرات در صف انتشار: 3
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آرش IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      عالی
      • افشین IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        پانترکها حمله کردند.‌ خداییش یک کشور با عمر سه دهه چجوری اینهمه روداری می‌کنه. واقعا فکر میکنند اینهمه صفحات تاریخ رو میشه نابود کرد؟؟
    • امیر IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      12 24
      ایشالا اون روزی ببینیم که آذربایجان دوباره برگرده به جایگاه اصلیش یعنی ایران
    • حسین IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      9 5
      تمامی مشکلات امروزشمال ارس ازناحیه اردوغان ودارودسته اش نشات میگیرد
    • سردار IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      10 15
      باید به باکو هشدار داده شود که در صورت تداوم سیاست های غلط پاسخ جدی داده می شود
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      7 7
      درسته دقیقا
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      8 7
      پانترکهای نفوذی داهلی بزرگترین خطر و تهدید امنیت ملی و تمامیت ارضی
    • سهراب IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      17 25
      بیست وچهارساعت نهایت طول می‌کشه استان شمالی بطور یکپارچه به خاک عزیزمان ایران بپیوندد
    • فرهنگ IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      آقای دین پرست کشورهای بسیاری بودند که در تاریخ کشور نبودند و لی بعدها تبدیل به کشور شدند پس این استدلال شما بیشتر به بیسوادها می خورد تا استادان دانشگاه .
      • رضا IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        14 14
        میشه چند تا از اون کشورها رو مثال بزنی آقای باسواد! تاریخ و تمدن یک کشور با هیچ چیزی عوض شدنی نیست
      • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        24 29
        مثل کشور متجاوز اسراییل ! چه قدر صهیونیست خوب تونسته روی شما ها کار کنه . نژاد پرست ها
      • جلال IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        26 25
        شما پان ترک هستی ؟؟؟؟
    • یعقوب IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      الان کشوری به این نام در سازمان ملل دارای کرسی نمایندگی هست آخه🤣🤣😅😇
      • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        16 23
        اشکال‌نداره ، فقط خودش و طرفدارهای بیسوادش دم از تاریخی بودنش نزنن
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      ولی الان وجود دارد
    • فرهادعبدلی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      باکو خودش یکی از شهرهای استان اردبیل هست
    • حمید IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      یه روز امریکا با اوت پایگاهاش تو ترکیه دخل ترکیه رو میاره
    • رضا IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      در قدیم هیچ کشوری به مانند امروزی وجودنداشته دولت ملت های امروزی بعد از جنگ جهانی اول شکل گرفته اند در قدیم حکومت بنام کسی بود که با زور شمشیر بر رقیبان فائق می آمد ودولتی بنام خود تشکیل می داد مانند ساجوقیان صفویان قاجار و.... آذربایجان نام جغرافیایی اش هزاران سال قدمت دارد.
      • وطنیم ایران GB ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        47 66
        تا قبل از حمله اعراب به ایران اون منطقه اسمش آذرآپادگان بود
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      45 72
      عالی
    • مهدی تبریزی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      بنظرم ما باید به صورت رسمی و غیر رسمی نسبت به نخجوان تالش و گنجه و حتی باکو ادعا داشته باشیم باکو جزعی از ایران است و باید زیر نظر ایران مدیریت شود بحرین که سنش از سن پدر من کمتره هم همین طور
      • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        10 14
        افرین،همینطوره که میگی،جواب گستاخیهای الهام خانم و اردوغان بی شرف و نمک نشناس رو باید همینطور داد تا دیگه اراجیف و مزخرفات که ناشی از توهمات و روان پریشیهایشان است را نشخوار نکنند و یکبار برای همیشه با یک تو دهنی اونهارو سر جایشان بنشانیم
    • DK ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      عالی‌ومفید
    • سولدور IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      استاد لازم است به تاریخ طبری مراجعه کنی
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      حرف حق
    • صادق IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      دقیقا نویسنده درست نوشتن ،بی سواد ها خودشونو جر میدن علیف کفتار خونخوار زمین‌های ما رو صاحب شده
    • کیوان IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      والا تمام درد ما هم همین حرفهای حقه که بعضی عشیره گرا ها نمی‌خوان قبول کنن
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      اصلا چهار صد سال کشوری بنام آمریکا وجود نداشت الان کدخدایی جهان شده بنظرمن این استاد بزرگ خیلی استاده . از اونور زده بیرون
      • محسن IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
        17 37
        اولا کشور آمریکا به معنای امروزی را اروپایی ها تشکیل دادند. دوما کجای جمهوری آذربایجان امروزی شبیه آمریکاست که با اون مقایسه اش کردی! علیف اگر آویزون ترکیه و اسرائیل نباشه که دو روزه کارش تمومه. این دیکتاتور بی شرف حتی به خود مردم آذربایجان هم رحم نکرده و غیر از باکو همه در فقر و تنگدستی هست. راستی معلومه از شنیدن واقعیت حسابی سوختی
      • رضا IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        15 25
        بله کشوری به نام آمریکاوجود نداشت واروپاییها کشفش کردندوقاره آمریکا رو تصاحب کردند ولی کشوری مثل آذرباییجان متعلق به ایران واجداد منو شما بود که روسیه تزار باقدرتی که داشت از ضعف یکسری شاهان بی لیاقت قجری سوءاستفاده کرد وسرزمینهای چند صده تارزخی منو شما را غصب کرد وعهدنامه ننگین ترکمن چای گویای همین حقیقت است
      • رسول IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        15 10
        برو مطالعه کن و کمی ساده و بی سوا نباش آمریکا رو ترکها کشف کردن
    • ناشناس US ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      30 14
      همه می‌دانیم که امپراطوری روم شرقی تا کناره های دریاچه وان( البته در بعضی مقاطع) گسترش داشته و جنگ ایران و روم به فرماندهی پادشاه بزرگ ایران آلپ ارسلان در شمال شرقی وان بنام ملازگرد رخ داد و این ایرانیها بودن که کم کم خاک فعلی ترکیه را آزاد کردن و بعد ها قبایل ترکمن های ایران را به اون سرزمین کوچاندن .پس وجود این ترکیه که الان پر ادعا شده مدیون ایران و ایرانی هاست و گرنه این خاک ترکیه بعد از امپراطوری های هخامنشی و ساسانی در تصرف رومی ها بود و سلجوقیان بزرگ ایران آنجا را آزاد کردن و زمینه ظهور امپراطوری عثمانی را (البته چند صد سال بعد )ایجاد کردن.
    • داش حمید IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      16 27
      باید گفته بشه روسیه بود که نام جعلی آذربایجان رو بر استان باکو گذاشت؛ چون می‌خواست با عوامل کمونیست و خائن خودش مثل پیشه‌وری کثیف آذربایجان عزیز رو جدا کنه. اینها باید بیشتر گفته بشه
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      13 19
      ترکیه یا از اون ور بوم می افته یا در حال افتادن از این در بوم هست تا چند سال پیش که کودتا در ترکیه شد و چیزی تا تجزیه ترکیه به چهار تا کشور نمانده بود و با کمک ایران نجات پیدا کرد الان رویای امپراطوری بر کل جهان را در سرش داره این ترکیه چرا نمی تونه متعادل باشه گوج شده
      • Hakan IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        0 3
        باچه استدلالی میفرمایید عزیز
    • علی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      23 4
      سلام،تاریخ همیشه ارث پدری حاکمان وفاتحان بوده آنچه مغفول واقع شده واقعیت وحقيقت است.
    • محبوبی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      10 24
      کشور تازه استقلال یافته هست و واقعا تاریخ ندارد اما نمیشود انکارش کرد . متاسفانه الت دست ترکیه و امریکا و صهیونیستها شده است . چون علیف ها بیسوادند درک وشعور سیاسی واجتماعی ندارند . وبدبختانه به کسی هم جز خودشان اجازه قدرت نمایی نمیدهند مثل بقیه جهان سوم ..... دیکتاتوری را بوحود اورده اند وبا تحریک بیگانکان ادعای پوچ وبی اساس بر علیه مادرشان وطن عزیز ایران میکنند . در حفیقت کل آذربایجان خاک واقعی ایران بوده انهم قرنها
    • علی اکبر شیردل US ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      8 26
      بله من با نظر اوستاد دین پرست کاملا موافقم متاسفانه تاریخ را برای اذربایجانیها بر عکس تدریس کردن اینها اگر عهدنامه ترکمنستان و گلستان را بخوبی مطالعه کرده باشن خودشان هم به واقعیت موضوع پی خواهند برد کشوری بنام اذربایجان گرجستان ارمنستانی وجود نداشت این سه جمهوری از بی کفایتی شاهان قاجار در جنگ ایران و روسیه از خاک ایران جدا شده است این جمهوربها بعد از فرو پاشی روسیه اعلام استقلال کردن و انکه حالبه من زمانی ک۶ درآذربایجان برای گشت و گدار رفته بودم با روشنفکران اذربایجان بحثمون میشد اینها اصلا قبول ندارن که از ایران جدا شده اند اینها خیال میکنند که اذربایجان ایران را از اذربابجان شمالی جدا کرده اتد یک موضوع را به خدمت مسولین عزیز برسانم اذربابجانیها ابنکه میگن اذربایجان ایران را از ما جدا کردند دلیل میاورتد که ما زمانی خودمان مستقل بودیم و پایتختمون هم تبریز بود اینها نمیداند که استالین لعنتی حزب توده را پر کرده بود به ایران که گویا میخاست اذربایجان ایران را به اذربایجان شمالی ملحق بکند ان هم با وعده وعید الکی که گویا شما خودتان مستقل یک کشور واحد بشوید ان هم که یکسال بیشتر دوام نیاور
    • ناشناس NL ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      58 17
      هدف نگارنده این تحلیلگر تفرقه افکنانه بوده و هست مردم در عصر حجر زندگی نمیکنند و تاریخ را کمی و کاستی خواندند بلد هستند شما به ریشه مراجعه نکنید از امروز و آینده صحبت کنید و بدانید اختلافات مرزی هر منطقه در محدوده آن سرزمینی حل و فصل میشود و دخالت دیگران مشکل ایجاد میکند یک زمانی خیلی از سرزمین های دور بری متعلق به ایران و یا روسیه و۰۰۰۰بوده است ادعاهای امروزی جواب نمیدهد وهم اکنون سیاست و حفظ منافع مردم و مملکت را باید در نظر داشت نه از گذشته ها که از دست رفته است
    • محمدعلی جعفری کهخا IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      درود بر ملت اریایی اصلا چیزی به نام اذربایجان معنی ندارد خدا لعنت کند قاجار را که باعث جدایی بخش بزرگی از خاک وطن شدند که حالا تحت عنوان نژادپرستی قثد ایجاد هیاهو وجنجال دارد اصلا ترکیه ای هم وحود نداشته هرچه بوده ایران بود ولاغبر اگر به تاریخ رچوع شود چیزی جز این حاصل نخواهد شد
    • رضا IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      47 61
      این استان به فضل خدا به سرزمین مادری اش ایران برخواهد گشت
    • رضا IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      68 21
      استاد عزیز هم اسم کشورها و هم محدوده جغرافیایی آنها در طول زمان مکرر تغییر کرده.این حرفها بیشتر سیاسی است تا علمی و تاریخی.
    • علی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      33 61
      سلام وقتی تو خود ایران یه گروه فشاری وجود داره که نمیزاره خیلی اقدامات علیه استان شمالی بشه مثل ماجرای رسوایی علیف که یه عده ستون پنجمی نگذاشتن مردم باکو فیلم مستند چهره واقعی علیف رو بشناسن... ما اول باید این خائنین رو رسوا کنیم بعد تصمیات الحاق و...
    • m3 IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      12 21
      بنده خودم آذری هستم جمهوری آذربایجان مال ایران است وبه آغوش ایران بازخواهدگشت خانواده علیف اززمان کمونیستی برای اسرائیل جاسوسی میکردندحتی علیف (حیدر)رابه عنوان رئیس جمهوردرآذربایجان قبول نداشتندبعدازفروپاشی اتحادشوروی بادسیسه سیا‌وموسادبه مردم فقیر آذربایجان تحمیل کردندکل اقتصادآذربایجان دست دوتاخانواده الهام علیف وزنش مهربان به سرکردگی اسرائیل وانگلیس می چرخد.
    • سامان IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      6 21
      بنظر من ترکیه بزرگترین حامی تروریسم وفتنه در منطقه است و در همه مناقشات منطقه نقش داردبایدبه خود بیایم و ترکیه را خنثی کنیم
    • علی افشاری IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      14 7
      چرادولت مردان مااینقدرسستی ورخوت داشته اند که واقعیات تحریف شودلااقل ازاین به بعدِ به هوش باشید
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      11 21
      درود به شرف این استاد دانشگاه. تبریز. ا از وجوده این مرد شرافتمند در رادیو. و تلوزیون. سراسرس استفاده شود تا اشعال های مثل اردعان. بفهمه.
    • ایرانی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      16 22
      پانترک جانی و جنایتکار بوده و هست و تحریف تاریخ همواره سنت این جنایتکاران بوده وهم اکنون هم هست
    • ایرانی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 16
      استانداری بادکوبه نام صحیح اون منطقه هست
    • محمد RO ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      2 16
      بیان صحیح و مستدلی است. منظور استاد از نبودن کشوری به نام آذربایجان اشاره به نبود اصالت ادعاهای کشور کنونی آذربایجان است. و متاسفانه در قسمت نظرات بازهم شاهد حرفهای سطحی و تعصبی و توهین به این استاد هستیم. در هر صورت آذربایجان عملا در حال سرقت فرهنگ و جغرافیای ایران بزرگ است و وظیفه هر ایرانی روشنگری و دفاع از وطن است.
    • محمدامین IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 8
      باسلام و عرض ادب خدمت ایران و ایرانی این استادنظرخودشان را بیان کردن دوستان هم درست میگویند به فکردیروزنباشیم به فکرامروزوآینده باشیم بنظر من فکرکنم اونی راکه داریم حفظ کنیم یامحفظت کنیم خوبه اینهمه ازدست رفته حالا جزایرسه گانه رااین شیخ نشینهای جنوبی مون بادوست شدن روسهامیخوان از دستمون بگیرن به همین خیال باشن
    • داریوش DE ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      4 13
      کاملا درست است و اینها مغلطه پان تورکهای بیسواد آیت جایی که اسمش آران بوده را به اسم آذربایجان می‌خواهند با فریب و نیرنگ و ....به مردم دنیا جا بزنند جایی این کشور جعلی با ایران عوض میشد هر روز حمله نظامی آزار و اذیت می‌کرد دوستانش پاکستان اشغالگر و با هند و افغانستان ...مشکل دارد اسرائیل اشغالگر ترکیه با قبرس با یونان با سوریه با عراق ‌.....مشکل دارد
    • بابک DE ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 17
      شما فقط یک سوال از این پان تورکهای بیسواد بکنید تا عمق بیسوادی و مغلطه و نادانی و دشمنی با مردم و ملت ایران را متوجه بشوید وطن شما کجاست؟ اگر ایرانی هستید بیخود میکنید سنگ دیگران را به سینه میزنند اگر ایرانی نیستید رسما دروغ گو و ریا کارید
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      18 5
      حرف های غیرعلمی این به اصطلاح استاد دانشگاه منو کشته! مگه کشورهای آسیای مرکزی مثل ازبکستان و فرقبزستان و قزاقستان ترک نیستند! کافی ۵ دقیقه وقت صرف کنی تا متوجه بشی حرفهای ایشان واقعیت ندارد. هیچ وقت زبان رسمی در آذربایجان رسمی نبوده. مگر در طول تاریخ اسمی بنام کردستان سوریه وحود داشته؟ ولی الان هست. دلیل نمیشه که چون نام تاریخی این سرزمین آذربایجان نبوده پس نباید آذربایجان خطاب کنیم. بالاخره این سرزمین‌ها ادامه آذربایجان بوده و به همین دلیل بعد از استقلال آذربایجان نامیده شد
      • محمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        6 12
        نام این سرزمین اذربایجان نبود اران و شیروان بوده اذربایجان به منطقه زیر خط ارس گفته میشه اسم اونجا رو در زمان شوروی گذاشتن اذربایجان چون چشمتداشتی به زیر خط ارس داشتن لطفا مطالعه بفرمایید
    • عیسی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      17 6
      باید به خواست ملتها احترام گذاشت . مردم آذربایجان خودشون برا خودشون تصمیم میگیرند . این اظهارات استاد بزرگوار بسیار سخیف است . ضمنا آقایی که گفته اسم آذربایجان . آذرآبادگان بوده بداند که قدمت فارسی در کل ایران حتی در بخش فارس نشین زیر هزار ساله و کلمه آذرآبادگان زمان شیخ محمد خیابانی ابداع شد. یعنی صد سال.
    • عیسی IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      23 5
      ایران از قدیم به چهار بخش آذربایجان . خراسان سیستان و عراق عجم تقسیم می شد . و از قدیم به مناطق استان های آذربایجان غربی و شرقی .اردبیل جمهوری آذربایجان و . همدان و قزوین و زنجان بخشی از کردستان و گیلان . آذربایجان اطلاق می شد. لازم بذکر است کلمه آذربایجان تاریخی است و چندین بار در احادیث ایمه هم تکرار شده است.
    • علی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      5 3
      تنها آزربایجان شمالی نیست که کشوری با تاریخ بزرگ و قدمتی شاید اندک در سازمان ملل باشد خیلی کشورها مانند ترکمنستان و غیره هم کشوری تازه تاسیس شده است و حتما هم در آینده کشورهای جدیدی هم تازه تاسیس خواهد شد امید است ایرا ن با سیاست درست در کنار این کشورها باشد تا مثل این کشورها با افکار صحیح روبه رشد رو طی کنه
    • مرتضی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      26 4
      جالبه، افغانستان، بخش هایی از ترکمنستان، ارمنستان و حتی عراق و گرجستان هم روزگاری نه چندان دور بخشی از امپراطوری سلجوقی، صفوی و حتی حکومت قاجار بودند ( چیزی به نام کشور وجود نداشت که بگیم جزو کشور ایران بودند) ولی همه رو ول کردین و چسبیدین به اذربایجان که از همه اونها به ما نزدیک تر، هم نژاد، هم مذهب و مثل خود ماست. چرا نمیگید ارمنستان هم کشوریه که از ایران جدا شد؟ یا افغانستان؟ مردم این دوره بسیار داناتر و فهیم تر از ان هستند که عده ای بیسواد نادان مثل این به اصطلاح استاد بیاد و حرفهای بدرد نخورشو به اونها دیکته کنه. فکر کنید اذربایجان برگشت به مام وطن و شد جزیی از ایران، به نظرتون این فلاکت جاری در ایران رو ملت اونجا میپذیرن؟؟ اگر غیر این بود شما الان نیازی به تخریب تاریخ و وجود اذربایجان نداشتید این ها همه از ترس اینه که روند معکوسه و این ترک های ایرانن که میخوان برن اذربایجان
      • ساسان IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
        2 17
        واقعا که استاد درست گفتن فقط افراد بی سواد منکر واقعیت هستن. تو که از فلاکت حرف می زنی می دونی الان در استان باکو چه خبر است. فقط خفقان و دیکتاتوری خاندان کثیف علیف. حتی به مردم اجازه سفر به ایران رو نمیده. ایران کشوری با تمدن و افتخار است و با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست
    • صادقی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 5
      جناب دین پرست استاد عزیز دانشگاه قولی گفت هر حرف نباید گفت هر راست نشاید گفت این مطالب تاریخی والبته مستندی که شما فر مودیددر مورد تارخ وآذربایجان را هر دوطرف خوب میدانند وسعه صدر نظام اسلامی به دلیل حفظ آرامش وپرهیز از در گیری وایجادجنگ کور البته به خواست دشمن صهیونیست و آمریکا آن شیطان بزرگ به گفته آن پیر سفر کرده است نه ترس ونه اهمال لطف کنید عرایضنان را عمومی ودر بوق رسانه نکنید .
    • ممد FR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 10
      ترکیه هم جز ایران بوده. باید مواظب باشیم .علت جدائی ها را پیدا کنیم چه عواملی باعث می شود که یک انسان از .وطن دلسرد شود .عقل آن زایل به بیگانگان بگرود واز وطن بیزار شود یک انسان با عقل سالم هزاران بار برای وطن جان می دهد آیا حکام تهی مغز باعث این بی زاری هستند باید تمام کشورهای که از هم گسستن را مطالعه وعلت را بیابیم
    • FR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 8
      در جواب آن برادر که باکو را با آمریکا مقایسه میکند. آمریکا. مستعمره بریتانیا بود. حالا مستقل شده. ولی تاریخ را آنگونه بوده بیان میکند سران باکو هم تاریخ را. آنگونه. که منطقه بوده تعریف کند. او عقل صهیونیست در منطقه است خدا نکند اگر دستش برسد اول به شما .خانواده شما در منطقه ظلم میکند. مثل جنایات صدام به برادران عرب خوزستان. هر ایرانی که به وطن خود بد کند وبه سود بیگانه قدم بردارد خون ایرانی ندارد
    • Sasan US ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 10
      درود بر همه ایرانیان من در شگفتم چر ا بچه های نوجوان تاریخ را نمی‌دانند پان ترک شدند و هر جا نامی از ایران بزرگ هست این پلستها هم هستند بابا بی خیال خر همان خره پالان خر عوض میشه پس آذربایجان همهن ایرانه نامش عوض شده حتا از نام ساسانی برخوداره
    • سرباز میهن IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 7
      جالب اینه این پانترکهای بدبخت اینقدر بیسوادند که بقول معروف سر یه قبری گریه میکنن که اصلا توش مرده نیست ترکیه خودش رو ترک اصل میدونه در صورتی که مردم ترکیه اصلا ترک نیستن فقط ترک زبان شدن مثل بومیان آمریکا که اونها هم الان انگلیسی حرف میزنن ولی در اصل سرخپوستند اکثر مردم ترکیه از نژاد سفید اروپایی هستن ولی ترکها از نژاد مغولند شما تا حالا مغول چشم آبی و مو طلایی دیدید واقعا خنده داره
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 3
      اگر وضعیت ترکیه را در قبل واوایل جمهوری اسلامی در خاطر داشته باشید متوجه خواهید شد که اگر پولهای ایرانی ها به ترکیه سرازیر نشده بود امروز رجب چرتی علی پف دراز قد را شاخ نمی کرد ویا جرات نمی کرد خاک سوریه را اشغال کند پس نتیجه می گیریم که همسایگان گدا گشنه از صدقه سر ایرانی ها شکل ادم شده والا همان راه زنانی هستند که.یک.افسرشان برای اخاذی از ایرانیان عازم سوریه خودرا به درو دیوار اتوبوس ها می زدند واقعا.برای نام وخاک وهوا وجنگل ودریای خلیح فارس ومعادن ونفت وگاذ ایران بزرگ.شرم اوراست که سفره مردمانش خالی ویا شکم.عده ای از جانداشتن.درحال ترکیدن باشد
    • کمال. تبریز US ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      11 2
      استاد محترم اگر حوصله مطالعه تاریخ از جمله تاریخ طبری را داشته باشند حدود و ثغور آذربایجان از دربند در روسیه فعلی تا همدان را شامل می شده این مورد را مورخان متعدد از جمله حمدالله مستوفی و ابن حوقل نیز بیان داشته است . آران در زبان ترکی منطقه پست و جلگه ای که به مناطقی بین و اطراف رودخانه های ارس و کورا اطلاق می شود. و در مقابل داغ به معنای کوه و منطقه کوهستانی است. و هر دو در دل آذربایجان جا گرفته است.
    • اسلام IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      7 3
      این موضوع کاملا درست است کشوری بنام آذربایجان در تاریخ وجود نداشته است ولی همین امپراتورهای که در ایران بود مانند صفوی و افشار و ایلخانیان و سلجوقیان همگی ترک بودند تازه خود امپراطوری عثمانی که قدرتمندترین امپراطوری اسلامی بود سه تا زبان عربی و فارسی و ترکی را به رسمیت می شناختند ترک و فارس و عرب دشمن هم نیستند اگر خواهان تمامیت ارضی هستیم باید اسلامی فکر کنیم نه آریایی هرسه زبان را در ایران به رسمیت بشناسیم
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      1 3
      ترکیه به علت فقر منابع طبیعی در حال دخالت در کشورهای همسایه هست ایران و آذربایجان دو کشور دوست هستن
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
      4 4
      کاربرد نام آذربایجان برای شمال رود ارس زیر صد سال سابقه داره و در واقع دزدیدن نام آذربایجان خودمون بود توی تاریخ هیچ وقت به کشوری بنام آذربایجان بر نمیخوریم
    • حسینی IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      3 0
      گفته های دین پرست درست اما برای حفظ آن و پرهیز از عدم یکپارچگی واتحاد مردم ایران در همه مناطق واستانها تنها فرمولهای سیاسی وامنیتی با فشار به مردم وافکار عمومی نتیجه ندارد. مدیریت زور و یکجانبه و اقتدارگرائی موجب ایران گریزی میشودو مهاجرت جوانان یکی از این دستاوردهاست. آزادی اقتصاد آزادی مطبوعات وآزادی انتخابات انسانها را تشویق به ماندن و اجتماع که به اتحاد وانسجام منجر میشود
    • آرین IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
      2 1
      منم ترکم ولی ترک تبار ایرانی - این پانترک ها خیلی دارن زیاده روی میکنن فک میکنن کی هستند