سایت اسرائیلی دانشجویان معترض را شناسایی و به حمایت از تروریسم متهم می‌کند/ اعلام نگرانی دانشجویان از آینده شغلی

یک سایت اسرائیلی با افشای اطلاعات دانشجویان آمریکایی شرکت‌کننده در تظاهرات حمایت از فلسطین، آن‌ها را تروریست معرفی می‌کند. دانشجویان اعلام نگرانی کرده‌اند که این موضوع می‌تواند برای آینده شغلی آن‌ها مشکل ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سایتی با عنوان «ماموریت قناری Canary» دانشجویان را به حمایت از تروریسم و گسترش یهودی‌ستیزی متهم می‌کند. تشدید تنش‌ها در دانشگاه‌های آمریکا به دلیل جنگ غزه سبب شده است که ماموریت قناری دانشجویان معترض را شناسایی کرده و آن‌ها را با موجی از درخواست‌های آنلاین سواستفاده مواجه کند.

بیشتر بخوانید:

بحران جعل مدارک تحصیلی در پاکستان

رویترز اخیرا با انتشار گزارشی به افشای پشت پرده این سایت پرداخت. در این گزارش آمده است که یک وب سایت با عنوان ماموریت قناری (Canary) به شناسایی دانشجویان شرکت‌کننده در تظاهرات می‌پردازد. این سایت اطلاعاتی در مورد نام دانشجویان، شهرهای محل سکونت آن‌ها، جزئیات مربوط به تحصیلاتشان و لینک اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها منتشر می‌کند.

سید لیلا دانشجوی ۲۰ ساله مصری آمریکایی یکی از افرادی است که در هفته‌های گذشته مورد هجوم سایت Canary قرار گرفته است. این دانشجو در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ من از اتفاقی که افتاد بسیار شوکه شدم. چرا که هدفم از شرکت در تظاهرات فقط این بود که بگویم آنچه در فلسطین می‌گذرد، اشتباه است.

ماموریت Canary هدف خود را مبارزه با موج یهودی‌ستیزی در دانشگاه‌ها و افشای هویت افرادی که از حماس حمایت می‌کنند، معرفی می‌کند. Canary یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گروه‌های دیجیتالی است که از زمان شروع جنگ، کمپین‌هایی را برای افشای منتقدان اسرائیل تشدید کرده است. هویت، مکان و منابع مالی افراد پشت این سایت مخفی است.

رویترز در گزارش خود حملات آنلاین و پیام‌های توهین‌آمیز این سایت به ۱۷ دانشجو و یک پژوهشگر از ۶ دانشگاه آمریکا را بررسی کرده است که در ادامه بخش‌هایی از این گزارش می‌آید؛

متهم کردن ۲۵۰ دانشجو و دانشگاه آمریکایی به حمایت از تروریسم

این سایت بیش از ۲۵۰ دانشجو و دانشگاه آمریکایی را به حمایت از تروریسم یا گسترش یهودستیزی و نفرت از اسرائیل از زمان آغاز جنگ اخیر غزه متهم کرده است.

همه افرادی که از بیانیه‌های حامی فلسطین (در این بیانیه‌ها فقط اسرائیل مسئول خشونت در جنگ غزه معرفی شده یا استدلال شده است که مقاومت مسلحانه فلسطینیان موجه است.) حمایت کرده‌اند، گفته‌اند که پیام‌های نفرت‌انگیز دریافت کرده‌اند یا نظرات تحقیرآمیز درباره خودشان در فضای مجازی مشاهده کردند. در این پیام‌های درخواست‌هایی مانند اخراج این افراد از دانشگاه، مورد تجاوز قرار گرفتن یا کشته شدن، مطرح شده است.

برخی معتقدند که این سایت متهم به آزار و اذیت سایبری است و تاثیر ترسناکی بر آزادی بیان دارد. گروه‌های دانشجویی حامی فلسطین به افراد شرکت‌کننده در تظاهرات توصیه می‌کنند که ماسک بزنند تا از جلب توجه ناخواسته جلوگیری کنند.

یکی از اقدامات سایت Canary انتشار اطلاعات افراد شرکت‌کننده در تظاهرات و درخواست از ده‌ها هزار دنبال‌کننده خود برای استخدام نکردن این افراد است. ۱۰ نفر از دانشجویانی که با رویترز مصاحبه کرده‌اند، از این که مسیر شغلیشان با مشکل روبرو شود، اعلام نگرانی کرده‌اند. سایت Canary معمولا در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دارد و پست‌های آن در رسانه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارد.

وکلا معتقدند کسانی که هدف این سایت قرار گرفته‌اند، راهی برای جبران خسارت ندارند. به خصوص که مطالب منتشر شده در این سایت بر اساس اولین متمم قانون اساسی آمریکا در مورد آزادی بیان، قانونی است. بر اساس این قانون، انتشار اطلاعات در مورد شخصی بدون رضایت او تا زمانی که اطلاعات دقیق هستند و به صورت عمومی به دست آمده است، غیرقانونی نیست.

دیلان صبا نماینده فعالان طرفدار فلسطین در این زمینه گفت؛ هیچ اطلاعاتی از مدیران سایت Canary موجود نیست و ما نمی‌دانیم از چه کسی شکایت کنیم. این سایت در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ و با هدف مقابله با یهودستیزی در دانشگاه‌ها تاسیس شده است؛ اما هیچ پاسخی به سوالات مربوط به مدیران و بودجه خود نداد.

افشای منبع مالی سایت ماموریت قناری

در گزارش رویترز آمده است که ارتباط مالی ماموریت Canary و یک سازمان غیرانتفاعی اسرائیلی به نام مگاموت شالوم در سال ۲۰۱۶ فاش شد. بر اساس اسناد به دست آمده از ثبت شرکت‌های اسرائیلی، مگاموت شالوم در سال ۲۰۱۶ برای حفظ و تضمین قدرت و وجهه ملی اسرائیل از طریق ابتکارات رسانه‌ای تاسیس شد. از سال ۲۰۲۲ یعنی آخرین سالی که سوابق آن در دسترس است، ۱۱ نفر از جمله چهار نویسنده برای تولید محتوا در این سایت استخدام شده‌اند.

ماموریت Canary از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۳۰ دانشجوی دانشگاه پنسیلونیا را هدف قرار داده است. این دانشگاه یکی از کانون‌های تظاهرات در مورد جنگ غزه بود. لیز ماگیل رئیس سابق آن هم در ماه دسامبر پس متهم شدن به یهودی‌ستیزی استعفا داد. همچنین پلیس هفته گذشته یک اردوگاه غیرمجاز طرفداران فلسطینی را در چمن اصلی پنسیلوانیا منهدم کرد و حدود ۳۳ نفر را به دنبال اتهام آزار و اذیت و تهدید رفتار معترضان و تخریب بناهای دیدنی دانشگاه دستگیر کرد.

ماموریت قناری همچنین هفت دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون را با عنوان «پزشکان فردا حمایت خود را از تروریسم پنهان نمی کنند» معرفی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =