دوره توانمندسازی حامیم برگرفته از بیانات رهبری و در امتداد جهاد تبیین برگزار می‌شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: دوره توانمندسازی حامیم، برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و در امتداد جهاد تبیین برگزار می‌شود؛ بدین منظور که دانشجوها به‌عنوان حلقه‌های میانی، باید واسطه‌ای میان مردم و مسئولین باشد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، سومین دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با عنوان دوره حامیم 3 و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با حضور دانشجویان و مسئولان استانی و دانشگاهی برگزار شد؛ با توجه به اینکه تربیت مناسب دانشجویان در تراز انقلاب اسلامی، یکی از اهداف کلیدی دانشگاه‌ها است، به همین سبب، بر آن شدیم تا با رضا قاسمی‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری که مدت سه سال متوالی، مجری برگزاری این دوره در دانشگاه‌های آزاد اسلامی این استان بوده، به گفت‌وگویی در این خصوص بپردازیم که به شرح ذیل است.

دانشجویان به عنوان حلقه‌های میانی باید به نمایندگی مردم از مسئولان مطالبه‌گری کنند

دوره توانمندسازی حامیم چیست؟ و به چه منظور برگزار می‌شود؟

دوره توانمندسازی حامیم، برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است و در امتداد جهاد تبیین برگزار می‌شود؛ این دوره اشاره به حلقه‌های میانی جامعه دارد؛ بدین منظور که دانشجو باید واسطه‌ای میان مردم و مسئولان باشد؛ مطالبات مردم را شنیده و به مسئولان مربوطه، انتقال داده و متقابلاً به نمایندگی مردم، از مسئولان، مطالبه‌گری کند.

طرح حامیم بومی‌سازی شده و به صورت دانشگاهی برگزار می‌شود

با توجه به اینکه دوره حامیم دو مرتبه در گذشته اجرا شده است؛ در دوره کنونی تغییراتی در روند اجرای آن اعمال شده است یا خیر؟

اولین سال به صورت استانی با مشارکت 280 نفر از منتخبین دانشگاه‌های استان، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و منتخبین این دوره در کل استان، به مرحله کشوری راه یافتند؛ سال دوم نیز که سال گذشته بود، قرار بر این بود که طبق روال قبلی آن، به صورت استانی برگزار شود؛ اما براساس تجارب کسب شده در سال اول، تصمیم برآن شد که این دوره، بومی‌سازی و برای هر دانشگاه به صورت تفکیک شده برگزار شود که همین اتفاق هم افتاد. از آنجایی که نتایج بدست آمده از دوره بومی‌سازی شده حامیم در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، مطلوب بود، بنابراین برای سال سوم، در سراسر کشور، مقرر شد که این دوره بصورت دانشگاهی، برگزار شود که مجدداً دوره حامیم در دانشگاه آزاد اسلامی استان، بصورت مجزا و بر اساس اقتضائات مختلف این دانشگاه، به میزبانی واحد شهرکرد و در سال جاری برگزار شد.

همانطور که اشاره شد، دوره حامیم هر ساله به صورت استانی برگزار شده و منتخبین مرحله استانی به مرحله بعد یعنی کشوری راه پیدا می‌کنند.

جامعه هدف دوره حامیم چه کسانی بودند؟

تعیین جامعه هدف دوره حامیم هم به لحاظ کمی و هم کیفی مورد توجه قرار گرفت.

از نظر کمی تنها دانشجویان ترم یک و دو، جهت مشارکت در دوره در نظر گرفته شدند؛ چرا که دانشجویان ترم‌های بالاتر روبه فارغ‌التحصیلی بوده و شرکت در مراحل بعدی دوره حامیم برای آنان مقدور نیست؛ و از طرفی، هویت دانشجویان ترم‌های بالاتر شکل گرفته و بیشترین بازخورد تربیتی را می‌توان از دانشجویان، انتظار داشت.

از نظر کیفی دوره حامیم تنها برای تعدادی از دانشجویان منتخب و مستعد ترم یک و دو در دانشگاه آزاد اسلامی استان برگزار شد.

طرح حامیم دوره‌ای برای تربیت مدیران موفق آینده

چرا دانشجویان باید در طرح حامیم شرکت کنند؟

عنوان حامیم به دانشجوی مطالبه‌گر انقلابی اشاره دارد؛ از این حیث شرکت در این دوره برای هر دانشجوی جدیدالورودی لازم است؛ و از طرفی، هر دانشجویی که در دوره حامیم شرکت کرده، ابعاد فردی و اجتماعی شخصیت ایشان، تأثیر پذیرفته و در آینده یک مدیر موفق می‌شود.

تقویم زمانی برگزاری دوره حامیم چگونه بود؟

حدود سه هفته زمان برای ثبت نام شرکت کنندگان بود و در نهایت دوره به مدت سه روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و نیز در مجتمع تفریحی کوثر اجرا شد.

بالارفتن سطح آگاهی دانشجویان بزرگترین ثمره برگزاری طرح حامیم بود

شرکت در دوره حامیم چه امتیازاتی برای دانشجویان در پی داشت؟

بزرگترین ثمره شرکت در این دوره بالا رفتن سطح آگاهی دانشجویان در یک فضای صمیمی بود؛ و در بحث امتیازات مادی، هر دانشجو که ۱۶ ساعت در دوره حضور داشت، 5 نمره تشویقی به یکی از دروس معارف ایشان، اضافه شد.

نحوه ثبت نام در دوره حامیم به چه صورت بوده است؟

نخست فراخوان مجازی بود که متقاضیان ثبت نام اولیه خود را انجام داده و درمرحله بعد برای مصاحبه به صورت حضوری به دفتر نهاد رهبری در دانشگاه مراجعه کرده و پس از تأیید صلاحیت، موفق به شرکت در دوره شدند.

ظرفیت ثبت نام در این دوره محدودیت داشته است؟

توانایی ما به جهت برگزاری این دوره، بالاتر از تعداد شرکت‌کنندگان است؛ اما برای برگزاری هر دوره محدودیت مالی وجود داشته و بر همین اساس ظرفیت هر دوره تعریف می‌شود که دوره حامیم نیز مستثنی از این موضوع نیست.

تربیت جوانان مطالبه‌گر و کادرسازی در جامعه اسلامی از بزرگترین دستاوردهای طرح حامیم است

دستاوردهای حامیم برای جامعه و دانشگاه چه بوده است؟

بزرگترین دستاورد جامعه برخورداری از جوانان مطالبه‌گر است؛ چرا که اگر مطالبه بر اساس ضوابط نظام و انقلاب اسلامی باشد؛ اصولی بوده و نتیجه مطلوبی در پی دارد.

دستاورد بعدی کادرسازی برای جامعه اسلامی است؛ چرا که با گذر زمان، مدیران جدیدی برای اداره جامعه اسلامی تعریف می‌شوند.

پیشنهاد می‌شود که مرحله دوم دوره حامیم، استانی و بر اساس اقتضائات فرهنگی برگزار شود

به عنوان یکی از متولیان در برگزاری طرح حامیم نقاط قوت و ضعف دوره را بفرمائید؟

بزرگترین ضعفی که در دوره حامیم وجود داشت، این بود که در مرحله نخست به صورت استانی برگزار می‌شد؛ که با تغییر رویه، اجرای آن به صورت دانشگاهی تغییر پیدا کرد؛ که این نکته اکنون به عنوان نقطه قوت طرح حامیم محسوب می‌شود.

پیشنهاد بنده این است که مرحله دوم که کشوری است هم به صورت دانشگاهی و بر اساس اقتضائات فرهنگی برگزار شود؛ بدین شکل که سرفصل‌های مشخصی تعریف و ابلاغ شود؛ و بودجه مورد نظر به هر دانشگاه در استان‌ها، اختصاص داده شود تا توسط دانشگاه متولی، مرحله دوم را با ابتکار عمل و به طور مثال، با سفر به استان‌های صنعتی، زیارتی و... برگزار کند.

خبرنگار: زهرا آقابابایی دهکردی

انتهای پیام/

کد خبر: 1232849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =