سهم آموزش و پرورش از بودجه به پایین‌ترین حد خود رسیده است/ لزوم بازنگری در رتبه‌بندی

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت چهاردهم باید برنامه‌ای برای جبران کمبود ۲۰۰ هزار معلم داشته باشد، گفت: دولت چهاردهم باید در اجرای رتبه‌بندی بازنگری کند و ضمن اینکه معیشت را ترمیم می‌کند، منزلت علمی و اجتماعی آن‌ها را هم ارتقا دهد.

ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی در حوزه آموزش داشته باشد، گفت: دولت چهاردهم باید در راستای ارتقای کرامت و منزلت معلمان حرکت کند. برای این کار در قدم اول باید نظام پرداخت به گونه‌ای باشد که متناسب با تورم پیش برود و معیشت معلمان بهبود پیدا کند.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم عدالت آموزشی را در اولویت قرار دهد / لزوم اصلاح روش‌های جذب معلم

وی افزود: قدم بعدی در توانمندسازی آن‌ها است که به بحث رتبه‌بندی گره می‌خورد. شهید رئیسی منابع خوبی را به لحاظ مالی برای اجرای اولیه کار اختصاص داد اما خوب اجرا نشد. بارها وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد از معلمان معترض بودند. بعد از رسیدگی به اعتراضات هم همچنان بسیاری از معلمان مجاب نشده‌اند.

دولت چهاردهم باید در اجرای رتبه‌بندی بازنگری کند

سحرخیز عنوان کرد: دولت چهاردهم باید در اجرای رتبه‌بندی بازنگری کند و ضمن اینکه معیشت را ترمیم می‌کند، منزلت علمی و اجتماعی آن‌ها را هم ارتقا دهد. برای این کار نیاز به نهضت توانمندسازی معلمان دارد. آموزش‌های بدو و حین خدمت هم در این جهت باید بهبود پیدا کنند.

دولت چهاردهم باید از استخدام‌های فله‌ای و جذب‌های ناگهانی دوری کند

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم اصلاح نحوه جذب معلمان توضیح داد: دولت چهاردهم باید از استخدام‌های فله‌ای و جذب‌های ناگهانی دوری کند. مجرای به کارگیری درست معلمان در برنامه هفتم توسعه هم دیده شده و دولت چهاردهم باید بر آن اساس عمل کند.

وی ادامه داد: جذب معلمان باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد. اگر هم از طریق ماده ۲۸ اقدام به استخدام معلم می‌کنیم، کسانی باشند که برای این کار ساخته شده‌اند. دولت چهاردهم باید به شایستگی‌های چندگانه‌ای که برای جذب معلم در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده‌ است، توجه کند.

دولت چهاردهم برای رفع کمبود معلم برنامه صحیحی داشته باشد

کارشناس آموزش و پرورش درخصوص کمبود معلم بیان کرد: علی‌رغم استخدام‌هایی که در دولت سیزدهم داشتیم، همچنان کمبود معلم داریم. آخرین عددی که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده، کمبود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار معلم است. استخدام‌ داشته‌ایم اما در مقابل تعدادی هم بازنشسته شده‌اند. برآورد وزارت خانه در سال جاری از بازنشسته شدن حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار بازنشسته خبر می‌دهد.

سحرخیز توضیح داد: اگر در سال جاری ۷۰ هزار نفر هم استخدام کنیم، تنها جایگزینی برای بازنشسته‌ها جذب کرده‌ایم و کمبود همچنان پابرجا است. انتظار داریم دولت چهاردهم برای رفع کمبود معلم برنامه صحیحی داشته باشد. به دلیل کمبود معلم، تراکم کلاس‌ها بیشتر و مدارس ۲ نوبته شده‌اند. جبران کمبودها با این روش به قیمت تضعیف مدارس دولتی و کوچاندن دانش‌آموزان به سمت مدارس غیردولتی تمام شده است.

لزوم افزایش بودجه آموزش و پرورش

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال‌های اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت کاهش پیدا کرد، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده که سهم آموزش و پرورش از بودجه ۹/۸ درصد بوده است که این عدد پایین‌ترین میزانی است که تاکنون شاهد بوده‌ایم. هیچ گاه میزان بودجه از ۱۰ یا ۱۱ درصد کمتر نبوده و حتی در سال ۸۷ سهم ۱۵ تا ۱۶ درصدی را هم تجربه کردیم و در دوران جنگ سهم آموزش و پرورش ۱۷ درصد بود. کاهش بودجه نشان می‌دهد که آموزش و پرورش اولویت اول دولت نیست و دولت چهاردهم باید این امر را اصلاح کند.

هنرستان‌ها باید تقویت شوند

سحرخیز معتقد است که توجه به مهارت‌آموزی باید در دولت چهاردهم مورد توجه قرار گیرد. وی در این باره عنوان کرد: نگاه رهبری هم بر این اساس بوده و این موضوع در سیاست‌های کلی تحول هم مطرح شده است. در این راستا هنرستان‌ها باید تقویت شوند. هنرستان با حرف تقویت نمی‌شود و برای این کار باید اعتبارات عمرانی بیشتر شده و بودجه کافی برای تجهیز هنرستان‌ها اختصاص پیدا کند.

نظام جامع هدایت تحصیلی براساس سند تحول، اجرایی شود

وی ادامه داد: هنرستان‌های مجهز خود جاذبه‌ای برای جذب دانش‌آموزان است. در کنار این باید نظام جامع هدایت تحصیلی براساس سند تحول، اجرایی شود. هنوز بعد از ۱۱ سال ما نظام جامع هدایت تحصیلی نداریم. اگر بتوانیم دانش‌آموزان به سمت شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت کنیم، می‌توانیم حتی تنش‌های مسئله کنکور را کاهش دهیم. با این روش آموزش و پرورش کارآفرین خواهد بود و دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی برای پیدا کردن شغل نیاز به دانشگاه نخواهند داشت. اگر بتوانیم دانش‌آموزان به سمت شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت کنیم، می‌توانیم حتی تنش‌های مسئله کنکور را کاهش دهیم.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: قرار بود هر دانش‌آموز رشته نظری هم یک مهارت بیاموزد اما مقصود مهارت شغلی است و نباید این را به مهارت‌های دیگر تنزل دهیم. البته این کار به تنهایی از عهده آموزش و پرورش ساخته نیست و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها داریم.

وزیری باید انتخاب شود که در حد و اندازه معاون اول باشد

وی با اشاره به اهمیت انتخاب وزیر مقتدر برای آموزش و پرورش افزود: دولت چهاردهم باید وزیری انتخاب کند که محبود و مقبول معلمان باشد و آموزش و پرورش را بشناسد. وزیری باید انتخاب شود که در حد و اندازه معاون اول باشد و لیاقت این را داشته باشد که به عنوان نماینده یک میلیون معلم، ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ۲ میلیون بازنشسته در هیات دولت صندلی اشغال کند. این یعنی اولویت‌بخشی به آموزش و پرورش و می‌توان امیدوار بود که سند تحول اجرایی شود.

ریال به ریال بودجه آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای آینده است

کارشناس آموزش و پرورش با خطاب قرار دادن سازمان برنامه و بودجه گفت: نگاه ما به آموزش و پرورش نباید نگاه هزینه‌ای باشد که فردا با شعار انضباط مالی بهانه‌ای پیدا کنیم که بودجه آموزش و پرورش را کم کنیم. من موافق انضباط مالی و ارتقای بهره‌وری در مدیریت هستم اما ریال به ریال بودجه آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای آینده است. آموزش و پرورش متولی توسعه نیروی انسانی است. رهبری فرمودند که اگر می‌خواهیم کشور از گردنه دشوار عبور و به پیشرفت برسد، نیازمند آموزش و پرورش است. معلمان افسران پیشرفت و آموزش و پرورش پیشران توسعه است.

هیچ دولتی تاکنون حق آموزش و پرورش را به جا نیاورده

وی با بیان اینکه باید به معلم به چشم موتور محرکه تحول نگاه کرد، ادامه داد: هیچ دولتی تاکنون حق آموزش و پرورش را به جا نیاورده و امیدواریم که دولت چهاردهم به این مسئله توجه کند. خوشبختانه در مناظره غالب کاندیداها اذعان داشتند که مسئله معیشت معلمان باید حل شود. وقتی سند و نقشه راه داریم دیگر سلیقه حاکم نیست و باید براساس همان نقشه راه حرکت کنیم.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش درخصوص اهمیت توجه دولت چهاردهم به ارتقای دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی راهبردی است و در تمام دنیا نگاه ویژه‌ای به مسئله تعلیم وتربیت معلم وجود دارد. بهتر این بود که دانشگاه شهید رجایی وارد تعلیم و تربیت در حوزه هنرستان‌ها می‌شد و دانشگاه‌ فرهنگیان در شاخه‌های نظری فعالیت می‌کرد.

وی افزود: کمبود معلم به قدری است که دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند در یک سال و حتی چهار سال این کمبود را جبران کند چراکه امکانات و هیات علمی محدودی دارد. ما می‌توانیم از طریق ماده ۲۸ جذب معلم کرده یا با دانشگاه‌های دیگر قرارداد بسته و بورسیه کنیم اما باید حتما باید متولی، رهبری و اداره جذب معلمان از مجرای دانشگاه فرهنگیان باشد. دانشگاه فرهنگیان ماموریت‌ها و رسالت معلمی را بیش از دیگر دانشگاه‌ها می‌شناسد. باید متولی، رهبری و اداره جذب معلمان از مجرای دانشگاه فرهنگیان باشد.

سحرخیز توضیح داد: در گذشته به دلیل اینکه برنامه‌ریزی خوبی نداشتیم و در مقابل هم شاهد موج افزایش جمعیت دانش‌آموزان بودیم، رو به اقدامات موسمی مثل جذب معلمان خرید خدمات، حق التدریس و غیره آوردیم. آموزش و پرورش در زمان‌هایی به تنگا رسید و نهضتی‌ها و قراردادی‌ها را استخدام کرد. سند برنامه هفتم می‌گوید که از این شکل استخدام‌ها خودداری کنیم.

سرانه آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پایین است

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نسبت به دیگر دانشگاه‌ها پایین است، گفت: از طرفی این دانشگاه زیرساخت‌های لازم را ندارد. در دولت سیزدهم اقداماتی برای ساخت خوابگاه انجام شد و باید ادامه پیدا کند تا امکانات این دانشگاه بیشتر شود. دانشگاه فرهنگیان با حدود ۲۳ هزار پذیرش در سال، به امکانات بروزی نیاز دارد. اعتبارات عمرانی این دانشگاه کم است و بودجه آن متناسب با دیگر دانشگاه‌ها رشد نکرده است. نسبت هیات علمی به دانشجو هم در حد استاندارد نیست.

تقویت مدارس دولتی و جلوگیری از برون‌سپاری در آموزش و پرورش

وی ادامه داد: در دولت‌های قبلی آموزش و پرورش در اولویت نبود و بیشتر دنبال این بودند که به اسم ارتقای بهره‌وری و کاهش تصدی‌گری به سمت برون‌سپاری و توسعه مدارس غیردولتی بروند. خوشبختانه رهبری سال گذشته و امسال بر تقویت مدارس دولتی تاکید کردند. این موضوع با شعار امکان‌پذیر نیست و نتیجه را وقتی می‌بینیم که سهم قبولی‌های مدارس دولتی در کنکور بیشتر شده، مدارس ۲ نوبته کاهش یافته و کلاس ۴۰ نفره نداشته باشیم.

سهم اعتبارت غیرپرسنلی در حال حاضر صفر است

کارشناس آموزش و پرورش درخصوص نسبت اعتبارات پرسنلی به غیرپرسنلی که در سند تحول به آن اشاره شده، توضیح داد: پولی که برای حقوق پرداخت می‌شود را اعتبارات پرسنلی می‌گویند و اعتبارات غیرپرسنلی سهم کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش می‌شود. سهم آموزش و پرورش از بودجه غیرپرسنلی در حال حاضر صفر است. سند تحول می‌گوید که این نسبت باید ۲۰ به ۸۰ باشد؛ یعنی ۲۰ درصد از بودجه برای ارتقای کیفیت بماند. انتظار داریم دولت چهاردهم این موارد را ببیند.

وی افزود: در قانون اساسی سه جا به آموزش و پرورش عمومی، دولتی و رایگان اشاره شده که شامل اصل سه، اصل ۳۰ و اصل ۴۳ می‌شود. حتی در قانون اشاره شده که آموزش و پرورش پیشران ریشه‌کن کردن فقر است. مقصود آموزش و پرورش رایگان است نه بی‌رویه توسعه دادن مدارس غیردولتی با شهریه‌های چند میلیونی و دولت چهاردهم باید به این امر توجه کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1234510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =