جهش درآمدهای غیرشهریه‌ای به ۳۳ درصد/ دانشگاه آزاد اصفهان، سرآمدِ درآمدزایی فناورانه است

در بیست و سومین نشست سالانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، کاهش چشم‌گیر وابستگی این دانشگاه به درآمدهای شهریه‌ای با تحقق درآمدهای ناشی از طرح‌های کلان دانش‌بنیان و فناورانه در راستای «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» اعلام شد.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، بیست و سومین اجلاسیه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به میزبانی دانشگاه آزاد واحد اصفهان در راستای تشریح عملکرد سالانه و تصویب بودجه، انتصاب رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان و صدور مجوز به‌منظور اجرای طرح‌های فناورانه، علمی و عمرانی دانشگاه در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ برگزار شد.

انقلاب در ساختار علمی دانشگاه با تأسیس ۲۰ دانشکده جدید!

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از دکتر طهرانچی ریاست عالیه دانشگاه در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ظرف ۳ سال گذشته پس از تعیین خط مشی سه‌گانه دانشگاه در حوزه‌های «ارتقای علمی، حفظ کیان دانشگاه و گسترش فضای انقلابی» توسط رهبر معظم انقلاب، نگارش «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» را در دستور قرار داد و کلیه برنامه‌های دانشگاه در یک دوره ۵ ساله، مطابق با اهداف و راه‌کنش‌های این سند برنامه‌ریزی شد.

محمد علی‌اکبری افزود: امروز در بحث «ارتقای علمی»، دانشگاه آزاد در حال رسیدن به ساختار جدیدی است و بر اساس یک زمان‌بندی منظم، دانشکده‌ها از ساختار سنتی به ساختاری کاربردی و مأموریت محور تحول می‌یابند. در ساختار جدید علمی دانشگاه آزاد، ۲۰ دانشکده جدید تعریف خواهد شد و مثلاً رشته‌ای مانند حقوق در قالب دانشکده حکمرانی تدریس می‌شود. از دیگر دانشکده‌های تعریف شده در این ساختار جدید، می‌توان به دانشکده‌هایی چون دانشکده هنر و رسانه و دانشکده انرژی نیز اشاره کرد که بر اساس نیازهای کاربردی و روزآمد طراحی شده‌اند.

جهش درآمدهای غیرشهریه‌ای به ۳۳ درصد/ دانشگاه آزاد اصفهان، سرآمدِ درآمدزایی فناورانه است

همسان‌سازی پژوهش‌های دانشگاه با نیازهای روز جامعه

وی در ادامه بیان داشت: در عین حال، دانشگاه آزاد به ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی نیز توجه جدی داشته و با نظارت متمرکز بر کلیه رساله‌های دکتری و بررسی تصادفی پروپوزال‌های کارشناسی ارشد، پیش‌گام کیفیت‌بخشی به دوره‌های تحصیلات تکمیلی در کشور است. نظارت بر پیش‌دفاع رساله‌های دکتری در این دانشگاه در موارد بسیاری منجر به ردّ یا درخواست اصلاح کلّی پروپوزال می‌شود و دانشگاه آزاد با حساسیت، به دنبال آن است که خروجی دکتری این دانشگاه دارای کیفیت علمی بسیار خوبی باشد. هم‌چنین، دانشگاه آزاد از سال ۱۳۹۸ طرحی به نام «طرح پایش» را آغاز کرده و در قالب این طرح بیش از ۴۰ برنامه علمی بر اساس مسائل روز و نیازهای بخش‌های مختلف کشور تدوین شده تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، پژوهش‌های خود را با انتخاب از میان این ۴۰ برنامه، به نیازهای جامعه نزدیک کنند.

سوددهی نیمی از واحدهای زیان‌ده با طرح‌های اقتصادی و فناورانه

این عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در خصوص خط مشی «حفظ کیان دانشگاه»، زمانی که دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را پذیرفتند حدود ۴۰ درصد از واحدها در سراسر کشور با چالش‌های مالی مواجه بودند. ولی امروز در لوای مدیریت دقیق و انضباط مالی، آمار واحدهای زیان‌ده نصف شده و روند اقتصادی دانشگاه -خصوصاً از محل درآمدهای دانش‌بنیان و غیرشهریه‌ای- رو به رشد است. در رابطه با خط مشی «گسترش فضای انقلابی» نیز تلاش کردیم با انجام برنامه‌های متنوع توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی از جمله برگزاری سراسری کرسی‎های آزاداندیشی در کشور، روح تازه‌ای را به کنش‌گری فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی ببخشیم.

دانشگاه آزاد اصفهان، سرآمدِ درآمدزایی از حوزه فناوریست

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم یکی از استان‌های الگو و بسیارخوب دانشگاه آزاد در کشور را که کارنامه درخشانی در پیش‌برد اهداف علمی، فرهنگی و فناورانه داشته است مثال بزنیم، قطعاً دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان از سردمداران و برترین‌ها خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با هدف‌گیری تأمین ۳۰ درصد از درآمدهای خود از حوزه فناوری و درآمدهای غیرشهریه‌ای، امروز در میان تمامی دانشگاه‌های کشور سرآمد است و اولین دانشگاه آزاد اسلامی کشور می‌باشد که توانسته چنین عملکردی را محقق کند. بر همین اساس جا دارد به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد در اصفهان تبریک و خسته نباشید بگوییم.

جهش بی‌نظیر درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد اصفهان از ۱۴ به ۳۳ درصد

در ادامه این نشست رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان گفت: دانشگاه آزاد استان اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه دانشگاهی مرکز ایران با بهره‌مندی از ۲۷ واحد دانشگاهی، ۱۰۰۷ نفر عضو هیأت علمی، ۱۰۱۲ نفر کارمند، و ۷۳۰۵۴ نفر دانشجو از جمله ۷۴۳۵ نفر دانشجوی بین‌الملل، در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ شاهد ۲۰ درصد رشد عملکرد مالی بود. هدف‌گذاری ما برای سال مالی آتی نیز رشد بلندپروازانه ۵۰ درصدی‌ست که امیدواریم در سایه برنامه‌ریزی‌های دقیق به‌عمل آمده، این هدف نیز محقق شود.

پیام نجفی افزود: با توجه به فعالیت‌های گسترده دانش‌بنیان و فناورانه، اتکای به شهریه در دانشگاه آزاد استان اصفهان از سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ که معادل ۸۵.۹ درصد بوده است، در سال گذشته به ۷۳.۸ کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نیز با شکوفایی هرچه بیش‌تر طرح‌های فناورانه دانشگاه به همت متخصصان، اتکای به شهریه معادل ۶۷.۱ درصد برآورد شده است؛ به عبارتی، در سال تحصیلی آتی ۳۳ درصد از درآمدهای دانشگاه از محل درآمدهای غیرشهریه‌ای خواهد بود و امیدواریم که موفق شویم دست‌کم ۲ ماه از حقوق و دستمزد پرسنل دانشگاه را برای اولین‌بار در کشور از محل درآمدهای فناورانه تأمین کنیم.

با افتخار، اتکای بودجه دانشگاه آزاد اصفهان به اقتصاد دانش‌بنیان است!

وی ادامه داد: سبد متنوع درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد استان اصفهان شامل قراردادها و طرح‌های بُرون‌دانشگاهی با همراهی شرکت‌ها و صنایع بزرگ، درآمدهای مهارتی کارآفرینی و کاربنیان، مدارس سما، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، درآمدهای بین‌المللی، درآمدزایی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و هم‌چنین اعتبارات و کمک‌های مردمی‌ست. با اعتماد به نفس اعلام می‌کنیم که زین‌پس اتکای اصلی دانشگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه خود می‌باشد که ماحصل سال‌ها تلاش پژوهش‌گران، کارآفرینان و فناورانِ دانشگاه آزاد اصفهان است. امروزه، محصولات استراتژیک مجموعه‌هایی چون شرکت دانش‌بنیان «نگین بذر دانش» با بازگشت سرمایه بسیار سریع و سود عملیاتی قابل توجه، مایه افتخار خانواده دانشگاه آزاد و موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان است.

جهش درآمدهای غیرشهریه‌ای به ۳۳ درصد/ دانشگاه آزاد اصفهان، سرآمدِ درآمدزایی فناورانه است

سرمایه‌گذاری استراتژیک دانشگاه آزاد اصفهان با اجرای طرح هیأت علمی وابسته

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان داشت: با توجه به فاصله دستمزد میان پرسنل دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه‌های دولتی، سال گذشته افزایش مطلوبی در پرداخت حقوق پرسنل دانشگاه آزاد صورت گرفت تا بتوانیم به سمت عدالتِ دستمزد حرکت کرده و از فاصله دستمزد میان پرسنل دانشگاه‌های آزاد و دولتی بکاهیم. با وجود این افزایش هزینه‌ها، دانشگاه آزاد استان اصفهان سال گذشته هم‌چنان شاهد بهبود ۳۰ درصدی تراز مالی بود که این مهم به شکوفایی طرح‌های فناورانه و مدیریت دیگر درآمدهای غیرشهریه‌ای بازمی‌گردد.

پیام نجفی در پایان اظهار کرد: سال آینده، دانشگاه آزاد اصفهان با افزایش جذب استادان باکیفیت در چهارچوب «طرح هیأت علمی وابسته» افزایش ۲۰ درصدی در هزینه‌ها را خواهد داشت؛ با این وجود، ما نه تنها این مخارج را به عنوان اقدامی هزینه‌بر در نظر نمی‌گیریم، بلکه «طرح هیأت علمی وابسته» را سرمایه‌گذاری ارزشمند و استراتژیک دانشگاه برای تحقق «ارتقای علمی» قلمداد کرده و علی‌رغم این مخارج، بودجه دانشگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که سال آینده نیز طبق هدف‌گذاری‌ها، هم‌چنان شاهد بهبود تراز مالی دانشگاه باشیم.

طرح «هیأت علمی وابسته» بازی برد-برد دانشگاه و نخبگان است

گفتی‌ست در بیست و سومین اجلاسیه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی اصفهان و آزاد اسلامی نجف‌آباد و هم‌چنین با حضور دیگر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی عضو هیأت امنا، ضمن بررسی عملکرد علمی، اجرایی و اقتصادی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در سال گذشته، بودجه دانشگاه در سال مالی آتی مورد تصویب قرار گرفت و وضعیت سرپرستی تعدادی چند از واحدهای دانشگاه آزاد استان از جمله نطنز، میمه، گلپایگان، فریدن و خمینی‌شهر، به ریاست، تغییر یافت.

خبرنگار: مهرزاد سلیمی

عکاس: محمود بدیعی

انتهای پیام./

کد خبر: 1194369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =