محمودزاده: شخصیت پردازی شهید بروجردی در سینمایی «غریب» دقیق نیست/ با وجود بودجه ۳۸ میلیاردی مخاطب جهانی نداریم

محمودزاده نویسنده کتاب «مسیح کردستان»: جوهره وجودی شهید بروجردی و شخصیت پردازی به این شهید در فیلم سینمایی «غریب» به صورت دقیق از آب درنیامده است.

نصرت الله محمودزاده پژوهشگر و نویسنده کتاب «مسیح کردستان» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که به عنوان یک محقق در خصوص زندگی شهید بروجردی و نوشتن جامع‌ترین کتاب در خصوص این شهید بزرگوار فیلم سینمایی «غریب» را چقدر نزدیک به واقعیت و شخصیت واقعی شهید بروجردی می‌دانید گفت: من مشاور اصلی این پروژه بودم و از جایی که متوجه شدم با کارگردان این اثر زاویه نگاه مشترکی نداریم و وقتی احساس کردم این شهید بروجردی که در حال به تصویر کشیدن هستند با آن شهید بروجردی که من ۱۵ سال روی ابعاد مختلف زندگی آن تحقیق کردم متفاوت است از ادامه همکاری انصراف دادم.

محمودزاده با بیان اینکه من بحث های مبنایی داشتم و فارق از اینکه نظر من درست است یا نظر کارگردان، ادامه داد: اگر قرار است در هنر حرفی زده شود باید مبتنی بر تئوریه و نظریه های آن فرد زده شود.

وی با این مثال که در فیلم شما یک فرد ضدانقلاب را با لباس غیرکردی نمی‌بینید تصریح کرد: در این فیلم شهید بروجردی ظاهرا شخصیت اول فیلم است اما در واقع در بسیاری از جاها صرفا یک تماشاچی است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: شهید بروجردی را «مسیح کردستان» خطاب می کنیم اما ۸۰ درصد اکشن است. شهید بروجردی شخصیتی بود که با رده بالاترین و نظریه پردازهای کومله و دموکرات طرف حساب بود اما در این فیلم با یک شخصیت درجه سوم از کومله طرف حساب است.

وی با بیان اینکه جوهره وجودی شهید بروجردی و شخصیت پردازی به این شهید در فیلم سینمایی «غریب» به صورت دقیق از آب درنیامده است افزود: به جای اینکه اساس تفکر مدعیان غرب را نشان دهیم صرفا به یک اختلاف خانوادگی بسنده کرده ایم.

محمودزاده نگاه صرف به گیشه را غلط دانست و گفت: چه کسی گفته که همه فیلم ها فقط با صحنه های اکشن مخاطب را جذب می کنند؟ اگر دست روی شهید بروجردی گذاشته می شود باید به معرفت شناسی و معناگرایی توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه در هر موضوعی یک سوژه داریم که اگر درست استفاده نکنیم برای همیشه آن را از دست می دهیم و بزرگترین لطمه این است که یک ثروت را در عالم هنر و ادبیات و هنر و سینما از دست می دهیم بیان داشت: دنیای سینما باید متوجه شود که شخصیت و سابقه کاری شهید بروجردی چیزی نیست که بشود در ۱۴۵ روز کاری خلاصه کرد و این یعنی شکست.

نویسنده کتاب «مسیح کردستان» گفت: گاهی باید از هالیود یاد گرفت که حتی هنرپیشه های درجه چندم آنان مکلف می شوند نسبت به سوژه ای که می خواهند فیلمش را بازی کنند چند ماه بروند و تحقیق کنند.

وی با بیان اینکه شهید بروجردی شخصیتی متفکر است و همه اطرافیان خود را آرام می کند گفت: چرا برای بازی در این نقش باید به آقای بابک حمیدیان التماس شود و در نهایت بریم به او بگوییم این چیزی که بازی میکنی نقش شهید بروجردی نیست و با شخصیت بروجردی بسیار فاصله دارد.

محمودزاده با اشاره به ماندگاری فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد و بازی آنتونی کوئین افزود: دلیل ماندگاری این فیلم سینمایی این است که حتی در کفر فیلم کار دقیق انجام شد. در سفری که به یونان داشتم در یک گفت‌وگوی ۳ساعته با خانم ایرنه پاپاس که نقش هند جگرخوار داشت گفت مدت ها روی این شخصیت کار کردم تا عوامل فیلم را متقاعد کنم می توانم از عهده نقش بربیایم.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت کسی مشاور شهید بهشتی است، کسی که مشاور شهید مطهری است، کسی که محافظ امام است و کسی که معتقد است ابتدا باید کردها بپذیرند ما برای نجاتشان آمدیم را نمی توان با عجله و با دیالوگ و در ۱۵۰ روز کاری نشان داد. یا نباید دست روی کار بزرگ گذاشت یا اینکه باید کاملا حرفه ای و بدون عجله به موضوع نگاه کرد. در نهایت می شود کاری تولید می شود که نباید ساخته میشد.

پژوهشگر زندگی شهید بروجردی تصریح کرد: نظر من این بود این فیلم باید به نگاه جهانی ساخته شود چراکه در یک جلسه ای مقام معظم رهبری از من سوال کردند شما در شخصیت بروجردی چه دیدی؟ در جواب گفتم: «در بروجردی چیزی دیدم ۲ شخصیت دیدم که در ژنرال های قرن ۲۰ ندیدم، یکی دیده نشدن و دیگری فرماندهی بر قلب ها» که سوال اینجاست چقدر توانستیم این ها در فیلم نشان دهیم؟

وی با بیان اینکه اصلا چرا در چنین پروژه هایی باید اسیر جشنواره باشیم و بگوییم فیلم حتما باید به جشنواره برسد عنوان کرد:با وجود بودجه ۳۸ میلیاردی چرا مخاطبمان را جهانی نمی کنیم؟ چرا نمی توانیم بروجردی را جهانی کنیم؟ چرا نمی توانیم حسن باقری را جهانی کنیم؟ چون اول باید خودمان را تغییر دهیم و سطحی نگری را کنار بگذاریم و در عمق وارد شویم و به همین دلیل سطحی نگری فیلم های دفاع مقدسی به تکرار افتاده است و در اصل بخاطر شهدا در جشنواره ها جایزه کسب می کنند نه به خاطر ساخت یک اثر هنری خاص.

محمودزاده در پایان با بیان اینکه برخی کارگردانان و فیلمنامه نویسان گمان می کنند عقل کل هستند و ارتباط و اطلاعاتشان در حد چندتا مصاحبه است بیان داشت: فیلم سازی در جنوب با کردستان بسیار متفاوت است. در جنوب دشمن سیاه سفید و مشخص است و در کردستان دشمن خاکستری و غیرمشخص است و باید فیلم سازان به این موضوع توجه کنند تا شاهد شکست نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =