آینده پرآشوب آموزش عالی در آمریکا با پروژه ۲۰۲۵/ ترامپ علم و فناوری را فرسوده می‌کند

پروژه ۲۰۲۵ آموزش عالی آمریکا را با آینده‌ای پرآشوب مواجه خواهد کرد که شامل یک دولت فدرال تهاجمی و مداخله‌گر، کاهش بودجه بدون جایگزین و فرسایش در علم و فناوری آمریکا است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پروژه ۲۰۲۵ در مدت ۲ سال با هزینه ۲۲ میلیون دلار آمریکا توسعه یافته است. این پروژه طرحی برای بازسازی کامل دولت آمریکا ارائه می‌دهد. جان داگلاس محقق ارشد و استاد پژوهشی سیاست عمومی و آموزش عالی در مرکز مطالعات عالی معتقد است که این طرح که از سوی بنیاد هریتیج تدوین شده است، نشان‌دهنده توطئه‌های دولت ترامپ برای آموزش عالی است.

دولت پیشین ترامپ اقداماتی مانند کاهش یا حذف نقش وزارت آموزش، کاهش برنامه‌های کمک به دانشجویان فدرال و پایان دادن به برنامه‌های بخشش وام دولت اوباما ‌انجام داد. داگلاس معتقد است که ناتوانی دولت ترامپ نوعی بازی قدرت ظالمان برای جامعه آموزش عالی رقم زده است.

برخی مدعی‌اند که ترامپ در جریان پروژه ۲۰۲۵ نیست؛ اما کارشناسان معتقدند که اغلب همکاران و نویسندگان این طرح، افرادی هستند که در زمان ریاست جمهوری ترامپ در کابینه وی حضور داشتند.

پروژه ۲۰۲۵ ساختار آموزش عالی آمریکا را به صورت کلی و جزئی تغییر می‌دهد. نویسنده بخش آموزش پروژه ۲۰۲۵ از دولت فدرال می‌خواهد که اعطای وام‌های دانشجویی را به بخش خصوصی واگذار کند. چرا که دولت فدرال شرایط مناسبی ندارد. این نویسنده همچنین خواستار پایان دادن به بخشش وام‌های دانشجویی شد. دولت بایدن ۱۶۷ میلیارد دلار وام ۴.۵ میلیون نفر را بخشید. این نویسنده معتقد است که این بخشش، غارت بی‌رحمانه سبد وام‌های دانشجویی برای مقاصد سیاسی و بدون توجه به نیازهای مالیات‌دهندگان است.

پروژه ۲۰۲۵ همچنین از کالج‌ها می‌خواهد که اگر دانشجویان قادر به پرداخت وام نباشند، کالج باید مسئولیت بخشی از آن را به عهده بگیرد. هدف از این تصمیم، تشویق کالج‌ها و دانشگاه‌ها برای آماده‌سازی دانشجویان برای بازار کار است.

کارشناسان معتقدند که پروژه ۲۰۲۵ یکی از اصول آزادی آکادمیک در آمریکا را زیر سوال می‌برد که شامل کنترل استادان بر برنامه درسی تحت عنوان تنوع فکری است. به نظر می‌رسد سیاست آموزش عالی فدرال و بسیاری از موسسات آموزش عالی با آزادی بیان و تحقیقات آزاد دانشگاهی مخالف هستند.

برخی معتقدند که دولت بعدی باید با وضع مقررات جدیدی، وزیر آموزش و پرورش را ملزم کند که حداقل ۴۰ درصد از بودجه خود را به برنامه‌های تجاری بین‌المللی برای آموزش در مورد بازار آزاد و اقتصاد اختصاص دهد.

پروژه ۲۰۲۵ دانشگاه را ایدئولوژیک می‌کند

کلی بنجامین سخنگوی انجمن آمریکایی استادان دانشگاه در این زمینه خاطرنشان کرد که پروژه ۲۰۲۵ دانشگاه را ایدئولوژیک می‌کند. چیزی که سال‌ها جمهوری‌خواهان به دروغ دانشگاه‌های آمریکا را به آن متهم کردند.

یکی دیگر از پیامدهای اجرای پروژه ۲۰۲۵ لغو کمک‌های بلاعوض دولت به کالج‌ها و دانشگاه‌های سیاه‌پوست است. از آنجایی که سیاه‌پوستان، بومیان و اسپانیایی‌-آمریکایی‌ها جزو فقیرترین افراد کشور هستند و وام‌های دانشجویی بیشتری دریافت می‌کنند، خصوصی‌سازی سیستم وام دانشجویی و افزایش نرخ بهره، تاثیر منفی بیشتری بر این دانشجویان دارد.

علی آر بوستامانت مدیر نیروی کارگری و امنیت اقتصادی موسسه روزولت نیویورک درباره این پروژه گفت: پروژه ۲۰۲۵ مجموعه‌ای از ایده‌های سیاست بدی است که به همه آمریکایی‌ها به ویژه سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبارها آسیب می‌رساند. آمریکایی‌ها با عواقب این پروژه مواجه خواهند شد.

کارشناسان معتقدند که پروژه ۲۰۲۵ با کاهش مالیات ثروتمندان و کاهش بودجه مدارک دولتی، به دنبال ثروتمندتر کردن یک درصد افراد جامعه و افزایش هزینه‌های دیگران است.

اجرای پروژه ۲۰۲۵ مستلزم انتخاب ترامپ، کنترل سنا توسط جمهوری‌خواهان و حفظ اکثریت است. اگر هر سه این موارد اتفاق بیفتد، آموزش عالی آمریکا با آینده‌ای پرآشوب مواجه خواهد شد که شامل یک دولت فدرال تهاجمی و مداخله‌گر، کاهش بودجه بدون جایگزین و فرسایش در علم و فناوری آمریکا است.

گفتنی است، پروژه ۲۰۲۵ مجموعه ای از پیشنهادهای سیاست‌های محافظه کارانه و جناح راست بنیاد هریتج برای دگرگون کردن حکومت فدرال ایالات متحده و تثبیت قدرت اجرایی در صورت پیروزی نامزد جمهوری‌خواه، احتمالاً دونالد ترامپ، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =