بازی نتانیاهو در وقت‌های تلف شده / نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد بدون دادن امتیاز گروگان‌ها آزاد شوند

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه نتانیاهو تمایل ندارد تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا مذاکرات به نتیجه برسد، اظهار کرد: نخست وزیر اسرائیل در حال حاضر در وقت تلف شده بازی می‌کند و تلاش می‌کند بدون دادن امتیاز بتواند گروگان‌ها را آزاد کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند روزی است که گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال دستیابی به آتش‌بس غزه افزایش یافته و به گفته مقامات کشورهای درگیر در مذاکرات طرفین به توافق نزدیک شده‌اند. جیک سالیوان -مشاور امنیت ملی آمریکا- روز پنج‌شنبه در خصوص توافق آتش‌بس یه خبرنگاران گفت که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده و نشانه‌های مثبتی به وجود آمده است. هر چند که خود این مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرده دستیابی به توافق به زودی رخ نخواهد داد. به نظر می‌رسد هنوز چند مسئله لاینحل باقی مانده و مانع دستیابی به توافق شده است. حسن هانی‌زاده –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی موانع آتش‌بس پرداخت.

بیشتر بخوانید:
حمله به لبنان پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود/ جنگ با حزب الله یعنی آزادسازی اراضی تحت اشغال

وی در خصوص پیشرفت مذاکرات گفت: یازدهمین دور از مذاکرات صلح اخیرا با حضور نمایندگان، قطر، مصر، حماس و رژیم صهیونیستی با نظارت نمایندگان آمریکا در دوحه برگزار شد و سلسله توافقاتی هم به دست آمد و حماس نیز توافق مذکور را پذیرفت اما دفتر بنیامین نتانیاهو در آخرین لحظه با صدور بیانیه‌ای این توافقات را لغو کرد. هانی زاده افزود: بر اساس بیانیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی، قبل از برقراری هرگونه توافق آتش‌بس باید گروگان‌ها بدون قید و شرط آزاد بشوند.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه بر اساس توافقات اولیه قرار بود یک آتش‌بس 16 روزه برقرار و کمک‌های انساندوستانه به سمت غزه ارسال شود، خاطر نشان کرد: اسرائیل با نقض توافق به دست آمده، حملات گسترده دامنه داری را آغاز کرد و تجاوزات خود را ادامه داد. از نظر وی، بنیامین نتانیاهو در حال حاضر در وقت تلف شده بازی می‌کند و در تلاش است تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن وضعیت جو بایدن و استمرار حضور او به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری به بازی خود ادامه دهد.

هانی‌زاده بر این باور است که نتانیاهو تمایلی به آتش‌بس ندارد اما به دلیل فشارهای بین المللی و اصرار کشورهایی مثل قطر، مصر و آمریکا که می‌خواهند در یک بازه زمانی کوتاه آتش‌بس را به نتیجه برسانند، نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد ابتدا یک پیروزی به دست آورد تا بدون دادن امتیاز گروگان‌ها را آزاد کند؛ لذا بعید است در آینده نزدیک مذاکرات آتش‌بس به نتیجه برسد.

کارشناس منطقه در خصوص اینکه چرا بازگشت ترامپ به کاخ سفید برای نتانیاهو مهم است، تصریح کرد: دونالد ترامپ در گذشته ثابت کرده که در کنار چهره‌های افراطی رژیم صهیونیستی قرار دارد و در طول چهار سال ریاست جمهوری او، افراطی‌ها در سرزمین‌های اشغالی به قدرت رسیدند و امتیازات خوبی از او دریافت کردند. هانی زاده با اشاره به پیمان ابراهیم و انتنقای پایتخت رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی در دوران ترامپ گفت: این‌ها تنها بخشی از کمک‌های ترامپ و جمهوری‌خواهان به کابینه افراطی رژیم صهیونیستی بود و بر همین اساس نتانیاهو ترجیح می‌دهد که ترامپ مجددا به قدرت برسد؛ هر چند که جو بایدن هم در 9 ماه گذشته کمک‌های زیادی به اسرائیل انجام داد.

وی در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات اظهار کرد: حتی اگر مذاکرات آتش‌بس به نتیجه برسد، موقتی خواهد بود و بر اساس گمانه‌زنی‌ها احتمال دارد تا شهریور سال جاری یک سری آتش‌بس کوتاه مدت در اراضی اشغالی برقرار خواهد شد. هر چند که به اعتقاد هانی زاده، آتش‌بس احتمالی تاکتیکی خواهد بود و این احتمال وجود دارد که بنیامین نتانیاهو دست به ماجراجویی جدیدی بزند و به لبنان حمله و یک جنگ منطقه‌ای ایجاد کند. لذا اوضاع بسیار پیچیده است و نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد به مقاومت اسلامی در لبنان ضربه بزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =