۳۰ درصد وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان دانشگاه آزادی هستند

بررسی مدارک تحصیلی و سابقه تدریس وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از وزیران پیشنهادی پزشکیان دانشگاه آزادی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لیست ۱۹ نفره وزیران پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ به مجلس معرفی شد. بر اساس این فهرست، علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌ و پرورش، ستار هاشمی وزارت ارتباطات، سید اسماعیل خطیب وزارت اطلاعات، عبدالناصر همتی وزارت اقتصاد، عباس عراقچی وزارت امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزارت بهداشت، احمد میدری وزارت کار، غلامرضا نوری وزارت جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی وزارت دادگستری، عزیز نصیرزاده وزارت دفاع، فرزانه صادق وزارت راه، محمد اتابک وزارت صمت، حسین سیمایی وزارت علوم، عباس صالحی وزارت فرهنگ، اسکندر مومنی وزارت کشور، محمدرضا صالحی‌امیری وزارت میراث فرهنگی، محسن پاک‌نژاد وزارت نفت، عباس علی‌آبادی وزارت نیرو، احمد دنیامالی وزارت ورزش مطرح شدند.

ایسکانیوز قصد دارد ضمن معرفی این افراد، سابقه تحصیل یا تدریس وزرای پیشنهادی پزشکیان در دانشگاه آزاد را بررسی می‌کند. جدول زیر سابقه حضور گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌ها در دانشگاه آزاد را نشان می‌دهد؛

وزیر پیشنهادی سابقه تحصیل یا تدریس در دانشگاه آزاد
اسکندر مومنی نامشخص
علیرضا کاظمی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد
احمد دنیامالی دکترای برنامه‌ریزی شهری و تدریس در دانشگاه آزاد
اسماعیل خطیب ندارد
عباس عراقچی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
سید محمد اتابک ندارد
عباس صالحی زاده ندارد
حسین سیمایی صراف ندارد
صالحی امیری دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد
غلامرضا نوری قزلچه نامشخص
فرزانه صادق دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد
احمد میدری تدریس در دانشگاه آزاد
محسن پاک‌نژاد ندارد
ستار هاشمی ندارد
امین‌حسین رحیمی ندارد
محمدرضا ظفرقندی ندارد
عزیز نصیرزاده ندارد
عباس علی‌آبادی ندارد
عبدالناصر همتی ندارد

بر اساس جدول بالا، ۶ نفر از ۱۹ نفر معرفی شده به عنوان وزیر در دولت چهاردهم سابقه تحصیل یا تدریس در دانشگاه آزاد دارند. این اعداد نشان‌دهنده سهم ۳۰ درصدی دانشگاه آزاد در بین وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان است.

در ادامه معرفی مختصری از گزینه‌های پیشنهادی پزشکیان برای وزارتخانه‌ها بیان می‌شود.

اسکندر مؤمنی که نامش به عنوان وزیر کشور دولت چهاردهم مطرح شده است، زاده سال ۱۳۴۱ در شهر قائم‌شهر، استان مازندران است. وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران بوده‌است. مؤمنی پیش از آن نیز از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به عنوان جایگزین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به کار بود.

علیرضا کاظمی یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود. وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده است. او در شهریور ۱۴۰۰ پس از استعفای محسن حاجی‌میرزایی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و تا زمان انتخاب وزیر جدید، این سمت را بر عهده داشت.

احمد دنیامالی متولد سال ۱۳۳۹ در بندر انزلی و نماینده فعلی مجلس دوازدهم به حساب می‌آید. دنیامالی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران، و مدرک دکترای برنامه ریزی شهری از دانشگاه آزاد اسلامی است. در سوابق اجرایی وی می‌توان به معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی،معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان بنادر وکشتیرانی کشور، ریاست فدراسیون قایقرانی ایران ،عضو هیأت مدیره فدراسیون جهانی کانوئیگ(ICF) و ... اشاره کرد.

سیداسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ است و در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور داشته است. در سوابق اجرایی وی می‌توان به فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، رئیس حراست آستان قدس رضوی اشاره کرد.

سید محمد اتابک، به عنوان گزینه نهایی وزارت صمت از حمایت چهره هایی نظیر عارف معاون اول رئیس جمهور و خوانساری، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران برخوردار شده است. در سوابق اجرایی او می‌توان به معاونت اقتصادی، مدیریت صنایع معدنی بنیاد مستضعفان اشاره کرد.

سید عباس صالحی یک شخصیت فرهنگی و سیاسی ایرانی است که بیشتر به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم حسن روحانی شناخته می‌شود. وی در سال ۱۳۴۲ در مشهد به دنیا آمد و دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی است. صالحی در حوزه علمیه قم تحصیل کرده و به‌عنوان یکی از شاگردان برجسته دروس فلسفه و فقه در این حوزه شناخته می‌شود.

حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است. از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

غلامرضا نوری قزلجه در سال ۱۳۴۹ در قزلجه آذربایجان شرقی متولد شده است.او پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۷۱ و گذراندن دوران خدمت سربازی، در جهاد سازندگی شهرستان بستان آباد استخدام شد، و در سمت هایی از جمله کارشناسی، ریاست اداره، معاونت و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فعالیت کرد.

فرزانه صادق مالواجرد متولد ۱۳۵۵ و فارغ تحصیل رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است. صادق مالواجرد در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر اسبق به سمت معاون شهرسازی و معماری منصوب شد.فرزانه صادق مالواجرد پس از برکناری از سمت معاونت شهرسازی و معماری در مرداد ماه ۱۴۰۲ از سوی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کنونی به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد.

محسن پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است. وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد.

سید رضا صالحی امیری در سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکَلا متولد شد. او در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت کرد.او همچنین به‌مدت هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامهٔ خود دارد.

عباس علی‌آبادی، متولد ۱۳۴۰ مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. علی آبادی سابقه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر و مدیر عاملی در گروه مپنا را نیز داراست.از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

احمد میدری ۶۱ سال پیش در شهر آبادان متولد شد و در ادامه، تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در رشته کارشناسی اقتصاد نظری در دانشگاه شیراز پشت سر گذاشت و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه تهران شد.احمد میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد و در سال ۱۳۸۲ نیز دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را طی کرد.

سید ستار هاشمی در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شده و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رساند. هاشمی به عنوان جوان‌ترین استاد تمام هوش مصنوعی در ایران شناخته می‌شود و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است.

سیدعباس عراقچی در تهران و در سال ۱۳۴۱ متولد شده استعراقچی مدرک کارشناسی خود را در رشته روابط بین الملل و کارشناسی ارشدش را در رشته علوم سیاسی، هر دو از دانشگاه تهران دریافت کرد، پس از آن به انگلیس رفت و مدرک دکترای اندیشه های سیاسی را از دانشگاه کنت گرفت. از جمله سوابق اجرایی وی می توان به سخنگویی وزارت خارجه، معاون حقوقی و بین المللی وزیر امورخارجه، معاونت سیاسی وزیر امور خارجه و .. اشاره کرد.

عبدالناصر همتی در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ همدان متولد شد. در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی رشته اقتصاد گرفت و تا مقطع دکتری ادامه تحصیل داد. از جمله سوابق اجرایی وی شامل: سفیر ایران در چین،کارشناس رسمی دادگستری،عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی در زمان حسن روحانی به مدت ۵ سال،رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه، مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

عزیز نصیرزاده در سال ۱۳۴۳ در شهر سراب، استان آذربایجان شرقی زاده شد و دوران تحصیلات متوسطه را در تهران گذراند. وی در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش و طی دوره‌های آموزشی در ایران و پاکستان، به گردان تاکتیکی هواپیمای اف-۱۴ پیوست.او از اواسط جنگ ایران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف-۱۴ در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت.

امین حسین رحیمی در سال ۱۳۴۷ در ملایر متولد شده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران، و دکتری در رشته فقه و حقوق جزا است. رحیمی به عنوان وزیر دادگستری در دولت سیدابراهیم رئیسی مشغول فعالیت است.

محمدرضا ظفرقندی (زاده ۱۳۳۷ در تهران) پزشک و سیاستمدار اهل ایران است. وی از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج اپیدمی کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود. وی فوق تخصص جراحی عروق، و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و محل کار او بیمارستان سینا، اولین بیمارستان ایران از نظر قدمت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =