یکی از مشکلات قابل توجه، مدیریت مصرف آب است

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: استان قزوین جزو ۶ استان کشور است که با تنش آبی مواجه است و منابع آبی استان قزوین با افت زیادی روبه‌رو است، یکی از مشکلات قابل توجه پیش روی ما، مدیریت مصرف آب است و مصرف آب در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش ٢ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین داراب بیرنوندی در نشست خبری مدیران صنعت آب و برق استان قزوین، اظهار کرد: هفته صرفه‌جویی در مصرف آب را پیش‌رو داریم که به دلیل تقارن آن با ایام انتخابات، برنامه‌های این هفته زودتر انجام می‌شود.‌

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان قزوین ادامه داد: شعار محوری هفته صرفه‌جویی «آب محور امنیت و ضامن توسعه» است. سازمان ملل چهار محور برای امنیت آب در نظر گرفته است، تأمین آب برای نیاز انسانی، تأمین آب برای امنیت تمدن‌ها، تأمین آب برای محیط زیست و تأمین آب برای مصارف صنعت کشاورزی از جمله آن است.

وی تصریح کرد: در کشور ما شرایط از لحاظ بارندگی و تبخیر به گونه‌ای است که ما را در دسته کشورهای کم آب قرار می‌دهد و به همین علت هم امنیت آب اهمیت دوچندان دارد، در سال‌های گذشته به موضوع آب و برق به صورتی که توسعه متوازنی وجود داشته باشد دقت نشده و صنایع آب‌بر در جایی که آب نیست ایجاد شده و محور توسعه موضوعی جز آب بوده است.

بیرانوندی گفت: آمایش آب در سال‌های اخیر توسط وزارت نیرو مورد توجه قرار گرفته شده است و اگر توسعه‌ای وجود دارد باید سازگاری با کم‌آبی جزو برنامه‌های جدی باشد، از این روی در دهه اخیر سرمایه‌گذاری روی پساب و بازچرخانی آب در صنعت که پتانسیل خوبی برای رفع مشکلات دارد در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر شرکت آبفای استان قزوین خاطرنشان کرد: در سال گذشته با کمک دولت ١٩۶ کیلومتر طرح اصلاح، توسعه و بازسازی شبکه در سطح شهر و روستای استان قزوین داشته‌ایم و ۵٩ کیلومتر از این مقدار صرف بازسازی شده است چراکه بخش قابل توجهی از نیاز در بخش تأمین زیرساخت‌ها است.

وی با بیان این موضوع که مهم‌ترین منابع آب ما آب‌های زیرزمینی است، گفت: تلاش شده برای تأمین آب شرب استان در شهرستان‌ها و روستاها از ظرفیت «سد طالقان» و «سد بالاخالو» استفاده شود با این حال امسال ٢٨ حلقه چاه نیز برای رفع نیاز به آب در استان حفر شده است و در ۵ سال گذشته ١۵٠ حلقه چاه در استان به این منظور حفر شده است.

بیرنوندی بیان کرد: استان قزوین جزو ۶ استان کشور است که با تنش آبی مواجه است و منابع آبی استان قزوین با افت زیادی روبه‌رو است، یکی از مشکلات قابل توجه پیش روی ما، مدیریت مصرف آب است و مصرف آب در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش ٢ درصدی داشته است بنابراین به صورت جدی با مسئله تنش آبی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: در این محور تا چند روز گذشته در ٩ شهر که فکر می‌کردیم با تنش مواجهیم اقدامات خوبی انجام شده است، نسبت به سنوات گذشته امسال ۵۶٠ لیتر در ثانیه آب بر منابع ما اضافه شد و در سطح روستاها ٢۴ حلقه چاه تجهیز شد با این اوصاف به علت کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی سالانه ۱۳ درصد از منابع آب را از دست می‌دهیم.

مدیر شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در پایان گفت: تنظیم آب‌های سطحی با توجه به این موضوع که هزینه‌های کمتر و روش‌های راحت‌تری دارد از جمله برنامه‌های پیش روی ماست و تلاش می‌کنیم که بتوانیم مشکلات را با این رویکرد حل کنیم تا امسال نیز از تیر و مرداد که اوج تنش آبی است عبور کنیم.

خبرنگار: نیلوفر معصومی

انتهای خبر/

کد خبر: 1234062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =