پزشکیان چقدر شانس پیروزی دارد؟/ آیا همه اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند؟

نورانی‌نژاد گفت: انتخابات ریاست جمهوری ممکن است دو مرحله‌ای شود و یکی از گزینه‌هایی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند پزشکیان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ نیمه روز بیستم خردادماه ۱۴۰۳ دمای حرارت انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با اعلام اسامی ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان به بالاترین حد خود از زمان آغاز این تورنمنت زودهنگام رسید.

بیشتر بخوانید؛

تحرکات انتخاباتی دولتی‌ها ادامه پیدا می‌کند؟

در میان اسامی که شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام کرد نام مسعود پزشکیان نیز به عنوان یکی از سه کاندیدای اختصاصی جبهه اصلاحات به چشم می خورد؛ هر چند دو کاندیدای دیگر این جبهه - عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری – نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند اما تایید صلاحیت پزشکیان به سرعت موجی از واکنش‌ها را در میان چهره‌های اصلاح‌طلب برانگیخت.

صرف نظر از میزان شانس وی برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو، این سوال فراروی تحلیل‌گران قرار دارد که آیا همه احزاب جبهه اصلاحات بر سرحمایت از وی وفاق دارند؟ همه چهره‌ها و سران احزابی که به شکل منفرد و بدون نمایندگی از سوی جبهه اصلاحات به وزارت کشور رفتند و اعلام کاندیداتوری کردند آیا بعد از تایید صلاحیت پزشکیان با تصمیم جبهه اصلاحات همراهی خواهند کرد؟

در راستای پاسخ به پرسش‌های فوق با حسین نورانی‌نژاد؛ سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نورانی‌نژاد به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: پزشکیان را دارای شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات می‌دانم زیرا گفتمان و پایگاهی دارد که می‌تواند بخش قابل توجهی از اکثریت ناراضی و طالب تغییر را نمایندگی کند و در واقع تنها کاندیدا در بین شش کاندیدای تایید صلاحیت شده است که متعلق با جریان حاکم نیست. پنج کاندیدا متعلق به جریان اصول‌گرا هستند و دیدگاهشان با اکثریت جامعه متفاوت است. پزشکیان یک نفر در بین پنج کاندیدای دیگر است و اگر بتواند طیف وسیعی که ناامید از انتخابات شده‌اند را به انتخابات برگرداند پیروز خواهد شد.

وی دربار امکان جذب آراء نسل جدید و جوان افزود: پزشکیان با شناختن و پذیرش نمایندگی قشر خاکستری و دهه هشتادی‌ها می‌تواند آرای آن‌ها را جلب کند و هر مقدار که بتواند با این دو قشر ارتباط بگیرد و مطالباتشان را به رسمیت بشناسد، امکان کسب نمایندگی آن‌ها را خواهد داشت.

حسین نورانی‌نژاد؛ سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

سخنگوی حزب اتحاد ملت در واکنش به احتمال عدم همراهی برخی کاندیداهای اصلاح‌طلب با تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر حمایت از پزشکیان گفت: نمی‌دانم علت عدم حضور برخی افراد در جلسه جبهه اصلاحات زمان تصمیم‌گیری برای اعلام کاندیداهای این جبهه چه بوده است اما همه احزاب جبهه اصلاحات از آقای پزشکیان حمایت خواهند کرد.

نورانی‌نژاد درباره احتمال رای اعتماد دادن مجلس دوازدهم به گزینه‌ای مانند محمد جواد ظریف به عنوان وزیر کابینه پزشکیان گفت: پزشکیان در کسب ریاست مجلس به آقای قالیباف کمک کرد که خود عامل موثری در رابطه خوب دولت و مجلس خواهد بود. بعلاوه، تلاش نیروهای میانجی درون و بیرون مجلس منجر به این می‌شود که چوب لای چرخ دولت منتخب نگذارند. اگر آقای پزشکیان رییس جمهور شود، علاوه بر همه این موارد قدرت افکار عمومی را هم پشت سر خود خواهد داشت.

مهم‌ترین عامل جلب آراء در این انتخابات مناظرات است

نورانی‌نژاد درباره چگونگی مناظره پزشکیان و قالیباف نیز گفت: آن‌چه مردم را در این انتخابات به پای صندوق‌های رای می‌آورد شفافیت است و این مساله به معنای تندی کردن با یکدیگر نیست بلکه به معنای صراحت در بیان دیدگاه خود و همچنین نقد دیدگاه‌های رقبا در چارچوب اخلاقی است. مهم‌ترین عامل جلب آراء در این انتخابات نیز مناظرات است.

سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه گفت: بیانیه راهگشایی حداقل به لحاظ زمانی زود بود زیرا نتیجه احراز صلاحیت‌ها هنوز معلوم نشده نبود و اصلاح‌طلبان نیز به اتفاق بنای شرکت در انتخابات داشتند. البته کسانی که این بیانیه را صادر کردند نگرانی‌های خاص خودشان را داشتند و به هر حال الان موضوع مهمی نیست و همه در یک تلاش مشترک قرار داریم.

این فعال سیاسی درباره علت مشارکت اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات گفت: ما هنوز هم این انتخابات را کاملا مطلوب نمی‌بینیم، با وجود این که در جبهه اصلاحات تلاش شد کاندیداهایی معرفی شوند که در فضای حاکم جای بگیرند اما باز آقای آخوندی و آقای جهانگیری رد صلاحیت شدند. باید مشخص بشود که این افراد و حتی دیگران به چه دلیل تایید و یا رد صلاحیت شدند.

وی تاکید کرد: همواره نوعی استراتژی از طریق تایید و رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان رقم می خورد.

اگر انتخابات دو مرحله‌ای شود پزشکیان به مرحله نهایی می‌رسد

نورانی‌نژاد ضمن محتمل دانستن انتخاب دومرحله‌ای در تیر ماه ۱۴۰۳ گفت: یکی از گزینه‌هایی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند پزشکیان خواهد بود.

این فعال سیاسی درباره تفاوت نحوه کنشگری جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و انتخابات مجلس دوازدهم گفت: استراتژی که برای انتخابات مجلس طراحی شده بود، حداکثر به ما امکان حضور با یک اقلیت نیابتی را می‌داد و آورده سلبی یا ایجابی نداشت اما ماهیت انتخابات ریاست جمهوری تفاوت دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: هر چند نسبت به حیطه اختیارات مقام ریاست‌جمهوری انتقاداتی داشته ایم و معتقدیم امکان استفاده کامل از اختیاراتی که در قانون اساسی برای این مقام لحاظ شده وجود ندارد اما کماکان می‌تواند منشاء آثار مهمی باشد زیرا تاثیرگذاری نهاد دولت از نهاد مجلس بیشتر است. در انتخابات ریاست‌جمهوری یک نفر رای می‌آورد و کار تمام می‌شود اما در انتخابات مجلس اقلیتی رای می‌آوردند و فقط همین.

نورانی‌نژاد تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم باید پیگیر مطالبات اجتماعی باشیم و اساس این کار را هم بر سیاست جامعه محور قرار داده‌ایم و معتقدیم اگر کسانی در قدرت باشند که قابل گفتگو باشند و از جامعه مدنی حمایت کنند این مساله می‌تواند به جامعه محوری در اصلاحات و ثبات و توسعه جامعه کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =