آزمون ورودی مدارس سما طراحی می‌شود / برگزاری اولین دوره توانمندسازی راهبران تربیتی  

معاون آموزش های عمومی و تعالی مدارس سما از طراحی آزمون ورودی برای مدارس سما و گزینش متقاضیان از منظر اعتقادی، عبادی، رفتاری و دانشی خبر داد و گفت: فرآیند گزینش را از مقطع پیش دبستانی تا مقاطع بالاتر در مدارس سما در دستور کار قرار داده‌ایم که در دست مطالعه و بررسی است.  

فاطمه حمیدی‌فر معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس سما و سرپرست امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به رویکردهای جدیدی که مقرر شده در سازمان سما به عنوان سازمان اسلامی مدارس اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۲۸ مدرسه فعال در سراسر کشور داریم و این رویکرد جدید در حوزه الگوهای تربیتی است یعنی با توجه اطلاعات آمایشی که در هر استان وجود دارد و شرایط فرهنگی و قومیتی و همچنین ظرفیت هایی که در هر استان وجود دارد مدارس، از الگوی تربیتی که جنس اسلامی، مهارتی و آموزشی دارد تبعیت می‌کنند.

وی با اشاره به تغییر و تحولات رخ داده در حوزه مدارس سما ادامه داد: در حال حاضر ما مدارس الگویی داریم در زنجان با عنوان مدارس بوستان علوی و فاطمی، در یزد از الگوی شمسه تبعیت میشود و ۹۸ مدرسه ابتدایی و متوسطه در کل کشور از الگوی سند تحول بنیادین تبعیت میکنند که تحت عنوان مدارس تمام ساحتی شناخته می‌شود.

حمیدی‌فر در خصوص الگوی شمسه هم گفت: شمسه یک الگوی تربیتی است که از طریق دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در استان یزد به وجود آمده است و بر اساس سه مرحله تربیتی متناسب با جامعه یزد طراحی شده است.

ثبت سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ درخواست برای راه اندازی مدارس سما در سراسر کشور/ از توسعه کمی جلوگیری خواهیم کرد

وی با اشاره به اینکه سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ درخواست برای راه اندازی مدارس سما در سراسر کشور داریم، افزود: در حال حاضر از توسعه کمی که رویکرد تربیتی و کیفی ندارد جلوگیری میکنیم چرا که ما به دنبال این هستیم مدارس سما از نظر برند به جایی برسند که تامین کننده نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهر و استان خودشان باشند.

حمیدی‌فر با تأکید بر اینکه یکی از بنیادهای اصلی که ما میتوانیم توسعه آن را در مدارس دنبال کنیم داشتن یک الگوی تربیتی است، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم تا مبتنی بر سند تحول که ۶ ساحت را مشخص کرده است هر کدام از معلمان پایه با توجه به موضوعی که درس میدهند بتوانند این جریانات ساحتی را در کلاس های خودشان پیاده سازی بکنند که این مهم می‌طلبد علاوه بر تشکیل کلاس درس و ارائه مطالب نظری، یک سری فعالیت های عملی و خارج از کلاس هم داشته باشند تا در نهایت فارغ التحصیلانی داشته باشیم که این فارغ التحصیلان توانمند و باورمند باشند و شوق یادگیری در پایه های بعدی در اینها تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مأموریت هایی که در حوزه تربیتی در مدارس سما مقرر شده که اجرا شود در حال تدوین جریانات آزمونی هستیم که قبل از ورود دانش‌آموز به مدرسه بتوانیم استعدادهای متقاضیان را نه صرفا از نظر دانشی بلکه به لحاظ فرهنگی و ارزشی نیز گزینش کنیم و در کنار آن جریانی را ایجاد بکنیم که ارتقا ظرفیت و استعداد هم در حوزه توانمندی های علمی و هم در حوزه هویت و شخصیت سازی باشد.

گزینش دانش‌آموزان سما در تمام مقاطع تحصیلی در دستور کار است

حمیدی‌فر ادامه داد: ما چندان به این موضوع اعتقاد نداریم که صرفا استعدادهای درخشان و دانش آموزانی که معدل بالا دارند را انتخاب کنیم بلکه اعتقاد داریم با توجه به اینکه بحث همجواری اثر بسیار زیادی در حوزه تربیتی خواهد گذاشت، کسانی که از نظر اعتقادی، عبادی، رفتاری و باورمندی به نظام هستند در اولویت قرار بگیرند در حالی که ممکن است از منظر علمی بنیه چندان قوی هم نداشته باشند و این فرآیند گزینش را از مقطع پیش دبستانی تا مقاطع بالاتر در مدارس سما در دستور کار خود داریم و در دست مطالعه و بررسی است.

وی افزود: چون در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در حوزه اجتماعی با آن روبه‌رو هستیم، جریان‌های رسانه ای و محتواهایی است که هویت و شخصیت را هدف گیری کرده اند و در این راستا یکی از مأموریت های معلمان و راهبران تربیتی ما در پایه های مختلف توجه به هویت و شخصیت دانش آموزان با توجه به رویکردهای تمام ساحتی که در سند گفته شده است.

حمیدی‌فر با اشاره به اینکه دوره های توانمندسازی برای راهبران تربیتی را در دستور کار خود داریم، اضافه کرد: آغاز این دوره ها در تیرماه امسال است و راهبران از آموزش‌های لازم برای انتقال به دانش آموزان برسر کلاس درس برخوردار میشوند. راهبران تربیتی کسانی هستند که در الگوی تمام ساحتی ما قرار گرفته اند و در دوره ابتدایی با توجه به ساحت هایی که وجو دارد از پایه یک به پایه دو و از پایه دو به پایه سه می‌روند و سپس با تغییر دوره همراه با بچه ها از پایه پنج به پایه شش خواهند رفت.

اولین دوره توانمندسازی راهبران تربیتی تابستان امسال برگزار می‌شود

وی تصریح کرد: اولین دوره توانمندسازی راهبران تربیتی تابستان امسال برگزار میشود و این دوره ها به طور مستمر ادامه خواهد داشت و حضور تمامی راهبران هم الزامی است. راهبران تربیتی در واقع همان معلمانی هستند که در نظام استاد- شاگردی قرار است با گروهی از دانش آموزان خوشان تا مرحله سه بروند و بعد با گروهی از دانش آموزان از پایه چهار تا شش خواهند رفت. راهبران تربیتی که در مقطع متوسطه قرار دارند نیز در ساحت های مختلف در کنار دبیر نقش آفرینی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =