ورزش و سیاست؛ تمرین حکمرانی جهان یکپارچه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است ورزش به ابزار سیاستمداران غربی برای اجرای حکمرانی جهان یکپارچه بوسیله حاکمیت سازمان های ورزشی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اولین اجلاسیه گروه‌های کشوری علوم ورزش و تربیت بدنی و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران این گروه‌ها در محل مجموعه رفاهی- آموزشی فرهیختگان ( سی‌سرا) برگزار شد.

دکتر طهرانچی با تبریک ایام عید قربان و دهه ولایت و امامت اظهار کرد: واقعیت این است که در دانشگاه به لحاظ تحولات اجتماعی ما نیازمند نگاه بلند و بزرگ نسبت به جامعه هستیم. در مقطع تاریخی قرار داریم که اگر با هم نشویم و با هم فکر نکنیم معضلاتی رخ خواهد داد که شاید نسل های آینده از این بابت بسیار بسیار از ما گله خواهند کرد.

وی با ارائه مباحثی تحت عنوان ورزش و سیاست خاطرنشان کرد: این مبحث به نوعی تمرین حکمرانی جهان یکپارچه با عبور از هویت و ملیت است.یک اتفاقاتی در دنیای پیرامونی ما در حال رخ دادن است که در ادامه توضیح خواهم داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیش از آغاز مبحث اصلی اضافه کرد: هر دانشگاهی بیش از امکاناتش، بیش از ساختمان‌هایش و تجهیزاتش؛«نیروی انسانی‌اش» سرمایه اوست اما اگر این نیروی انسانی متفرق و به صورت شبکه‌ای نباشد، نمی‌تواند موثر باشد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی ما به دنبال این هستیم که به عنوان یک ید واحد، با شبکه های خردمندانه بتوانیم پاسخگویی جدی به نیازهای کشور داشته باشیم. تشکیل گروه های کشوری و اجلاسیه‌ها پس از ۴۴ سال بسیار دیر است اما شروع مبارکی است.

وی افزود: ما با شکل گیری گروه‌های کشوری مواجه هستیم؛ گروه‌هایی که از رئیس گروه کشوری به عنوان راهبر موضوعی و راهبر علمی در سازمان شروع می‌شود و تا مدیران گروه در سطح واحدها ادامه پیدا می‌کند. دقت کنید در ابتدا بایستی از تقابل نظام اداری با نظام علمی پرهیز کنیم. بایستی با هم ، هم افزا کار کنیم و از ابتدا به گونه‌ای قدم برداریم که موید هم باشیم.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: لازم بود این نکات را به عنوان اولین اجلاسیه مدیران گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل از یک سو و همچنین گروه علوم ورزشی و تربیت بدنی متذکر شوم و امیدوارم این نشست یک نشست خوب باشد.

وی گفت: شاید از حوادث خردادماه با یک مفهومی مواجه شدیم. مفهومی به این عنوان: «جوانانی از جنس دیگر». جوانانی متفاوت از ما، جوانانی با خواسته‌های متفاوت. اگر نسل قبل متن گرا بود امروز نسلی برآمده که تصویرگرا ، آینده نگر، خودآگاه، واقع بین و به دنبال موفقیت است.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه این بحث بسیار جدی است، ادامه داد: اگر این حضور را درک نکنیم نمی‌توانیم نسبت به کنش هایی که در سطح جامعه وجود دارد، عکس العمل مناسب داشته باشیم.در قبل از انقلاب صنعتی ما با ماشینِ ابزار مواجه بودیم یعنی تلسکوپ ابزار بود. ابزاری که به دانایی کمک میکرد و خود، دانایی همراه نداشت. تلسکوپ به دانشمندی که مطالعه کرده و منجم بود این قدرت را میداد که علم خود را توسعه دهد میکروسکوپ به زیست شناس اجازه میداد که تعمیق بخشد اما صرفا یک ابزار بود!

وی بیان کرد: از زمان انقلاب صنعتی یک اتفاقی رخ داد و آن این بود که چرخه انرژی در ماشین ابزار قرار گرفت یعنی ذغال سنگ می‌سوزاند و چرخه انرژی در خودش شکل میگرفت. در آسیاب بادی باید باد می‌وزید و در آسیاب آبی باید آب جاری میشد ولی ماشین بخار لازم نداشت بادی و آبی باشد این را تحت عنوان ماشین نبات‌واره و ماشین گیاه واره می‌شناسیم .جلوتر آمد و برق و اتوماسیون را کشف کرد و توانست به جای درشکه، لوکوموتیو را راه اندازی کند و ماشین و هواپیما را راه اندازی کند یعنی به «ماشینِ حیوان‌واره» رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در گذار تمدنی امروز به جایی رسیده است که «ماشینِ انسان واره» را طرح کرده است و ما امروز با ماشین انسان واره مواجه هستیم. کامپیوتر و موبایلی که در دست شماست همزاد نسل شما است. نسل "زد" یک برادر، یک دوقلو و یک همزادی دارد که او«موبایلش»است. برای همین با پدر و مادر در حال حرف زدن است ولی همزمان از این ماشین استفاده میکند. این ماشین همزاد اوست، این ماشین انسان‌واره است و به او درس میدهد به او علم و توانایی میدهد به او اقتصاد، درآمد، حیات مجازی و مطرح شدن در یک فضای جدید می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته نباید جا خورد در داستان انبیا، انبیای اولوالعزم اتفاقی که در قضیه حضرت موسی رخ داد در خصوص ابزار خطاب آمد که «موسی این چیست در دستان تو؟» پیامبر خطاب به حضرت حق گفت: این عصای من است با آن حیوانات را می‌رانم. با آن تکیه میکنم و با آن امور دیگرم را انجام می‌دهم. عصا ابزار من است. خداوند عالم فرمود: «موسی این ابزار را بر روی زمین بنداز» که ابزار، ماری رونده شد. از جنس تغییر تصور نبود بلکه ابزار به حرکت درآمد و خداوند به موسی امر فرمود موسی نترس او را دوباره در دست بگیر.

دکتر طهرانچی ادامه داد: پس انقلاب صنعتی، انقلاب از ماشین ابزار به ماشینی که آرام آرام حیات پیدا کرد، رسید و شبه حیات پیدا کرد و امروز به «ماشین همراه» و ماشینی که احساس دارد و عواطف را برمی‌انگیزاند رسیده‌ایم. بنابراین نسل جدید تربیت شده فضای ماشین همراه است ولی ما ماشین را بیش از ماشین حیوان واره درک نکرده ایم! نسل جدید ماشین همراه و انسان واره را درک کرده است و برای همین با ما متفاوت است.

وی تصریح کرد: در تصویرپردازی ذهنی همواره قوه شهوانیه، قوه غضبیه و قوه وهمیه در انسان بوده است و اشرف در آنها «عقل» به تعادل درآورده است. مایه حیات بشر در این کره خاکی این چهار قوه بوده است یعنی سه قوه ای که با قوه عقل به تعادل درآمده است. به طور مثال اگر قوه شهوانیه نباشد نفس نمیتواند ادامه پیدا کند و اگر قوه غضبیه نباشد دفاعی از مظلوم صورت نمیگیرد اما آنجایی که این سه قوه از حاکمیت عقل خارج شوند بلای جان بشر می‌شوند! همواره در زندگی انسان قدرت وهم بچه ها باید بالا باشد و انسانی که قوه واهمه آن رشد نکند این انسان انسان ضعیفی است اما زمانی قوه واهمه فقط توسط مغز انسان تربیت میشود و جلو که میرفتی پدیده ای تحت عنوان خواب می‌آمد و ارتباط شما را با دنیای مجاز وصل می‌کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز با ورود متاورس باعث شده است که قوه وهمیه «انفجاری» رشد کند در آن دنیا خرید و فروش زمین انجام میدهی به زیارت میروی یا به شهری که تا به حال در آن قدم نگذاشته ای ورود میکنی، در کلاس شرکت میکنی و... متاورس وهم را گسترش می‌دهد همان طور که فضای مجازی، شهوت و غضب را هم گسترش لاحد داده است. این نگاه تقویت قوه وهم حرف جدیدی است و این لذت بشر از همراه شدن با این ماشین همراه که میتواند او را به کیف مجازی برساند یک بحث جدیدی است که ما خیلی با آن سرو کار نداریم.

وی اضافه کرد: بنابراین این مسیر، مسیری است که طی شده است. بله از قلم به خودکار و خودنویس رسیدیم و امروز دوباره به قلم هوشمند رسیده ایم، قلمی که می‌خواند قلمی که مینویسد.

دکتر طهرانچی با طرح این سوال که نسل جدید چه کسانی هستند، ادامه داد: این نسل، نسلی هستند که به «خودِ توانا» توجه دارند. او روانشناسی نمی‌خواند که به دیگری کمک کند! ، روانشناسی میخواند که خودش تواناتر بشود به همین دلیل نتیجه خواندن روانشناسی این است که در زندگی شخصی مشکل همسر خود را حل نمیکند بلکه خودش مشکل طلاق در خانواده را سبب می‌شود.

وی گفت: برای همین رسین به خودِ توانا نکته مهم انتخاب رشته جوانان است و خواهیم دید که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ رشته هایی که «دگرپردازی» دارند مورد اقبال این بچه ها نیستند برای آنها این شعر سعدی که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند مصداق ندارد و اینها صرفا خودشان را می‌بینند. به همین دلیلِ توجه به خودِ توانا، کتاب هایی که می‌خوانند اغلب با این مضمون است که چگونه یک شبه پولدار شویم؟ و همه بحث های آنها از جنس خود توانا است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: زمانی که این جوان به انتخاب رشته فکر میکند در واقع دارد به خودِ توانا فکر میکند اینکه چه راهی بروم که خود توانا در آن شکل بگیرد؟ یک زمانی جوان فکر میکرد تا دانشمندی خلاق بشود، یک زمان رشته انتخاب میکرد علم بهتر است یا ثروت که ثروتمندی برخوردار بشود، یک زمانی میخواست ورزشکاری نام‌آور بشود، یک زمانی میخواست مدیر یا دستیاری توانمند بشود ، در این قیل و قال یک جوانی هم تبدیل به یک رزمنده شهید می‌شد.

وی با تأکید براینکه مسئله «انتخاب» بسیار مهم است، گفت: اینکه ما به این عالم آمده ایم در واقع به دنبال یک انتخاب آمده ایم. ما حس کردیم که خداوند علم و روزی را به ما داده است دو چیز دیگر خواستیم حیات جاودان و توانایی.

دکتر طهرانچی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: انسان همواره به ماجرای آن سیب می‌اندیشد خداوند به آدم گفت: و بخور از هر آنچه که میخواهی اما این آدم رفت و انتخاب دیگری کرد. در فضایی بود که در غذا و پوشاک و نوشیدنی مشکلی نداشت ولی انتخاب دیگری کرد. انتخاب او شجره خلد و ملک بود. آمد به روی کره خاکی اما این آمدن همانا و اینکه خودش به دست خودش در معیشت اش اشکالی وارد کرد همان.

وی افزود: خداوند گفت برو من در بهشت گفتم معیشت تو لاحد اما در دنیا خداوند قوائد معیشت را خلق کرد. آمدیم جلوتر ما به یک چهارگانه دانایی، توانایی، رفاه و حیات که کمال انسانی است رسیدیم و این چهارگانه لاحد است و انسان میخواهد قدرت مطلق جهان باشد. این جمله حضرت امام(ره) است که «به هیچ قدرت ناقص دل نبسته است اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست فطرتا مایل است جهان دیگر را هم در اختیار داشته باشد» بنابراین در عالم سیاست حاکمان به دنبال توسعه قدرت هستند.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: مبنای سیاست ورزی انسان‌ها، گسترش توانایی است حضرت امام(ره) فرمود: وقتی طرف رئیس جمهورآمریکاست میخواهد رئیس جمهور بقیه دنیا نیز باشد پس قائده ، قائده توانایی و توانایی مطلق است و به همین دلیل انسان اساسا به خدا میرسد چون خداوند دانای مطلق و توانای مطلق است. یحیی و یمیت و رزاق است. خداوند میگوید به شما هم توانایی دادیم اما ابزار علم کفایت نکرد یعنی رابطه علم و توانایی است. جلوتر میگوید به او حیات طیبه می‌دهیم این مسیر، مسیر چهارگانه ای است و ملاک انتخاب انسان‌ها برای رشد نیز این چهار مورد است.

وی با اشاره به انشای معروف «علم بهتر است یا ثروت» و شعر «توانا بود هر که دانا بود» خاطرنشان کرد: اینها مصداق های دعواهای انتخاب است در دعواهای این چهارگانه گاهی یک مورد آنها جلوتر می آید یک زمانی بچه ها به دنبال این بودند تا دانا شوند پس رشته هایی را انتخاب میکردند که دانایی را افزایش می‌داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه امروز کسی در دانشگاه به دنبال دانایی نیست، افزود: امروز بچه ها به دنبال توانایی هستند.رشته هایی که توانایی را افزایش می‌دهند، ببینید. تضمین آینده در چیست؟ عالمان میگویند علم ثروتمندان میگویند ثروت حاکمان میگویند قدرت و شهیدان میگویند حیات جاودان. اما نسل جدید چه میگوید؟ نسل جدید چون نسلی رشد یافته در زیست دیجیتال است او دنبال خودِ توانا و توانایی است.

وی ادامه داد: نسل بعد از جنگ جهانی به دنبال دانش بود، نسل جنگ سرد به دنبال مهندسی تقابل بود، نسل مفاهیم جهانی سازی و نسل وان به دنبال تعادل بین کار و زندگی بود. چهار دهه جوانان مختلفی آمده اند و ما را انتخاب کرده اند اما آیا این نسل ضعیف تر هستند؟ خیر بلکه صرفا نشانه های این نسل عوض شده است و آن چیزی که نشانه گرفته شده تغییر کرده است به همین دلیل سرکلاس حوصله استاد را ندارند، حوصله مدینه فاضله فارابی را ندارند البته در مقابل این نسل ما نسلی هم در انقلاب اسلامی داریم نسل ۴۲ گهواره نشینانی که امام وعده انقلاب ۵۷ را به آنها داد. نسلی که امروز پیرمردان ما هستند.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: سپس نسلی که در حوادث انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی بزرگ شد نسلی که مفهوم شهادت را تجربه کرد نسلی که جوان ۱۶ ساله اسلحه دست گرفت و جنگید ، جوان ۱۸ ساله چندبار بیمارستان را تجربه کرد و جوانانش در سنین ۱۶ و ۱۷ سالگی میدان جنگ را تجربه کردند. این نسل چیز دیگری می‌خواستند.

وی ادامه داد: بعد از آن مفاهیم توسعه مطرح شد و مفاهیم دو دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی و آقای خاتمی فضای دیگری را برای ما تجربه کرد و نسلی که اینجا به دنیا آمد «نسل رفاه» بود. نسلی که گاز تا درب خانه اش کشیده شده بود، نسلی که حتما پدرش ماشین داشت و برای مدرسه رفتن از ماشین و امکانات رفاه استفاده می‌کرد اما پس از این نسل، یک نسل جدیدی درست شده است که «نسل چهارم» می‌نامیم نسلی که طیف است و از یک طرف شهید حججی را دارد و از طرف دیگر واقعیتی به نام «نسل زد» که دوگانه بسیار متفاوتی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی در تربیت مجازی انگار اساسا نمی‌داند ایران کجاست؟ به او میگویی عاشورا، میگوید عاشورا چیست؟ میگویی امام حسین، میگوید امام حسین کیست؟ اساسا نمی‌داند در زیست بومش چه خبر است؟ در مقابل نسلی هم وجود دارد که خنجر بر گلویش میگذارند اما به گونه ای مینگرد که لرزه بر اندام قاتلش می افتد. این طیف باز شده و هر دو هستند ما هر چه جلو می‌رویم در سال ۵۷ طیف بسته بود اما در سال ۱۳۹۷ طیف باز شد.

وی خاطرنشان کرد: می‌گویند دو قطبی نساز در صورتی که طیف و دو قطبی ساخته شده است من و شما نیستیم که طیف میسازیم بلکه محیط تربیت است که می‌سازد با این نگاه ما روزی استاد گرفتیم در واقع انتخاب، انتخاب نسل قدیم بود. هیچ رشته ای بیش از ۶ درصد هیئت علمی نداشت. رشته هایی همچون علوم سیاسی و تربیت بدنی دیده می‌شدند و برای بچه ها مهم بودند.

آمار دانشجویان در برخی از رشته‌ها فاجعه است

دکتر طهرانچی با اشاره به جایگاه رشته علوم سیاسی از لحاظ جذب و تعداد دانشجویان مطرح کرد: در گذشته علوم سیاسی نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی دیده می‌شد و دانشجویان نسل گذشته به این رشته بها می‌دادند ولی با گذشت زمان دیگر علوم سیاسی انتخاب تعداد قابل ملاحظه‌ای از دانشجویان نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر همه انتخاب‌ها مبتنی بر توانایی است، گفت: به عنوان مثال در حال حاضر دانشجویان حقوق نمی‌خوانند که به سایر مردم کمک کنند؛ بلکه حقوق می‌خوانند تا بتوانند از حق خود به خوبی دفاع کنند یا مثلا روانشناسی می‌خوانند برای اینکه به روانشناسی زرد بپردازنند یا حسابداری می‌خوانند تا بتوانند سیستم مالی یا مدیریت مالی توانمندی را در کنار مدیر تشکیل دهند.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که برای جوانان و دانشجویان نسل فعلی مهم شده است، پرداختن به خود یعنی جسم است. زمانی زورخانه وجود داشت و در حال حاضر بادی بیلدینگ به عنوان یک ورزش رقابتی وجود دارد. البته این ورزش نیز فقط خاص مردان نیست.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ رشته‌ دانشگاهی پیش‌رو و اول در دانشگاه ها وجود دارد، اذعان کرد: این رشته‌ها شامل حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، مدیریت، روانشناسی و کامپیوتر است. این ۶ رشته مورد توجه نسل جوان هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ۷ رشته دانشگاهی بالای ۳۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور خاطرنشان کرد: این رشته‌ها شامل تربیت بدنی، معماری، علوم و فناوری‌های زیستی، زبان‌های خارجه، مهندسی عمران، مهندسی برق و مهندسی مکانیک و پرستاری و مامایی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر گروه‌های ذکر شده، رشته علوم و فناوری نوین پزشکی با ۲۱ هزار دانشجو و هنرهای تجسمی با ۱۰ هزار دانشجو و رشته شیمی جزو گروه‌ها و رشته‌های پرطرفدار بین دانشجویان هستند.

دکتر طهرانچی درباره رشته‌های دانشگاهی با کمتر از ۱۰ هزار دانشجو بیان کرد: علوم سیاسی با ۴ هزار و ۶۰۰ دانشجو بین این رشته‌ها قرار دارد. این در حالی است که رشته حقوق ۴ ۱۴ هزار دانشجو دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در گذشته دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی با یکدیگر ادغام بودند. ولی در حال حاضر علوم سیاسی جایگاه خود را از دست داده است و سایر رشته‌ها مانند تربیت بدنی بین دانشجویان باقی مانده است.

وی ادامه داد: برخی افراد می‌گویند که باغبانی شغل نیست. من سوال می‌کنم آیا پرورش گیاهان داروئی شغل نیست؟ در حال حاضر رشته باغبانی هزار و ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی دارد. این در حالی است که تعداد دانشجویان رشته تاریخ حدود ۹۵۸ نفر است. این دانشجویان نیز بیشتر برای مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری هستند. یعنی موج افزاینده‌ای پشت این انتخاب رشته وجود ندارد. رشته علوم و فناوری دریایی حدود ۳۳۴ دانشجو دارد. آن هم در کشوری که حدود ۳ هزار کیلومتر دریا و جود دارد. از این آمارها می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب دانشجویان تغییر پیدا کرده است. برخی از این آمارها؛ فاجعه است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تعداد ثبت نام کنندگان رشته تربیت بدنی ۱۶ هزار و علوم سیاسی ۹۷۱ نفر است، گفت: یعنی تعداد دانشجویان ورودی‌ جدید زیر ۱۰۰۰ عدد است. به این معنا که در آینده نزدیک آمار ۴ هزار و ۶۰۰ دانشجو علوم سیاسی نیز کاهش خواهد بود. بنابراین پیش بینی می‌شود در ۳ سال آینده؛ تعداد دانشجویان رشته علوم سیاسی زیر ۳ هزار باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره راهکار دانشگاه‌ها برای حل مشکل کاهش و افزایش جمعیت برخی رشته‌های تحصیلی بیان کرد: دانشگاهیان به عنوان نیروی عاقله جامعه، نسبت به بی‌تمایلی دانشجویان برای انتخاب برخی رشته‌ها باید چاره اندیشی کنند. تربیت عالم؛ رسالت و وظیفه دانشگاه است. البته تولید علم و فناوری و فرهنگ نیز جزو رسالت‌های دیگر این نهاد علمی است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که دانشگاه‌ها علاوه برتربیت عالم به تولید علم و فرهنگ نیز جهت دهند. در این راستا باید گفت که فرهنگ، مسیر تنفس تربیت عالم و تولید علم است.

دکتر طهرانچی با تصریح بر اینکه علم، دانائی و فناوری یک توانایی است، گفت: برون‌داد علم، خلاقیت است. یعنی عالم باید خلاق باشد. همچنین توانایی یعنی قادر بودن. علاوه بر آن؛ نگاه به جامعه و آینده و مردم و مشکلات نیز در تربیت عالم باید در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر مثالی بیان کرد: حدود ۵۰۰ هزار نفر، جمعیت ناحیه غرب استان مازندران را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر در یک ماه حدود ۵ میلیون مسافر وارد این منطقه می‌شوند. نکته ناراحت کننده این است که بیشترین آمار بیکاری نیز متعلق به همین منطقه است. من سوال می‌کنم آیا کسی به پدیده «شمال‌گردی» برای اشتغال آفرینی فکر کرده است؟

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی وضعیت مناسب‌تری نسبت به دانشگاه‌های غیر پزشکی دارند. چرا که ماموریت و رسالت این دانشگاه‌ها همسو و در کنار هم قرار گرفته است. اگر به عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که بهداشت و درمان جزو ماموریت‌ها محسوب می‌شود و آموزش پزشکی، رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

دکتر طهرانچی با اشاره به موضوع جامعه پردازی خاطرنشان کرد: جامعه‌پردازی یعنی رفتاری که دانشگاه باید نسبت به جامعه داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاوت رسالت دانشگاه‌ها در غرب و ایران عنوان کرد: در گذشته دانشگاه‌های ما قوه عاقله را تربیت می‌کردند؛ مشکلات را حل و برای تعالی دانش تلاش می‌کردند. اما غرب مسائل علم و دانشگاه را متمرکز بر توسعه و پیشرفت کرده بود. بنابرانی اگر نظام توسعه غرب پیشرفت دارد، علوم سیاسی آنان نیز پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: فعالیتی که ما در حوزه بین‌الملل انجام می‌دهیم؛ حاصل تفکرات دانشمندان و دانش آموختگان علوم سیاسی است یا فعالیت در رسانه نیز شامل مدیرت رسانه‌ای است. از سوی دیگر نیز فعالیت غربی‌ها در عرصه بین‌الملل نیز برگرفته از افکار کارشناسان و علمای علوم سیاسی و اجتماعی است. البته مسائل و مشکلات علم غرب مبتنی بر توسعه است.

دکتر طهرانچی ادامه داد: نگاه حل مسئله باید مسئله ای از جامعه برطرف کند. البته جامعه کنونی یک جامعه مرتبط است. در گذشته جامعه ملی از جامعه فرا ملی جدا بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پخش مناظرات انتخاباتی نامزدهای، ریاست جمهوری از صدا و سیما بیان کرد: یکی از کاندیدا اعتقاد دارد که مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود مگر آنکه مشکلات ارتباط با غربی‌ها حل شود. بنابراین وی قائل بر تنیدگی موضوعات جامعه بر یکدیگر است.

وی درباره خصوصیات جامعه مرتبط اضافه کرد: جامعه مرتبط، مشکلات مخصوص به خود را دارد. همچنین نیازمند دانش ضمنی است تا در نهایت بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

دکتر طهرانچی گفت: اگر جامعه مرتبط بتوانند نیازهای جامعه را پاسخ دهد، می‌توان دو مفهوم تولید دانش و مدیریت دانش را از این پاسخگویی احصا کرد. البته این دو مفهوم کاملا جدا از یکدیگر هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حال حاضر ما تولید دانش یا تولید داده‌ها و گزاره‌های دانش داریم؛ اما نظریه‌های دانشی در کشور نداریم. اگر داده‌های دانش به صورت عمیق باشند، می‌توانیم نظریه هم تولید کنیم. به عنوان مثال ما در رشته شیمی گزاره‌های دانشی داریم؛ اما نظریه نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در علوم سیاسی نیازمند تولید دانش و مدیریت دانش هستیم. اگر فقط به بعد تولید دانش بپردازیم، از دانشجویان این رشته فرد توانا ایجاد نمی‌شود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه رشته دانشگاهی یا علم باید از یک نظام مرتبط با جامعه تغذیه شود، گفت: دانشگاه نباید فقط یک سیستم درون کارکردی و درون‌گرا باشد؛ بلکه باید کاملا برون‌گرا باشد. برون گرایی یعنی مدیریت دانش و درون‌گرایی یعنی تولید دانش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه نهاد تولید دانش است، افزود: فعالیت گروه‌های علمی مانند ریاضی و فیزیک در دانشگاه، درون‌زا است. اما فعالیت دانشکدگان کاملا برون‌زا است. موضوعات درون‌زا نظام‌ دانشگاهی را کامل می‌کند و موضوعات برون‌زا نظام‌های برون دانشگاهی را.

وی گفت: دانشگاه ضمناً نهاد اجتماعی است. مدیریت دانش باید در نهاد اجتماعی دانشگاه شکل بگیرد. ماموریت دانشگاه، مدیریت دانش است. دانشگاه آزاد تاکنون برای خود ماموریتی قائل نبوده است. به همین دلیل، دیگر دانشجویی این دانشگاه را انتخاب نمی‌کند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: ماموریت توانابخش است و رسالت دانایی‌بخش است. رسالت به تنهایی دانشجویان را جذب نمی‌کند، بلکه ماموریت باعث جذب دانشجویان می‌شود. اگر ماموریتی برای نظام خود خلق نکنیم، محکوم به تعطیلی هستیم. برای بقا به یک جِرم بحرانی نیاز داریم. اگر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد کمتر از ۴۳ باشد، اقتصادی نیست. ماموریت نسبت به نظام‌های بحرانی تعریف می‌شود. پس ما دانشگاهی داریم که از نظام علمی آن، جامعه خلاق در می‌آید و از نظام تربیتی، نظام فناوری و نظام فرهنگیش آن، جامعه کارآمد و فرهیخته در می‌آید. باید نحوه تربیت نیروهای انسانی دیده شود. به این معنا که اگر دانشجویان یک شهر خیلی زیاد تقلب کنند، در آینده که شهردار شوند، رشوه می‌گیرند. پس شهر کارآمد نیست.

رئیس دانشگاه آزاد یادآور شد: ورزش را از دو نگاه می‌توان بررسی کرد. یک نگاه از درون به بیرون است. به این معنا که ورزش، امری فردی و عامل سلامت جسمانی است. این ورزش را ورزش همگانی می‌نامند. این ورزش با هدف نشاط اجتماعی و سلامت فردی در سطح مسابقات محلی و ملی برگزار می‌شود. ابتدا ورزش همگانی، سپس ورزش قهرمانی در سطح ملی و در نهایت ورزش بین‌المللی مطرح شد. سال ۱۹۸۹ کمیته‌ای ملی المپیک برای صلح تشکیل شد و ورزش بین المللی مطرح شد.

وی گفت: کشورها برای اینکه شناخته شوند، در ورزش به رقابت می‌پردازند. این ورزش از کنش انسانی، اجتماعی و همبستگی ملل می‌آید. در این بخش، به تدریج سر و کله روابط بین الملل پیدا می‌شود و تا سال‌های سال این موضوع کارکرد داشت. پس از فروپاشی جنگ سرد، آمریکایی‌ها مفهوم جهانی‌سازی را مطرح کردند. بعد از جنگ جهانی بود که حاکمیت آمریکایی و تاسیس سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند سازمان ملل، شورای امنیت، یونسکو، یونیسف و بانک جهانی در آمریکا تشکیل شد.

طهرانچی تصریح کرد: سال ۱۹۵۷ با پرتاب اسپوتنیک جنگ سرد تمام شد. از آن تاریخ تا ۱۹۸۷ و خراب شدن دیوار برلین، دوباره حاکمیت آمریکایی بر مبنای اصل توانایی ایجاد شد. تئوری جهانی‌سازی در ابتدا ابزار کمی داشت. به همین دلیل، حاکمیت مطلق شکل نگرفت. برای اینکه جهانی‌سازی شکل بگیرد، باید از دو فاکتور هویت و ملیت عبور شود. به این معنا که ایرانی مسلمان با یهودی کشوری دیگر بی‌ارتباط است. در این راستا، باید هویت و ملیت فرو بریزد. این پروژه هنوز هم تعطیل نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ظهور قدرت‌های جدید آسیایی و لشکرکشی آمریکا به منطقه ما برای دست گرفتن انرژی اتفاق افتاد. برای مثال در این زمان دو بار جنگ علیه عراق، یک بار علیه افغانستان و ظهور داعش روی داد. شکست پروژه خاورمیانه عملاً در سال ۲۰۱۸ با شهادت سردار سلیمانی رخ داد. شهادت سردار یک واقعه تاریخی است. چرا که رئیس جمهور آمریکا دستور می‌دهد سرداری که داعش را سرکوب کرد و از بین برد، به شهادت برسد.

وی تاکید کرد: سپس تقابل‌هایی بر سر دو قطبی جنگ ویروس چینی و ویروس آمریکایی در مورد کرونا اتفاق افتاد. آمریکا می‌گفت ویروس چینی و چین می‌گفت ویروس آمریکایی. کرونا با شکست پروژه داعش همراه بود و اخیراً طوفان الاقصی، شکستی است که نتایج آن در درون جامعه آمریکا و جوانان آمریکایی دیده شد. پروژه جهانی‌سازی با دو بال حقیقی و مجازی پیش می‌رود. بال مجازی‌اش، فضای مجازی است و بال حقیقی‌اش، ورزش است. سازمان‌های ورزشی مانند فیفا، فیلا، فیبا وکمپانی‌های نایک و آدیداس بال حقیقی پروژه جهانی‌سازی هستند.

دکتر طهرانچی اظهار کرد: فضای حقیقی برای عبور از حاکمیت هویت و ملیت، ورزش را از فعلی فردی به کنش سیاسی جهت‌دار تبدیل کرد. ورزشی که تربیت جسم برای افزایش فعالیت انسان، منش پهلوانی و رسیدن به توانایی بود، تبدیل شد به ورزشی که رواج‌دهنده حکمرانی نظام سلطه و توسعه‌دهنده شهوت است. ساختار یکپارچه فراملیتی بدون توجه به عقلانیت، ارزش‌های یکپارچه‌ای را در بین ملت‌ها بدون اینکه کشورها بتوانند از خودشان کنشی داشته باشند، ترویج می‌دهد. ورزش پیش برنده جهانی‌سازی است. حاکمیت کمیته بین‌المللی المپیک، فدراسیون‌های جهانی ورزشی، دادگاه عالی ورزش و تحمیل قواعد بالا به پایین یعنی حاکمیت دولت‌ها، حاکمیت ملت‌ها و حفظ ارزش‌ها از بین برود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نظام سلطه سازمان ورزش را که سازمانی فراملیتی است، ایجاد کرده است که با خلع ید از ساختارهای ملی و قواعد فرهنگی ملت‌ها و تشکیل یک اجتماع شبکه‌ای برای جهتدهی به جهان شبکه‌ای بهره‌ بگیرد. جهان شبکه‌ای نامی است که بر جهانی‌سازیشان گذاشته‌اند. ورزش امر القاگر سبک زندگی غربی است. ورزش قابلیت نقش‌آفرینی موثر در زندگی جوانان و خلق موثر ارزش‌های نوین جامعه جهانی دارد. ورزشی‌های ما توجه نداشتند که اینجا امر سیاسی در حال وقوع است و سیاسیون ما هم توجه ندارند که چگونه ورزش می‌تواند شکست هویت و ملیت را القا کند.

وی بیان کرد: سیاست و مذاکره، هسته‌ای و اقتصاد را می‌فهمیم. برای همه این‌ها فرمول وجود دارد اما برای ورزش راهکاری نداریم. اهالی ورزش هم همه چیز را می‌دیدند؛ اما برای سیاست راهکاری نداشتند. ورزش به جایی رسیده است که رشته مبارزه انسان در قفس را ترویج دهد. امسال این رشته از حالت زیرزمینی تبدیل شد به روی زمین. تیتر می‌زنند که امیر علی اکبری در قفس بانکوک غرش کرد. مگه شیر است؟ انسان به کجا رسیده است که در قفس غرش می‌کند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرماید که غرب دانش و تواناییش را به دست آورد تا سبک زندگی مبتنی بر بنیان‌های اخلاقی و اعتقادیش را القا ‌کند. برای مثال امسال شعار المپیک پاریس، برابری جنسیتی است. در این راستا اعلام کرده‌اند که در هر تیم باید ۵۰ درصد ورزشکار زن و ۵۰ درصد ورزشکار مرد باشند. در حالی که در اولین المپیک ۲.۲ دهم ورزشکاران زن بودند. خدا در قرآن می‌فرماید هر وقت چیزی را برجسته کردند، بترسید که کلاهی سر مردم خواهند گذاشت. شعار برابری جنسیتی ورود ورزش‌های جوان پسند فریب است.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: قرار است چهار اتفاق با این المپیک بیفتد؛ نخست برابری جنسیتی، دوم حذف کشورهای غیر همسو، سوم اضافه شدن تیم پناهندگان و چهار اعمال ارزش‌های حاکم. اعلام شده است که روسیه تحریم خواهد بود و برای دومین بار اجازه ندارد به المپیک بیایند؛ رژیم صهیونیستی هیچ محدودیتی ندارد. رئیس کمیته امور هماهنگی در بین‌المللی المپیک می‌گوید؛ تحریم اسرائیل در حال حاضر غیر قابل تصور است. این استاندارد دوگانه است.

وی یادآور شد: جنگ روسیه و اوکراین، به حذف روسیه می‌انجامند. در حالی که قهرمانانش هستند؛ اما پرچم روسیه نمی‌تواند در المپیک بالا برود. یعنی کشور روسیه حذف می‌شود، در عوض اصلاً نمی‌توان در مورد رژیم صهیونیستی حرف زد. می‌گویند روسیه بخش اصلی منشور المپیک را رعایت نکرده است؛ اما رژیم صهیونیستی تا بخواهد می‌تواند کودک بکُشد. ۱۵ هزار کودک که چیزی نیست. رئیس سابق فیفا می‌گفت که نباید ورزش و سیاست با هم خلط شود؛ اما روسیه در جام جهانی فوتبال تحریم شد.

دکتر طهرانچی تاکید کرد: عبور از ملیت هم به این معناست که امسال یک تیم در المپیک شرکت می‌کند که زیر پرچم آن ۳۴ ورزشکار وجود دارد. ۱۴ نفر از این ورزشکاران ایرانی‌اند، ۵ نفر اهل سوریه، چند نفر افغانستان، دو نفر کوبا، یک نفر ونزوئلا و چند نفر هم آفریقایی هستند. می‌خواهد بگوید عبور از ملیت را هم رقم زدم. برخی از خبرنگاران ما دقتی در انتشار این اخبار ندارند. ابتدا قرار بود در المپیک، ملیت‌ها در صلح و دوستی باشند عبور از ملیت هدف نظام سلطه است. در این راستا، پرچم تیم پناهندگان رونمایی ‌شد. اگر از ملیتت عبور کردی و پناهنده شدی، می‌توانی علیه کشورت از ملیتت عبور کنی. حاکمیت غربی پشتوانه کسی است که در فضای مجازی اسم کشورش و اسم خودش را پنهان می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: المپیک پاریس امسال شاهد تیم‌های مختلط است. برای مثلا تیم جودو سه ورزشکار زن و سه ورزشکار مرد دارد. در حال حاضر فقط کشتی فرنگی تیم مختلط ندارد چون ۲ ورزش زنانه وجود دارد که اگر برای آن ۲ ورزش زنان، مرد پیدا بشود، حتماً کشتی فرنگی هم حذف می‌شود. موضوع مهم‌تر این است که قصد دارند تیم‌ها مشترک شود. با ایت استدلال که زن و مرد در تیراندازی معنایی ندارد. چرا زن‌ها با زن‌ها مسابقه بدهند و مردها با مردها؟ نظام سلطه می‌گوید من به دنبال برابری جنسیتی هستم، چون می‌خواهم اقتصاد پول در بیاورد.

وی گفت: مفاهیم را عوض کردند. تبعیض جنسیتی در تعریف جدید یعنی اگر داور مرد فوتبال در ایتالیا با کمک داور زن دست نمی‌دهد. خبرنگاران ما هم این حرف را تایید می‌کنند که این اقدام تبعیض جنسیتی است. معتقدند که زن و مرد در تیم داوری باید با هم باشند. اساساً ورزش باید با هم قاطی شود و اگر مخالفت کنی می‌شود تبعیض جنسیتی. فوتبال دوستان به خاطر تبعیض جنسیتی خواهان برخورد با این داور ۲۸ ساله شدند.

طهرانچی اظهار کرد: حواسمان نیست که این برابری جنسیتی چه عواقبی دارد. داستان رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا با ورزشکاران زن را حتما شنیده‌اید. آزار جنسی صورت گرفت و فیفا وی را از حضور در همه میادین ۳ سال محروم کرد. غرب ساختمان را فرو ریخته است و حالا می‌خواهد در ساختمان فروریخته‌، از انسان‌ه محافظت کند. غرب سعی می‌کند ساختمان را با دادگاه فیفا نگه دارد. در فرهنگ ما لمس بدن زن حرام است. نظام سلطه می‌گوید می‌توانی در کشتی شرکت کنی؛ اما اگر بخواهی فرهنگ خودت را اجرا کنی، بیرونت می‌کنند و این یعنی تحمیل ارزش‌ها. فتوای همه مراجع این است که از طلا بگذرید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: قهرمان ایرانی را مجبور به گذشتن از ارزش‌های دینی می‌کنند. وقتی یک شخصیت ورزشی به وزارت ورزش برسد اصلاً نمی‌داند چه خبر است و خودش دارد بازی می‌کند. ما هم بارها برای ورود زنان به ورزشگاه بازی خوردیم. رئیس فیفا هم با آقای روحانی و شهید رئیسی ملاقات کرد. شاهد بودیم که پس از ورود زنان به ورزشگاه، بازیکن فوتبال پس از زدن گل، کاری به تماشاچیان مرد ندارد و می‌رود برای تماشاچیان زن ابراز شهوت می‌کند.

وی گفت: ما شعار می‌دادیم فرهنگ فوتبالی تا فوتبال فرهنگی؛ اما قضیه عمیق‌تر است. ورزش در فضای حقیقی، پاشنه آشیل است. نظام سلطه با ورزش کاری می‌کند که با تحریم دلار نتوانسته است انجام دهد. آقایان سیاسی مسئله جامعه این است که نظام سلطه هر چه شعار فریبنده‌تری بدهد، هدف خطرناک‌تری دارد. برابری جنسیتی به معنای استفاده حداکثری و بهره‌کشی از زن است.

طهرانچی بیان کرد: دوباره باید گفت به کدامین گناه زنان در حال کشته شدن هستند. ما در فرهنگ اسلامی برابری کمالات انسانی داریم؛ اما برابری جنسیتی نداریم. غرب شهوت را فوران داده، خانواده را از بین برده است و نام آن را برابری جنسیتی گذاشته است. برابری جنسیتی یعنی وقتی ۲۲ ورزشکار می‌دوند، داور زن هم باید پا به پای همه‌شان بدود. خدا در قرآن می‌فرماید هر وقت دیدی عده‌ای به گونه‌ای صحبت می‌کنند که خیلی زیبا است مثل برابری جنسیتی و حقوق زن؛ اما به تعجب واداشته می‌شوید، حواستان باشد آنها در قلبشان چه می‌گذرد. چرا که این افراد دشمنان بشریت هستند. در مازندران تولید نسل ۱.۲ است که به معنای از بین رفتن نسل است. بازی همستر و اقتصاد دیجیتال به معنای از بین رفتن تولید و فساد در زمین است. ماموریت دانشگاه جامعه‌پردازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: من از دانشگاه آزاد می‌خواهم در ماموریتش با جریانات جهانی‌سازی مقابله کند. چه کسی می‌گوید ما در اسلام برابری جنسیتی نداریم، بلکه برابر کمالات انسانی داریم. اگر عمل صالح وجود داشته باشد و مومن باشد، برابری است. خدا در قرآن در مورد درک تفاوت‌ها می‌فرماید؛ الرجال قوامون علی النسا و فضل الله بعضم علی بعض. یعنی برخی قابلیت‌های بیشتری دارند و شما نباید تمنای آن‌ها را بکنید. برای مثال وظیفه مردها این است که پول دربیاورند و زندگی را اداره کنند. زن هم وظیفه دارد اسرار شوهرش را فاش نکند.

وی افزود: برای زنان نصیبی است و برای مردان نصیبی. هیچ مانعی در رشد نیست و رشد یکسان است. هر کدام علم کسب کنند، رشد می‌کنند. خدا می‌گوید به دنبال برابری جنسیتی نباش. خدا ۱۴۰۰ سال پیش بحران امروز ما را مقابلمان قرار داده است. خدا می‌داند در ذات انسان چه می‌گذرد.

طهرانچی یادآور شد: ورزش فرهنگ ساز است. سیاست اگر به کمکش نیاید، زندگی را ویران می‌کند. روابط بین الملل اگر دست ورزش را نگیرد، سبک زندگی ویران می‌شود. خلاقیت، نوآوری و سبک زندگی ما نیازمند دانایی درک مسائل محیط بر جامعه است. ما نیازمند نظریه در حوزه ورزش هستیم. ما دیپلماسی ورزشی نداریم. بلد هستیم با آژانس هسته‌ای بجنگیم؛ اما در مقابل فیفا و فیلا دستمان بالاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ماموریت ما از طریق دانشکدگان و دانشکده فرهنگ زندگی که اخیرا راه اندازی شده است، این است که سیاست و ورزش را به دروس وصایا و فارسی اضافه کنند. پیشنهاد من به شما این است که این موضوعات در دانشکده فرهنگ و زندگی بیاید تا بتواند کمک کند که این مسئله سبک زندگی حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =