دور دوم و گفتمان‌هایی که شکل نگرفت

علیرضا بهشتی‌خواه*

گروه سیاسی ایسکانیوز- انتخاب رئیس جمهور نهم مانند نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳۸۴ به دور دوم کشیده شد. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در حالی برای صندلی ریاست جمهوری رقابت می کنند که برخی اتفاقات دور اول انتخابات، پیام‌ها و شگفتانه‌های مهمی به همراه داشت:
۱- اکثر نظر سنجی ها در میزان مشارکت و اختلاف آراء کاندیداها فاصله قابل توجهی با واقعیت داشتند، در این میان مرکز تازه تاسیس افکارسنجی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از روش میدانی و پراکندگی شهر و روستا توانست نزدیکترین گمانه زنی به نتایج حاصله را داشته باشد.

بر اساس یافته‌های مرکز افکارسنجی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)؛ در نظرسنجی این مرکز ۴۴درصد از مردم گفته بودند که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند؛ عددی که در میان نتایج نظرسنجی‌های سایر مراکز به میزان حدود ۴۰ درصدی مشارکت نزدیک‌تر بود. همچنین ۲۶ درصد از کسانی که می‌خواستند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شرکت کنند، تصمیم گرفته‌ بودند به سعید جلیلی رای دهند. انتخاب ۲۳ درصد شرکت کنندگان مسعود پزشکیان بود و ۲۰ درصد هم گفتند تصمیمی نگرفته‌اند به چه کسی رای دهند. در این میان انتخاب ۱۴ درصد محمدباقر قالیباف است.

۲- حمایت همه جانبه اصلاح طلبان از سید محمد خاتمی گرفته تا طیف‌های میانه رو مانند ناطق نوری نتوانست در به میدان آوردن آرای مردد اثر چندانی داشته باشد و میزان مشارکت ۴۰ درصدی(اندکی کمتر از مشارکت در انتخابات مجلس که با تحریم این طیف همراه شد) ادعای رهبری به اصطلاح قهرکنندگان با صندوق‌های رای توسط اصلاح طلبان را به چالش کشید.

۳- در تحلیلی از ترکیب آراء غائبان صحنه انتخابات که در نظرسنجی‌ها هم مشهود بود، می‌توان اینگونه برداشت کرد که فضای انتخابات نتوانست طبقات ضعیف و همچنین قشر نسل جدید که بعضا با عنوان نسل z شناخته می‌شوند را درگیر خود کند و همین موضوع باعث شد طبقه اجتماعی و اقتصادی این غائبان دستخوش تغییرات معناداری شود.(شکل نگرفتن گفتمان‌هایی پیرامون خدمت به مستضعفان و طبقه ضعیف، لزوم ساده زیستی مسئولان و ... که از شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بوده اند، در فضای تبلیغاتی انتخابات به وضوح قابل مشاهده بود) لذا تغییر در گفتمان تبلیغاتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم می‌تواند هم در مشارکت بالاتر و هم در تعیین رئیس جمهور نقش مهمی ایفا کند.

۴- گرایش کاندیداها به جذب طبقه متوسط شهری یکی از نکات مهمی است که خواسته یا ناخواسته، فضای تبلیغات را به سمت و سوی فاصله گرفتن از کلیشه‌های موجود برد. تقویت این روند در کنار راه‌اندازی گفتمان‌های مورد توجه طبقه ضعیف می‌تواند بخش مهمی از بدنه ۶۰ درصدی را پای صندوق های رای بیاورد.

۵- خاکستری‌های جامعه ایرانی همواره نشان داده‌اند قائل به طیف بندی‌ها و شعارهای سیاسی نیستند، مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات ۸ تیر و آرای نزدیک دو کاندیدا موید این مطلب است که ظرفیت‌ها و شعارهای غیر سیاسی مغفول مانده و احتمالا کسی برنده انتخابات است که گفتمان‌های کارآمدی، استفاده از همه طیف‌ها و توجه به طبقه ضعیف را توامان در برنامه تبلیغاتی خود داشته باشد.

*معاون خبر و تولید محتوای باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)

کد خبر: 1235335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =