راه اندازی ایستگاه‌های پایش گرد و غبار در مناطق مرزی خراسان شمالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: امسال دو ایستگاه پایش گرد و غبار در مناطق مرزی استان نصب و راه اندازی می‌شوند.

نوربخش داداشی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در حال حاضر در سطح استان ۱۳۷ ایستگاه هواشناسی فعال است که به لحاظ نصب و راه اندازی این تعداد ایستگاه، رتبه یک کشوری را دارا هستیم.

وی افزود: به دلیل اقلیم خاص استان، تا به کنون این تعداد ایستگاه هواشناسی در استان نصب و راه اندازی شده‌اند.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی همچنین عنوان کرد: طی سه سال گذشته سه ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در مناطق پیش قلعه، سرچشمه و کوسه مستقر و راه اندازی شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرپذیری استان از هجوم گرد و غبارهای مهاجم از سوی کشور ترکمنستان، صحرای مرکزی ایران و مناطق کویری استان، اعلام کرد: در سال گذشته یک ایستگاه پایش گرد و غبار در شهر بجنورد نصب و راه اندازی شد و در سال جاری نیز دو ایستگاه جدید پایش گرد و غبار در مناطق مرزی استان نصب و راه اندازی خواهند شد.

افزون بر این، داداشی گفت: به زودی تمام ایستگاه‌های هواشناسی استان نیز از وضعیت آنالوگ به وضعیت خودکار ارتقا داده می‌شوند. وی افزود: تجهیزات برای خودکار شدن این ایستگاه‌ها خریداری شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: بخش نخست از ایستگاه سامانه هشدار سیل در استان فعال شده و در سال آینده نیز بخش دوم از این ایستگاه در استان فعال خواهد شد.

وی افزود: این سامانه هشدار لازم درباره بارش‌های سیل آسا را به نهادهای ذی ربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام می‌کند.

داداشی در بخش دیگری از سخن خود درباره وضعیت بارندگی‌های سال جاری در استان نیز اظهار کرد: در سطح استان، طی سال آبی جاری (یکم مهر ماه ۱۴۰۲ تا به کنون) ۲۵۹.۸ میلی متر بارندگی رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت بارشی ۷.۱ درصد میزان بارندگی افزایش داشته است.

وی یادآور شد: میزان بارندگی رخ داده در استان در طول دوره بلندمدت بارشی ۱۷.۲ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی همچنین بیان کرد: در استان، در فصل تابستان امسال نیز دمای هوای استان یک تا دو درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت و تا ۱۰ میلی متر از حجم بارش‌ها کاسته می‌شود.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1236369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =