بارش‌های بهاری سطح سبز مزارع استان همدان را در وضعیت مطلوب قرار داده است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت ۴۶۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم خبر داد و گفت: برآورد تولیدی گندم۸۰۰ هزار تن و خرید گندم بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن می‌باشد

علی بایگانه در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز با بیان اینکه بخشی از گندم استان به صورت کشت قراردادی شرکت غله و تعاون روستایی است، اظهار کرد: کشاورزانی که قرارداد دارند محصولات خود را تحویل این مجریان خرید بدهند، زیرا مشوق‌هایی مثل کرایه حمل 150هزار تومانی به ازای هر تن تعلق در نظر گرفته شده است.

بایگانه با اشاره به افزایش بارش ۱۱ درصدی باران در امسال خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت بارش امسال، کشت مزارع استان خوشبختانه مناسب است و در صورتیکه مشکلی به وجود نیاید و کشاورزان محصولاتشان را تحویل دولت بدهند، این برآورد‍ِ تولید انشاالله محقق خواهد شد.

بایگانه در رابطه با آمادگی مراکز خرید تصریح کرد: در حال حاضر ۵۵ مرکز خرید آماده هستند و ۱۰ مرکز هم با انجام اصلاحات تا پایان خرداد آمادگی پیدا خواهند کرد. در مجموع ۶۵ مرکز خرید آماده خرید گندم از کشاورزان خواهند بود.

بایگانه با اشاره به نظارت گروه‌های نظارتی با فعالیت‌های مرتبط با غلات، گفت: مدیریت برداشت، کمپانی‌ها، سوخت‌ها هماهنگی و ستاد برداشت غلات و دانه روغنی در استان برگزار شده است و نظارت بر غلات انجام خواهد شد.

وی افزود: در استان همدان ۱۴۰ هزار هکتار جو آبی و دیم کشت شده. که پیش بینی تولید ۳۳۰ تا ۳۵۰ هزار تن می‌باشد.

بایگانه با اشاره به قیمت تضمینی جو و آمادگی مراکز خرید گفت: قیمت تضمینی جو ۱۰ هزار تومان اعلام شده و با هماهنگی‌هایی که با تعاون روستایی انجام شده در هر شهرستان یک مرکز برای تحویل محصول کشاورزان آماده است و در صورتی که در بازار آزاد فروش نداشته باشیم، دولت آمادگی خرید با قیمت تضمینی ۱۰ هزار تومان را خواهد داشت.

بایگانه با بیان اینکه دانه روغنی کلزا بیشترین سطح زیر کشت را در استان دارد، گفت: نزدیک به ۳۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان کشت شده که پیش‌بینی می‌شود ۵.۵ تا ۶۰۰۰ تن در استان برداشت و تولید صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه روغن‌کشی خزل نهاوند بیان کرد: هماهنگی با کارخانه صورت گرفته و به عنوان مرکز اصلی خرید در نظر گرفته شده است و در سه شهرستان‌ مراکز فرعی ایجاد می‌شود که کشاورزانی که تناژهای پایین دارند و در مناطق شمالی استان هستند بتوانند محصولاتشان را تحویل دهند و دچار مشکل نشوند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به کشت گل رنگ و کاملینا در استان، بیان کرد: در حال رایزنی با کارخانه روغن کشی و کشت کاملینا در شرکت صنایع بهشهر هستیم تا بتوانیم کاملینا را تحویل بگیریم.

بایگانه بیان کرد: برنامه امسال در کشت غلات گندم و جو در دیم‌زارها ۴۳۷ هزار هکتار بوده است که خوشبختانه به طور کامل اجرایی شده است.

وی با اشاره به کشت گیاهان تناوبی مثل حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای تصریح کرد: کشت این محصول به صورت ۱۰۰ درصدی نبوده و درصد پایین تری از برنامه مصوب محقق شده که با توجه به این مسئله در حال تلاش برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان تناوبی در استان برای افزایش محصول هستیم.

این مقام مسئول در رابطه با افزایش عملکرد غلات با استفاده از روش‌های نوین خاطر نشان کرد: انشاالله با ارائه روش‌های نوین به کشاورزان، آموزش ترویجی، ورود گیاهان تناوبی و گیاهان جدید در عرصه‌های آیش به افزایش درآمد و تولید برای کشاورز و حاصل خیزی خاک برسیم.

وی با بیان اینکه برداشت جو و کلزا از اواخر خرداد و گندم اوایل تیر می‌باشد، اظهار کرد: امسال به دلیل افزایش دما زمان برداشت زودتر است و مراکز هم آماده تحویل هستند.

وی در پایان با بیان استراتژیک بودن محصول گندم و برنامه ریزی دولت برای آن، گفت: کشاورزان محصولات خود را به مراکز خرید بدهند، زیرا بهای محصول در کمترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد و با توجه به بالا بودن تناژ محصولات، لازم است حتما کشاورزان محترم مدیریت زمان برداشت را جدی بگیرند تا از ازدحام و شلوغی جلوگیری شود و مراکز بتوانند به درستی کارهایشان را پیش ببرند.

خبرنگار: فاطمه امینی

پایان خبر/

کد خبر: 1233849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =