مثلث آلزایمر سیاسی، ناآگاهی و پروپاگاندای تبلیغاتی؛ عامل حضور دوباره احمدی‌نژاد 

عبدالرضا داوری گفت: با حرکات نمایشی گسست نسلی احمدی نژاد با هوادارانش از بین نمی‌رود بلکه این گسست زمانی از بین می‌رود که احمدی‌نژاد بتواند رابطه‌ای بر اساس منافع با نسل جدید ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، ۱۱ سال ازدوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌گذر اما وی در تمام انتخابات ریاست‌جمهوری یک دهه اخیر تلاش کرده‌است به یکی از چهره‌های جنجالی انتخابات تبدیل شود. رئیس دولت‌های نهم و دهم با این که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ شرکت کرد و از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد اما در انتخابات زودهنگام ۱۴۰۳ نیز بر آن شد تا عملکردش را در معرض رای شورای نگهبان قرار دهد.

بیشتر بخوانید؛

انتقاد به حیطه اختیارات رئیس‌جمهور موضع کلی جریان اصلاح‌طلبی نیست

احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۳۹۶ بر خلاف نظر صریح رهبرانقلاب که به صورت علنی مطرح شده بود، در انتخابات نام‌نویسی کرد. در سال ۱۴۰۰ نیز پس از ثبت‌نام، پشت تریبون رفت و گفت: «اگر رد صلاحیت شوم نه انتخابات را تایید می‌کنم و نه رای می‌دهم.» این اظهارت در حالی از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد که او به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد کارزار انتخاباتی شده بود.
علاوه بر این، وی یکی از روسای جمهوری بود که در دوران مسئولیش به کرات از حیطه اختیارات ریاست‌جمهوری انتقاد می‌کرد و سایر نهادهای مسئول اصطکاک داشت و این امر به زعم بسیاری از تحلیل‌گران در تناقض با حضور مجدد وی برای ریاست قوه مقننه است.

در این راستای انگیزه، اهداف و تبعات ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با عبدالرضا داوری مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد و زهیر اصفهانی، کارشناس مسائل سیاسی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

احمدی‌نژاد از فرصت انتخابات برای به روز کردن علائم حیاتی‌اش در عرصه سیاست استفاده می‌کند

داوری به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: احمدی‌نژاد هر چهار سال یک بار از فرصت انتخابات برای به روز کردن علائم حیاتی خودش در عرصه سیاست استفاده می‌کند تا به جامعه و حاکمیت نشان دهد همچنان پایگاه اجتماعی و زمینه فعالیت دارد.

این فعال سیاسی درباره تبعات مکرر حضور احمدی‌نژاد در انتخابات گفت: هر بار که وی در انتخابات حضور پیدا می‌کند ورد صلاحیت می‌شود بخشی از طرفدارانش و بدنه اجتماعی که به وی سمپای دارند دچار سرخوردگی می‌شوند و از نظام دلخوری پیدا می‌کنند.

مشاور پیشین رییس دولت نهم و دهم گفت: احمدی‌نژاد مانند روسای جمهور دیگر در دوران مسئولیتش از حیطه اختیارات ریاست جمهوری انتقاد می‌کرد و اصطکاک داشت ولی می‌گوید دوباره رئیس جمهور می‌شود تا ساختاری که به زعم وی دچار مشکل است را اصلاح کند و به همین علت مدام شعار اصلاح ساختاری را مطرح می‌کند.

مثلث آلزایمر سیاسی، ناآگاهی و پروپاگاندای تبلیغاتی؛ عامل حضور دوباره احمدی‌نژاد 

عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد

وی درباره واکنش محتمل احمدی‌نژاد به رد صلاحیت گفت: واکنش خاصی نشان نمی دهد و دوباره چهار سال دیگر ثبت‌نام می‌کند لبته تا زمانی که شرایط سنی‌اش اجازه دهد.

داوری درباره تغییرات پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد نسبت به دوران ریاست جمهوری‌اش گفت: هر چه قدر از روران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد فاصله گرفته می‌شود، گروه‌های سنی که دوران ریاست جمهوری وی را تجربه کرده‌اند، کاهش پیدا می‌کنند. اگر متوسط سنی افراد را هنگامی که درکی از مسائل سیاسی و اجتماعی پیدا می‌کنند، چهارده و پانزده سال بدانیم، وی سال ۹۲ دولت را تحویل داده بنابراین افراد تقریبا متولد سال ۷۷ به بعد دیگر تصوری از دولت احمدی‌نژاد ندارند زیرا در آن دوران درکی از تحولات سیاسی و اقتصادی نداشتند و این جمعیت حدود چهل میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

هواداران احمدی‌نژاد به تدریج دچار گسست نسلی می‌شوند

وی تصریح کرد: احمدی‌نژاد بخش مهمی از محبوبیت خود را به خاطر شرایط مدیریش مانند پرداخت یارانه و ... دارد و هر چه زمان می‌گذرد این خاطره در ذهن بخش زیادی از کشور کم‌رنگ می‌شود. بنابراین محبوبیت که امروز دارد پنج سال بعد ندارد و محبوبیت پنج سال قبل او از امروز به مراتب بهتر بود. هواداران احمدی‌نژاد به تدریج دچار گسست نسلی می‌شوند به این معنی که بخشی قدیمی‌تر در حال از رده خارج شدن است و یک بخش دیگری به صحنه می‌آید که دیگر تصوری از احمدی‌نژاد ندارد.

با حرکات نمایشی گسست نسلی از بین نمی‌رود

مشاور پیشین احمدی‌نژاد درباره حضور وی در بازار و اماکن متبرکه پس از نام‌نویسی ریاست‌جمهوری گفت: وقتی احمدی‌نژاد در یک محیط شلوغ می‌رود به هر حال مورد توجه قرار می‌گیرد و این را نمی‌توان ملاک محبوبیت قرار داد اما با این حرکات نمایشی گسست نسلی از بین نمی‌رود. این گسست زمانی از بین می‌رود که احمدی‌نژاد بتواند رابطه‌ای بر اساس منافع با نسل جدید ایجاد کند. وی برای نسلی در جامعه ایران ایجاد منافع کرد مثلا به آن‌ها یارانه، مسکن مهر و ... داد و خاطرات خوبی در ذهن آن نسل به جا گذاشت.

مثلث آلزایمر سیاسی، ناآگاهی و پروپاگاندای تبلیغاتی؛ عامل حضور دوباره احمدی‌نژاد 

زهیر اصفهانی، کارشناس سیاسی

وی افزود: احمدی‌نژاد سلبریتی نیست که براساس جذابیت‌های بصری در خاطرات مانده باشد، وی به خاطر حضورش در حکمرانی توانسته برخی تاثیرات خوب را به جا بگذارد و چون وی از حوزه حکمرانی بیرون آمده است نمی‌تواند مشکل گسست نسلی‌اش را حل کند.

حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات پروپاگاندای تبلیغاتی سیاسی است

اصفهانی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: این که هر گرایش سیاسی یا هر فردی بخواهد در انتخابات شرکت کند یک حق طبیعی است و این مساله درباره آقای احمدی‌نژاد هم صدق می‌کند. وی می‌تواند به این رقابت‌ها وارد شود و خود را در معرض افکار رای عمومی و ارزیابی تایید صلاحیت‌ها قرار دهد اما با توجه به رفتارهایی که احمدی‌نژاد در چند سال گذشته انجام داده به نظر می‌رسد در صدد است تا قشر خاکستری جامعه را جذب کند و علاوه بر این می‌خواهد در جو عمومی جامعه خود را به عنوان یک چهره خاص سیاسی زنده نگه داد. بنابراین حضور وی در عرصه انتخابات را بیشتر یک پروپاگاندای تبلیغاتی سیاسی می‌دانم.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره تناقض‌آمیز بودن ثبت‌نام احمدی‌نژاد در انتخابات و اعتراضات وی به حیطه اختیارات ریاست جمهوری گفت: اگر در رفتارهای سیاسی وی مروری کوتاه بکنید، شاهد رفتارهای متناقض به لحاظ سیاسی و اجتماعی خواهید بود، او از خودش یک شخصیت متناقض و متلاطم بروز داده است و باز هم تاکید دارم افرادی مانند وی بیشتر به دنبال این هستند که شهرت سیاسی خودشان را افزایش دهند و خود را در ویترین سیاسی جامعه نگه دارند.

جامعه ما از آلزایمر سیاسی رنج می‌برد

وی تصریح کرد: جامعه ما از آلزایمر سیاسی رنج می‌برد، مردم ما علیرغم همه اتفاقاتی که می‌افتد دچار فراموشی تاریخی می‌شوند و این یکی از عواملی است باعث سوءاستفاده افرادی می‌شود که در گذشته عملکرد سیاسی پخته نداشتند و حالا وارد عرص انتخابات می‌شوند.

زهیر اصفهانی گفت: احمدی‌نژاد در دورانی به ریاست جمهوری رسید که به لحاظ درآمدهای نفتی و حتی حمایت‌های داخلی از سوی جناح‌های سیاسی نزدیک به حاکمیت بهترین فرصت برای خدمت و رشد در کشور را داشت ولی متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دوران وی این بود که به جای هزینه کردهای عمرانی به هزینه کردهای جاری پرداخت. منکر اقدامات مثبت در دوران احمدی‌نژاد نیستم اما ایراد وی همانطور که رهبر انقلاب هم در سال ۹۰ تذکر دادند، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی بود. همه این مسائل نشان می‌دهد وی یک سیاستمدار نمایشی است.

این کارشناس سیاسی در ادامه تاکید کرد: احمدی‌نژاد با این که ایمان دارد جایگاهی در هیچ یک از طرفین سیاسی کشور ندارد اما تلاش می‌کند با رفتارهای ماجراجویانه و جنجالی، قشری از جامعه را به سوی خود بکشاند. متاسفانه سواد رسانه‌ای در جامعه ما بسیار نازل است و عدم مطالعه و آگاهی نسبت به رخدادهای کشور باعث می‌شود تا افراد موج سوار از کم‌اطلاعی بخشی از جامعه بهره ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =