تمایل دولت جدید انگلیس برای افزایش بودجه دفاعی و حمایت پایدار از اوکراین

کارشناس اندیشکده شورای آتلانیک معتقد است: دولت جدید انگلیس در اولین سال خود یک بازنگری استراتژیک دفاعی انجام خواهد داد و مسیری را برای هزینه کردن 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی و راه هایی تعیین می‌کند که هدف نهایی آن تقویت ناتو و حمایت پایدار از اوکراین خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پنج شنبه گذشته انتخابات پارلمانی انگلیس برگزار و حزب کارگر توانست بعد از 14 سال با شکست محافظه‌کاران اکثریت را کسب کرده و پیروز انتخابات شود. با توجه به نتایج به دست آمده کی‌یر استارمر -رهبر حزب کارگر- به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که استارمر باید حل مشکلات اقتصادی این کشور را در اولویت اقدامات خود قرار دهد. هر چند که گروهی دیگری بیان می‌کنند که ترمیم جایگاه بریتانیا در صحنه جهانی و روابط فراآتلانتیکی نیز باید در اولویت کابینه جدید باشد.

بیشتر بخوانید:

دولت آتی فرانسه یک دولت ائتلافی خواهد بود / اشتباه محاسباتی مکرون و کاهش قدرتش در پارلمان

هیلیپ دیکنسون -از مدیران اندیشکده شورای آتلانیک آمریکا و از اعضای سابق سفارت بریتانیا در واشنگتن- با اشاره به اینکه حزب کارگر توانست بعد از 14 سال با شعار «تغییر» روی کار بیاید، اظهار کرد: زمانی که صحبت از مسائل مهم سیاست خارجی و دفاعی در میان باشد، به نظر می‌رسد «تداوم» گزینه مناسب‌تری باشد. به اعتقاد وی، بریتانیا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022 یکی حامیان اصلی اوکراین بوده و بیش از سایر اعضای اروپایی ناتو برای دفاع هزینه می‌کند و این امر جزء موضوعات مورد توافق در جریان اصلی سیاست بریتانیا است.

دیکنسون می‌افزاید: حزب کارگر و محافظه‌کار در مبارزات انتخاباتی سعی کردند در قاطعیت حمایت خود از اوکراین و فوریت برنامه‌هایشان برای افزایش هزینه‌های دفاعی به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی از یکدیگر پیشی بگیرند. این تحلیلگر انگلیسی با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های دفاعی یکی از اولویت‌های استارمر خواهد بود، تصریح کرد: استارمر در سال 2020 در شرایطی رهبری حزب کارگر را به دست آورد که این حزب بدترین شکست انتخاباتی خود از سال 1935 را تحت رهبری جرمی کوربین متحمل شده بود؛ از همین رو، بازگرداندن اعتبار حزب کارگر در امنیت ملی و دفاع از اولویت‌های اولیه استارمر بود.

از نظردیکنسون، استارمر با قاطعیت حمایت حزب کارگر از ناتو را اعلام کرد و بر این اساس، دولت جدید در اولین سال خود یک بازنگری استراتژیک دفاعی انجام خواهد داد و مسیری را برای هزینه کردن 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی و راه هایی تعیین می کند که یک پیمان امنیتی پیشنهادی بریتانیا و اتحادیه اروپا می تواند ناتو را تقویت کند. در مورد اوکراین، دولت آینده متعهد شده است که حمایت «پایدار» داشته باشد. وی تاکید می‌کند: دولت جدید انگلیس از درخواست‌ها برای استفاده مجدد از دارایی‌های مسدود شده روسیه در حمایت از اوکراین حمایت کرده و قصد دارد «نقش پیشرو در ارائه مسیری روشن برای عضویت اوکراین در ناتو» ایفا کند.

نیکول لاولر -مدیر مرکز اروپای اندیشکده شورای آتلانتیک- در خصوص مواضع حزب کارگر در حوزه خارجی نیز بیان می‌کند: پیروزی حزب کارگر در این انتخابات یک سیگنال روشن به اتحادیه اروپا ارسال می‌کند و آن عبارت است از اینکه بریتانیا مایل به بهبود روابط خود با اروپا است. از نظر وی، اینکه تا چه حد روابط بین بریتانیا و اتحادیه اروپا توسعه یابد به جاه طلبی‌های دولت کارگر و تمایل اتحادیه اروپا بستگی دارد. هر چند که او می‌افزاید: در حالی که حزب کارگر قصد خود را برای احیای روابط با اروپا پس از هشت سال تیرگی روابط ناشی از برگزیت ابراز کرده اما در مورد اهداف خود خیلی مشخص نبوده است.

کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک اظهار می‌کند: با وجود همه موانع، حزب کارگر به‌عنوان گزینه‌ طرفدار کسب‌وکار برای بریتانیا مبارزه کرده و احتمالا به دنبال رفع موانع تجاری باقی‌مانده با اروپا به نفع شرکت‌های کوچک و متوسط بریتانیا خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =