به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست صمیمانه با مسئولان کشور بسیج دانشجویی اظهار کرد: بسیج بیشتر از اینکه تشکل باشد، یک فرهنگ است، چراکه فرهنگ ایثار، از خودگذشتگی و مقاومت است، مجموع اینها فرهنگ بسیج را شکل میدهد. باید مراقب خطای جامعهشناختی در فرهنگ بسیج باشیم چراکه ممکن است افرادی عضو بسیج نباشد اما فرهنگ بسیج داشته باشند، از طرفی ممکن است کسی عضو بسیج باشد اما فرهنگ بسیجی نداشته باشد، باید مراقب باشیم که چگونه با افراد برخورد میکنیم.
بیشتر بخوانید:
خسروپناه: بازنگری کتب درسی علوم انسانی باید به وزارت علوم واگذار شود
وی با اشاره به نسلهای پس از انقلاب ادامه داد: هر نسلی از انقلاب شکل میگیرد فرهنگ ایثار و شهادت در آن بیشتر میشود. با توجه به برخوردی که با نسل چهارم داشتم به جرئت میگویم که نسل چهارم بهتر از نسل سوم فرهنگ بسیجی دارد، نسل سوم هم بهتر از نسل دوم این فرهنگ را داشت و نسل دوم نیز موفقتر از نسل اول بود، منظورم کلّ نسل است و تایید میکنم که در هر نسل استثناهایی وجود داشته است، مثلا مقام معظم رهبری با شخصیت بینظیرشان از نسل اول انقلاب هستند، در نسل دوم نیز افرادی مانند حاج قاسم را داشتیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: خوشبختانه فرهنگ بسیجی در منطقه و جهان جریان پیدا کرده و جریان مقاومت را شکل داده است، اگر امروز مردم غزّه رژیم صهیونیستی را زمینگیر میکند، به خاطر حضور جریان مقاومت است. امکانات غزّه با رژیم صهیونیستی قابل مقایسه نیست، در واقع جنگ جهانی علیه غزّه شکل گرفته است، بسیاری از کشورها به رژیم صهیونیستی کمک میکنند، اما مردم دنیا پشتیبان مردم غزّه هستند، متأسفانه دولتها از مردم غزّه حمایت نمیکنند، برخی از همین کشورهای عربی در ظاهر از مردم غزّه حمایت میکنند اما در واقعیت آذوقه و دارو به رژیم صهیونیستی میرسانند.
خسروپناه با بیان اینکه مردم غزّه در جنگ شناختی پیروز شدهاند، گفت: صدها فیلم هالیوودی علیه مردم فلسطین ساخته شده اما مردم دنیا از مردم غزّه حمایت میکنند.
مسیر قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رویکردهای جدیدی که در این شورا ایجاد شده عنوان کرد: برای اینکه بر اساس فرمان مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به قرارگاه شود، تعامل با جبهههای مردمی و نهادهای حکومتی را در دستور کار قرار دادیم. قرارگاه نباید تصدّیگری کند، کار میدان در حیطه اختیارات شورا نیست بلکه در وظایف نهادهاست، شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد ستادی است.
وی ادامه داد: در گام بعدی و بر مبنای سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی تثبیت چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، خانواده و زنان و تعلیم و تربیت را اجرایی کردیم، ستاد خانواده و زنان با اینکه رویکردی فرهنگی و اجتماعی دارد اما به خاطر اهمیت موضوع، ستاد جداگانهای برای آن در نظر گرفتهایم.
خسروپناه اضافه کرد: در ذیل ستادها میزهای تخصصی و موضوع محور راه اندازی شدند، مثلا در ستاد علم و فناوری میزهای امنیت غذایی، هوش مصنوعی و کوانتوم و غیره راهاندازی شد، کوانتوم اساسا پارادایم جدیدی است، شاخههای مهمی دارد، در آینده با جنگ کوانتومی مواجه خواهیم بود، در میز کوانتوم که ۹ ماه است شکل گرفته از هوش مصنوعی کوانتومی تا جنگ کوانتومی بررسی میشود و سه دانشگاه مهم کشور در حوزه کوانتوم با این میز همکاری می کند. مجموعه نظامی ارتش و سپاه به این میز در حوزه جنگ کوانتومی اضافه شدهاند. هنوز جنگ کوانتومی شروع نشده ولی باید تجهیزات جنگ کوانتومی را داشته باشیم.
خسروپناه ادامه داد: سند راهبردی در حوزه امنیت غذایی در کشور نداشتیم، در حالی امنیت غذایی ابعاد مختلفی دارد، باید قرارگاهی تشکیل میشد و سندی شکل میگرفت تا تکالیفی برای وزارت علوم، جهاد کشاورزی و سایر نهادها میگذاشتیم، البته این سند قبل از اینکه بنده به عنوان دبیر شورا منصوب شوم؛ نوشته شد اما متوقف شده بود، این سند را نهایی و در شورا به تصویب رساندیم؛ هم اکنون قرارگاه اجرایی سند شکل گرفته است.
اضافه شدن موضوع آسیبهای اجتماعی به وظایف شورا
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حکم جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری موضوع آسیبهای اجتماعی به شورا واگذاری شده است، در حالی که پیش از این آسیبهای اجتماعی به وزارت کشور سپرده شده بود؛ هم اکنون میز مبارزه با مواد مخدّر با حضور مسئولان تراز اول این حوزه نظیر سردار مومنی در ستاد فرهنگی اجتماعی تشکیل شده است. میز کودکان کار در ستاد خانواده و زنان تشکیل شده است.
استاد خسروپناه افزود: در ستاد و تعلیم نیز موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح است، متأسفانه تاکنون بخش کمی از این سند اجرایی شده است، ستاد اجراییسازی سند را با حضور معاون اول و وزیر آموزش و پرورش تشکیل دادیم، ۷ اولویت تعیین شده که دو اولویت مهم تشخیص داده شده که شامل مهارت آموزی و تربیت معلم است.
وی با اشاره به موضوع حجاب بیان کرد: در گذشته مقرر شده بود که ستاد راهبردی حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری آن در وزارت کشور باشد، وزارت کشور در موضوع حجاب عمدتا بحث انتظامی و امنیتی داشت در حالیکه مسئله حجاب تا حد بسیار زیادی شناختی است و باید فرهنگ حجاب در کشور نهادینه شود که در این زمینه باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.
ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با جبهه های مردمی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ارتباط این شورا با جبهههای مردمی گفت: در بسیاری از میزهای ستاد تعلیم و تربیت اعضای جبهه مردمی حضور دارند و تصمیمها با رأی آنها گرفته میشود، همچنین هیئتهای اندیشهورز استانی با حضور جبهههای مردمی تشکیل میشوند تا بتوانند در موضوعات مختلف در حوزه سیاستگذاری مشارکت داشته باشند، بر این باوریم که وقتی جبهههای مردمی در سیاستگذاری حضور دارند در اجرای سیاستها نیز اثربخشی بیشتری خواهند داشت.
با سند بسندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفیم
وی با بیان اینکه تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی به میزان ۳۰ درصد قرارگاهی شده است، ادامه داد: با سندبسندگی مخالفیم، اسناد باید اجرا شوند اما بدانید که در حکمرانی به سند راهبردی نیاز داریم. کشورهایی نظیر آمریکا و ژاپن اسناد راهبردی فراوان دارند، بنابراین به اسناد زیادی نیاز داریم، تاکنون شورای عالی اسناد را مینوشت و دستگاهها کار خودشان را میکردند چراکه شورای عالی در تنظیم برنامه و بودجه وزارتخانهها نقش ندارد و دولت آن را تعیین میکند، اما در دوره جدید با تعاملاتی که با دولت و وزارتخانهها برقرار کردهایم توانستیم اجراییسازی اسناد را دنبال کنیم، از طرفی در تدوین برنامه هفتم توسعه و برنامه و بودجه امسال مشارکت داشتیم تا اجراییسازی اسناد را از این طریق نیز دنبال کنیم.
تشکیل مرکز رصد و ارزیابی و همکاری با رصدخانههای کشور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از تشکیل مرکز رصد، برنامهریزی و ارزیابی در این شورا خبر داد و گفت: برای تصمیمگیری در حوزههای مختلف به رصد و ارزیابی نیاز داریم هم اکنون تعداد زیادی مرکز رصد در کشور شناسایی شده با اکثر این مراکز ارتباط برقرار کردیم و به زودی سامانه هوشمندی برای رصد با مشارکت این مراکز طراحی خواهیم کرد.
خسروپناه در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان تصریج کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تصدی گری ورود نمیکند تا موازیکاری با دستگاهها ایجاد نشود، برای تدوین سیاستها به مشارکت دستگاهها نیاز داریم مثلا در زمینه اسناد مرتبط با آموزش عالی با وزارت علوم در تعامل هستیم.
سیاستگذاری شورای عالی انقلاب در حوزه جذب اعضای هیئت علمی
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان پیرامون فعالیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاهها، گفت: هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی که در شورای عالی مستقر است صرفا سیاستگذاری را برعهده دارد و گرنه جذب اساتید از سوی مراکز جذب وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان درباره مصوبه افزایش ظرفیت رشتههای پزشکی در این شورا ادامه داد: این مصوبه با مشورت وزیر بهداشت و توافق با وزارت بهداشت مصوب شده و قرار بود که زیرساختهای لازم تأمین شود در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه باید اقدامات لازم را انجام دهند. در این مسیر حتی باید ظرفیت رشتههای تخصصی پزشکی نیز افزایش پیدا کند که با فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت بهداشت در این زمینه بحثهایی مطرح شده که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.
استاد خسروپناه در پاسخ به سوال دانشجویی درباره وضعیت فرهنگی اساتید و دانشگاهها گفت: شاخصهای جذب هیات علمی مشخص است و افراد بر این اساس جذب میشوند ولی اینکه افراد در مرور زمان تغییر میکنند مشکل از شاخصها نیست، البته اکثر قریب به اتفاق استادان معتقد به نظام بوده و در تولید علم مشارکت فعال دارند و اگر امروز رتبه تولید علم ما در جهان 15 است به خاطر حضور در این اساتید در حوزههای مختلف است امروز اگر موفقیتی در حوزههای کوانتوم، هوش مصنوعی، سلولهای بنیادی، نانو، زیستفناوری، علوم نظامی، تولید بذرها، گیاهان دارویی و.. داریم کار همین اساتید است. استادانی سراغ دارم که که در راه علم و در آزمایشگاه های خود شهید شدند. متأسفانه سال گذشته ناسزاهای تعدادی از دانشجویان در یک کشور دانشگاه برجسته شد اما وقتی در همین دانشگاه مراسم شب قدر به صورت پرشور برگزار میشود مورد توجه قرار نمیگیرد، نباید همواره اتفاقات ناگوار را ببینیم و آنها را مصداق قرار دهیم.
اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی بر مبنای نیازمحوری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اصلاح آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی اضافه کرد: چندین جلسه برای اصلاح آیین نامه ارتقاء داشتیم، نسخه جدید ناظر به نیازمحوری خواهد بود و به زودی تصویب میشود، برخی از استادان میخواهند بدون نوشتن مقاله ارتقاء پیدا کنند که چنین چیزی ممکن نیست، برای ارتقاء مقالاتی که نیازمحور باشند امتیاز لازم را میگیرند، بنابراین بدون نوشتن مقاله ارتقاء امکانپذیر نیست.
استاد خسروپناه در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرایی شدن سند اسلامی شدن دانشگاهها گفت: از اجرایی شدن سند اسلامی سازی دانشگاه راضی نیستیم، چندین جلسه هم داشتیم که باید شورای اسلامی شدن دانشگاهها تحول پیدا کند بنابراین در این زمینه تحولاتی خواهیم داشت، باید قرارگاه اسلامی شدن دانشگاهها تشکیل شود.
اصلاح شورای تحول علوم انسانی
وی درباره تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: برای ارتقاء علوم انسانی، شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، این شورا دو کار مهم بازنگری سرفصلها و تألیف کتب را به خوبی انجام داده است اما ۹ وظیفه دیگر داشت که هنوز انجام نشده است، در این شورا نیز تغییراتی خواهیم داشت. خانه ملی گفتگوی آزاد در جلسه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی میشود. ایجاد خانه ملی گفتگوی آزاد مصوبه سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما تاکنون اجرایی نشده است.
خسروپناه در ادامه درباره نبود نظریههای اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت که مورد انتقاد یکی از دانشجویان بود، بیان کرد: اساتید علوم انسانی باید نظریهپردازی کنند متاسفانه در این زمینه کمکاری شده است، از استادان بسیجی توقع داریم که در حوزه نظریهپردازی فعال شوند، متأسفانه تاکنون تنها 70 نظریه در کشور تدوین شده که با وجود تعداد بالای اساتید در کشور، تعداد نظریهها کم است.
انتهای پیام/
نظر شما