امتیاز آمریکا به عربستان با هدف تسهیل عادی سازی با اسرائیل / روابط نظامی افزایش می‌یابد

دولت بایدن که پیش‌تر فروش تسلیحات به عربستان را به دلیل جنگ با یمن و کشتار غیرنظامیان ممنوع کرده بود، در اقدامی جدید در حال مذاکره بر سر یک پیمان دفاعی و توافقی برای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ریاض است که به نظر می‌رسد بخشی از یک توافق گسترده‌تر برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز به نقل از رویترز، دولت بایدن تصمیم گرفته‌است ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی ایالات متحده به عربستان سعودی را لغو کند. ممنوعیت فروش تسلیحات سیاست سه ساله‌ای بود که دولت بایدن به دلیل جنگ میان عربستان و انصارالله اتخاذ کرده بود؛ زیرا انصارالله -گروه مستقر در یمن- در اواخر سال 2014 یک دولت تحت حمایت عربستان سعودی را از صنعا برکنار کرده و از سال 2015 علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ بود. از آن زمان آمریکا انصارالله را تحریم کرده و در کنار آن قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه با اشاره به مواردی از جمله تلفات غیرنظامیان در یمن توانسته بودند از فروش تسلیحات به عربستان نیز جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید:

توسعه روابط ترامپ با عربستان پیش از ورودش به کاخ سفید

آمریکا اکنون با اتخاذ یک سیاست معکوس سعی دارد اوضاع را به حالت سابق برگرداند. هر چند که طبق قوانین ایالات متحده، قراردادهای مهم بین‌المللی تسلیحات باید قبل از نهایی شدن توسط اعضای کنگره بررسی شوند؛ منابع آگاه خبر دادند دولت بایدن این هفته کنگره را نیز در مورد تصمیم خود برای لغو این ممنوعیت مطلع کرده است و احتمالا فروش از اوایل هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.

در کنار این توافق، دولت بایدن در حال مذاکره بر سر یک پیمان دفاعی و توافقی برای همکاری هسته‌ای غیرنظامی با ریاض است. این همکاری بخشی از یک توافق گسترده‌تر و برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل صورت می‌گیرد. اگرچه احتمالا این یک هدف دست نیافتنی خواهد بود.

تصمیم آمریکا برای فروش تسلیحات در حالی پیگیری می‌شود که عربستان و انصارالله از مارس 2022 تحت رهبری سازمان ملل در حالت آتش‌بس به سر می‌برند و تعداد حملات هوایی بین آن‌ها به شدت کاهش یافته است. با وجود این اما اوضاع در خاورمیانه همچنان آشفته است. ایران اعلام کرده از انتقام ترور اسماعیل هنیه که در تهران صورت گرفته دست نمی‌کشد. حزب الله نیز در دفاع از مردم غزه و همچنین در حمایت از انتقام کشته‌شدگان سران گروه مقاومت بار دیگر محدودیت‌های خود را در دریای سرخ آغاز کرده و از تردد کشتی به سمت اسرائیل جلوگیری می‌کند.

همچنین این گروه موفق شده‌است در هفته گذشته خسارت‌های عظیمی به ناوشکن‌ها و هواپیماهای آمریکایی وارد کند. این خسارت‌ها به قدری بود که حتی مقامات آمریکایی به شکست خود در برابر حزب‌الله اذعان کرده‌اند.

آمریکا اکنون برای مقابله با این تهدیدات و همچنین برای دفاع از یار دیرین منطقه‌ای خود یعنی اسرائیل، تنها راه چاره را تجهیز بازیگر نیابتی خود -عربستان- دیده‌است. در حالی که امروز به همراه قطر و مصر بیانیه‌ای را صادر کرده مبنی بر مخالفت با درگیری در خاورمیانه و در آن خواستار آتش‌بس در منطقه شد.

با این کار بایدن بار دیگر نشان داد سیاست ضد و نقیضی را در عمل دنبال می‌کند و با تجهیز عربستان آتش‌بیار جنگ در این منطقه است. همچنین احتمال می‌رود این تصمیم در داخل آمریکا نیز با اعتراضاتی از سوی گروه‌های حامی مردم غزه و یمن و گروه‌های مخالف جنگ مواجه شود و بار دیگر دموکرات‌ها نشان می‌دهند در عمل فرقی با جنگ‌طلبی‌های جمهوری‌خواهان ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =