۸۶ دفتر بسیج دانشجویی نکاتی درباره انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش به پزشکیان یادآور شدند

۸۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، اولویت‌های نظام تعلیم‌وتربیت را برای انتخاب وزیر یادآور شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیش از ۸۰ حوزه و پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور پزشکیان، اولویت‌های نظام تعلیم‌وتربیت را برای انتخاب وزیر یادآور شدند.

بیشتر بخوانید:

تهدید دانشجومعلمان به همکاری در اجرای «طرح ۱+۳»/ افراد غیر متخصص از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش می‌شوند

متن نامه به شرح زیر است:

دانشگاه فرهنگیان یا به‌تعبیری دانشگاه تربیت معلم با دانشگاه‌های معمولی فرق دارد، علاوه بر امتیازات دیگر دانشگاه‌ها، امتیاز تولید معلم، مخصوص این دانشگاه است، به‌این دانشگاه خیلی باید اهمیت داد. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) جناب آقای دکتر مسعود پزشکیانرئیس محترم جمهوری اسلامی ایرانسلام علیکم؛ تحول در آموزش و پرورش به‌عنوان حیاتی‌ترین دستگاه کشور ماموریتی همگانی است، اما در این‌مسیر مهم، انتخاب وزیر آموزش و پرورش به‌عنوان پرچم‌دار و راهبر این جریان امری ضروری به‌شمار می‌رود.

کسی باید در این جایگاه خطیر قرار گیرد که در کشاکش گلوگاه‌ها و دوراهی‌ها با عزم راسخ، اعتقاد به‌اندیشه انقلاب اسلامی و اتکا به‌ظرفیت‌های داخلی دست به‌تصمیم‌گیری بزند؛ لذا از جناب‌عالی به‌عنوان رئیس جمهور مردم ایران انتظار می‌رود تا فردی را برای تصدی این منصب انتخاب کنید که با دور نگه‌داشتن آموزش و پرورش از زمینه‌های سیاست‌زدگی، مسائل و چالش‌های این عرصه را مبتنی بر رویکرد اصیل انقلاب‌اسلامی حل کند. در ادامه به‌ذکر چندمورد که به‌نظر اهم چالش‌های عرصه تعلیم‌وتربیت هستند پرداخته خواهد شد. بدیهی است که حرکت به‌سمت تحول بنیادین بدون پرداخت شایسته به‌این نقاط گلوگاهی ممکن نخواهد بود.

در مسیر تحقق این مهم، با مسائلی روبه‌رو هستیم که نگاه به‌آن‌ها خیلی مهم است، نگاه صحیح به‌مسئله‌ها می‌تواند به‌مرتفع شدن آن‌ها بیانجامد و انتخاب وزیر در این مسیر خیلی اهمیت دارد؛ وزیری باید انتخاب شود که معتقد به‌حل مسئله‌ها مبتنی بر ایدئولوژی انقلاب‌اسلامی باشد. ازشما انتظار می‌رود فردی را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنید که نزدیک‌ترین رویکرد را به‌این‌مسائل دارد و با پرهیز از نگاه‌های سیاسی و جناحی، درکنار دور نگاه‌داشتن آموزش و پرورش از عرصه سیاست‌بازی و باثبات مدیریت به‌دنبال حل این مسئله‌ها مبتنی بر انقلاب اسلامی باشد.

در ادامه برخی از مسائل، همراه با نگاه حاکم بر آن‌ها را خدمتتان ذکر می‌کنیم:

سند تحول باتوجه به‌تاکید برنامه هفتم پیشرفت بر اجرای سند تحول بنیادین، ضرورت اعتقاد به‌این سند توسط وزیر و بدنه وزارت آموزش و پرورش از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

تکرار بی‌اعتنایی به‌سند تحول بنیادین و قراردادن آن در کشوی میزها «به‌تعبیر رهبر انقلاب» یادآور زمانی است که علی رغم وجود سند تحول بنیادین، پایبندی به‌اسناد پیشرفت رونق گرفت و با طراحی نسخه اجرایی در عرض یک سال مسیر تربیتی کشور با دگرگونی مواجه شد. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نباید برای سند تحول بنیادین رقیب درست شود و تاکید ایشان در سخنرانی‌های متعدد نشان از اهمیت سند تحول بنیادین دارد.

دولت چهاردهم با در اختیارداشتن سند تحول بنیادین همراه با نقشه راه که ۷۰۰ شاخص سالانه را برای اجرایی‌سازی این سند به‌همراه دارد؛ باید پایبندی به‌اجرای نقشه راه سند را برای تحقق تحول در نظام آموزشی داشته باشد.

تقویت دانشگاه فرهنگیاننگاه مصرفی برخی از وزرای سابق آموزش و پرورش به‌دانشگاه فرهنگیان جذب دانشجومعلم را از ۲۵ هزار نفر در سال به‌کمتر از ۴ هزار نفر رساند و باعث شد این دانشگاه تا تعطیلی پیش برود، تا این که در سال ۱۳۹۷ با حمایت مقام معظم رهبری از دانشگاه فرهنگیان مواجه شده است. مسئله توسعه کمی‌وکیفی زیرساخت و جذب نیروی موردنیاز آموزش و پرورش منحصراً از طریق دانشگاه فرهنگیان «مطابق بند ب ماده ۸۸ برنامه هفتم» ضمن ایجاب اعتقاد به جایگاه دانشگاه فرهنگیان، تعهد اجرایی دولت چهاردهم و وزیر آموزش و پرورش را می‌طلبد، ‏به‌بیانی دیگر رویکرد هروزیر باید توجه ویژه به‌جایگاه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان مرکز ثقل تعلیم‌وتربیت کشور باشد.

شنیدن این موضوع نگران‌کننده است دوباره افرادی بر مسند آموزش و پرورش قرار بگیرند که اعتقاد دارند دولت باید دست از تصدی‌گری در آموزش بردارد و نحوه صحیح مدیریت خرید خدمات است. براساس بیانات مقام معظم رهبری تعلیم‌وتربیت یک امر حاکمیتی است و هزینه‌های جاری آن حکم سرمایه‌گذاری برای آموزش و پرورش را دارد؛ بنابراین توجه به‌مسئله سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی با کیفیت از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است.

عدالت آموزشی بنا بر اصل ۳ و ۳۰ قانون اساسی، آموزش و پرورش رایگان باید در اختیار همه دانش‌آموزان کشور قرار گیرد. از سال ۱۳۹۳ رشد روزافزون مدارس پولی (غیردولتی) با شعارهایی مانند مصرفی‌بودن آموزش و عدم توان دولت در پرداخت هزینه مدارس دولتی باعث شد قریب به ۱۶ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند.

توجه به‌دوگانه ایجادشده، خانواده‌ها را در دوراهی انتخاب مدرسه دولتی و مدرسه پولی قرار می‌دهد؛ بی‌توجهی به‌تقویت مدارس دولتی و جداسازی دانش‌آموزان تحت عنوان مدارس مختلف به‌نحوی باعث نابرابری‌های اجتماعی در سطح کشور شده‌است که برطرف‌کردن نابرابری‌های موجود در مدارس و در راس آن تقویت مدارس دولتی و نظارت بر مدارس غیردولتی باید در برنامه‌های پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش وجود داشته باشد. بودجه آموزش و پرورشسیاست کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور و پرداخت بیش از ۹۵ درصدی بودجه وزارت به‌حقوق، نیازمند تغییر در رویکرد بودجه‌ریزی آموزش و پرورش است.

درحال حاضر آموزش و پرورش با کمبود ۲۵ درصدی بودجه، نتوانسته است به‌حقوق و مطالبات معلمان پاسخ رضایت‌بخشی بدهد. موضوع افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی به‌عنوان یک رویکرد فرادستگاهی نیازمند برداشتن یک گام بزرگ توسط هیئت دولت به‌ویژه رئیس جمهور محترم است. برای تحقق این مسئله آموزش و پرورش نیازمند فردی است با توانایی چانه‌زنی میان اعضای دولت و مجلس شورای اسلامی برای تامین نیازهای مالی آموزش و پرورش که امید است با انتخاب آگاهانه این‌مهم انجام شود.

اعتقاد به‌برنامه هفتم پیشرفت باتوجه به‌همزمانی دولت چهاردهم و شروع اجرای برنامه هفتم پیشرفت، ضروری است وزیر آموزش و پرورش ضمن اعتقاد و پایبندی به‌برنامه هفتم، برای تحقق کامل آن، برنامه‌ریزی داشته‌باشد. متاسفانه در برنامه‌های گذشته به‌دلایلی مانند؛ شوک‌های جمعیتی، تغییر سیاست‌های دولت و عدم ثبات مدیریتی شاهد تحقق۳۰ الی ۳۵ درصدی این سند بوده‌ایم؛ لذا مسلم است مشخص‌شدن رویکرد دولت چهاردهم و وزیر آموزش و پرورش برای تحقق اهداف و برنامه‌های این سند از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =