الگوی زیست عفیفانه توسط دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: زیست عفیفانه ریشه در فطرت انسانی دارد و امیدواریم در دانشگاه و با برگزاری همایش های علمی، الگویی منطبق بر سبک زندگی بر اساس عفاف و مبتنی بر زیست عفیفانه ارائه شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعید ملماسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال صبح امروز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳، در همایش علمی زیست عفیفانه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: توجه به مسائل فرهنگی یک اولویت است و ما افزایش حکمت و خردورزی را در واحد تهران شمال دنبال میکنیم.

وی ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب دشمن همواره به دنبال تخریب نسل ماست که این قبیل همایش ها در مقابل تهدیدهای دشمن بازدارنده است.

ملماسی با بیان اینکه امیدواریم زیست عفیفانه به این همایش ختم نشود و دانشگاه همواره باید به مسائل فرهنگی توجه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: زیست عفیفانه ریشه در فطرت انسانی دارد و امیدواریم در این همایش الگویی منطبق بر سبک زندگی بر اساس عفاف و مبتنی بر زیست عفیفانه ارائه شود.

ملماسی اضافه کرد: من به این موضوع بسیار خوشبین هستم که دانشجو باید احساس کند، دانشگاه به موضوعات اخلاقی و رفتاری توجه ویژه ای دارد و زیست عفیفانه یکی از موضوعاتی است که میتواند به این مهم دامن بزند.

زیست عفیفانه تنها منحصر به پوشش زنان نیست

در ادامه این همایش، فهیمه فرهمندپور رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: در بحث زیست عفیفانه دو چالش عرفی داریم که حتما باید برای آن چاره اندیشی کرد و منظور از چالش این است که فاقد پشتوانه علمی هستند. 

وی ادامه داد: چالش اول حرف های کوچه بازاری است که به طور مثال میگویند تا اختلاس هست چرا پوشش؟ و همه میدانیم بی معناست که به هر حال در نظامات اجتماعی هر کدام اهمیت خود را دارند و ما ماموریتی را منوط به ماموریت دیگر نمیکنیم. 

فرهمندپور خاطرنشان کرد: چالش بعدی که بسیار مهم است این است که در تنظیم گری نظامات اجتماعی ما ماموریتی را معلق و منوط به ماموریتی دیگر نمیکنیم. در نظام تربیتی ما نیازمند یک نظام تربیتی «یکپارچه» هستیم ما نمیتوانیم اجزا نظام تربیتی را از هم تفکیک کنیم چرا که در این صورت خروجی قابل قبولی هم نخواهیم داشت. 

وی افزود: ما نیازمند این هستیم که در مفهوم عفت و زیست عفیفانه از انحصار عفت جنسی عبور کنیم و چرخشی به معنای گسترده و یکپارچه عفت داشته باشیم و بدانیم عفت یک مفهوم کلان است که فقط در ارتباط با زنان مطرح نمیشود. 

فرهمندپور تصریح کرد: وقتی از عفت صحبت میکنیم منظور معنای کلان عفت به معنای قدرت خویشتنداری، خودمراقبتی و خود مدیریتی در تصمیم گیری در رفتار و در همه ساحت های زندگی است. 

وی اضافه کرد: تصمیم گیری اگر مبتنی بر میل و هوس به جای تعقل باشد از دامنه یکپارچه عفت فاصله گرفته اید. در ایام انتخابات و در زمینه اخلاق انتخاباتی ما به شدت از عفت قدرت و عفت شهرت فاصله گرفتیم. چرا فکر میکنیم بی عفتی فقط محدود به مسایل جنسی است؟ 

فرهمندپور بیان کرد: اگر عفت محور تربیتی باشد مهمترین جایی که این مهارت و ملکه اتفاق می افتد، خانواده است و نظامات معمول تربیتی در خانواده های ما منجر به تربیتی عفیفانه نمیشود. آگهی های بازرگانی رسانه ملی آیا جز این است که عطش خرید یا شهوت خرید را در بیننده دامن میزند! شهوت و عفت یک مفهوم یکپارچه است و نظام تربیتی باید به این ها در کنار هم جهت بدهد.  

وی افزود: نظام اقتصادی وقتی غربی و مبتنی بر سود است؛ نظام تربیتی و اخلاقی شما نمیتواند اسلامی باشد!  چطور میتوانی به خانواده ای که سه بار در سال تلویزیونش تغییر میکند به دختر جوانش بگویی پوشش ات را درست کن! ما از یکپارچگی نظامات تربیتی غافل هستیم.  

فرهمندپور تصریح کرد: زیست عفیفانه فقط تاثیر بر پوشش زنان نیست در واقع زیست عفیفانه یعنی جامعه ما زمانی که میخواهد فکر کند و یا تصمیم بگیرد اگر عقل بر او حاکم باشد دارای عفت است اما اگر میل و هوس حاکم باشد نمیتوانی بگویی من تنها یک تکه از این جورچین را میخواهم تغییر بدهم. 

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از سمت درست تاریخ ایستادن، خاطرنشان کرد: همواره باید از خود سوال کنیم آیا ما سمت درست ایستاده ایم؟ مدیریت شهوت را باید به فرزندان بیاموزیم و گرنه سخن گفتن از زیست عفیفانه به یک شکل خاص یک خطای راهبردی است ما در عرصه تربیتی به الگوی یکپارچه نیازمندیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1236334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =