آخرین تحولات اوکراین| وعده زلنسکی برای دستیابی به صلح قبل از دسامبر

اعتراف تحلیلگران آمریکایی به توانایی نظامی و برتری رزمی ارتش روسیه بر نیروهای مسلح اوکراین، تلاش کی‌یف برای جلب حمایت نیکاراگوئه و به عقیده مشاور پوتین سیاست ترامپ و هریس در قبال روسیه تفاوت چندانی ندارد، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بار دیگر وعده داد که تا پایان ماه نوامبر طرحی برای حل و فصل مناقشه تدوین خواهد کرد. او این موضوع را در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK اعلام کرد. زلنسکی در این مصاحبه فاش کرد که کی‌یف گفتگوهای دقیقی با کشورهای مشخصی در خصوص پایان درگیری نظامی، حفظ تمامیت ارضی و مسائل دیگر آغاز خواهد کرد و او امیدوار است که تا پایان نوامبر برنامه عملیاتی برای دستیابی به صلح تدوین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

آخرین تحولات اوکراین| دورنمای پیوستن کی‌یف به ناتو و اتحادیه اروپا

رئیس‌جمهور اوکراین صبر، حمایت و فشار دیپلماتیک بر مسکو را سه عامل مهم در پایان دادن به مناقشه با روسیه دانست. به عقیده او، ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی می‌توانند فشار بیشتری بر روسیه وارد کنند تا به این کشور نشان دهند که هیچ شانسی برای پیروزی در این جنگ ندارد.

در این مصاحبه، زلنسکی همچنین به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده نیز اشاره کرد و یادآور شد که با هر دو ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه، و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس است.

در ماه‌های اخیر، اظهارات مقامات کی‌یف درباره مذاکرات با روسیه افزایش یافته است. در تاریخ 20 جولای، زلنسکی برای نخستین بار اعلام کرد که کی‌یف در دومین کنفرانس مربوط به مناقشه اوکراین آماده مذاکره با مسکو خواهد بود. او تاکید کرد که اگر اوکراین به دنبال پایان دادن به مناقشه است، باید وارد مذاکره شود. در 24 جولای، دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، نیز در گفتگو با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که کشورش آماده مذاکره با طرف روسی است.

از سوی دیگر، مقامات مسکو بارها پیشنهاد آغاز مذاکرات صلح را داده بودند که پیش از این با توجهی طرف اوکراینی مواجه شده بود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اخیراً یادآور شده که مسکو به کی‌یف اعتمادی ندارد و معتقد است اعلام آمادگی کنونی زلنسکی برای مذاکره ممکن است به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تلاش‌های اوکراین برای پیشبرد طرح خود برای حل و فصل مناقشه مرتبط باشد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتاد و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

نگرانی آمریکا از توانایی ارتش روسیه در یافتن نقاط ضعف نیروهای مسلح اوکراین

روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داده است که پیشروی سریع نیروهای روسی در منطقه عملیاتی دونتسک نشان‌دهنده توانایی آنها در یافتن نقاط ضعف در خطوط دفاعی نیروهای مسلح اوکراین است.

ر این گزارش آمده است: «تحلیلگران نظامی معتقدند که پیشروی سریع نیروهای روسی، نشان‌دهنده افزایش توانایی مسکو در بهره‌گیری از شکاف‌های موجود در خطوط دفاعی اوکراین و تطابق بسیار خوب ارتش روسیه برای مقابله با تجهیزات نظامی غربی است.»

به گفته کارشناسان، نیروهای مسلح روسیه قادرند واحدهای تضعیف شده و دچار بی‌نظمی اوکراینی را شناسایی کنند و از عقب‌نشینی‌های آشفته و چرخش‌های ناهماهنگ دشمن بهره برده و آنها را به راحتی سرکوب کنند.

روزنامه "واشنگتن پست" نیز روز شنبه به نقل از نظامیان و تحلیلگران اوکراینی گزارش داد که نیروهای مسلح این کشور دچار فرسایش جدی شده‌اند و وضعیت بحرانی در جبهه برای آنها ایجاد شده است، به‌طوری که اوضاع در خط مقدم به عنوان «هرج و مرج جدی» توصیف می‌شود. همچنین اشاره شد که فرماندهان روسی عملیات‌های تهاجمی هم‌زمان و مکمل را انجام می‌دهند و ارتش روسیه فشار مستمری را بر نیروهای اوکراینی وارد می‌کند.

تلاش‌های ناموفق کی‌یف برای جلب حمایت نیکاراگوئه

الکساندر ایلوخین، دبیر اول سفارت روسیه در نیکاراگوئه و رئیس دفتر نمایندگی این کشور در السالوادور، اعلام کرد که تیم ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به طور مداوم به السالوادور سفر کرده و تلاش می‌کند تا ارتباطاتی با دولت این کشور برقرار کرده و وزارت امور خارجه نیکاراگوئه را به حمایت از اوکراین تشویق کند. با این حال، این تلاش‌ها تاکنون بدون نتیجه بوده است.

ایلوخین گفت: «در اینجا، هم رویکرد عمل‌گرایانه و هم روابط دوستانه خوب بین کشورهای ما وجود دارد. دولت السالوادور خواهان توسعه روابط با روسیه است و به خوبی از وضعیت فعلی و دلایل اقعی بحران اوکراین آگاه است. السالوادور تاکنون در این مناقشه بی‌طرفی خود را حفظ کرده است. ما بی‌طرفی دولت السالوادور در بحران اوکراین را به عنوان یک سطحی از حمایت در نظر می‌گیریم.»

او افزود که این کشور آمریکای لاتین تحت فشار نمایندگان کشورهای غرب بوده که بر السالوادور برای رأی دادن علیه روسیه در جلسات سازمان ملل فشار آورده‌اند.

پاتروشیف: برای روسیه تفاوتی بین ترامپ و هریس وجود ندارد

نیکولای پاتروشیف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که برای روسیه تفاوتی ندارد که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر در ایالات متحده، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، یا کامالا هریس، نماینده حزب دموکرات، به قدرت برسد، زیرا سیاست آنها در قبال روسیه به طور قابل توجهی تغییر نخواهد کرد.

پاتروشیف در یک برنامه‌ تلویزیونی گفت: «برای ما فرقی ندارد، [دونالد] ترامپ یا [کامالا] هریس به قدرت برسد، تا به حال هیچ تغییر مثبتی به نفع ما مشاهده نداشته‌ است.»

این مقام روس همچنین تأکید کرد که مسکو در روند انتخابات در ایالات متحده دخالت نمی‌کند و هیچ تأثیری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد. پاتروشیف افزود: «این مسئله داخلی آمریکاست که چه کسی را انتخاب می‌کنند. برای ما این موضوع اهمیتی ندارد. و بهتر است که فقط ناظران باشیم، زیرا دوباره خواهند گفت که ما در انتخابات دخالت کرده‌ایم و تأثیر گذاشته‌ایم، که این موضوع صحت ندارد.»

مشاور پوتین: آمریکا به صورت تهاجمی رفتار می‌کند

نیکولای پاتروشیف همچنین یادآور شد که اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مورد استقرار تسلیحات تهاجمی واکنشی به اقدامات تهاجمی ایالات متحده است. او در تفسیر سخنان روز یکشنبه پوتین گفت: «این واکنش ما به اقدامات آنهاست. آمریکایی‌ها فقط بار دیگر ما را متهم خواهند کرد، ولی طرف روسی به اقدامات آنها واکنش مناسب نشان می‌دهیم.»

مشاور رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که این کشور هیچ‌کس را ر اقدامی پیشگیرانه تحریک نمی‌کند. او اشاره کرد که ایالات متحده به صورت تهاجمی رفتار کرده و تصمیماتی مانند برنامه‌ریزی برای استقرار موشک‌های خود در آلمان را، بدون توجه به عدم اقدامات تحریک آمیز از جانب مسکو اتخاذ می‌کند.

روز یکشنبه پوتین در سخنرانی خود به مناسبت روز ناوگان دریایی روسیه اعلام کرد که مراحل پایانی توسعه سیستم‌های تهاجمی در این کشور در پاسخ به استقرار موشک‌های آمریکا در جهان در حال انجام است. او تأکید کرد که با استقرار موشک‌های آمریکایی در آلمان، روسیه خود را از تصمیم قبلی خود در خصوص توقف استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد آزاد خواهد دانست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1238233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =