به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیتالله سیدابراهیم رئیسی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۲.۰۲.۱۲ شورای معین شورای عالی و در جلسه ۸۸۳ مورخ ۱۴۰۲.۰۳.۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را ابلاغ کرد و این مسأله به موضوع روز حوزه آموزش عالی تبدیل شده است به طوریکه در محافل آموزشی حرف از سازمان سنجش ملی در بین کارشناسان به بحث گذاشته میشود و مردم نیز میخواهند بدانند که سازمان سنجش ملی چه زمانی تشکیل میشود و به طور کلی قرار است چه وظایفی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
سازمان سنجش تعطیل نمیشود / فعالیت سازمان زیر نظر رئیس جمهور
این سؤالات را با سعیدرضا عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشتیم، عاملی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس در رابطه با موضوع ایجاد سازمان سنجش ملی، گفت: تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبهبندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رییس جمهور یک اقدام ضرورت و مثبت است که منجر به بالا رفتن کیفیت در نظام آموزش کشور از قبل از دبستان تا تحصیلات عالی دانشگاهی خواهد شد.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر ما فاقد یک نظام یکپارچه در سنجش و ارزیابی و رصد و پایش وضعیت آموزشی کشور هستیم و سازمانها بصورت جزیرهای و با استقلال نهادی و وزارتخانهای به این امر اهتمام دارند و کار آنها محدود به ارزیابی دانش آموز و ارزیابی و سنجش برای ورود به مقاطع دانشگاهی است و اقدام در خصوص ارتقای کیفیت آموزش و ارتباط آموزش با پژوهش و بهینهسازی روش های آموزش و تعریف استانداردها کیفی برای عمق بخشیدن به دانش و از هم مهمتر پایش و سنجش رتبه علمی مدارس و دانشگاههای کشور ندارند.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ذیل ریاست جمهوری، اظهار داشت: تشکیل چنین سازمانی به یکپارچه بودن ارزیابی و نظارت کمک میکند، اگر به مدلهای مختلف سنجش و پذیرش در کشورهای مختلف هم دقت کنید متوجه خواهید شد که در بسیاری از کشورها این امر توسط نهادهای و سازمان های معتبر بیرون مدرسه و دانشگاه و به لحاظ نهادی آموزش و پرورش و آموزش عالی انجام می شود، در بسیاری از کشورها نهادهای معتبر خصوصی کار ارزیابی و سنجش را انجام میدهند.
دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اینکه یک سازمان تشکیل شود که بتواند یکپارچگی را در ارزیابی و تامین استاندارد برای کیفیت آموزش برقرار کند بسیار مهم است، در حال حاضر در این زمینه پراکندگی وجود دارد به طوریکه وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد هر کدام مسیری را تعریف کرده اند و بدون نظارت بیرونی و ارتباط یکپارچه با سایر مقاطع دانشی و آموزشی کار خود را انجام میدهند.
وجود سه مدل ارزیابی و سنجش در نظام آموزشی
عاملی با اشاره به سه مدل ارزیابی و سنجش اظهار داشت: در نظامهای ارزیابی گاهی ارزیابی معطوف به هدف است، گاهی معطوف به خروجی و گاهی معطوف به فرایند است، به نظر میرسد هر سه مدل ارزیابی در سازمان ملی سنجش تعریف شود و به یک استاندارد واحد برسیم. در همین راستا با توجه به چرخش مسیری که در حوزه دانش بوجود آمده و به سمت دانش یکپارچه که مستلزم آموزههای چند رشتهای، فرارشتهای و بین رشته است، مدلهای سنجش و ارزیابی ما نیز باید خروجی داشته باشد که فارغ التحصیلان رشته، بین رشتهای، چند رشته و فرارشتهای را تحویل بازار کار دهد. در واقع در حال حاضر هیچ ساز و کاری برای این نگاه وجود ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مزیت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، عنوان کرد: اینکه سوابق تحصیلی در کنکور تاثیرگذار است پیوندی بین نظام سنجش و ارزیابی آموزش و پرورش و دانشگاه ایجاد میکند، با این وجود نقش آموزش و پرورش در دانشگاه مشخص میشود و آموزش و پرورش واقعا احیا میشود و با آموزش و پرورش متفاوتی مواجه خواهیم بود که عمق یادگیری اهمیت خود را نشان میدهد؛ در نظارت و پایش هم این مسأله را داریم که جزئیات آن باید در اساسنامه تشکیل سازمان لحاظ شود.
سازمان سنجش ملی چه زمانی و به چه صورت تشکیل میشود
عاملی درباره چگونگی ایجاد سازمان سنجش ملی، گفت: تشکیل سازمان ملی سنجش فعلا یک ماده واحده است که در شورا تصویب و مجوز تاسیس سازمان از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است، اساسنامه تشکیل این سازمان هنوز تصویب نشده است و هنوز مشخص نیست که سازمانهای سنجش و پذیرش فعلی تعطیل میشود یا اینکه سازمان ملی سنجش و ارزیابی در سطح بالاتری کار نظارت و ارزیابی و رصد و پایش را انجام میدهد، قرار گرفتن این سازمان ذیل رئیس جمهور ارتقاء جایگاه تلقی میشود نشان دهنده اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی به عمق بخشیدن به دانش و ارتقاء جایگاه علم و پژوهش در سطح جهان است. ما در این حوزههای به همکاریهای منطقه ای و بین المللی و نهادهای بین المللی مرتبط نیز باید اهمیت دهیم ولی نگاه ملی و بومی خود را باید تقویت کنیم و در فضاهای ارزش گذاری علمی در سطح جهانی اثر گذار باشیم.
وی با بیان اینکه نهایی شدن اساسنامه در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میشود، ادامه داد: در ستاد تعلیم و تربیت وزرای مرتبط با آموزش، اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسؤولان نهادهای ذیربط حضور دارند و ستاد توانمندی است، البته هنوز زمانی برای تصویب اساسنامه تعیین نشده اما در تبصره ماده واحد تاسیس آمده که ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت سه ماه باید به نهاییسازی اساسنامه اقدام و آن را برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما