تهران از ابتدای سال تاکنون تنها ۵ روز هوای پاک داشته است/ ازن را جدی بگیرید

معضل بزرگ روزهای گرم تابستان علاوه بر ذرات معلق آلاینده ازن است. با افزایش شدت گرما، سرعت واکنش فتوشیمیایی تولیدکننده گاز ازن، افزایش پیدا می‌کند و باعث انتشار این گاز سمی سرطان‌زا در هوا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آلودگی هوا تنها مختص فصل سرد سال نیست و در سال‌های اخیر تعداد روزهای پاک به قدری کم شده که حتی به سختی به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

تهران از ابتدای تابستان جاری تا کنون تنها پنج روز پاک را پشت سر گذاشته و ۲ روز ناسالم را در کارنامه خود داشته است. این در حالی است که تابستان سال گذشته، ساکنان پایتخت ۱۱ روز با هوای پاک و سالم را تجربه کرده‌اند. فاجعه‌بارتر اینکه میانگین روزهای تابستانی پاک در تهران طی ۱۰ سال، حدود ۲۱ روز است.

بیشتر بخوانید

حال ناخوش درختان تهران / از کم‌آبی تا سوسک‌پوست‌خوار

معضل بزرگ روزهای گرم تابستان علاوه بر ذرات معلق آلاینده ازن است. با افزایش شدت گرما، سرعت واکنش فتوشیمیایی تولیدکننده گاز ازن، افزایش پیدا می‌کند و باعث انتشار این گاز سمی سرطان‌زا در هوا می‌شود.

وسایل نقلیه موتوری منبع مهمی برای تولید ترکیبات آلی فرار (VOCs) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) هستند که پیش‌سازهای تولید آلاینده ازن محسوب می‌شوند. اکسیدهای نیتروژن عمدتاً زمانی تولید می‌شوند که سوخت‌های فسیلی مانند بنزین، گازوئیل، نفت یا زغال‌سنگ در منابعی چون نیروگاه‌ها، وسایل نقلیه موتوری، کوره‌ها، بویلرهای صنعتی، سوزاندن زباله و سایر منابع احتراق با حرارت بالا می‌سوزند.

براساس سیاهه انتشار، در شهر تهران ۵۰ درصد از اکسیدهای نیتروژن توسط کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها تولید می‌شوند. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم یکی از عوامل موثر در کنترل این منابع افزایش کیفیت سوخت و عملکرد سیستم‌های احتراقی است و علاوه بر آن نصب تجهیزاتی که به کاهش آلایندگی کمک می‌کنند هم تاثیرگذار است.

علاوه بر این باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک برویم تا برای تولید برق مجبور به استفاده از سوخت‌های فسیلی نباشیم.

افزایش این آلاینده مشخصاً در ساعات اوج گرما (یعنی از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۱۸) اتفاق می‌افتد و بعد از آن روند کاهشی ازن شروع می‌شود. به همین واسطه مراکز دولتی در روزهای بسیار گرم تعطیل می‌شوند اما بسیاری از کارکنان بخش خصوصی معترض هستند که چرا تعطیلی‌ها تنها مختص بخش دولتی است و سلامتی کارکنان بخش خصوصی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؟

ابراهیم نوری گوشکی پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در رابطه مضرات افزایش آلاینده ازن در هوای برخی کلان شهرها مثل تهران گفت: هنگامی که ازن با پوست تعامل می‌کند، ذخایر آنتی اکسیدانی طبیعی آن، به ویژه ویتامین‌های E و C را از بین می‌برد، در این صورت پوست مستعد آسیب می‌شود. همچنین به پروتئین‌ها و لیپیدهای پوست شما آسیب می‌رساند و می‌تواند باعث حملات آسم شود.

وی افزود: مطالعات انجمن سرطان آمریکا، نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ازن بر افزایش مرگ‌و میر ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی تنفسی موثر است. علاوه بر این، چندین مطالعه جدید گزارش کرده‌اند که قرار گرفتن در معرض طولانی مدت اثرات نامطلوبی بر بروز آسم و عملکرد ریه دارد.

نوری در رابطه با این که ازن چه مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می‌کند گفت: ازن می‌تواند باعث سرفه و گلو درد یا خارش شود، تنفس عمیق را دشوارتر و هنگام نفس عمیق باعث درد شود، راه‌های هوایی را ملتهب و آسیب رساند، ریه‌ها را بیشتر مستعد عفونت کند، بیماری‌های ریوی مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن را تشدید کند، دفعات حملات آسم را افزایش دهد و انقباض ماهیچه‌های مجاری هوایی شود، هوا را در آلوئول‌ها نگه دارد و منجر به خس خس سینه و تنگی نفس شود.

وی در رابطه با تاثیر آلودگی‌های ازن بر چشم گفت: علت اصلی نابینایی در دنیا آب مروارید است. در صورت کاهش ۱ درصدی سطح ازن، ۰.۳ تا ۰.۶ درصد افزایش خطر آب مروارید وجود خواهد داشت. عدسی چشم ممکن است توسط عوامل اکسیداتیو آسیب ببیند. اکسیژن اکسیداتیو تولید شده توسط اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به شدت به عدسی چشم آسیب برساند و قرنیه چشم نیز در اثر اشعه ماوراء بنفش به شدت آسیب می‌بیند. فوتوکراتیت، آب مروارید، نابینایی همگی در اثر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌شوند.

نوری در ادامه عنوان کرد: ازن می‌تواند به بافت های دستگاه تنفسی آسیب برساند و باعث التهاب و تحریک شود و علائمی مانند سرفه، سفتی قفسه سینه و بدتر شدن علائم آسم را در پی داشته باشد. به طور خاص، استنشاق ازن باعث التهاب و تحریک بافت‌های پوشاننده راه‌های هوایی انسان می‌شود و باعث ایجاد و بدتر شدن علائم مختلفی می‌شود. قرار گرفتن در معرض ازن می‌تواند حجم هوایی را که ریه‌ها در آن تنفس می‌کنند کاهش دهد و باعث تنگی نفس شود.

به گزارش ایسکانیوز، افزایش غلظت ازن در طی ۱۰ سال اخیر نگران کننده است و اگر تمهیدات لازم برای کنترل آن مانند افزایش روند اسقاط خودروهای فرسوده، حرکت به سمت انرژی‌های پاک، نصب تجهیزات کاهنده آلایندگی در کارخانه‌ها و افزایش حمل و نقل عمومی اندیشیده نشود، در سال‌های آینده با مشکلات جدی‌تر رو به رو خواهیم بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1239338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =