به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، علی زارع زردینی، فعال و دبیر شورای هماهنگی امور مشترک دانشگاه فرهنگیان یزد در گفتگو با ایسکانیوز گفت: دانشگاه نوپای فرهنگیان برای تربیت معلمان و مربیان مصلح اجتماع و فرهنگ با چالشهای جدی مواجه است که رفع آنان، عزم راسخ و تعامل گسترده ارگانهای مختلف با ورارت آموزشوپرورش بهعنوان متولی مراکز تربیت معلم را میطلبد و مشکلات و تنگناها سبب شده تا به اذعان بسیاری از کارشناسان باسابقه، دانشگاه فرهنگیان تا وضعیت مطلوب و دانشگاه طراز اول فاصله قابلتوجهی داشته باشد.
وی در خصوص مشکلات اصلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: عملکرد ضعیف در حیطه آموزشی و پژوهشی، ضعف در پتانسیل نیروهای انسانی و اساتید هیئت علمی، کمبود حوزه فضا و تجهیزات، کمبود اعتبارات و ضعف و ناکارآمدی در برنامه درسی و سرفصل ها و همچنین عدم نظارت بر ساز و کار های ورودی، خروجی و فرایند دانشگاه فرهنگیان، در انزوا قرار دادن تشکل های خود جوش دانشجویی، فضای تک جنسیتی و تفکیک جنسیتی دانشجومعلمان، عدم انگیزه و پویایی دانشجومعلمان، مشکلات معیشتی و حقوق دانشجومعمان از جمله چالشها در دانشگاه فرهنگیان است.
زارع ادامه داد: همچنین باید یادآوری کرد که از عوامل اثرگذار بر افت و کاهش کارکرد علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان فقدان اساتید تمام وقت و به کارگیری اساتید مدعو با مزایای پایین و فاقد انگیزه است که به دلایل شغلی و مالی و انگیزشی و کمبود امکانات کافی در امر آموزش دلسرد و کارایی لازم را ندارند در نتیجه تحصیل علم را با مشکل مواجه می سازد و از لحاظ امکانات رفاهی، تجهیزات و فناوری دانشگاه فرهنگیان وضعیت مطلوبی ندارد و این را از رنگ و بوی دانشگاه فرهنگیان می توان فهمید.
فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد اظهار کرد: یکی از مؤلفههایی که باید در دانشگاه فرهنگیان مد نظر گرفت شادی و نشاط است که به عنوان بنیادیترین مفهوم در روانشناسی مثبتگرا و از مهم عوامل بالندگی و تعالی در مراکز علمی است که اساتید و دانشجویان به عنوان سرمایه های انسانی و پیشگام در تحول جامعه برای انجام رسالت های خود به محیط و روحیه شاد نیازمندند، دانشگاه فرهنگیان نیازمند بازنگری در اهداف برنامه درسی، ساختار و کارکرد هاست و باید با بازبینی لازم در راه اصلاح کمبود ها و استفاده مناسب از ظرفیت ها و نیروی انسانی در اعتلای هر چه بیشتر این نهاد آموزشی و تربیتی کوشید.
وی در پایان گفت: همه این چالشها و مشکلاتی که گفته شد در وهله اول تهدید برای دانشگاه فرهنگیان نیست، بلکه تهدید برای نظام آموزش و پرورش است چون اگر خروجیهای دانشگاه فرهنگیان به خوبی تربیت نشده باشند، نظام تعلیم و تربیت فلج خواهد شد و آسیب آن مستقیما به خانواده های ایرانی خواهد رسید و به نظر میرسد تا زمانی که ساختار دانشگاه فرهنگیان به صورت سازمان مرکزی و مدیریت پردیس ها باشد، این حجم از تمرکزگرایی و عدم اختیارات استانی باعث بروز و ظهور پدیده مثبت فراگیر در دانشگاه فرهنگیان نخواهد شد و در قدم اول لازم است ساختار سازمانی تغییر یابد و در مرحله دوم باید به دنبال انتخاب مسئولان و اساتید مناسب با فضای تربیت معلم و دارای سابقه کاری کافی بود.
خبرنگار: محمد مهدی داوری
انتهای خبر/
نظر شما