جولان سگ‌های ولگرد در یاسوج

جولان سگ‌های ولگرد در معابر و خیابان‌های شهر یاسوج این روزها موجب ترس و دلهره بانوان و کودکان و گلایه شهروندان شده و امنیت روانی و جانی آنها را با مخاطره روبرو ساخته است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، اگر در ساعات مختلف شبانه‌روز در سطح محله‌های مختلف شهر یاسوج که عنوان پایتخت طبیعت ایران را به خود داده است به ویژه شهرک‌های تازه احداث‌شده و محلات حاشیه‌نشین شهر رفت و آمدی داشته باشید چندین سگ را مشاهده می‌کنید که در حال پرسه‌زدن هستند.

معضل بلاتکلیفی و پرسه‌زدن سگ‌های ولگرد که همچنان در معابر و پارک‌ها گریبان‌گیر این استان است هنوز حل نشده است که علاوه بر مسائل محیط‌ زیستی، ترس، حمله به عابران و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

جمعیت سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در سایه توجه نکردن و مدیریت غلط در شهر یاسوج روزبه‌روز در حال افزایش است، موجوداتی که گاه در خیابان‌ها با خشم و زوزه از عمق وجود با انسان سر جنگ دارند، از طرف دیگر خطر شیوع بیماری‌های خطرناک از طریق پرسه زدن سگ‌های ولگرد در یاسوج نگرانی از حضور این میهمانان ناخوانده در شهر را چند برابر کرده است.

جمعیت سگ‌های ولگرد به قدری افزایش یافته است که گاهی اوقات در مرکز شهر سگ‌های ولگرد دیده می‌شود؛ و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

یکی از عوامل ازدیاد جمعیت سگ‌ها، غذا دادن به آنها است. بسیاری از حامیان محیط زیست و مردم از روی مهربانی به سگ‌ها و گربه‌ها غذا می‌دهند. اقدامی خیرخواهانه که البته با افزایش جمعیت سگ‌ها در مراکز مسکونی به بالا رفتن میزان حیوان‌گزیدگی و اضطراب خانواده‌ها منجر می‌شود.

طبق مقررات موجود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئولیت ساماندهی سگ‌های ولگرد را به عهده دارند؛ این سازمان‌ها باید با ایجاد سرپناه و مراکز نگهداری، سگ‌های ولگرد را از محیط‌های انسانی جمع‌آوری کنند. واکسیناسیون آن‌ها را انجام دهند و سگ‌ها را عقیم کنند تا جمعیت آنها بیشتر نشود اما محدودیت منابع، موجب شده در بسیاری از شهرها و روستاها در اجرای این وظیفه چندان موفق نباشند و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد رو به افزایش است.

سگ گزیدگی آنجایی نگران کننده است که خبرها از سگ‌گزیدگی ۸ نفر در استان که دو نفر از آنها کودک بوده و در کما هستند نگران کننده‌تر شده است.

سگ گزیدگی یک تهدید مهم برای سلامتی انسان است

علی محمدی خواه کارشناس مدیریت پسماند معتقد است: هاری به‌علت مرگ و میر بالا در انسان و حیوانات از جمله زئونوزهای مهمی است که در ایران از دیر باز وجود داشته است و شیوع آن بویژه در حیات وحش همواره باعث ابتلای سایر حیوانات از جمله نشخوارکنندگان، سگ‌ها وگربه‌هایی که در تماس بیشتری با انسان هستند، شده است. در کشور ما ایران، روند رو به افزایش جمعیت سگ‌ها و گربه های ولگرد در حاشیه شهرهای بزرگ و روستاها و آمار رو به گسترش موارد حیوان گزیدگی در بسیاری از استان‌های کشور، لزوم توجه بیشتر به کنترل بیماری هاری را در جمعیت‌های انسانی بیش از پیش خاطر نشان می‌سازد. گزش حیوانات تهدیدی مهم برای سلامتی انسان است، زیرا عفونت متعاقب آن نظیر هاری کشنده است.

محمدی افزود: سگ گزیدگی یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان رخ می‌دهد. سالانه ۵۹۰۰۰ مرگ در اثر ابتلا به بیماری هاری در جهان رخ می‌دهد. ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری کودکان زیر ۱۵ سال هستند. سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند. حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان پذیر است.

در سال گذشته با افزایش حمله سگ‌های ولگرد به مردم یاسوج ۱۵۱۸ گازگرفتگی سگ گزارش داده شد

وی درباره واکسیناسیون حیوانات رها شده گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئول کنترل بیماری در حیوانات هستند. همچنین جمعیت سگ‌ها را باید کنترل کرده و حیوانات رها شده را مورد واکسیناسیون قرار دهد. در مراکز نگهداری سگ‌های ولگرد، واکسیناسیون این حیوانات دنبال می‌شود. نگهداری حیوانات و یا غذا دادن به آن‌ها باعث می‌شود احتمال گزش توسط حیوانات بیشتر شود. در سال گذشته با افزایش حمله سگ‌های ولگرد به مردم مواجه بودیم و در این راستا ۱۵۱۸ گازگرفتگی سگ گزارش شد.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت غیر اصولی پسماندهای شهری، غذادهی به سگ‌های ولگرد از روی حس انسان دوستی جزو مهمترین عوامل افزایش این گونه در محیط‌های شهری است. مدیریت اصولی پسماند، آموزش و اطلاع رسانی به مردم، زنده گیری و انتقال به یک پناهگاه مناسب از جمله راهکارهای موثر برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد محسوب می‌شود.

چالش جمع آوری سگ‌های ولگرد نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است

محمدی خواه افزود: برای جلوگیری از افزایش مبتلایان باید اقدامات لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی با همکاری مسئولان دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان انجام شود. چالش جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه و همکاری بین دستگاه‌های مختلف است؛ به گونه‌ای که با تنظیم و تقسیم وظایف، تخصیص منابع، هماهنگی، آگاهی‌بخشی و افزایش مسئولیت‌پذیری می‌توان چاره‌ای اساسی برای رفع این معضل اندیشید.

هاری نوعی بیماری ویروسی است

سعید خلفی دکترای عمومی دامپزشکی اظهار داشت: هاری نوعی بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد در انسان و برخی پستانداران دیگر می‌شود. از جمله علائم اولیه آن شامل تب و گزگز در محل گزیدگی است که این علائم معمولاً با یک یا چند مورد از علائمی چون تهوع، استفراغ، رفتارهای خشونت‌آمیز، هیجان کنترل‌نشده، ترس از آب، ناتوانی در حرکت بخشی از بدن، گیجی و از دست دادن هوشیاری همراه می‌شود.

موارد حیوان گزیدگی دراستان در مردان به طور معنی داری بیشتر از زنان است

موارد حیوان گزیدگی در مردان نیز به طور معنا داری بیشتر از زنان بوده است. توجه مستمر به اجرای برنامه‌های کنترل هاری در سطوح شهرستان و استان از جمله توصیه‌های اصلی است. کلیه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را باید هار تلقی نمود و بیمار را باید فورا تحت اقدامات پیشگیری قرار داد.

خلفی افزود: براساس بررسی‌های آماری در استان‌های مختلف بیش از ۸۵% از موارد حیوان گزیدگی توسط سگ اتفاق می‌افتد که بیشتر این موارد به سگ‌های خانگی و سگ گله اختصاص دارد که متاسفانه علت اصلی آن عدم قلاده گذاری است. افزایش میزان حیوان گزیدگی در انسان طی سال‌های اخیر را می‌توان به دلایل مختلفی مربوط دانست. از جمله اجرای برنامه‌های آموزشی در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم در زمینه خطرهای ناشی از گاز گرفتن توسط حیوان و اهمیت درمان پیشگیری به موقع در عدم بروز علائم هاری در انسان از یک طرف و کاهش فعالیت کمیته‌های اتلاف سگ‌های ولگرد از طرف دیگر است.

راه‌های سرایت بیماری به حیوان و انسان

۱. گاز گرفتن؛ اصلی ترین راه سرایت بیماری گاز گرفتن به وسیله حیوان هار است. البته از طریق کشیده شدن پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس هاری (به ویژه در گربه‌ها و گربه سانان) نیز بیماری منتقل می‌شود.

۲. پوست؛ از طریق پوست سالم هاری سرایت پذیر نیست ولی از راه کوچک ترین خراش یا زخم در پوست این بیماری منتقل می‌شود.

۳. نسوج مخاطی؛ ویروس هاری از طریق مخاط آلوده نیز به انسان و حیوان‌های دیگر منتقل می‌شود . بنابراین سگ‌ها و گربه‌های به ظاهر سالم که در اواخر دوره نهفتگی بیماری هاری هستند و هنوز علائم بالینی هاری در آن ها ظاهر نشده است از طریق لیسیدن لب چشم و بینی کودکانی که باآنها بازی می‌کنند بیماری هاری انتقال پیدا می‌کند.

۴. تنفس؛ سرایت هاری از طریق تنفس به ویژه در غارهای محل زندگی خفاش های آلوده امکان پذیر است .

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1236303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =