پیش رویداد هم‌افزا سند فرهنگی استان برگزار شد

پیش رویداد هم‌افزای سند فرهنگی استان مازندران با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، روز چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳، احسان آهنگر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در نشست خبری پیش رویداد هم‌افزای سند تحول فرهنگی با عرض خیر مقدم به حاضرین و عرض تبریک و تسلیت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت: انشالله خداوند به همه ما توفیق ادامه راه شهدا را عنایت کند و به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی باشیم.

احسان آهنگر در ادامه به بیان تاریخچه تهیه سند فرهنگی در کشور پرداخت و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۳ دستور تهیه سند فرهنگی کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کردند و شورای مهندسی فرهنگی، ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی و یکی از مهم ترین ماموریت‌های این شورا، تهیه سند فرهنگی کشور شد.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۲ کلیات سند راهبردی به تصویب رسید و در نهایت سال ۱۳۹۷ نقشه مهندسی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و یکی از بندهای نقشه مهندسی کشور که حالا به همه استانداران نیز ابلاغ شده، تهیه برش باستانی این سند بود.

آهنگر افزود: فاز اول این امر در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به ۱۲ استان کشور ابلاغ شد و طبق این ابلاغیه استان‌ها موظف شدند، برگرفته از این سند و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، برش سند فرهنگی استان خود را تدوین کنند که در فاز دوم این امر، سال ۱۴۰۱ به استان مازندران ابلاغ شد.

مدیرکل فرهنگ استان، ادامه داد: خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در جلسه تیرماه ۱۴۰۲ شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور اعضای شورا و ارکان شورای فرهنگی شهرستان‌ها برگزار شد، به اولویت قرار دادن موضوع در استان مازندران تاکید کرد.

آهنگر ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با تشکیل جلسات و کارگروه‌های تخصصی در این زمینه ۵ مسئله اولویت‌دار استان مازندران در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی را احصا و راهکارهایی برای حل این نظام مسائل پیش‌بینی کنیم و برای عملیاتی‌سازی راهکارها، اقدام کنیم تا بتوانیم در یک برنامه ۵ ساله شاهد رفع مسائل عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در استان مازندران باشیم.

وی اقدامات انجام شده در این‌باره را اینگونه تشریح کرد: جلسات تخصصی برگزار و ۷ کارگروه تخصصی، ذیل شورای فرهنگ عمومی تعریف و مسئولان کارگروه تخصصی مشخص و جلسات منظم و مستمری برای تدوین سند فرهنگی استان تشکیل شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: امروزه برنامه‌سازی فرهنگ تنها به این معنا نیست که از ظرفیت‌های مردمی فقط برای عملیات‌های فرهنگی استفاده شود؛ بلکه در طراحی، برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی، ایده‌پردازی، اجرا و حتی نظارت نیز جریان مردمی، نقش ارزنده‌ای را در این زمینه ایفا کند.

آهنگر در ادامه تصریح کرد: یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، گسترش مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف است که امروزه نیل به توسعه پایدار در حوزه فرهنگ از مسیر افزایش و گسترش فعالیت‌های مردم پایه می‌گذرد.

وی با اشاره به الگوهای موفق کشورهای دیگر در زمینه مردمی‌سازی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز، نقش آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف در جامعه خود را یک ارزش تلقی می‌کنند که به لطف خداوند، در نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمان شکل‌گیری، پیروزی و همچنین ۸ سال دفاع مقدس همواره با حضور گسترده مردم در جبهه‌های حق علیه باطل رقم خورده است.

مدیرکل فرهنگ استان در ادامه تشریح کرد: در دوران سازندگی، حوادث غیرمترقبه و فتنه‌های گوناگون دشمنان را شاهد بودیم که مردم نقش اساسی در جلوگیری از آنها داشتند و از ظرفیت‌های مردمی به نحو احسن استفاده شد و این نقش ارزنده مردم بود که افتخارات نظام را پیش برد و این امر به عنوان یک سیاست راهبردی در نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح است.

آهنگر با تاکید بر فرمایشات امامین انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی اضافه کرد: اساس کار تدوین و پیاده‌سازی سند، استفاده از این ظرفیت‌ها است.

احسان آهنگر به دغدغه‌ دستگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی درباره نوشته شدن سندهای زیادی که بدون خروجی آرشیو و بایگانی شده، اشاره و توضیح داد: آنچه که مهم‌تر از تدوین سند است، اجرایی شدن آن است؛ لذا با توجه و نگاه به این مسئله و مقوله که دستگاه حاکمیتی به تنهایی قادر به پیشرفت و تحول فرهنگی نیست، ضرورتاً باید ظرفیت‌های مردمی را در کنار خود قرار دهد. به همین جهت در حوزه احصا نظام مسائل سعی شد که از ظرفیت‌های مختلف مردمی، مجموعه‌های فعال، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مجموعه‌هایی که به عنوان فعالان فرهنگی در سطح استان، رزومه درخشانی داشتند در شناسایی نظام مسائل استفاده شود.

آهنگر با بیان اینکه هر دستگاه در زمینه فرهنگی شرح وظایفی برای خود دارد، اضافه کرد: برای تنظیم سند به همه تشکل‌ها، مجموعه‌ها، موسسات، کانون‌ها، هیئات مذهبی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و همه ظرفیت‌های مردمی که به عنوان حلقه میانی در استان مشغول فعالیت هستند، اطلاع‌رسانی شد که در طرح رویداد هم‌افزا به مجموعه کمک کنند تا بتوانیم در جهت حل نظام مسائل، ایده‌های مردمی که در حوزه فعالیت فرهنگی و اجتماعی تلاش می‌کنند را احصا کرده و بستری فراهم کنیم که همگان بتوانند ایده‌ها، نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود را برای مسئولینی که وظیفه اصلی آنان آماده کردن بستر برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر مردم برای حل نظام مسائل است، ارائه کنند.

وی به نقطه ضعف وجود فاصله بین دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی اشاره و تشریح کرد: فاصله‌ای بین دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی وجود دارد اما هر مجموعه‌ای که نقطه اتصال خود با تشکل‌ها، موسسات و جریان‌های حلقه میانی که همان ظرفیت‌های مردمی است را پیدا کند، مسیر خود را با شتاب و کیفیت بیشتر طی کرده و توانسته ماموریت‌های خود را به نحو احسن انجام دهد.

وی به برخی از موسسات و تشکل‌های فعال در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی اشاره و شرح داد: موضوعات مختلفی در این زمینه‌ها شناسایی شد و سعی داریم که با این مجموعه‌ها ارتباط بگیریم و توضیحات مقدماتی را به اطلاع آنان برسانیم؛ اما لازم بود که تخصصی‌تر عمل کنیم و مستقیم وارد رویداد هم‌افزا نشویم که این پیش‌رویداد را برگزار کردیم تا عزیزان از شناسایی، برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی مسئله اطلاعات کافی پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، خاطرنشان کرد: با آموزش‌های لازم به دستگاه‌ها و موسسات تلاش خواهیم کرد که تا خروجی با کیفیتی را در رویداد هم‌افزا سال ۱۴۰۳ به نمایش بگذاریم و امروز هم برایمان مهم بود که موضوعات را به جامعه هدف انتقال دهیم.

خبرنگار: توحید نجفی

انتهای پیام/

کد خبر: 1238619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =