خدمت رسانی ویژه شهرداری تهران در آیین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی

معاون امور اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران آئین پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) را فرصت بزرگی برای جاماندگان و زوار طریق‌الحسین برای سازماندهی برائت از ظالمان و حمایت از مردم غزه دانست و بر اهمیت استفاده از این فرصت تاکید کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، محمد امین توکلی‌زاده صبح امروز ۸ مردادماه ۱۴۰۳، در دیدار اعضای ستاد اربعین شهرداری تهران با تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان این مطلب افزود: اربعین فرصتی است تا مکتب سیدالشهداء(ع) بیش از پیش اشاعه یابد و اکنون درشرایطی که رژیم صهیونیستی ماه‌ها است دست به کشتار وحشیانه مردم بیگناه غزه زده و در حال عادی‌سازی جنایت‌های خود از طرق مختلف است باید ازفرصت اربعین حسینی برای محکومیت این اقدام درسطوح مختلف استفاده کرد.

وی اضافه کرد: برای حساس‌ کردن افکارعمومی دراین موضوع، پیش از این پویش لشگرقدس را آغازکردیم که با موفقیت همراه بود و اکنون با اجرای طرح های ۳۶۰ درجه و نقطه‌یابی فرهنگی و اجتماعی آن تلاش داریم تجمع اربعین را به تجمع لشگرقدس با مفاهیم مبارزه با صهیونیست ها تبدیل کنیم.

توکلی زاده در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی ماه‌های اخیر ستاد اربعین برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی و میزبانی از زوار کشورهای دیگر که از مسیر ایران به کربلا و نجف مشرف می‌شوند، گفت: ستاد اربعین شهرداری فعالیت خود را در قالب ۱۴ قرارگاه در داخل ایران، مرزها و عتبات مقدسه آغاز کرده است. بخشی از نیروهای مدیریت شهری برای ارایه خدمات به زوار خصوصا زوار پاکستانی که از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند به این مناطق اعزام می شوند. هرجا فرصت خدمت به زوار اربعین حسینی(ع) فراهم شده است خادمان شهرداری نیز حضور دارند و در این مسیر در حال فعالیت هستند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه ستاد اربعین شهرداری تهران نشست‌های تخصصی را با شهرداران شهرهای عراق که در مسیر زوار و مقصد آنان است برگزار و تعهداتی را برای ارائه خدمات داده است، افزود: توافقاتی با شهرداران شهرهای کوفه، نجف، کربلا و نیز تولیت حرم مقدس امام حسین(ع) انجام و توفیق خدمت به زوار حسینی فراهم شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران مانند هرسال آئینی برای جاماندگان پیش‌بینی کرده است، اظهار داشت: همان خدماتی که درقالب ستاد اربعین درعراق و مرزها به زوار ارائه می‌شود، به جاماندگان نیز ارایه خواهد شد و شور و شوقی که در این حوزه وجود دارد کمتر از خادمان در کربلا و نجف و کاظمین نیست.

وی با اشاره به این که امسال بحث گرما جدی تر از سالهای گذشته مطرح است از تدابیر لازم برای جلوگیری از گرمازدگی شرکت کنندگان در آیین جاماندگان خبر داد و اظهار کرد: «خوشبختانه در این زمینه نیز تدابیر جدی در نظر گرفته شده است و به طور مثال مقرر شده تا همه موکب ها از نماز صبح اقدام به خدمت رسانی کنند تا به این شکل در مسیر از تجمع بیش از ظرفیت جلوگیری شود. توزیع آب در مسیر و ایجاد استراحتگاه‌ها در مواکب از دیگر اقدامات صورت گرفته است.کمیته خدمات سلامت ما نیز در مسیر، اقدام به خدمات رسانی خواهند کرد تا در صورت بروز مشکل گرمازدگی به شهروندان رسیدگی لازم صورت بگیرد.»

در ادامه این دیدار «حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر» تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه از تجربه هماهنگی تولیت این آستان با شهرداری تهران در سال‌های گذشته خبر داد و گفت: «خوشبختانه امسال نیز توفیق این خدمت در آیین جاماندگان حسینی برای ما خادمان فراهم شده است و تلاش ما باید در این راستا باشد که با هماهنگی کامل با هم نسبت به رفع نواقص سال‌های گذشته کوشا باشیم و با توجه به این تجربیات این آیین با کمترین نقص ممکن انجام شود.»

تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) همچنین به بیان برخی از چالش‌های مهم در مسیر برگزاری این مراسم ‍‍پرداخت و گفت:«باید به این نکته توجه داشته باشیم که این مسیر طولانی است و بسیاری از خانواده ها نمی‌توانند از ابتدای مسیر پیاده‌روی کنند و خود را به حرم مطهر برسانند. در سال های گذشته مسیر ها در اطراف حرم به طوری بسته شده بودند که متاسفانه برخی از شرکت کنندگان نتوانستند وارد حرم شوند. امسال مسئله گرما توجه جدی می طلبد و باید تدابیری برای این موضوع داشته باشیم.

حجت الاسلام قاضی عسگر با اشاره به ضرورت هماهنگی میان دستگاه های اجرایی مراسم از رفع برخی نواقص سال گذشته خبر داد:«سال گذشته مسئله کمبود سرویس‌های بهداشتی مطرح بود که البته امسال تعداد ۸۳ چشمه سرویس بهداشتی در قسمت شرقی حرم ساخته شده و برای رفع کمبود سرویس‌های بهداشتی در مسیر و سایر نقاط از ارتش درخواست سرویس‌های سیار داشته‌ایم و امیدواریم شهرداری تهران نیز در این زمینه برای رفع مشکلات مردم اقدامات لازم را انجام دهند.»

تولیت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان این که شهرداری در مراسم آیینی جاماندگان حسینی نقش پررنگی را ایفا خواهد کرد، ادامه داد: «شهرداری تهران در ۳ سال گذشته چه در داخل شهرهای مرزی چه در مرز و چه در شهرهای زیارتی عراق خدمات درخشانی را ارائه کرده است و این روند با همکاری متولیان مناطق امسال نیز ادامه خواهد داشت. توجه به بحث فرهنگی در اربعین و تاکید بر فلسفه آن امسال باید پررنگ تر از سال های گذشته باشد. باور ما این است که بیعت با امام حسین(ع) می تواند سرچشمه پاکی ها در انسان باشد و به این ترتیب همین فلسفه اربعین و همین بیعت، توانایی این را دارد که ما را از گرفتاری انواع آسیب های فردی و اجتماعی دور کند.باید برنامه های فرهنگی ترتیب داده شود تا این مهم بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد .برگزاری این آیین برکات زیادی دارد و انشاالله خدمات شما مورد توجه اهل بیت و سید الشهدا(ع) قرار گیرد و برای جامعه ما و همه شرکت کنندگان آثار و برکات خیر به همراه داشته باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1238314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =