تداوم کابوس صهیونیست‌ها با انتخاب سنوار / مغز متفکر حملات 7 اکتبر جانشین هنیه شد

پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط رژیم صهیونیستی گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص انتخاب جانشین وی مطرح شد و در نهایت یحیی سنوار که به نظر می‌رسد از حمایت ایران برخوردار است و مواضع بسیار قاطعی در قبال مبارزه با رژیم صهیونیستی دارد به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس معرفی شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از ترور اسماعیل هنیه -رئیس دفتر سیاسی حماس- مسئله جانشینی وی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. ابتدا نام خالد مشعل به عنوان جانشین هنیه مطرح شد که به نظر می‌رسد به دلیل برخی مواضع پیشین او حرف و حدیث‌هایی ایجاد کرد. اسماعیل هنیه تا زمان ترور خود ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس را بر عهده داشت. صالح العاروری -معاون هنیه- که قرار بود به طور خودکار جایگزین او شود هم در در حمله ماه ژانویه اسرائیل در بیروت کشته شده بود.

بیشتر بخوانید:

مقاومت بر سر دو راهی انتقام یا افتادن در دام اسرائیل / حمله محدود به اهداف نظامی کم اهمیت انتظارات را برآورده نمی‌کند

ترور این دو مقام حماس موجب شده بود که دو جایگاه مذکور خالی بماند. حماس روز شنبه برای پر کردن این خلاء، از آغاز روند مشورتی گسترده در رهبری و نهادهای شورا برای انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش پس از ترور هنیه خبر داد. بر اساس اساسنامه نهضت، اعضای مجلس شورای مرکزی که شامل حدود 50 عضو از جمله اعضای دفتر سیاسی مرکزی جنبش است، کسانی هستند که ریاست حماس را انتخاب می‌کنند. با وجود گمانه زنی‌های چند روز اخیر در مورد انتخاب افرادی مانند محمد اسماعیل درویش و همچنین خالد مشعل اما بر اساس خبرهای روز گذشته خبرگزاری‌ها یحیی سنوار -رهبر حماس در غزه- که رابطه خوبی نیز با سوریه و ایران دارد، به عنوان جانشین اسماعیل هنیه انتخاب شده‌است.

سنوار که در اردوگاه پناهندگان خان یونس متولد شده بود، در دوران جوانی به عضویت در گروه‌های اسلام گرایی در آمد که به دنبال حل مسئله اسرائیل و فلسطین بودند. او قبل از حماس در سازمان المجد عضو بود و زمانی که حماس در سال 1987 تشکیل شد، المجد در کادر امنیتی آن قرار گرفت. در سال 1988 مشخص شد که این شبکه دارای سلاح است و سنوار به دلیل فعالیت‌هایش زندانی و در نهایت در نتیجه مبادله زندانیان که بین اسرائیل و حماس در سال 2012 صورت گرفت، آزاد گردید و تنها چند ماه پس از آزادی، سنوار به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در نوار غزه انتخاب شد. او سپس مسئول ایجاد شاخه نظامی حماس شد.

فعالیت‌های او در حماس و اعلام آشکار برای از بین بردن اسرائیل باعث شد ایالات متحده در سال 2015 سنوار را به فهرست تروریست‌های جهانی خود اضافه کند. همچنین او در میان حماس به دلیل گرد هم آوردن جناح‌های مختلف مبارز برای سازش شهرت پیدا کرد. نمونه آن سازش با گروه خودگردان فلسطین -فتح- است. در زمان او حماس برای برقراری روابط با ایران تماس گرفت و ایران حماس را به شبکه متحدان خود افزود و حمایت کامل از آن را از سر گرفت.

او در جریان فعالیت‌های مبارزاتی در یک گردهمایی در سال 2022 به مناسبت سالگرد تاسیس حماس، از جوانان فلسطینی خواست که اگر اسرائیل برای آزادی اسرای فلسطینی به توافق نرسد، آماده قیام برای دفاع از الاقصی باشند. در گزارش اخیر رسانه‌های خارجی نیز از سنوار به عنوان یکی از مغزهای متفکر حملات 7 اکتبر 2023 نام برده شد. این تاریخ مرگبارترین روز برای اسرائیل از زمان استقلال این کشور محسوب می‌شود. حمله‌ای که توسط حماس علیه اسرائیل انجام گرفت.

خبرگزاری سی‌ان‌ان در این ارتباط نوشت: اسرائیل علنا سنوار را متهم کرده است که عامل اصلی حمله تروریستی حماس علیه اسرائیل در 7 اکتبر بوده است – هرچند کارشناسان می‌گویند که او احتمالا یکی از چندین مورد است – و اینک سنوار یکی از اهداف کلیدی جنگ اسرائیل در غزه تبدیل شده است.

جرمی دایموند -خبرنگار سی‌ان‌ان- روز سه‌شنبه در توصیف قدرت نفوذ سنوار گفت: «اگرچه سنوار از نظر فیزیکی روی میز مذاکرات حماس حضور نداشت، اما در هر مقطع حساسی از مذاکرات با او مشورت می‌شده است». بسیاری از کارشناسان معتقدند، تبدیل شدن به رهبر سیاسی حماس، قدرت سنوار را در درون جنبش تحکیم می‌کند، اما می‌تواند گام‌های بعدی برای آتش‌بس و مذاکرات گروگان گیری با اسرائیل را دچار تردید کند. آنها معتقدند با اینکه سنوار در سال 2017 به عنوان رهبر سیاسی حماس در شاخه غزه بود؛ اما بر اساس تحقیقات شورای روابط خارجی اروپا، او از آن زمان به طور عملی رهبر دفتر سیاسی حماس نیز بوده است. در واقع این نشان از عمق نفوذی دارد که سنوار در حماس داشته است که احتمالاً جناح غرب طرفدار اسرائیل را نگران خواهد کرد.

اینک با انتخاب شدن یحیی سنوار و ترس غرب از روابط حسنه او با ایران و سوریه و تقویت محور مقاومت باعث خواهد شد تا روزهای پر تلاطم روانی برای اسرائیل رقم بخورد. حال باید دید او در سمت جدید خود چه برنامه‌ای برای انتقام جویی از ترورها و کشتارهای صورت گرفته در غزه و لبنان خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =