دانش‌آموزان پرونده تربیتی ندارند/ رها کردن مدرسه برای تأمین مالی خانواده‌

دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نبود شناخت معلمان از دانش‌آموزان پیشنهاد کرد که هر دانش‌آموز باید یک پرونده تربیتی داشته باشد.

محمد رمضانی دانشجو معلم فعلی و دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عوامل بازماندگی از تحصیل اظهار کرد: برخلاف عقیده عموم مردم، موضوعات معیشتی و اقتصادی علت اصلی بازماندگی از تحصیل نیست. به این معنا که دانش آموزان به علت چالش‌های مالی، درس و مدرسه را راها نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود

این فعال دانشجویی با اشاره به دوران کرونا بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش در این دوران و مدت زمانی پس از بازگشایی مدارس از برخی دانش آموزان اطلاعی نداشت. در واقع آنان ترک تحصیل کرده بودند.

تاثیرات طلاق بر ترک تحصیل دانش‌آموازن

وی با بیان اینکه من در تحقیق میدانی به والدین دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان کرمان و بعد از دوران کرونا تماس گرفتم و علت این بازماندگی را جویا شدم، گفت: می‌توان گفت علت اصلی بازماندگی از تحصیل به موضوعات و شرایط خانوادگی آنان بر می‌گردد. به عنوان مثال موضوعاتی مانند طلاق و اختلافات خانوادگی و بین والدین تاثیر بسیاری بر تحصیل دانش آموزان دارد.

رمضانی ادامه داد: من سر کلاس درس و مدرسه متوجه شدم که ناهنجاری اجتماعی بین دانش آموزانی که فرزند طلاق هستند، نسبت به سایر دانش آموزان بسیار بیشتر است. آنان در کلاس درس روز به روز بی‌توجه تر به مطالب درسی می‌شوند و اصلا متمرکز بر مطالب درسی نیست. این دانش آموزان تمام انرژی و توان خود را صرف مشکلات خانوادگی می‌کنند و دیگر توانی یا رغیت با انگیزه‌ای برای مطالب آموزشی ندارند.

این دانشجو معلم مطرح کرد: بی‌وجهی دانش آموزان طلاق باعث می‌شود آنان از لحاظ درسی از سایر همکلاسی‌های خود عقب باشند. علاوه بر آن؛ روز به روز بیشتر در مدرسه سرکوب می‌شوند. این عقب ماندگی خود علت مهمی برای ترک تحصیل آنان است.

لزوم تشکیل پرونده تربیتی برای دانش‌آموزان

وی افزود: بنده در سال اول تدریسم حدود ۲ یا ۳ دانش آموز با مشکلات خانوادگی داشتم که اصلا تمرکز و توجهی به درس نداشتند. جلسات و گفت‌وگو با معاونان و مدیر مدرسه درباره آنان و مشکلاتشان آغاز شد. ما تلاش کردیم مشکلات عاطفی وی را به حداقل برسانیم یا توجهی بیشتری به آنان داشته باشیم.

رمضانی گفت: اگر معلمان از روز اول آغاز ترم تحصیلی در جریان مشکلات خانوادگی یا بیماری دانش آموزان قرار بگیرند، بهتر می‌توانند به آنان کمک کنند. بنابراین بنده پیشنهاد می‌کنم که هر دانش آموز یک پرونده تربیتی داشته باشد و در آن وضعیت خانوادگی و تحصیلی در سال گذشته درج شده باشد. در چنین شرایطی معلم با درک از شرایط دانش آموزان ترم تحصیلی را آغاز می‌کند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در حال حاضر بانک جامع اطلاعات از دانش آموزان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخی از معلمان شناخت دقیق و کافی از دانش آموزان ندارند تا آنان را برای کسب علم و ادامه تحصیل علاقمند کنند.

بی‌برنامگی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان با بیماری‌های خاص

وی ناتوانی جسمی دانش آموزان را علت دیگر بازماندگی از تحصیل برشمرد و گفت: گاهی برخی از دانش آموزان درگیر بیماری‌های مزمن و طولانی مدت مانند سرطان می‌شوند. آنان تصور می‌کنند که در مدرسه مورد تمسخر سایر دانش آموزان قرار می‌گیرند.

رمضانی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ خاصی برای آسیب‌های اجتماعی ندارد. به این معنا که اگر دانش آموز آسیب دیده وارد مدرسه شود، آموزش و پرورش برنامه‌ای مجزا و خاص برای این دانش آموز ندارد تا آنان را به شرایطی بازگردانند که بتوانند سر کلاس درس حاضر شده و مطالب آموزشی را فرا بگیرند.

بی‌علاقگی برخی خانواده‌ها برای علم آموزی فرزندان

دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در حال حاضر علم آموزی برای برخی از خانواده‌ها اهمیت ندارد. از سوی دیگر اگر دانش آموزان به جای کلاس درس مدرسه، در کلاس مهارت آموزی حاضر شود، درآمد بیشتر کسب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به مقوله علم آموزی یک موضوع فرهنگی است، افزود: موضوع علم و آموزش برای برخی از افراد جامعه اصالت ندارد و در درجه والایی قرار نمی‌گیرد. این موضوع هم به این علت است که برخی از مطالب آموزشی در مدارس، کاربردی نیستند. بنابراین دانش آموزان آمادگی کامل برای کسب شغل و بازار کار ندارند.

رمضانی بیان کرد: بنابراین دانش آموزی که وضعیت اقتصادی خانواده‌اش چندان مناسب نیست، تلاش دارد که خود را از فضای مدرسه و آموزش و پرورش جدا کند تا فضای اقتصادی خانواده بهبود دهد. همچنین با کسب مهارت، خود را برای کسب شغل آماده کند.

این دانشجو معلم بیان کرد: البته من کمتر مشاهده کردم که دانش آموزی باشد که خودش و خانواده‌اش به تحصیل علاقمند باشند ولی به دلیل مشکلات اقتصادی ترک تحصیل کند. این موضوع بیشتر به عدم علاقه دانش آموز باز می‌گردد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: در حال حاضر برخی از مدارس دولتی با دانشی که وضع مالی مناسبی ندارند و علاقمند به تحصیل هستند، همکاری می‌کنند. به عنوان مثال اگر شهریه سالی ۵۰۰ هزار تومان است، از این دانش آموزان ۵۰ هزار تومان گرفته می‌شود.

عوامل بازماندگی از تحصیل در استان کرمان

رمضانی با بیان اینکه عوامل بازماندگی از تحصیل استان به استان و منطقه به منطقه تفاوت دارد، عنوان کرد: عوامل ترک تحصیل در استان کرمان بیشتر مربوط به قسمت‌های جنوبی استان است. این منطقه موضوعات فرهنگی و اجتماعی بر ترک تحصیل اثر گذار است.

دبیر اسبق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: موضوع علم آموزی و اصالت علم در جنوب کرمان نسبت به شمال استان کمتر اهمیت دارد.

وی با تصریح بر اینکه ازدواج زود هنگام دختران نیز از عوامل مهم بازماندگی از تحصیل در استان کرمان است، گفت: البته این موضوع در تمام استان‌ها وجود دارد؛ اما در برخی از استان‌ها مانند کرمان و سیستان و بلوچستان بیشتر است.

رمضانی ادامه داد: برخی از دانش آموزان دختر به واسطه ازدواج زود هنگام از رسالت علمی و آموزشی خود عقب می‌مانند. آنان امکان حضور در مدرسه را ندارند.

این دانشجومعلم بیان کرد: به عقیده بنده مشکلات اقتصادی به صورت مستقیم باعث بازماندگی از تحصیل نمی‌شود و به صورت غیر مستقیم تاثیر گذار است. به عنوان مثال خانواده‌ها می‌توانند بار مالی تحصیل فرزندان خود را تامین کنند ولی زمانیکه دانش آموز متوجه فشار اقتصادی خانواده می‌شود، ترجیح می‌دهد که ترک تحصیل کند و به کسب درآمد فکر کند.

وی اضافه کرد: اگر مدارس فنی و حرفه‌ای بتوانند محیطی را فراهم کنند تا دانش آموزان مهارت آموزش داشته باشند و برای کسب و کار آماده شوند، امکان دارد برخی از چالش‌ها در این باره حل شوند.

رمضانی در پایان عنوان کرد: البته برخی از مدارس به دنبال ایجاد فضایی برای کسب و کار و درآمد زایی دانش آموزان اقداماتی انجام داده‌اند، البته این اقدامات قابل توجه نبوده است. اگر مدارس فنی و حرفه ای به سوی تولید و کسب و کار گام بردارند، شعار سال نیز تحقق یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =