دانشجویان حامی غزه در لیست سیاه وزارت آموزش آلمان/ ۳ هزار نفر خواستار استعفای وزیر شدند

دانشگاهیان طرفدار غزه خواستار استعفای وزیر آموزش عالی آلمان شدند و در ادامه وزارت آموزش آلمان این افراد را در لیست سیاه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاهیان طرفدار غزه خواستار استعفای وزیر آموزش عالی آلمان شدند. درخواست‌های استعفای بتینا استارک واتزینگر وزیر آموزش و تحقیقات فدرال آلمان در حالی افزایش می‌یابد که روشن شده است وی از برنامه‌های وزارتخانه‌اش برای نظم بخشیدن به تظاهرات دانشگاهیان در حمایت از فلسطین و علیه اسرائیل اطلاع دارد.

فشار دانشگاهیان بر استارک واتزینگر سبب شده است که مقامات وزارت آموزش و تحقیقات فدرال دانشگاهیان معترض را در لیست سیاه قرار دهند. این دانشگاهیان شامل افرادی است که نامه‌ای سرگشاده در حمایت از حق دانشجویان برای اعتراض مسالمت‌آمیز امضا کرده‌اند. در این نامه نگرانی‌هایی مبنی بر آغاز فعالیت‌های اسرائیلی مانند بمباران رفح در جنوب غزه مطرح شده است.

بیانیه استادان دانشگاه‌های برلین نخستین بار در ماه می ۲۰۲۳ از سوی ۴۰۰ نفر از استادان برلین امضا شد. سپس بیش از هزار نفر از دانشگاهیان در سراسر آلمان این بیانیه را امضا کردند. استارک واتزینگر این نامه را وحشتناک توصیف کرد. به مقامات وزارت فدرال آموزش و پژوهش آلمان (BMBF) دستور داده شده است که قوانین و تحریم‌های حقوق جزا علیه امضاکنندگان نامه را ارزیابی کنند. به علاوه احتمالا حمایت مالی وزارت فدرال آموزش و پژوهش از امضاکنندگان این نامه لغو خواهد شد.

تلویزیون چند ماه بعد در اواسط ژوئن با انتشار یک گزارش اقدامات علیه دانشگاهیان را فاش کرد. این گزارش سبب تشدید اعتراضات و انتشار یک نامه سرگشاده دیگر با عنوان «بیانیه سرگشاده در مورد اقدام وزیر آموزش فدرال در مورد نامه سرگشاده معلمان دانشگاه برلین» شد.

این نامه تاکنون از سوی بیش از ۳ هزار دانشگاه در سراسر آلمان امضا شده است. در این نامه آمده است که ادامه فعالیت استارک واتزینگر به عنوان وزیر آموزش و تحقیقات دیگر ممکن نیست. همچنین اعمال تحریم‌های قانون خدمت برای استادان در حیطه وظایف دولت‌های ایالتی است.

در ادامه این نامه اشاره شده است که قانون کیفیری در اختیار BMBF نیست و لغو تاییدیه‌های بودجه با اصول آزادی آکادمیک تضمین شده در قانون اساسی در تضاد است. این اقدامات نشانه ناآگاهی از قانون اساسی و مصداق سواستفاده از قدرت است.

این نامه اشاره می‌کند که سرکوب دانشگاهیان به دلیل انتقاد به تصمیمات سیاسی، پدیده آشنای رژیم‌های استبدادی است که طور سیستماتیک بحث آزاد را در دانشگاه‌ها محدود می‌کند. وزیر در واکنش به این اعتراضات، سابین دورینگ معاون امور تحقیقاتی خود را به دلیل شروع برنامه‌هایی برای لغو بودجه اخراج کرد.

کارشناسان معتقدند که نامه سرگشاده همچنان تحت پوشش آن چیزی است که در قانون اساسی به عنوان آزادی عقیده تضمین شده است، به همین دلیل نباید پیامدی برای دانشگاهیان داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =