ایران بزودی در بین ۲۰ کشور برتر در حوزه سرعت اینترنت ثابت قرار می‌گیرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در حوزه فیبرنوری، به زودی ایران در بین ۲۰ کشور برتر جهان از نظر سرعت اینترنت ثابت قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های ارتباطی کرمانشاه که در محل پارک علم و فناوری این استان برگزار شد، با اشاره به اجرای ابَر پروژه‌های ارتباطی در دولت سیزدهم گفت: در حوزه ارتباطات اتفاقات بسیار خوبی در دولت شهید رئیسی شکل گرفت که پروژه‌های فیبر نوری به عنوان یک یادگار از این دولت خواهد ماند.

وی ادامه داد: با این گستردگی که پروژه فیبرنوری در حال انجام است، این پروژه را شاید بتوان بزرگترین ابر پروژه ارتباطی تاریخ کل کشور دانست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پروژه فیبرنوری در یک هزار و ۴۵۰ شهر فعال شده، اضافه کرد: هماهنگی مجموعه مدیریت شهری و سایر مسئولین هر استان برای اجرای این پروژه کار بسیار دشواری بود که در دولت سیزدهم، این امر با همدلی و همراهی محقق شد.

وی با اشاره به تفاهم نامه‌های امضا شده با شهرداری‌ها برای اجرای پروژه فیبر نوری گفت: در حال حاضر روند اجرای این پروژه در ۲۵۰ تا ۳۰۰ شهر کشور یا به اتمام رسیده و یا با پیشرفت بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد در حال انجام است.

به گفته زارع پور در حال حاضر مجموعا ۴۰ درصد خانوارهای شهری به فیبر نوری دسترسی داشته که در صورت درخواست، ظرف یک ماه این پروژه برای آنها توسط اپراتور راه‌اندازی شده و به فیبر نوری متصل می‌شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه، از دسترسی ۷۰ درصد خانوارهای شهری کشور به پروژه فیبر نوری تا پایان سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ابر پروژه فیبر نوری طی کمتر از سه سال اجرایی شد، در حالی که اجرای این پروژه در اروپا بیش از ۱۰ سال زمان برده است، افزود: اقداماتی که در زمینه اجرای این پروژه در کرمانشاه صورت گرفته به اندازه کل کشور عمان بوده و برای انجام آن تاکنون بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

عیسی زارع‌پور اضافه کرد: این ریل‌گذاری عظیم در دولت سیزدهم به‌وقوع پیوست و عملا این بزرگراه پرسرعت ارتباطی که در حوزه ارتباطات شکل گرفته، شهر به شهر در حال افتتاح است.

وی تصریح کرد: با اجرای پروژه فیبر نوری در دولت سیزدهم، سرعت اینترنت به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ برابر شده و در آینده‌ای نزدیک درحالی که در زمینه سرعت اینترنت ثابت همواره در انتهای لیست کشورهای جهان بودیم، به جمع ۲۰ کشور برتر می‌پیوندیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای پروژه فیبر نوری مشکل اینترنت را به صورت ریشه‌ای تا ۵۰ سال آینده حل می‌کند و امیدواریم دولت جدید هم با قدرت این پروژه را ادامه دهد.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در حوزه دولت هوشمند نیز اتفاقات بزرگی صورت گرفته است، گفت: در دولت سیزدهم برای نخستین بار تمام خدمات دولت در قالب یک درگاه ارائه می‌شود و بیش از ۴۸ میلیون نفر از این درگاه استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از سال ۱۳۸۸ تا پیش از دولت سیزدهم در مجموع ۱۲ پرتاب ماهواره به فضا اتفاق افتاد و این درحالیست که در دولت شهید رئیسی در کمتر از سه سال، ۱۲ پرتاب انجام شده است.

وی اضافه کرد: فضا برای دانشمندان ایرانی در حال حاضر به یک آزمایشگاه تبدیل شده است و ما می‌توانیم ماهواره‌هایی تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را با ماهواره‌بر صد درصد ایرانی در فضا قرار دهیم و در این زمینه جزو ۱۰ کشور برتر هستیم.

به گفته زارع‌پور طی روزهای آینده، سیزدهمین ماهواره نیز در دولت سیزدهم پرتاب خواهد شد و رکوردی جدید در این عرصه به ثبت خواهد رسید.

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات در خصوص وضعیت ارتقاء سایت‌های نسل ۴ و ۵ اینترنت، گفت: تعداد سایت‌های نسل ۴ و ۴/۵، از ۳۳ هزار و ۴۰۰ عدد به ۴۴ هزار عدد افزایش پیدا کرده و تعداد سایت‌های نسل ۵ که در گذشته اصلا به‌صورت عملیاتی وجود نداشت به ۲هزار سایت رسیده و تلاش داریم تا پایان سال تعداد آن را به ۶ هزار عدد برسانیم.

زارع‌پور در خصوص دسترسی روستاها به اینترنت نیز افزود: در کمتر از ۳ سال، هشت هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و سه هزار روستای زیر ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده‌اند که بر این اساس، ۹۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار و از نظر جمعیتی، ۹۸/۵ درصد جمعیت روستاهای کشور اکنون به اینترنت متصل هستند.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1237874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =